Hos Arbetsförmedlingen
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2001
    #1

    Hos Arbetsförmedlingen

    Idag var jag hos Arbetsförmedlingen för första gången på många år. Jag fick träffa en trevlig kvinna som kommer att bli min egna kontaktperson under min arbetslös. Vi snackade naturligtvis om min yrkesmässiga bakgrund men även en del om mitt handikapp och vad det kan innebära i form av problem.

    I mitten på april ska jag gå på en obligatorisk informationsträff för nyanmälda arbetslösa och om cirka en månad ska jag träffa min kontaktperson igen. Hon var positiv när det gäller mina möjligheter att få ett nytt arbete och talade då om min yrkeserfarenhet och kompetens.

    Men ärligt talat uppfattade jag detta resonemang mest som pep-talk.
  2. 1
    Hos Arbetsförmedlingen Idag var jag hos Arbetsförmedlingen för första gången på många år. Jag fick träffa en trevlig kvinna som kommer att bli min egna kontaktperson under min arbetslös. Vi snackade naturligtvis om min yrkesmässiga bakgrund men även en del om mitt handikapp och vad det kan innebära i form av problem.

    I mitten på april ska jag gå på en obligatorisk informationsträff för nyanmälda arbetslösa och om cirka en månad ska jag träffa min kontaktperson igen. Hon var positiv när det gäller mina möjligheter att få ett nytt arbete och talade då om min yrkeserfarenhet och kompetens.

    Men ärligt talat uppfattade jag detta resonemang mest som pep-talk.
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Fast det är väl inget fel i det? Pep-talk alltså? För det gör ju stor skillnad i ifall man lyckas på en intervju eller inte om man tror på sig själv (jag jobbar på det kan vi säga...jag vet att jag kan men jag lyckas inte få fram det på intervjuerna tyvärr )
  4. 2
    Fast det är väl inget fel i det? Pep-talk alltså? För det gör ju stor skillnad i ifall man lyckas på en intervju eller inte om man tror på sig själv (jag jobbar på det kan vi säga...jag vet att jag kan men jag lyckas inte få fram det på intervjuerna tyvärr )
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3
    Klart hon ska peppa dig! Att säga att allt är skit och att du aldrig kommer få jobb osv ger ju inget gott. Hoppas kontakten med henne leder någon vart!
  6. 3
    Klart hon ska peppa dig! Att säga att allt är skit och att du aldrig kommer få jobb osv ger ju inget gott. Hoppas kontakten med henne leder någon vart!
  7. Medlem sedan
    Mar 1998
    #4

    Men det tycker jag att

    det kan vara. Jag är sån att jag vill hellre ha sanningen även om den svider istället för - vad jag ofta ser som - tomt prat för att göra mig på bra humör.
    Jo, jag är lite pessimistisk...
  8. 4
    Men det tycker jag att det kan vara. Jag är sån att jag vill hellre ha sanningen även om den svider istället för - vad jag ofta ser som - tomt prat för att göra mig på bra humör.
    Jo, jag är lite pessimistisk...
  9. Medlem sedan
    May 2002
    #5
    Men det finns ju ingen sanning i sådana här sammanhang! Eller hur tänker du?
  10. 5
    Men det finns ju ingen sanning i sådana här sammanhang! Eller hur tänker du?
  11. Medlem sedan
    Apr 2008
    #6
    men risken är att det blir en självuppfyllande proffesia. Visst, det är inte så många jobb ute just nu. Så chanserna är inte så jättestora.Samtidigt, några jobb finns ju, och man behöer ju bara _ett_ jobb. och chanset att få just detta jobb är större ifall man inte ser för mycket på statisktiken, utan tror på sej jsjälv.

    Men visst, alla mynt har en baksida. Tror man för mycket på sin egen förmåga, så blir det ens eget fel ifall man inte får jobbet, trots dåliga konjukturer.

    så lagom är bäst, tycke jag i vanlig ordning.
  12. 6
    men risken är att det blir en självuppfyllande proffesia. Visst, det är inte så många jobb ute just nu. Så chanserna är inte så jättestora.Samtidigt, några jobb finns ju, och man behöer ju bara _ett_ jobb. och chanset att få just detta jobb är större ifall man inte ser för mycket på statisktiken, utan tror på sej jsjälv.

    Men visst, alla mynt har en baksida. Tror man för mycket på sin egen förmåga, så blir det ens eget fel ifall man inte får jobbet, trots dåliga konjukturer.

    så lagom är bäst, tycke jag i vanlig ordning.
  13. Medlem sedan
    Jun 2001
    #7

    Ja

    Ja, jag har självklart inget emot att hon peppar mig.
  14. 7
    Ja Ja, jag har självklart inget emot att hon peppar mig.
  15. Medlem sedan
    Mar 1998
    #8
    Är man bra så gör det ju inget.
    Säg så här då; jag har ECDL (datakörkortet). Om någon då sitter och peppar mig och säger att jag är så bra på datorer och borde jobba med det, så blir jag bara förbannad och tycker att personen är inkompetent och inte har någon verklighetsuppfattning.
    Fast i Peters fall så är det ju inte så.
    Äsch, jag bara hakar upp mig idag för att jag har ont i ryggen och inte fått nåt kaffe...
  16. 8
    Är man bra så gör det ju inget.
    Säg så här då; jag har ECDL (datakörkortet). Om någon då sitter och peppar mig och säger att jag är så bra på datorer och borde jobba med det, så blir jag bara förbannad och tycker att personen är inkompetent och inte har någon verklighetsuppfattning.
    Fast i Peters fall så är det ju inte så.
    Äsch, jag bara hakar upp mig idag för att jag har ont i ryggen och inte fått nåt kaffe...
  17. Medlem sedan
    May 2002
    #9
    Precis!!
  18. 9
    Precis!!
  19. Medlem sedan
    Nov 2002
    #10
    Fast jag menade inte så...jag menar att de lyfter fram vad som är bra med dig istället för tvärtom...iallafall tog jag det som att det var det som det syftades på (jupp jag velade bort mig i den meningen också ).

    Usch inget kaffe...låter allvarligt!
  20. 10
    Fast jag menade inte så...jag menar att de lyfter fram vad som är bra med dig istället för tvärtom...iallafall tog jag det som att det var det som det syftades på (jupp jag velade bort mig i den meningen också ).

    Usch inget kaffe...låter allvarligt!
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11
    Fast jag såg ett jobb häromdagen och tänkte direkt på dig
  22. 11
    Fast jag såg ett jobb häromdagen och tänkte direkt på dig

Liknande trådar

  1. Arbetsförmedlingen vs FK?
    By Hunnisarna82 in forum _1007 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 16:41
  2. Vad är det med arbetsförmedlingen?!
    By alle in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 17:52
  3. Hos Arbetsförmedlingen
    By peter56 in forum Ryggmärgsbråck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-14, 10:26
  4. Arbetsförmedlingen...
    By Matilda m. William in forum Bokstavsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 23:50
  5. Arbetsförmedlingen...
    By stello in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 12:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar