hur uttala...
Namn, dop & namngivning
  1. anonymt namn
    #1

    hur uttala...

    namnet Nathan på svenska??
  2. 1
    hur uttala... namnet Nathan på svenska??
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2
    vet att ikonstföreningen pappa var med i fanns en äldra man som hettet Nathan och det uttalades naa-tann
  4. 2
    vet att ikonstföreningen pappa var med i fanns en äldra man som hettet Nathan och det uttalades naa-tann
  5. Medlem sedan
    Dec 2008
    #3
    Jag skulle säga Nejtan
  6. 3
    Jag skulle säga Nejtan
  7. Medlem sedan
    Oct 2008
    #4
    tycker inte att man kan ta ett namn på engelska och göra om det till svenskt. Det låter heeeeelt fel så jag tycker att man ska uttala namnen på engelska, om det är ett engelska namn...

    Nathan. Som på engelska!
  8. 4
    tycker inte att man kan ta ett namn på engelska och göra om det till svenskt. Det låter heeeeelt fel så jag tycker att man ska uttala namnen på engelska, om det är ett engelska namn...

    Nathan. Som på engelska!
  9. Anonym
    #5
    Fast Nathan är inte ett engelskt namn. Det är ett bibliskt namn, och även om det inte har varit så vanligt har det funnits i Sverige länge.

    Det svenska uttalet är Naatan. Har man engelskt ursprung är det väl okej att uttala på engelska. Ungefär som att man väljer att uttala David Dejvid om man ex är britter boende i Sverige.

    Och givetvis kan man väl plocka ett utländskt uttal om man vill, men jag antar att man lika gärna skulle kunna använda det franska eller hebreiska uttalet för Nathan, där namnet ju också är vanligt.
  10. 5
    Fast Nathan är inte ett engelskt namn. Det är ett bibliskt namn, och även om det inte har varit så vanligt har det funnits i Sverige länge.

    Det svenska uttalet är Naatan. Har man engelskt ursprung är det väl okej att uttala på engelska. Ungefär som att man väljer att uttala David Dejvid om man ex är britter boende i Sverige.

    Och givetvis kan man väl plocka ett utländskt uttal om man vill, men jag antar att man lika gärna skulle kunna använda det franska eller hebreiska uttalet för Nathan, där namnet ju också är vanligt.
  11. Medlem sedan
    Feb 2008
    #6
    Jag uttalar det Naaatan! Fint namn för övrigt!
  12. 6
    Jag uttalar det Naaatan! Fint namn för övrigt!
  13. Medlem sedan
    Oct 2008
    #7
    Jo men Nathan känns ju helt klart inte som ett svenskt namn med hårt uttal!

    Kanske är det för att jag kollar på Amerikanska serier där alla heter Nathan... Vad vet jag. Tycker det är fult att göra om det till ett hårt namn. Tycker att det låter som att man är otroligt dålig på engelska när man uttalar det naatan...
  14. 7
    Jo men Nathan känns ju helt klart inte som ett svenskt namn med hårt uttal!

    Kanske är det för att jag kollar på Amerikanska serier där alla heter Nathan... Vad vet jag. Tycker det är fult att göra om det till ett hårt namn. Tycker att det låter som att man är otroligt dålig på engelska när man uttalar det naatan...
  15. Medlem sedan
    Aug 2007
    #8
    Min son heter det.. och vi uttalar det NAY-than, men så bor vi i UK också. Jag skulle aldrig uttala det på svenska, det blir tyävrr inte alls snyggt då... men jag skulle ha sagt naa-tann
  16. 8
    Min son heter det.. och vi uttalar det NAY-than, men så bor vi i UK också. Jag skulle aldrig uttala det på svenska, det blir tyävrr inte alls snyggt då... men jag skulle ha sagt naa-tann
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9
    Nathan - så att det rimmar på gatan eller satan...
  18. 9
    Nathan - så att det rimmar på gatan eller satan...
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10
    Fast det är ju svenskt precis som anonym skriver: precis som David, Jacob, Josef och andra bibliska namn som har funnits i svenskan i århundraden redan.
  20. 10
    Fast det är ju svenskt precis som anonym skriver: precis som David, Jacob, Josef och andra bibliska namn som har funnits i svenskan i århundraden redan.
  21. Medlem sedan
    Jan 2001
    #11
    precis!!!! som jag ahr letat efter nått ord som det rimma på du satte huvudet på spiken
  22. 11
    precis!!!! som jag ahr letat efter nått ord som det rimma på du satte huvudet på spiken
  23. Medlem sedan
    Feb 2009
    #12
    Natan (så tycker jag att det ska stavas) kan väl egentligen bara uttalas på ett enda sätt: Naaatan.
    Jättefint namn, exempelvis: Natan Söderblom
  24. 12
    Natan (så tycker jag att det ska stavas) kan väl egentligen bara uttalas på ett enda sätt: Naaatan.
    Jättefint namn, exempelvis: Natan Söderblom
  25. Medlem sedan
    Feb 2009
    #13
    Jag vill bara upprepa det andra sagt, Natan är inte amerikanskt, när det användes första gången i Sverige 1679 var det verkligen inte ett lån från USA(som inte ens var påtänkt då).
  26. 13
    Jag vill bara upprepa det andra sagt, Natan är inte amerikanskt, när det användes första gången i Sverige 1679 var det verkligen inte ett lån från USA(som inte ens var påtänkt då).
  27. S-mamman
    #14
    Naatan, precis som flera andra skriver. Mycket, mycket fint namn!
  28. 14
    Naatan, precis som flera andra skriver. Mycket, mycket fint namn!
  29. Medlem sedan
    Oct 2008
    #15
    Nu går verkligen in för detta gubbar haha!

    Jag tycker fortfarande att det uttalas på engelska. Annars låter det som att en 5åring precis "lärt" sig engelska och kan inte utala "th"...
  30. 15
    Nu går verkligen in för detta gubbar haha!

    Jag tycker fortfarande att det uttalas på engelska. Annars låter det som att en 5åring precis "lärt" sig engelska och kan inte utala "th"...
  31. Medlem sedan
    Oct 2008
    #16
    NATHAN
    Gender: Masculine
    Usage: English, French, Biblical
    Other Scripts: נָתָן (Hebrew)
    Pronounced: NAY-thən (English) [key]
    Means "giver" in Hebrew. In the Old Testament this was the name of both a prophet and a son of King David. It has been used as a Christian given name in the English-speaking world since the Protestant Reformation.
  32. 16
    NATHAN
    Gender: Masculine
    Usage: English, French, Biblical
    Other Scripts: נָתָן (Hebrew)
    Pronounced: NAY-thən (English) [key]
    Means "giver" in Hebrew. In the Old Testament this was the name of both a prophet and a son of King David. It has been used as a Christian given name in the English-speaking world since the Protestant Reformation.
  33. *mimo*
    #17
    Självklart skriver de det engelska uttalet eftersom www.behindthename.com som utdraget kommer ifrån är en engelsk eller amerikansk sajt (inte helt säker på vilket).

    Namnet uttalas givetvis olika på olika språk. Och man kan ju själv välja vilket uttal man trivs bäst med: engelskt, franskt, svenskt eller annat. Så gamla namn är ju ofta spridda till många länder.

    Alltså: självklart kan man uttala som man vill. Men den svenska traditionen på uttal har länge varit Naaatan. Tycker inte alls det låter som en femåring som inte lärt sig uttala ett visst ljud. Det är ett vackert namn på flera språk.
  34. 17
    Självklart skriver de det engelska uttalet eftersom www.behindthename.com som utdraget kommer ifrån är en engelsk eller amerikansk sajt (inte helt säker på vilket).

    Namnet uttalas givetvis olika på olika språk. Och man kan ju själv välja vilket uttal man trivs bäst med: engelskt, franskt, svenskt eller annat. Så gamla namn är ju ofta spridda till många länder.

    Alltså: självklart kan man uttala som man vill. Men den svenska traditionen på uttal har länge varit Naaatan. Tycker inte alls det låter som en femåring som inte lärt sig uttala ett visst ljud. Det är ett vackert namn på flera språk.
  35. Anonym
    #18
    Visst, om det stavas Nathan kan man ju uttala det så, den svenska stavningen är annars Natan.
  36. 18
    Visst, om det stavas Nathan kan man ju uttala det så, den svenska stavningen är annars Natan.
  37. Medlem sedan
    Oct 2008
    #19
    Ja, och frågan var hur jag uttalde det och svarade att jag uttalar det som på engelska. (i) ´-
  38. 19
    Ja, och frågan var hur jag uttalde det och svarade att jag uttalar det som på engelska. (i) ´-

Liknande trådar

  1. Hur uttala -or i Viktor?
    By KAJO! in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 19:06
  2. Får jag uttala mig om paellan på sid 2
    By - Lillan - in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-11, 18:15
  3. Att uttala sig om grupper
    By Ben Dover in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-01-24, 10:29
  4. Jolie - hur uttala det?
    By Flowerlily09 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-09-14, 21:21
  5. Hur skulle ni uttala?
    By Freja BF 15/8 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 18:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar