Hjälp!!! Bajsvägran...
Mage & tarm
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Hjälp!!! Bajsvägran...

    Min snart 3-åriga tjej är envis som synden och sen ett tag tillbaka vägrar hon att bajsa. Hon vill bara inte och förklarar ofta att hon minsann inte ska bajsa! Så det så! Hon har alltid vägrat att bajsa på toan eller pottan, enbart blöjan duger till det ändamålet men eftersom hon i övrigt är torr så vill hon självklart aldrig ha blöja på sej nu för tiden. Tar jag på henne en blöja att försöka bajsa i drar hon av sej den i nästa sekund. Hon kan hålla sej i flera dagar och detta gör henne självklart förstoppad... Trots Lactulos varje dag kniper hon så nu tvingas vi ge henne Microlax var 3:e-4:e dag. Hon kämpar in i det sista och det är nästan imponerande att se hur länge hon kan hålla emot ett lavemang.. *ler lite snett*

    Att ge henne Microlax är givetvis en smärtsam process och hon spänner sej och gråter av förtvivlan. Känns som ett övergrepp men vad ska vi göra??? Har haft lite kontakt med sjukvården men de verkar inte bry sej om den känslomässiga biten utan hävdar bestämt att vi måste ge microlax var 3:e dag för att förhindra kronisk förstoppning. Vi försöker att inte göra nån stor grej av det men det känns ändå som om det har blivit en maktkamp mellan oss. Är det läge att ta kontakt med en barnpsykolog?

    Nån med erfarenhet eller tips och råd?
  2. 1
    Hjälp!!! Bajsvägran... Min snart 3-åriga tjej är envis som synden och sen ett tag tillbaka vägrar hon att bajsa. Hon vill bara inte och förklarar ofta att hon minsann inte ska bajsa! Så det så! Hon har alltid vägrat att bajsa på toan eller pottan, enbart blöjan duger till det ändamålet men eftersom hon i övrigt är torr så vill hon självklart aldrig ha blöja på sej nu för tiden. Tar jag på henne en blöja att försöka bajsa i drar hon av sej den i nästa sekund. Hon kan hålla sej i flera dagar och detta gör henne självklart förstoppad... Trots Lactulos varje dag kniper hon så nu tvingas vi ge henne Microlax var 3:e-4:e dag. Hon kämpar in i det sista och det är nästan imponerande att se hur länge hon kan hålla emot ett lavemang.. *ler lite snett*

    Att ge henne Microlax är givetvis en smärtsam process och hon spänner sej och gråter av förtvivlan. Känns som ett övergrepp men vad ska vi göra??? Har haft lite kontakt med sjukvården men de verkar inte bry sej om den känslomässiga biten utan hävdar bestämt att vi måste ge microlax var 3:e dag för att förhindra kronisk förstoppning. Vi försöker att inte göra nån stor grej av det men det känns ändå som om det har blivit en maktkamp mellan oss. Är det läge att ta kontakt med en barnpsykolog?

    Nån med erfarenhet eller tips och råd?
  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2
    Läste en gång att det finns tre saker ett barn kan få för sig att sluta göra och verkligen genomföra det: sluta äta, sluta sova och sluta bajsa. Och de driver det till sitt yttersta. Den mamman jag läste om då hade till slut blivit så desperat att hon sagt till sitt barn" jag orkar inte mer nu! bajsa!". Och då hade barnet förstått mammans reaktion och slutat sin protest.
    jag tycker det låter konstigt att vårdcentralen råder dej att ge microlax, för det är ju ett sätt att vänja kroppen vid att inte sköta sig själv. Jag skulle absolut ta kontakt med en barnpsykolog. Det kan ju vara något ni inte tänker på som har framkallat hennes protest. går det inte alls att prata med henne. Locka med något hon ska få om en vecka om hon är duktig och bajsar. Något hon jättegärna vill ha eller göra? det är så länge sedan jag hade en treåring, jag har nästan glömt tror jag hur envisa de kan vara.....
  4. 2
    Läste en gång att det finns tre saker ett barn kan få för sig att sluta göra och verkligen genomföra det: sluta äta, sluta sova och sluta bajsa. Och de driver det till sitt yttersta. Den mamman jag läste om då hade till slut blivit så desperat att hon sagt till sitt barn" jag orkar inte mer nu! bajsa!". Och då hade barnet förstått mammans reaktion och slutat sin protest.
    jag tycker det låter konstigt att vårdcentralen råder dej att ge microlax, för det är ju ett sätt att vänja kroppen vid att inte sköta sig själv. Jag skulle absolut ta kontakt med en barnpsykolog. Det kan ju vara något ni inte tänker på som har framkallat hennes protest. går det inte alls att prata med henne. Locka med något hon ska få om en vecka om hon är duktig och bajsar. Något hon jättegärna vill ha eller göra? det är så länge sedan jag hade en treåring, jag har nästan glömt tror jag hur envisa de kan vara.....
  5. Medlem sedan
    Apr 2006
    #3
    Hej! Ser att det var längesen du skrev, så du kanske inte hittar mitt svar...? Men jag hittade hit först idag.
    Vi har en tvååring som är hård i magen och eftersom hon förknippat bajs med smärta också vägrar att bajsa. Vi har gett Lactulos men det hjälpte inte så bra, så vi tjatade till oss en tid hos en riktig barnläkare. Där fick vi bättre hjälp! Ett enkelt tips var att byta ifrån Laculos till Movicol! Movicol är ett pulver som man köper receptfritt på Apoteket. Vi blandar det i vällingen (i vattnet först) varje morgon och det funkar mycket bättre! Hon blir lite lösare av det och framförallt blir det mer lika varje dag. Hon orkar inte hålla sig utan bajsar faktiskt varje dag nu.
    Prova gärna Movicol men kontakta sjukvården igen och stå på er. Er flicka ska inte behöva ha det såhär! Hon kan inte hjälpa det. Kram!
  6. 3
    Hej! Ser att det var längesen du skrev, så du kanske inte hittar mitt svar...? Men jag hittade hit först idag.
    Vi har en tvååring som är hård i magen och eftersom hon förknippat bajs med smärta också vägrar att bajsa. Vi har gett Lactulos men det hjälpte inte så bra, så vi tjatade till oss en tid hos en riktig barnläkare. Där fick vi bättre hjälp! Ett enkelt tips var att byta ifrån Laculos till Movicol! Movicol är ett pulver som man köper receptfritt på Apoteket. Vi blandar det i vällingen (i vattnet först) varje morgon och det funkar mycket bättre! Hon blir lite lösare av det och framförallt blir det mer lika varje dag. Hon orkar inte hålla sig utan bajsar faktiskt varje dag nu.
    Prova gärna Movicol men kontakta sjukvården igen och stå på er. Er flicka ska inte behöva ha det såhär! Hon kan inte hjälpa det. Kram!
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4

    Tack för era svar!

    Efter många veckors kamp och många tårar kom vår envisa lilla tjej på att det nog inte var så farligt att bajsa i alla fall. Sen en liten tid tillbaka går hon självmant på toa och gör det hon behöver och meddelar sedan högt och glatt: "Mamma, jag har BAJSAT!"

    Skitungar!
  8. 4
    Tack för era svar! Efter många veckors kamp och många tårar kom vår envisa lilla tjej på att det nog inte var så farligt att bajsa i alla fall. Sen en liten tid tillbaka går hon självmant på toa och gör det hon behöver och meddelar sedan högt och glatt: "Mamma, jag har BAJSAT!"

    Skitungar!

Liknande trådar

  1. Men hjälp gravid igen, namn hjälp tack
    By sötismamma in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 08:40
  2. Aktiv eller passiv roll vid bajsvägran?
    By anonymt namn in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 21:23
  3. Hjälp hjälp och lite mera hjälp
    By Meggie in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 17:31
  4. Hjälp bullarna jäser inte... HJÄLP!
    By Karolina in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 17:02
  5. Hjälp ursäkta men måste ha snabb hjälp
    By Lisa in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 19:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar