Spikmatta
Hälsa & välbefinnande
  1. Medlem sedan
    Dec 2004
    #1

    Spikmatta

    Hej

    Funderar på att köpa mig en spikmatta.

    För någon som läser detta och inte vet så är det så att spikmattan gör så att kroppens egna måbra hormon endorfin t ex frigörs.

    Nu undrar jag om man kan missbruka endorfin, jag menar om jag ligger på mattan för ofta kan jag på det sättet bli beroende av endofinkicken.

    Vet inte, känner bara att jag måste fråga, för tänk om det är så.....!!!!

    Morsan pia
  2. 1
    Spikmatta Hej

    Funderar på att köpa mig en spikmatta.

    För någon som läser detta och inte vet så är det så att spikmattan gör så att kroppens egna måbra hormon endorfin t ex frigörs.

    Nu undrar jag om man kan missbruka endorfin, jag menar om jag ligger på mattan för ofta kan jag på det sättet bli beroende av endofinkicken.

    Vet inte, känner bara att jag måste fråga, för tänk om det är så.....!!!!

    Morsan pia
  3. Medlem sedan
    Apr 2005
    #2
    Intressant tanke men jag tror inte det. Jag ligger på min varje kväll och somnar ibland på den, men jag lyckas ändå komma upp på morgonen och gå till jobbet istället för att stanna hemma på mattan hela dagen Jag kan ändå tänkta mig att det blir ett beroende att ligga på den lite varje dag, men det tror jag bara är bra!
  4. 2
    Intressant tanke men jag tror inte det. Jag ligger på min varje kväll och somnar ibland på den, men jag lyckas ändå komma upp på morgonen och gå till jobbet istället för att stanna hemma på mattan hela dagen Jag kan ändå tänkta mig att det blir ett beroende att ligga på den lite varje dag, men det tror jag bara är bra!
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3
    det är inte en kick av det slaget tycker jag, det är mera som en behaglig avslappning. jag använder min olika mycket olika dagar, vissa dagar flera gånger sen kan det gå någon vecka utan att jag alls använder den. känner inget "tvångsmässigt" beroende, utan bara väldigt skönt att veta att jag kan använda den vid behov. jag tror du oroar dig i onödan.
  6. 3
    det är inte en kick av det slaget tycker jag, det är mera som en behaglig avslappning. jag använder min olika mycket olika dagar, vissa dagar flera gånger sen kan det gå någon vecka utan att jag alls använder den. känner inget "tvångsmässigt" beroende, utan bara väldigt skönt att veta att jag kan använda den vid behov. jag tror du oroar dig i onödan.
  7. anonymt namn
    #4

    Är det så...

    att de kostar runt 600:- eller finns det billigare att få tag på......?
  8. 4
    Är det så... att de kostar runt 600:- eller finns det billigare att få tag på......?
  9. Medlem sedan
    Apr 2005
    #5
    4-tumsspik och och planka? Nej, jag har faktiskt inte sett några billigare varianter. De har ju funnits ett tag så kanske kan man få tag på dem billigare på blocket eller tradera. 600 kr låter nästan billigt, det billigaste jag har sett är nog 680...
  10. 5
    4-tumsspik och och planka? Nej, jag har faktiskt inte sett några billigare varianter. De har ju funnits ett tag så kanske kan man få tag på dem billigare på blocket eller tradera. 600 kr låter nästan billigt, det billigaste jag har sett är nog 680...
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6

    Köpte en idag

    Jag köpte en matta i dag (680 kr) och har provat den en kvart. Tyckte kroppen blev lugnare och så hjälpte den direkt en del mot mina ryggbesvär. Tror att den kommer användas flitigt här hemma.

    Endorfiner är inget du kan bli beroende av i negativ bemärkelse men beroende av välbefinnandet som det ger kan du bli beroende av, men det är väl bara bra i så fall? Du mår ju bättre av det.
  12. 6
    Köpte en idag Jag köpte en matta i dag (680 kr) och har provat den en kvart. Tyckte kroppen blev lugnare och så hjälpte den direkt en del mot mina ryggbesvär. Tror att den kommer användas flitigt här hemma.

    Endorfiner är inget du kan bli beroende av i negativ bemärkelse men beroende av välbefinnandet som det ger kan du bli beroende av, men det är väl bara bra i så fall? Du mår ju bättre av det.

Liknande trådar

  1. På tal om spikmatta
    By mariamed4 in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 06:39
  2. Spikmatta?
    By Cherinne in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-05-23, 17:49
  3. Spikmatta???
    By vovve in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 10:46
  4. SPIKMATTA
    By RYGGVÄRK in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-18, 11:39
  5. Spikmatta...
    By LailaLoppan in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 18:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar