byta efternamn
Ordet är fritt
  1. mandelblomma
    #1

    byta efternamn

    vi ska byta efternamn i familjen, eller jag ska ha ett dubbelefternamn och mannen ett av dem tillsammans med killarna och mina andra barn väljer att ha det andra av mina dubbelnamn så länge OM de byter till det andre tar jag bort den delen av efternamn..*krångligt*
    Men hur bär man sig åt då för att byra namn rent praktiskt?
  2. 1
    byta efternamn vi ska byta efternamn i familjen, eller jag ska ha ett dubbelefternamn och mannen ett av dem tillsammans med killarna och mina andra barn väljer att ha det andra av mina dubbelnamn så länge OM de byter till det andre tar jag bort den delen av efternamn..*krångligt*
    Men hur bär man sig åt då för att byra namn rent praktiskt?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Jag tror att man bara kan ha ett efternamn. Du byter namn på skatteverket.
  4. 2
    Jag tror att man bara kan ha ett efternamn. Du byter namn på skatteverket.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Man kontaktar Skatteverket och ansöker om namnbyte... om det inte ser något problem (att ni inkräktar på någon annan släkt eller liknande) så får ni nog betala 500 kr/person eller nå't sån't och sedan är det bara att lära sig det nya
  6. 3
    Man kontaktar Skatteverket och ansöker om namnbyte... om det inte ser något problem (att ni inkräktar på någon annan släkt eller liknande) så får ni nog betala 500 kr/person eller nå't sån't och sedan är det bara att lära sig det nya
  7. Medlem sedan
    Nov 1998
    #4
    Man anmäler det till Skatteverket. http://www.skatteverket.se/folkbokfo...c80004083.html Men tänk på att man inte har två efternamn, utan ett mellannamn och ett efternamn. Det spelar roll om man t ex vill att ens barn ska "ärva" ens namn, de kan bara ärva efternamn, inte mellannamn. Mellannamnet har inte samma status som efternamnet s a s.
  8. 4
    Man anmäler det till Skatteverket. http://www.skatteverket.se/folkbokfo...c80004083.html Men tänk på att man inte har två efternamn, utan ett mellannamn och ett efternamn. Det spelar roll om man t ex vill att ens barn ska "ärva" ens namn, de kan bara ärva efternamn, inte mellannamn. Mellannamnet har inte samma status som efternamnet s a s.
  9. Medlem sedan
    Dec 2007
    #5
  10. Medlem sedan
    Jun 2007
    #6
    Jag är själv mitt uppe i den cirkusen. Det är helt ok att ta ett namn som finns inom familjen (kostar alltså inget) och det kan du enkelt och smidigt få genom att gå till Skatteverkets kontor. Där får du blanketterna och hjälp med att fylla i dem! Så enkelt är det. Vi har det lite jobbigare då det har med utlandet att göra bla. Så det krävs utländska personbevis etc, etc. Men annars är det enkelt!
  11. 6
    Jag är själv mitt uppe i den cirkusen. Det är helt ok att ta ett namn som finns inom familjen (kostar alltså inget) och det kan du enkelt och smidigt få genom att gå till Skatteverkets kontor. Där får du blanketterna och hjälp med att fylla i dem! Så enkelt är det. Vi har det lite jobbigare då det har med utlandet att göra bla. Så det krävs utländska personbevis etc, etc. Men annars är det enkelt!
  12. Medlem sedan
    Apr 2002
    #7
    jag har bytt tillbaka till mitt flicknamn. Gratis. Mellannamn står det på blanketten... Det ploppar upp automatiskt märkte jag när tog blodprov, för då hette jag helt plötsligt mitt flicknamn. Sen får du ett papper som stärker det, innan du bytt körkort ovs...
  13. 7
    jag har bytt tillbaka till mitt flicknamn. Gratis. Mellannamn står det på blanketten... Det ploppar upp automatiskt märkte jag när tog blodprov, för då hette jag helt plötsligt mitt flicknamn. Sen får du ett papper som stärker det, innan du bytt körkort ovs...
  14. mandelblomma
    #8
    det här är ju mitt gamla flicknamn som mannen o jag o småkillarna tar. jag lägger till ett mellanamn som mina stora barn o jag har nu då jag vill heta samma sak som alla mina fyra barn DE stora vill alltså inte bytas just nu i alla fall....,men då behöver vi inte betala då eftersom det är mitt flicknamn, eller?
  15. 8
    det här är ju mitt gamla flicknamn som mannen o jag o småkillarna tar. jag lägger till ett mellanamn som mina stora barn o jag har nu då jag vill heta samma sak som alla mina fyra barn DE stora vill alltså inte bytas just nu i alla fall....,men då behöver vi inte betala då eftersom det är mitt flicknamn, eller?
  16. Medlem sedan
    Jun 2007
    #9
    Nepp, inte vad jag känner till iaf. Sambon vill ta över sin mammas flicknamn och han behöver inte betala en spänn. Hade du gått genom PRV och skapat ett nytt namn så hade du däremot behövt lägga ut 1 500 kr/person (inte barn under 18).
  17. 9
    Nepp, inte vad jag känner till iaf. Sambon vill ta över sin mammas flicknamn och han behöver inte betala en spänn. Hade du gått genom PRV och skapat ett nytt namn så hade du däremot behövt lägga ut 1 500 kr/person (inte barn under 18).
  18. Medlem sedan
    Feb 2005
    #10
    Du kan endast ha ett efternamn det andra får du ta som mellannamn, och det ska inte skrivas med bidestreck. Jag har mitt flicknamn som mellannamn.
    Rent praktisk kontaktar du skatteverket, blanketter finns på deras hemsida.
  19. 10
    Du kan endast ha ett efternamn det andra får du ta som mellannamn, och det ska inte skrivas med bidestreck. Jag har mitt flicknamn som mellannamn.
    Rent praktisk kontaktar du skatteverket, blanketter finns på deras hemsida.
  20. mandelblomma
    #11
    skönt o om mina stora barn i framtiden vill ta mitt ovaliga flicknamn kan de byta bort sin -sson namn gratis då?
  21. 11
    skönt o om mina stora barn i framtiden vill ta mitt ovaliga flicknamn kan de byta bort sin -sson namn gratis då?
  22. Medlem sedan
    Jun 2007
    #12
    Jepp, helt tillåtet. Sambon får ju det.
  23. 12
    Jepp, helt tillåtet. Sambon får ju det.

Liknande trådar

  1. Byta efternamn?
    By Anonym in forum Separation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-25, 21:04
  2. byta efternamn?
    By -jenna- in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-03-07, 16:16
  3. Byta efternamn?
    By abc123 in forum Singelmingel
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-13, 18:17
  4. byta efternamn?
    By Melodie in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 21:21
  5. Byta efternamn?
    By Melodie in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 18:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar