I mars ska Lova få börja dagis
_0507 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2007
    #1

    I mars ska Lova få börja dagis

    Hej på er!
    Jag har ju haft lyxen att vara hemma med min Lova i snart 4 år men i mars ska hon få börja gå lite på dagis. Jag har ju aldrig gillat själva grejen med dagis men nu känns det bra och jag tror hon kommer gilla det. Vi var där i fredags och de har två små skridskobanor på gården och backar att åka pulka i. Barnen kan välja varje fm vad de vill göra ute. Tänk vad skönt för henne att få springa av sig riktigt med många ungar. Och hennes kusin går på avdelningen brevid och de är som bästisar. Hugo kommer att vara hemma till augusti men nu kommer han långsamt att lära känna dagiset med. Hon kommer att gå mellan 8.30-13.30 tre dagar i veckan. Jag jobbar två av dem och Hugo är hos mina föräldrar. Men på tisdagar blir det bara jag och Hugo, vad tomt. Men kanske skönt för honom att få liten egen tid med sin mamma. Annars är det ju mest Lova som bestämmer i det här huset. Onsdagar kommer vi som vanligt att gå på öppna förskolan alla tre. Det blir mysigt, fortfarande lite hemma-mamma-liv. Hur har ni andra det?
  2. 1
    I mars ska Lova få börja dagis Hej på er!
    Jag har ju haft lyxen att vara hemma med min Lova i snart 4 år men i mars ska hon få börja gå lite på dagis. Jag har ju aldrig gillat själva grejen med dagis men nu känns det bra och jag tror hon kommer gilla det. Vi var där i fredags och de har två små skridskobanor på gården och backar att åka pulka i. Barnen kan välja varje fm vad de vill göra ute. Tänk vad skönt för henne att få springa av sig riktigt med många ungar. Och hennes kusin går på avdelningen brevid och de är som bästisar. Hugo kommer att vara hemma till augusti men nu kommer han långsamt att lära känna dagiset med. Hon kommer att gå mellan 8.30-13.30 tre dagar i veckan. Jag jobbar två av dem och Hugo är hos mina föräldrar. Men på tisdagar blir det bara jag och Hugo, vad tomt. Men kanske skönt för honom att få liten egen tid med sin mamma. Annars är det ju mest Lova som bestämmer i det här huset. Onsdagar kommer vi som vanligt att gå på öppna förskolan alla tre. Det blir mysigt, fortfarande lite hemma-mamma-liv. Hur har ni andra det?
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2

    Alla mina barn är hemma

    Men om vi får plats finns det en chans att Amadeus börjar till hösten. Då har han också varit hemma i 4 år. Detta beror på att han fått två yngre syskon och därför har han kunnat vara hemma så länge. Det känns så skönt att få vara hemma med alla tre. Jag vill helst inte lämna bort mina barn när jag är hemma. Småbarnstiden är så kort och jag vill vara med mina barn så mycket det går! Det kommer en dag då de inte vill umgås med sin mor lika mycket :-)
  4. 2
    Alla mina barn är hemma Men om vi får plats finns det en chans att Amadeus börjar till hösten. Då har han också varit hemma i 4 år. Detta beror på att han fått två yngre syskon och därför har han kunnat vara hemma så länge. Det känns så skönt att få vara hemma med alla tre. Jag vill helst inte lämna bort mina barn när jag är hemma. Småbarnstiden är så kort och jag vill vara med mina barn så mycket det går! Det kommer en dag då de inte vill umgås med sin mor lika mycket :-)
  5. Medlem sedan
    Mar 2005
    #3
    Bella går på dagis i stan..och nu har jag börjat jobba här ute där vi bor så jag får sätta mig i bilen, åka 2.5 mil, lämna bella på dagis, åka 2.5 mil tillbaka o jobba, åka 2.5 mil och hämta henne och sen åka 2.5 mil tillbaka hem...inte speciellt roligt..och speciellt inte när dagis bara har öppet 07-17..jag börjar jobba 7 ganska ofta och ibland slutar jag inte förrän 17 (då börjar jag ifs inte 07.00) och jag kommer även jobba kväll lite..så snacka om att mamma o pappa kommer vara barnvakt mkt! vi står i kö för byte till förskola/dagmamma här ute men de finns inga platser...jag vet inte riktigt hur jag ska göra asså....riktigt tröttsamt är dehär dagisplatstjaffset iallafall.......
  6. 3
    Bella går på dagis i stan..och nu har jag börjat jobba här ute där vi bor så jag får sätta mig i bilen, åka 2.5 mil, lämna bella på dagis, åka 2.5 mil tillbaka o jobba, åka 2.5 mil och hämta henne och sen åka 2.5 mil tillbaka hem...inte speciellt roligt..och speciellt inte när dagis bara har öppet 07-17..jag börjar jobba 7 ganska ofta och ibland slutar jag inte förrän 17 (då börjar jag ifs inte 07.00) och jag kommer även jobba kväll lite..så snacka om att mamma o pappa kommer vara barnvakt mkt! vi står i kö för byte till förskola/dagmamma här ute men de finns inga platser...jag vet inte riktigt hur jag ska göra asså....riktigt tröttsamt är dehär dagisplatstjaffset iallafall.......
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4

    Mina är hemma

    Jag har varit hemma sedan mina förste son föddes -03. Vi testade dagis för 03:an i två terminer, allmän förskola 15 timmar/vecka. Han gillade det inte, så vi la ner det. Vi har inte ångrat det beslutet en sekund. De andra två kommer med största sannolikhet vara hemma på heltid tills de börjar 6-års.

    /frida
    Frida med Natanael -03, Love -05, Tyra -07 o Malte -10

    fridabloggar.blogspot.com
    www.lind.be
  8. 4
    Mina är hemma Jag har varit hemma sedan mina förste son föddes -03. Vi testade dagis för 03:an i två terminer, allmän förskola 15 timmar/vecka. Han gillade det inte, så vi la ner det. Vi har inte ångrat det beslutet en sekund. De andra två kommer med största sannolikhet vara hemma på heltid tills de börjar 6-års.

    /frida
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5
    Vi båda arbetar 100% sen 2 år tillbaka drygt. Det är slitit men i nuläget behövs det. På mitt jobb kommer det snart bli rejäla nedskärningar så jag känner att jag måste prestera. Samma är det med maken. Vi försöker intala oss att vi får känna oss lyckligt lottade som har jobb. Men jag måste säga att jag saknar att gå hemma.
    Melvin går alltså på dagis sen 2 år tillbaka. Han trivs jättebra, tack och lov! Dottern däremot är inte lika nöjd över vår situation. Hon går i 1:an men skulle gärna vara hemma med mamma. Känns sorgligt men samtidigt måste man ju gå i skolan. Jag tror att det är bra för barnen att komma iväg och göra något eget när de närmar sig 4 år. En liten uppvärmning till skolan och sen att de får chans att leka av sig en del. Speciellt då man har yngre syskon hemma som pockar på uppmärksamheten.
  10. 5
    Vi båda arbetar 100% sen 2 år tillbaka drygt. Det är slitit men i nuläget behövs det. På mitt jobb kommer det snart bli rejäla nedskärningar så jag känner att jag måste prestera. Samma är det med maken. Vi försöker intala oss att vi får känna oss lyckligt lottade som har jobb. Men jag måste säga att jag saknar att gå hemma.
    Melvin går alltså på dagis sen 2 år tillbaka. Han trivs jättebra, tack och lov! Dottern däremot är inte lika nöjd över vår situation. Hon går i 1:an men skulle gärna vara hemma med mamma. Känns sorgligt men samtidigt måste man ju gå i skolan. Jag tror att det är bra för barnen att komma iväg och göra något eget när de närmar sig 4 år. En liten uppvärmning till skolan och sen att de får chans att leka av sig en del. Speciellt då man har yngre syskon hemma som pockar på uppmärksamheten.
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6
    Min aär hemma, men jag jobbar ju som dagmamma så de är ju med på jobbet och inskrivna i verksamheten.
    storebror som nyss fyllde 6 år ska börja på skolan i höst och då även gå på fritids så han kommer gå till straxt efter 15 varje dag. Känns jättekonstigt. Fast han längtar.
  12. 6
    Min aär hemma, men jag jobbar ju som dagmamma så de är ju med på jobbet och inskrivna i verksamheten.
    storebror som nyss fyllde 6 år ska börja på skolan i höst och då även gå på fritids så han kommer gå till straxt efter 15 varje dag. Känns jättekonstigt. Fast han längtar.
  13. Medlem sedan
    Apr 2000
    #7
    Får man fråga vad du jobbar med? Har du slutat skolan?

    Att pendla för att lämna barn är ingen höjdare. Och emot Skolverkets regler vad jag förstått. Ring kommunen och klaga! Lyssnar de inte ring till Skolverket och berätta hur ni har det. Självklart ska kommunen se till att ni har barnomsorg rätt nära hemmet (så länge man inte bosatt sig i skogen...). Det är deras skyldighet. Är det ont om platser får de fixa nytt.

    Kram! (och tack )
  14. 7
    Får man fråga vad du jobbar med? Har du slutat skolan?

    Att pendla för att lämna barn är ingen höjdare. Och emot Skolverkets regler vad jag förstått. Ring kommunen och klaga! Lyssnar de inte ring till Skolverket och berätta hur ni har det. Självklart ska kommunen se till att ni har barnomsorg rätt nära hemmet (så länge man inte bosatt sig i skogen...). Det är deras skyldighet. Är det ont om platser får de fixa nytt.

    Kram! (och tack )
  15. Medlem sedan
    Mar 2005
    #8
    japp jag har slutat skolan nu...jag vikarierar på en förskola och på hemvården. men nu har Bella äntligen blivit erbjuden plats här ute! så 27 april börjar jag skola in henne där...känns väldigt skönt! så jobbigt med allt pysslande med att få ihop hämtning o lämning på dagis..tur att man har så bra föräldrar som ställer upp och hjälper till!
  16. 8
    japp jag har slutat skolan nu...jag vikarierar på en förskola och på hemvården. men nu har Bella äntligen blivit erbjuden plats här ute! så 27 april börjar jag skola in henne där...känns väldigt skönt! så jobbigt med allt pysslande med att få ihop hämtning o lämning på dagis..tur att man har så bra föräldrar som ställer upp och hjälper till!
  17. Medlem sedan
    Apr 2000
    #9
    Men vad bra! Skönt att det löser sig.
    Ja föräldrar som ställer upp är guld värt. Här har mina fått rycka ut när barnen drabbades av vattkoppor.
  18. 9
    Men vad bra! Skönt att det löser sig.
    Ja föräldrar som ställer upp är guld värt. Här har mina fått rycka ut när barnen drabbades av vattkoppor.
  19. Medlem sedan
    Oct 2003
    #10

    Hej!

    Oj vilken lyx! Elliot har gått hos dagmamman i typ 2.5 år. Men snart blir det ändring på det förhoppningsvis
  20. 10
    Hej! Oj vilken lyx! Elliot har gått hos dagmamman i typ 2.5 år. Men snart blir det ändring på det förhoppningsvis

Liknande trådar

  1. Börja dagis
    By Lina_83 in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 18:54
  2. Börja på dagis...
    By vicketick, Stockholm in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-26, 16:45
  3. när börja dagis?
    By melindaG in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 14:23
  4. När börja dagis?
    By salsa in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 09:47
  5. När börja dagis?
    By salsa in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 20:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar