5-års kontroll
_0402 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    May 2003
    #1

    5-års kontroll

    I går var Alva på sin 5-års kontroll och det gick bra. Hon är 118 cm och väger 22,2 kg, tänk att jag orkar bära en 22,2 kilos unge upp för trappan!

    Sköterskan tyckte inte att vi behövde oroa oss för att hon inte pratar helt rent (hon har problem med "sv" och "tv" ljud). I övrigt pratar hon väldigt bra och använder många "svåra" ord.

    På måndag är det dags att göra om hörselkontrollen. Hon brukade inte allvar förra året så de vill testa henne igen. I slutet av april är det läkarkontrollen med spruta och sedan ska hon inte gå till BVC mer, sen tar skolan över henne. Tänk att de är så stora våra små sötnosar!
  2. 1
    5-års kontroll I går var Alva på sin 5-års kontroll och det gick bra. Hon är 118 cm och väger 22,2 kg, tänk att jag orkar bära en 22,2 kilos unge upp för trappan!

    Sköterskan tyckte inte att vi behövde oroa oss för att hon inte pratar helt rent (hon har problem med "sv" och "tv" ljud). I övrigt pratar hon väldigt bra och använder många "svåra" ord.

    På måndag är det dags att göra om hörselkontrollen. Hon brukade inte allvar förra året så de vill testa henne igen. I slutet av april är det läkarkontrollen med spruta och sedan ska hon inte gå till BVC mer, sen tar skolan över henne. Tänk att de är så stora våra små sötnosar!
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Vad lång hon är! Majken är nog en kortis med sina 110 cm - dock inte spinkig: 20,6 kg. Hon fick bara träffa sköterskan som också gav sprutan. Det gick toppenbra, hon sade inte ett knyst. Dock fick hon ganska ont senare på kvällen och en aning feber.

    Varför tar skolhälsovården över redan nu? JAg trodde man vände sig till BVC till dess de faktiskt börjat skolan. Fast hon kanske menade att man inte blir kallad på någon mer kontroll?

    Vad säger Alva i stället för sv och tv?
  4. 2
    Vad lång hon är! Majken är nog en kortis med sina 110 cm - dock inte spinkig: 20,6 kg. Hon fick bara träffa sköterskan som också gav sprutan. Det gick toppenbra, hon sade inte ett knyst. Dock fick hon ganska ont senare på kvällen och en aning feber.

    Varför tar skolhälsovården över redan nu? JAg trodde man vände sig till BVC till dess de faktiskt börjat skolan. Fast hon kanske menade att man inte blir kallad på någon mer kontroll?

    Vad säger Alva i stället för sv och tv?
  5. Medlem sedan
    Jun 2000
    #3
    Stora tjejen. Här har vi ingen 5 årskontroll utan kontroll en kontroll våren innan dem börjar förskoleklass. Vet dock att Simon är 115 cm och 18 kg tung. Stl 30 i skor. Kommer väl bli en stor fot som far sin haha.
  6. 3
    Stora tjejen. Här har vi ingen 5 årskontroll utan kontroll en kontroll våren innan dem börjar förskoleklass. Vet dock att Simon är 115 cm och 18 kg tung. Stl 30 i skor. Kommer väl bli en stor fot som far sin haha.
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4
    Jo, hon menade att de inte blir kallade på fler kontroller. Vi ringer aldrig till BVC så jag tänker inte på att den möjligheten finns.

    Här vill de inte ge sprutan samtidigt som de kollar utvecklingen för det är tydligen många barn som låser sig om de vet att de ska få spruta (eller precis har fått).

    Alva säger t ex "fvårt" istället för "svårt" och "trå" istället för "två" fast inte så tydligt. Ihop med andra konsonanter och vokaler klarar hon dessa bokstäver utmärkt. Vi beslöt oss för att låta det vara ett år till, om hon fortfarande säger fel så tar vi kanske kontakt med en logoped då.
  8. 4
    Jo, hon menade att de inte blir kallade på fler kontroller. Vi ringer aldrig till BVC så jag tänker inte på att den möjligheten finns.

    Här vill de inte ge sprutan samtidigt som de kollar utvecklingen för det är tydligen många barn som låser sig om de vet att de ska få spruta (eller precis har fått).

    Alva säger t ex "fvårt" istället för "svårt" och "trå" istället för "två" fast inte så tydligt. Ihop med andra konsonanter och vokaler klarar hon dessa bokstäver utmärkt. Vi beslöt oss för att låta det vara ett år till, om hon fortfarande säger fel så tar vi kanske kontakt med en logoped då.
  9. Medlem sedan
    May 2003
    #5
    Jag tycker det låter bättre med en koll innan de börjar förskoleklass. Nu kommer det ju dröja minst 1,5 år innan Alva kollas igen. Fast det är ju inget direkt fel på henne så jag antar att det kan kvitta.

    Alva har storlek 29 i skor så hon har också ganska stora fötter.
  10. 5
    Jag tycker det låter bättre med en koll innan de börjar förskoleklass. Nu kommer det ju dröja minst 1,5 år innan Alva kollas igen. Fast det är ju inget direkt fel på henne så jag antar att det kan kvitta.

    Alva har storlek 29 i skor så hon har också ganska stora fötter.
  11. Malla
    #6

    Här har vi

    5½-årskontroll. A väger 17-18 kg och är nog kring 115 cm. Skostorleken är 28. Sköterskan har helt rätt i att hon inte oroar sig för några "ljud". A har betydligt fler som vållar problem, så vi går till logoped samt har även fixat så att hon får hjälp av en specialpedagog som kommer till henne på förskolan. Vi är dock inte oroliga för hon har ett mycket bra språk och rikt ordförråd. Dessutom pratar hon konstant
  12. 6
    Här har vi 5½-årskontroll. A väger 17-18 kg och är nog kring 115 cm. Skostorleken är 28. Sköterskan har helt rätt i att hon inte oroar sig för några "ljud". A har betydligt fler som vållar problem, så vi går till logoped samt har även fixat så att hon får hjälp av en specialpedagog som kommer till henne på förskolan. Vi är dock inte oroliga för hon har ett mycket bra språk och rikt ordförråd. Dessutom pratar hon konstant
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7
    Jo, här pratas det också konstant.

    Visst är det bra att de kan få extra hjälp om de behöver. Alvas fröknar säger att hon använder många "svåra" ord och det kanske är en av anledningarna till att hon har lite svårt med vissa ljud. Men som sagt det är inget att oroa sig för.
  14. 7
    Jo, här pratas det också konstant.

    Visst är det bra att de kan få extra hjälp om de behöver. Alvas fröknar säger att hon använder många "svåra" ord och det kanske är en av anledningarna till att hon har lite svårt med vissa ljud. Men som sagt det är inget att oroa sig för.
  15. Medlem sedan
    Sep 2002
    #8
    Leo är 113,5cm och väger 23 kg
  16. 8
    Leo är 113,5cm och väger 23 kg
  17. Medlem sedan
    Jul 2003
    #9
    Hanna: 117 cm & 19 kg
    Hon var också på koll i veckan, jag var så stolt när hon klarade alla test med glans, snyft. Tyvärr fick jag ju jaga den lilla marodören så jag fick inte njuta men ändå :-) Sprutångesten lindrades med glass efteråt. Hon bad faktiskt om att få sprutan innan testen så hon fick det gjort o slapp oroa sig mer (!!).

    Är det så alltså, att skolan tar över sen? Uuuuuuh vad snabbt allt går...

    Kram!
  18. 9
    Hanna: 117 cm & 19 kg
    Hon var också på koll i veckan, jag var så stolt när hon klarade alla test med glans, snyft. Tyvärr fick jag ju jaga den lilla marodören så jag fick inte njuta men ändå :-) Sprutångesten lindrades med glass efteråt. Hon bad faktiskt om att få sprutan innan testen så hon fick det gjort o slapp oroa sig mer (!!).

    Är det så alltså, att skolan tar över sen? Uuuuuuh vad snabbt allt går...

    Kram!
  19. Medlem sedan
    Aug 2003
    #10
    Hej, Ja lång är bara förnamnet.. Själv mötte jag 117 cm i strumplästen när jag började skolan som 6,5 åring
  20. 10
    Hej, Ja lång är bara förnamnet.. Själv mötte jag 117 cm i strumplästen när jag började skolan som 6,5 åring
  21. Medlem sedan
    Aug 2003
    #11
    glömde.. Ante är bara liten... 110 cm och väger ca 22kg...
  22. 11
    glömde.. Ante är bara liten... 110 cm och väger ca 22kg...

Liknande trådar

  1. 1-års kontroll
    By stina2 in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-24, 08:28
  2. 2,5-års kontroll
    By Madde Albin & Simon in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 08:34
  3. Ett års kontroll
    By Folkabo in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 10:11
  4. 6 mån-kontroll
    By Lillis mamma in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 21:44
  5. ska på kontroll
    By Gabriella82 in forum Provrörsbefruktning - IVF
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 22:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar