Höftluxation och BPD
Höftluxationer
  1. Medlem sedan
    Nov 2005
    #1

    Höftluxation och BPD

    Min prematur har BPD(broncopulminell dysplasi) och en höftluxation. Snart ska han opereras och sedan gipsas. I värsta fall kommer gipset att gå upp till armhålorna på honom och hindra hans redan ansträngda andning. Jag skulle gärna vilja ha kontakt med föräldrar till barn som gått igenom liknande. Finns ni därute?
  2. 1
    Höftluxation och BPD Min prematur har BPD(broncopulminell dysplasi) och en höftluxation. Snart ska han opereras och sedan gipsas. I värsta fall kommer gipset att gå upp till armhålorna på honom och hindra hans redan ansträngda andning. Jag skulle gärna vilja ha kontakt med föräldrar till barn som gått igenom liknande. Finns ni därute?
  3. Medlem sedan
    May 2009
    #2
    Hejsan, vi är en familj som gått igenom en gipsbehandling. Vår son föddes bara lite för tidigt (i vecka 36) så han hade inte BPD. Däremot hade han höftledsluxation. De försökte först med von rosen skena men det gick inte att få ena benet i rätt läge och var då tvungna att operera och gipsa. Jag förstår din oro med andningen om gipset sitter så högt upp, men det sitter inte alls direkt mot kroppen. Det är ganska gott om utrymme mellan kropp och gips. Eftersom små barn växer så fort så måste man ju byta gips regelbundet. Efter varje gipsning bad vi om att de skulle klippa ner gipset så mycket som möjligt utan att störa funktionen.

    Visst är behandlingen lite bökig med blöjbyten och rengöring men för oss gick det ändå bra. Det var nog mest jobbigt innan, när man inte visste hur det skulle bli.

    Eftersom det redan gått ett par månader är ni kanske redan mitt uppe i denna behandling redan. Lycka till med allt.
  4. 2
    Hejsan, vi är en familj som gått igenom en gipsbehandling. Vår son föddes bara lite för tidigt (i vecka 36) så han hade inte BPD. Däremot hade han höftledsluxation. De försökte först med von rosen skena men det gick inte att få ena benet i rätt läge och var då tvungna att operera och gipsa. Jag förstår din oro med andningen om gipset sitter så högt upp, men det sitter inte alls direkt mot kroppen. Det är ganska gott om utrymme mellan kropp och gips. Eftersom små barn växer så fort så måste man ju byta gips regelbundet. Efter varje gipsning bad vi om att de skulle klippa ner gipset så mycket som möjligt utan att störa funktionen.

    Visst är behandlingen lite bökig med blöjbyten och rengöring men för oss gick det ändå bra. Det var nog mest jobbigt innan, när man inte visste hur det skulle bli.

    Eftersom det redan gått ett par månader är ni kanske redan mitt uppe i denna behandling redan. Lycka till med allt.
  5. Medlem sedan
    Sep 2009
    #3

    höftled

    Hejsan, min son ska oxå opereras och gipsas upp till armhålorna om en månad. Har sån ångest över hur det lilla livet ska klara det. Han har även en sjukdom som heter artrogrypos. Gick det bra för er? mvh Rosmarie
  6. 3
    höftled Hejsan, min son ska oxå opereras och gipsas upp till armhålorna om en månad. Har sån ångest över hur det lilla livet ska klara det. Han har även en sjukdom som heter artrogrypos. Gick det bra för er? mvh Rosmarie

Liknande trådar

  1. Höftluxation och BPD
    By cathycat in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 21:18
  2. höftluxation
    By chanelle 1 filippa in forum Barnsjukdomar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 19:50
  3. Visst fick ngn bebis höftluxation?
    By amkhis in forum _05 Höstbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 18:13
  4. Höftluxation
    By Malin med Elin in forum _05 Vårbarn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 11:33
  5. Ang höftluxation
    By _Elina_ in forum _05 Vårbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 08:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar