Behålla huset vid separation?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. anonymt namn
    #1

    Behålla huset vid separation?

    Jag och min sambo är på väg att separera. Vi har tre barn tillsammans och jag vill bo kvar i huset som vi har gemensamma lån på. Hur fungerar det med bostadsbidrag, underhåll och liknande om vi har barnen varannan vecka?

    Jag har en lön på ca 23000 brutto, boendekostnaden med ränta, ammortering och drift är 9-9500 kronor. Vad är rimliga kostnader för mat och annat för en vuxen och tre barn under 10?

    Tror ni att banken skulle gå med på att låta mig ta över hela lånet för att kunna bo kvar?
  2. 1
    Behålla huset vid separation? Jag och min sambo är på väg att separera. Vi har tre barn tillsammans och jag vill bo kvar i huset som vi har gemensamma lån på. Hur fungerar det med bostadsbidrag, underhåll och liknande om vi har barnen varannan vecka?

    Jag har en lön på ca 23000 brutto, boendekostnaden med ränta, ammortering och drift är 9-9500 kronor. Vad är rimliga kostnader för mat och annat för en vuxen och tre barn under 10?

    Tror ni att banken skulle gå med på att låta mig ta över hela lånet för att kunna bo kvar?
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2
    Nej, det har jag svårt att tro, men boka tid på banken så får du veta helt säkert.
  4. 2
    Nej, det har jag svårt att tro, men boka tid på banken så får du veta helt säkert.
  5. Medlem sedan
    Oct 2008
    #3
    Vad jag har förstått av vänner som har varanna vecka vårdnad så har man ju inget underhåll då man har barnen lika mycket. Man står alltså för sina egna veckor. Bostadsbidrag tror jag inte man får ha när man har hus då det räknas som tillgång. Tror det blir tufft för dig att fixa det och behöva leva så på marginalen. Min åsikt är att man inte ska behöva bo "ihjäl" sig utan man ska kunna leva också. Tänk på att du måste ha en buffert om något i huset går sönder tex.
  6. 3
    Vad jag har förstått av vänner som har varanna vecka vårdnad så har man ju inget underhåll då man har barnen lika mycket. Man står alltså för sina egna veckor. Bostadsbidrag tror jag inte man får ha när man har hus då det räknas som tillgång. Tror det blir tufft för dig att fixa det och behöva leva så på marginalen. Min åsikt är att man inte ska behöva bo "ihjäl" sig utan man ska kunna leva också. Tänk på att du måste ha en buffert om något i huset går sönder tex.
  7. Medlem sedan
    Jun 2004
    #4
    Jo man kan ha bostadsbidrag i hus tror jag, man räknar driften + räntor (ej amorteringar) Jag har haft bostadsbidrag när jag hade bostadsrätt då räknades även räntorna på lånet in som boendekostnad.
  8. 4
    Jo man kan ha bostadsbidrag i hus tror jag, man räknar driften + räntor (ej amorteringar) Jag har haft bostadsbidrag när jag hade bostadsrätt då räknades även räntorna på lånet in som boendekostnad.
  9. Medlem sedan
    Jun 2004
    #5
    Jag hade klarat att leva på den summan med tre barn, men bankerna tar ju i väldigt mkt när de räknar hur mkt man ska ha över efter boendekostnaden är betald. En fyra-rums-lägenhet (nyare) kostar ju runt det i hyra som driften för ditt hus.
  10. 5
    Jag hade klarat att leva på den summan med tre barn, men bankerna tar ju i väldigt mkt när de räknar hur mkt man ska ha över efter boendekostnaden är betald. En fyra-rums-lägenhet (nyare) kostar ju runt det i hyra som driften för ditt hus.
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    O du bor kvar så måste du ju lösa ut din sambo... Bostadsbidrag kan du få om du inte har övriga tiilgångar men tänk på att en buffert är nödvändigt när man har hus. jag skule nog flytta om jag var du..
  12. 6
    O du bor kvar så måste du ju lösa ut din sambo... Bostadsbidrag kan du få om du inte har övriga tiilgångar men tänk på att en buffert är nödvändigt när man har hus. jag skule nog flytta om jag var du..
  13. Anonym
    #7
    Ja, det är så jag tänker. Jag kan snåla och vända och vrida på kronorna men banken godkänner det säkert inte ändå då de kräver betydligt större marginaler...
  14. 7
    Ja, det är så jag tänker. Jag kan snåla och vända och vrida på kronorna men banken godkänner det säkert inte ändå då de kräver betydligt större marginaler...
  15. Medlem sedan
    Oct 2000
    #8

    vad boendekostnaderna är

    för er nu spelar ju ingen roll egentligen.
    Har ni lån på 1 miljon nu men huset värderas till 2 miljoner så måste du ju förutom att ta över lånen på en miljon också låna upp en miljon till för att lösa ut mannen (om inga andra tillgångar finns som han får istället, vill säga)

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  16. 8
    vad boendekostnaderna är för er nu spelar ju ingen roll egentligen.
    Har ni lån på 1 miljon nu men huset värderas till 2 miljoner så måste du ju förutom att ta över lånen på en miljon också låna upp en miljon till för att lösa ut mannen (om inga andra tillgångar finns som han får istället, vill säga)

Liknande trådar

  1. sälja huset efter separation
    By systern in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 15:23
  2. behålla eller sälja huset?
    By femella in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 11:08
  3. Vad ska jag behålla
    By Guinan in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 12:26
  4. Behålla eller inte behålla?
    By cec in forum Hem & fritid
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-05-06, 21:51
  5. Det här med att behålla SGI´n
    By Mica in forum Föräldraledighet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 10:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar