Sambandet mellan blodtryck och puls
Kropp & hälsa
  1. anonymt namn
    #1

    Sambandet mellan blodtryck och puls

    Jag har precis upptäckt hos min läkare att mitt blodtryck är för högt. Jag fick med en apparat hem för att kolla hemma, och även hemma i morse, var trycket för högt.

    Däremot har jag låg puls, 50-55 i vila.

    På mitt jobb finns en f.d. sjuksköterska som säger att pulsen är låg, som en konsekvens av att blodtrycket är högt. Att eftersom trycket är högt, behöver inte hjärtat pumpa blodet så ofta. Stämmer det?

    Det finns ingen hereditet för hypertoni, jag tror endera det är framkallat av stress eller p-piller. Men om man är stressad, får man inte även högre puls då? Eller kan det påverka endast trycket?

    Jag låg på 165/125 i morse!
  2. 1
    Sambandet mellan blodtryck och puls Jag har precis upptäckt hos min läkare att mitt blodtryck är för högt. Jag fick med en apparat hem för att kolla hemma, och även hemma i morse, var trycket för högt.

    Däremot har jag låg puls, 50-55 i vila.

    På mitt jobb finns en f.d. sjuksköterska som säger att pulsen är låg, som en konsekvens av att blodtrycket är högt. Att eftersom trycket är högt, behöver inte hjärtat pumpa blodet så ofta. Stämmer det?

    Det finns ingen hereditet för hypertoni, jag tror endera det är framkallat av stress eller p-piller. Men om man är stressad, får man inte även högre puls då? Eller kan det påverka endast trycket?

    Jag låg på 165/125 i morse!
  3. Anonym
    #2
    För mig låter ditt tryck helt onormalt, dvs det är inget rimligt värde!
    Vad hade du hos doktorn?
    Har du det undertrycket skall du inte skickas hem öht. (125 är undertryck). Har du några symtom du sökt för så att trycket kollades upp, eller var det bara vanlig koll? Tog du det på rätt sätt? Felkällor är ju det första jag tänker på. Men om du tar om det och har samma värde skulle jag nog ringa åter till dr och be att få trycket taget efter en ordetlig vila och av ett proffs. Dessutom manuellt inte med apparat.
    Sen hänger ju BT och puls ihop, men med de värden du berättar kan man inte bara på rak arm förklara sammahanget.
  4. 2
    För mig låter ditt tryck helt onormalt, dvs det är inget rimligt värde!
    Vad hade du hos doktorn?
    Har du det undertrycket skall du inte skickas hem öht. (125 är undertryck). Har du några symtom du sökt för så att trycket kollades upp, eller var det bara vanlig koll? Tog du det på rätt sätt? Felkällor är ju det första jag tänker på. Men om du tar om det och har samma värde skulle jag nog ringa åter till dr och be att få trycket taget efter en ordetlig vila och av ett proffs. Dessutom manuellt inte med apparat.
    Sen hänger ju BT och puls ihop, men med de värden du berättar kan man inte bara på rak arm förklara sammahanget.
  5. Anonym TS
    #3
    Jag fick det först kollat av en sköterska på sjukhuset, då låg jag på ca 155/119 - minns inte exakt.

    Därefter fick jag en tid hos min egen läkare samma dag, och fick trycket kollat av en sköterska där. Där var det ungefär likadant.

    Från början var jag där i ett helt annat ärende. Har inga direkta symtom

    Om jag själv tog det på rätt sätt i morse? Det vet jag förstås inte, men jag tyckte ändå det låg ganska nära det som mättes upp av två "proffs" i går.

    Jag ska prata med dom igen efter helgen, tycker du att jag ska höra av mig akut? (Nu steg nog både pulsen och trycket ännu mer! *S*)
  6. 3
    Jag fick det först kollat av en sköterska på sjukhuset, då låg jag på ca 155/119 - minns inte exakt.

    Därefter fick jag en tid hos min egen läkare samma dag, och fick trycket kollat av en sköterska där. Där var det ungefär likadant.

    Från början var jag där i ett helt annat ärende. Har inga direkta symtom

    Om jag själv tog det på rätt sätt i morse? Det vet jag förstås inte, men jag tyckte ändå det låg ganska nära det som mättes upp av två "proffs" i går.

    Jag ska prata med dom igen efter helgen, tycker du att jag ska höra av mig akut? (Nu steg nog både pulsen och trycket ännu mer! *S*)
  7. Anonym
    #4
    Har en dr bedömt tryckte så skulle jag avvakta tills efter helgen, OM du inte får symtom som ex synförändringar, huvudvärk osv, men den infon antar jag att du redan fått? Dukan ju haft ett sånt här tryck länge iom att du inte har några symtom. och då är det ju inte mer akut än att du kan ta det lugnt över helgen och vänta tills på måndag. Om dr hade haft misstanke om något allvarligt hade han ju aldrig skickat hem dig.
    Berätta gärna sen vad dom kom fram till.
  8. 4
    Har en dr bedömt tryckte så skulle jag avvakta tills efter helgen, OM du inte får symtom som ex synförändringar, huvudvärk osv, men den infon antar jag att du redan fått? Dukan ju haft ett sånt här tryck länge iom att du inte har några symtom. och då är det ju inte mer akut än att du kan ta det lugnt över helgen och vänta tills på måndag. Om dr hade haft misstanke om något allvarligt hade han ju aldrig skickat hem dig.
    Berätta gärna sen vad dom kom fram till.
  9. Medlem sedan
    Jul 2008
    #5
    Om det är ett stressblodtryck så brukar pulsen också vara hög. När mitt tryck är högt ligger pulsen ofta på 100-110. Hur låg pulsen när trycket togs? (55 i vila låter för övrigt en smula lågt tycker jag.)
  10. 5
    Om det är ett stressblodtryck så brukar pulsen också vara hög. När mitt tryck är högt ligger pulsen ofta på 100-110. Hur låg pulsen när trycket togs? (55 i vila låter för övrigt en smula lågt tycker jag.)
  11. Anonym TS
    #6
    Nu har jag mätt i kväll igen (3 ggr, som jag blev tillsagd), då såg det ut så här:
    147/116 puls 66
    165/116 puls 61
    148/114 puls 63

    I morse var siffrorna:
    160/123 puls 50
    158/122 puls 57
    158/122 puls 55

    Får väl se om pulsen är högre i morgon bitti än i kväll igen.
  12. 6
    Nu har jag mätt i kväll igen (3 ggr, som jag blev tillsagd), då såg det ut så här:
    147/116 puls 66
    165/116 puls 61
    148/114 puls 63

    I morse var siffrorna:
    160/123 puls 50
    158/122 puls 57
    158/122 puls 55

    Får väl se om pulsen är högre i morgon bitti än i kväll igen.
  13. Medlem sedan
    Sep 2001
    #7
    Automatisk mätare antar jag att du har hemma men kontrollerades ditt tryck på sjukhuset manuellt eller automatiskt??
    De automatiska är inte jättebra på alla tryck har man kommit fram till.
  14. 7
    Automatisk mätare antar jag att du har hemma men kontrollerades ditt tryck på sjukhuset manuellt eller automatiskt??
    De automatiska är inte jättebra på alla tryck har man kommit fram till.
  15. Medlem sedan
    Aug 2004
    #8
    Att man får låg puls av högt blodtryck är nog närmre en skröna än sanningen.
    Det kan ju istället vara så att din låga puls och ditt höga blodtryck har samma bakomliggande orsak ....
    Be att du får gjort ett blodstatus där man också kollar dina sköldkörtelprover.
    Har du andra symtom än just detta?
    Håller ditt blodtryck i sig ska du naturligtvis behandlas, men med det du nu har behöver du inte vara orolig för att något akut ska hända, däremot kan du på sikt få problem om du är obehandlad.
  16. 8
    Att man får låg puls av högt blodtryck är nog närmre en skröna än sanningen.
    Det kan ju istället vara så att din låga puls och ditt höga blodtryck har samma bakomliggande orsak ....
    Be att du får gjort ett blodstatus där man också kollar dina sköldkörtelprover.
    Har du andra symtom än just detta?
    Håller ditt blodtryck i sig ska du naturligtvis behandlas, men med det du nu har behöver du inte vara orolig för att något akut ska hända, däremot kan du på sikt få problem om du är obehandlad.
  17. Anonym
    #9
    Jag har högt blodtryck som jag medicinerar, och hög puls, det har jag haft hela tiden.
  18. 9
    Jag har högt blodtryck som jag medicinerar, och hög puls, det har jag haft hela tiden.

Liknande trådar

  1. Någon som vet sambandet
    By garions in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-06, 19:55
  2. Sambandet mellan vikt och kondition...
    By Tung in forum Träning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-27, 21:46
  3. Tyda blodtryck och puls - hjälp önskas
    By *Camilla* in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-05-12, 17:31
  4. Alltså, vad är sambandet mellan smak o b
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 16:45
  5. Hög puls/högt blodtryck?
    By rubyblue in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-24, 09:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar