Finns åksjuketabletter för 3-åring?
Resesnack
  1. Medlem sedan
    Nov 2005
    #1

    Finns åksjuketabletter för 3-åring?

    Twinsen blir 3 år i sommar då vi ska åka till Makrigialos. Bussresan på 2,5 tim har jag fått info om. Därför undrar jag om det finns åksjuketabletter för 3 åringar?
  2. 1
    Finns åksjuketabletter för 3-åring? Twinsen blir 3 år i sommar då vi ska åka till Makrigialos. Bussresan på 2,5 tim har jag fått info om. Därför undrar jag om det finns åksjuketabletter för 3 åringar?
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2
    HAr för mig att postafen är ok från 2 år efter rekomendation från läkare. Så passa på att höra med vc om ni ändå ska dit nånting innan. Eller prata med BVC.
  4. 2
    HAr för mig att postafen är ok från 2 år efter rekomendation från läkare. Så passa på att höra med vc om ni ändå ska dit nånting innan. Eller prata med BVC.
  5. Medlem sedan
    Mar 2002
    #3
    Prata med BVC eller VC. Min brorsdotter har fått Postafen inför alla bilresor som varar längre än 30-40 minuter ända sen hon var 2 år (hon är 4,5 nu). Annars kräks hon, that's it. Brorsan med fru har dock delat tabletterna, eftersom en hel har varit för mycket. Hur mycket hon får är jag inte insatt i, men jag vet att de pratade med läkare innan de började ge henne Postafen.
  6. 3
    Prata med BVC eller VC. Min brorsdotter har fått Postafen inför alla bilresor som varar längre än 30-40 minuter ända sen hon var 2 år (hon är 4,5 nu). Annars kräks hon, that's it. Brorsan med fru har dock delat tabletterna, eftersom en hel har varit för mycket. Hur mycket hon får är jag inte insatt i, men jag vet att de pratade med läkare innan de började ge henne Postafen.
  7. Medlem sedan
    Nov 2001
    #4
    Tipsar också om åksjukeband. Min son har använt dem sedan 6-årsåldern (han är 9 nu) och de funkar jättebra för hyfsat lugna, långa bilresor och man slipper ge honom medicin. Men jag vet att de inte funkar för alla...

    http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/...n=showProdInfo
  8. 4
    Tipsar också om åksjukeband. Min son har använt dem sedan 6-årsåldern (han är 9 nu) och de funkar jättebra för hyfsat lugna, långa bilresor och man slipper ge honom medicin. Men jag vet att de inte funkar för alla...

    http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/...n=showProdInfo
  9. Medlem sedan
    May 2007
    #5
    Vår yngsta fick Lergigan (som är en antihistamin) utskrivet redan som 1 åring, för han var galet åksjuk. Det fungerade väldigt bra tills han blev tillräckligt stor för Postafen.
  10. 5
    Vår yngsta fick Lergigan (som är en antihistamin) utskrivet redan som 1 åring, för han var galet åksjuk. Det fungerade väldigt bra tills han blev tillräckligt stor för Postafen.
  11. Medlem sedan
    Sep 2001
    #6
    Vi testade när vi var borta förra veckan, men de hjälpte inte alls på min 9-åring (men han tyckte det var snyggt med armband..!). Så vi väntar på att han ska få åldern inne för de andra alternativen, han blir nämligen som en zombie av postafen.
  12. 6
    Vi testade när vi var borta förra veckan, men de hjälpte inte alls på min 9-åring (men han tyckte det var snyggt med armband..!). Så vi väntar på att han ska få åldern inne för de andra alternativen, han blir nämligen som en zombie av postafen.
  13. Medlem sedan
    Nov 2005
    #7

    Tack för svaren.

    Jag tar upp det på vc nästa gång jag ska dit
  14. 7
    Tack för svaren. Jag tar upp det på vc nästa gång jag ska dit
  15. Medlem sedan
    Mar 2007
    #8

    Vilka andra alternativ

    finns det?

    Har testat postafen och det är en nödlösning. Åksjukeband funkar inte. Tuggummi funkar ju som postafen. Lergigan har jag inte provat på barnen, men själv fick jag fruktansvärt ont i magen av dem. Vad mer finns? *desperat*
  16. 8
    Vilka andra alternativ finns det?

    Har testat postafen och det är en nödlösning. Åksjukeband funkar inte. Tuggummi funkar ju som postafen. Lergigan har jag inte provat på barnen, men själv fick jag fruktansvärt ont i magen av dem. Vad mer finns? *desperat*
  17. Medlem sedan
    Sep 2001
    #9
    Apoteket och vårdcentralen verkar ense om att plåstren är bäst, men de får man inte sätta på barn under 12. Tuggummi får man inte heller ge under 12, men i nödfall skulle man kunna dela sa de på VC. Det är inte samma verksamma ämne som i postafen, förresten, så det finns ju en möjlighet att han slipper vara zombie med tuggummi eller plåster, vi får väl se om ett par år...

    Min son hälsar att det som funkar allra bäst på honom är faktiskt att knapra knäckebröd och dricka isvatten..... Det är ju i alla fall garanetart ofarligt:-) (Senast på tenerife tog han Postafen en dag pga bergsvägarna, annars föredrar han att kräkas framför att ta medicin...)
  18. 9
    Apoteket och vårdcentralen verkar ense om att plåstren är bäst, men de får man inte sätta på barn under 12. Tuggummi får man inte heller ge under 12, men i nödfall skulle man kunna dela sa de på VC. Det är inte samma verksamma ämne som i postafen, förresten, så det finns ju en möjlighet att han slipper vara zombie med tuggummi eller plåster, vi får väl se om ett par år...

    Min son hälsar att det som funkar allra bäst på honom är faktiskt att knapra knäckebröd och dricka isvatten..... Det är ju i alla fall garanetart ofarligt:-) (Senast på tenerife tog han Postafen en dag pga bergsvägarna, annars föredrar han att kräkas framför att ta medicin...)
  19. Medlem sedan
    Nov 2005
    #10

    Hur länge haller postafen i?

    Hur länge håller postafen i? Hur menar ni att biverkningarna blir "zombie"? Jag trodde mer att åksjuketabletter gjorde en trött. Hur långt innan bussresan bör man ta medicinen?
  20. 10
    Hur länge haller postafen i? Hur länge håller postafen i? Hur menar ni att biverkningarna blir "zombie"? Jag trodde mer att åksjuketabletter gjorde en trött. Hur långt innan bussresan bör man ta medicinen?
  21. Medlem sedan
    Apr 2000
    #11
    Postafen gav vi från tidig ålder, kolla med läkaren. Tror att vi gav först 1/4 dels tablett o sedan 1/2 nu en hel. Det beror på vikt mina barn har alltid varit lite "lätta" för åldern..
  22. 11
    Postafen gav vi från tidig ålder, kolla med läkaren. Tror att vi gav först 1/4 dels tablett o sedan 1/2 nu en hel. Det beror på vikt mina barn har alltid varit lite "lätta" för åldern..
  23. Medlem sedan
    Jun 1998
    #12
    Ja, trött zombie. Jag tycker trötthetskänslan håller i sig långt in på eftermiddagen om jag tar en tablett på morgonen.
  24. 12
    Ja, trött zombie. Jag tycker trötthetskänslan håller i sig långt in på eftermiddagen om jag tar en tablett på morgonen.
  25. Medlem sedan
    Apr 2000
    #13
    Biverkan som vi har sett är trötthet men inget annat, vi ger bara på längre bilresor (mer än 1 timme) o då gör det ju inget om de sover lite i bilen. Ibland åker vi 6 timmar i bil..
  26. 13
    Biverkan som vi har sett är trötthet men inget annat, vi ger bara på längre bilresor (mer än 1 timme) o då gör det ju inget om de sover lite i bilen. Ibland åker vi 6 timmar i bil..
  27. Medlem sedan
    Mar 2007
    #14

    Cirka 12 timmar sitter det i.

    Vi brukar ge barnen ungefär 2 timmar före avresa för att det ska hinna börja verka ordentligt. Är det kortare än 1 timme innan så kommer tabletten i retur innan nästa krök.
  28. 14
    Cirka 12 timmar sitter det i. Vi brukar ge barnen ungefär 2 timmar före avresa för att det ska hinna börja verka ordentligt. Är det kortare än 1 timme innan så kommer tabletten i retur innan nästa krök.
  29. Medlem sedan
    Sep 2001
    #15
    Jo, men Postafen är ju en åksjuketablett - sonen blir totalt väck (= zombie) större delen av dagen om han tar en på morgonen. Som ngon annan skrev,
    det är ca 12 timmats verkningstid på de där,
  30. 15
    Jo, men Postafen är ju en åksjuketablett - sonen blir totalt väck (= zombie) större delen av dagen om han tar en på morgonen. Som ngon annan skrev,
    det är ca 12 timmats verkningstid på de där,
  31. Medlem sedan
    Nov 2005
    #16

    Tack för alla svar

    Jag var på vårdcentralen och frågade i samma veva om postafen. De sa 1/4 tablett och att i 10 pack var de receptfria. Ngn som ger sin 3 åring denna dos? Läkaren sa att 1/4dels tablett tom 5 år.
  32. 16
    Tack för alla svar Jag var på vårdcentralen och frågade i samma veva om postafen. De sa 1/4 tablett och att i 10 pack var de receptfria. Ngn som ger sin 3 åring denna dos? Läkaren sa att 1/4dels tablett tom 5 år.
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #17
    Så här står det i FASS på nätet, och det som står där kan du lita på. Jag har själv inte behövt ge våra barn Postafen förrän tidigast 5 års ålder och då fick de 1/2 tabl.

    Hur ska du använda Postafen

    Vuxna: 1 tablett 2 gånger dagligen.
    Barn i åldern 5 - 12 år: ½ - 1 tablett 2 gånger dagligen.
    Barn i åldern 1 – 5 år: ¼ tablett 2 gånger dagligen. Ska dock inte ges till barn under 5 år utan läkares ordination.

    Vid förebyggande behandling av åksjuka ges dosen 1 - 2 timmar före avresa och därefter var 12:e timme om resan varar längre än 12 timmar.
  34. 17
    Så här står det i FASS på nätet, och det som står där kan du lita på. Jag har själv inte behövt ge våra barn Postafen förrän tidigast 5 års ålder och då fick de 1/2 tabl.

    Hur ska du använda Postafen

    Vuxna: 1 tablett 2 gånger dagligen.
    Barn i åldern 5 - 12 år: ½ - 1 tablett 2 gånger dagligen.
    Barn i åldern 1 – 5 år: ¼ tablett 2 gånger dagligen. Ska dock inte ges till barn under 5 år utan läkares ordination.

    Vid förebyggande behandling av åksjuka ges dosen 1 - 2 timmar före avresa och därefter var 12:e timme om resan varar längre än 12 timmar.

Liknande trådar

  1. åksjuketabletter & Seaband!
    By em_wik in forum _1204 Aprilbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 20:44
  2. Åksjuketabletter
    By Titti:) in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 08:34
  3. Åksjuketabletter?
    By Lisa med Nisse in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-25, 13:26
  4. Åksjuketabletter mot illamående
    By Tussilago51 in forum _0905 Majbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 17:50
  5. Åksjuketabletter??
    By Malin m.Elias&Malte in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 06:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar