Bjuda vilka på 7-årskalas
_02 Vårbarn
  1. kalasfrågor
    #1

    Bjuda vilka på 7-årskalas

    Min son fyller 7 och vi frågade vilka han skulle vilja bjuda om han fick välja helt själv. På dagis brukade han bjuda både killar och tjejer, mestadels jämnåriga.

    I klassen går 15 killar (inklusive min son) och 8 tjejer. Hans eget förslag är:
    han själv, 8 av killarna i klassen, 1 av tjejerna i klassen (de har gått på samma dagis och alltid bjudit varandra), plus 2 killar och 1 tjej utanför klassen (som gått på samma dagis).

    En kille i klassen bjöd min son på sitt kalas, men är inte med på min sons lista. Om vi lägger till den killen på listan blir det 9 killar i klassen som är bjudna (plus min son) och 6 killar som inte är det. Av alla 22 barn i klassen är det i så fall 10 bjudna (plus min son) och 11 objudna - alltså exakt halva klassen "utanför".

    Jag gillar inte den här könsindelningen man ofta kör med: bjuda alla killar och inga tjejer t ex, för att inte vissa av "en sort" ska känna sig utanför. Men hela klassen blir nog för jobbigt för oss. Hur gör ni andra? Låter ni era barn bestämma helt och hållet?
  2. 1
    Bjuda vilka på 7-årskalas Min son fyller 7 och vi frågade vilka han skulle vilja bjuda om han fick välja helt själv. På dagis brukade han bjuda både killar och tjejer, mestadels jämnåriga.

    I klassen går 15 killar (inklusive min son) och 8 tjejer. Hans eget förslag är:
    han själv, 8 av killarna i klassen, 1 av tjejerna i klassen (de har gått på samma dagis och alltid bjudit varandra), plus 2 killar och 1 tjej utanför klassen (som gått på samma dagis).

    En kille i klassen bjöd min son på sitt kalas, men är inte med på min sons lista. Om vi lägger till den killen på listan blir det 9 killar i klassen som är bjudna (plus min son) och 6 killar som inte är det. Av alla 22 barn i klassen är det i så fall 10 bjudna (plus min son) och 11 objudna - alltså exakt halva klassen "utanför".

    Jag gillar inte den här könsindelningen man ofta kör med: bjuda alla killar och inga tjejer t ex, för att inte vissa av "en sort" ska känna sig utanför. Men hela klassen blir nog för jobbigt för oss. Hur gör ni andra? Låter ni era barn bestämma helt och hållet?
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2

    Här blir det bara tjejerna

    i Amandas klass. De är 8 tjejer och 17 killar. Sen bjuder hon några tjejer från ettan, de som hon brukar leka med.
    * Amanda 020411 *
    * Johanna 031229 *
    * Rasmus 070711 *

    blogg.mankler.se
  4. 2
    Här blir det bara tjejerna i Amandas klass. De är 8 tjejer och 17 killar. Sen bjuder hon några tjejer från ettan, de som hon brukar leka med.
  5. Medlem sedan
    Sep 1999
    #3

    min dotter

    har valt att ha ett litet kalas, hon bjöd fyra barn men bara tre kommer.
    De ska sjunga singstar och prata schlager.
    Hon är helnöjd!

    Annars bjuder deflesta alla tjejer eller alla killar.
    Ikväll ska två killar i klassen ha kalas för alla i klassen (25 stycken) i skolans rörelserum.
  6. 3
    min dotter har valt att ha ett litet kalas, hon bjöd fyra barn men bara tre kommer.
    De ska sjunga singstar och prata schlager.
    Hon är helnöjd!

    Annars bjuder deflesta alla tjejer eller alla killar.
    Ikväll ska två killar i klassen ha kalas för alla i klassen (25 stycken) i skolans rörelserum.
  7. Medlem sedan
    Sep 2001
    #4
    Hej!
    Oj vad jag har funderat på det där med kalas! Mika började en klass i höstas med enbart nya kamrater. Hon vill bjuda ungefär 7 av tjejerna och en kille plus två tjejer från dagis. Jag är helt inne på att hon får bestämma, det går inte att bjuda alla 23 och om hon bjuder alla tjejerna blir det några som hon aldrig leker med och bjuder hon inte killen som hon leker med varje dag så blir det konstigt. Jag lutar åt att låta henne bestämma men att sätta en max gräns på antal barn.
    /Helena
  8. 4
    Hej!
    Oj vad jag har funderat på det där med kalas! Mika började en klass i höstas med enbart nya kamrater. Hon vill bjuda ungefär 7 av tjejerna och en kille plus två tjejer från dagis. Jag är helt inne på att hon får bestämma, det går inte att bjuda alla 23 och om hon bjuder alla tjejerna blir det några som hon aldrig leker med och bjuder hon inte killen som hon leker med varje dag så blir det konstigt. Jag lutar åt att låta henne bestämma men att sätta en max gräns på antal barn.
    /Helena
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    Nej, vi låter inte vår blivande 7-åring bestämma själv helt och hållet.

    I hans klass har det varit väldigt populärt att bjuda hela klassen. Vi funderar på att låta honom göra det i år - mest på grund av att vi håller på att renovera så mycket hemma att vi ändå måste vara någon annanstans. Trots att han fyller på lördag är vi ännu i planeringsfasen. Många barn som fyller på våren här och på hans födelsedag ska han iväg på ett annat kalas...

    Tidigare år har han fått välja helt fritt med maxgräns i antal. Vi har gjort så att han har fått bjuda lika många kompisar som år han fyller - de har känts som en bra grej. Det blir på ett ungefär så många att han har hunnit med alla liksom.
    Vickis med William 020404 och Hannah 060423
  10. 5
    Nej, vi låter inte vår blivande 7-åring bestämma själv helt och hållet.

    I hans klass har det varit väldigt populärt att bjuda hela klassen. Vi funderar på att låta honom göra det i år - mest på grund av att vi håller på att renovera så mycket hemma att vi ändå måste vara någon annanstans. Trots att han fyller på lördag är vi ännu i planeringsfasen. Många barn som fyller på våren här och på hans födelsedag ska han iväg på ett annat kalas...

    Tidigare år har han fått välja helt fritt med maxgräns i antal. Vi har gjort så att han har fått bjuda lika många kompisar som år han fyller - de har känts som en bra grej. Det blir på ett ungefär så många att han har hunnit med alla liksom.
  11. Cia & Oliver
    #6
    Oliver har kalas nästa vecka och har bjudit alla i
    0:an, både flickor o pojkar. Sen bjöd han alla pojkar i 1:an eftersom han leker mycket med några av dom, totalt 16 st. Så kommer alla och jag plussar på mina egna 3 så blir det 19 barn!! Hej o hå!!

    Många av kalasen han har varit på har varit antingen pojkar eller flickor, men jag tyckte det kunde vara kul med lite flickor också...
  12. 6
    Oliver har kalas nästa vecka och har bjudit alla i
    0:an, både flickor o pojkar. Sen bjöd han alla pojkar i 1:an eftersom han leker mycket med några av dom, totalt 16 st. Så kommer alla och jag plussar på mina egna 3 så blir det 19 barn!! Hej o hå!!

    Många av kalasen han har varit på har varit antingen pojkar eller flickor, men jag tyckte det kunde vara kul med lite flickor också...
  13. Medlem sedan
    Sep 2005
    #7
    ja jag tyckte att min dotter skulle få välja helt själv. vi sa hur många som "kunde" komma och hon valde dom hon lekte med.
    Bara tjejer..

    Hon blev bjuden till ett "killkalas" och hon va ensam tjej. hon brydde sej inte så mycke om de.
    man kan inte bjuda alla. alla leker inte.

    men det är ju nåt barnen måste lära sej tidigt att alla inte kan få allt.
    man kan ju inte bjuda alla för att vara snäll.
  14. 7
    ja jag tyckte att min dotter skulle få välja helt själv. vi sa hur många som "kunde" komma och hon valde dom hon lekte med.
    Bara tjejer..

    Hon blev bjuden till ett "killkalas" och hon va ensam tjej. hon brydde sej inte så mycke om de.
    man kan inte bjuda alla. alla leker inte.

    men det är ju nåt barnen måste lära sej tidigt att alla inte kan få allt.
    man kan ju inte bjuda alla för att vara snäll.

Liknande trådar

  1. Vad bjuda på för mat på 10-årskalas?
    By Emmylou in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-16, 12:08
  2. Bjuda vilka på 7-årskalas
    By kalasknas in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 23:37
  3. vad bjuda på 2 årskalas?
    By anonymt namn in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 23:29
  4. 8-årskalas - vilka bjuda
    By Velig kalasmamma in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 19:00
  5. Vilka bjuda på 7-årskalas?
    By ullibulli in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 09:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar