Middagssömn?
_0704 Aprilbarn
  1. anonymt namn
    #1

    Middagssömn?

    Min son sover middag en timma på dagen. På kvälln går det aldrig att få honom att somna innan 20.30 oftast somnar han vid 21, och vaknar gör han vid 06.30. Tycker att det vore _väldigt_ skönt om han kunde somna lite tidigare på kvällen och funderar på att kanske ta bort middagssömnen.. hur skulle ni gjort?
  2. 1
    Middagssömn? Min son sover middag en timma på dagen. På kvälln går det aldrig att få honom att somna innan 20.30 oftast somnar han vid 21, och vaknar gör han vid 06.30. Tycker att det vore _väldigt_ skönt om han kunde somna lite tidigare på kvällen och funderar på att kanske ta bort middagssömnen.. hur skulle ni gjort?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Jag hade tagit bort middagssömnen på en gång, alt tidigarelagt den eller kortat ner den ordentligt. Men jag hade nog provat att ta bort den helt först.

    Vissa dagar sover Markus, andra dagar inte. På kvällen lägger vi honom vid kvart över sju - halv åtta och sover gör han oftast innan nio beroende på när och hur mycket han varit med om under dagen och hur han har sovit.

    Men absolut, jag hade minskat eller tagit bort. Gör ett test och se hur det går.
  4. 2
    Jag hade tagit bort middagssömnen på en gång, alt tidigarelagt den eller kortat ner den ordentligt. Men jag hade nog provat att ta bort den helt först.

    Vissa dagar sover Markus, andra dagar inte. På kvällen lägger vi honom vid kvart över sju - halv åtta och sover gör han oftast innan nio beroende på när och hur mycket han varit med om under dagen och hur han har sovit.

    Men absolut, jag hade minskat eller tagit bort. Gör ett test och se hur det går.
  5. Medlem sedan
    Dec 2002
    #3
    David sover 45 min på dagen och han sover ungefär samma tid som din son på natten. De få gånger han inte sovit på dagen har han blivit helt galet trött vid 17-18-tiden, så han nästan somnat stående/sittande. Det känns _inte_ som om min pojke är redo att skippa dagssömnen ännu, trots hans sena läggtid och tidiga morgontid. Man får väl stå ut, resonerar jag. Men inte är det kul alla gånger.
  6. 3
    David sover 45 min på dagen och han sover ungefär samma tid som din son på natten. De få gånger han inte sovit på dagen har han blivit helt galet trött vid 17-18-tiden, så han nästan somnat stående/sittande. Det känns _inte_ som om min pojke är redo att skippa dagssömnen ännu, trots hans sena läggtid och tidiga morgontid. Man får väl stå ut, resonerar jag. Men inte är det kul alla gånger.
  7. Medlem sedan
    Jan 2006
    #4
    Adam sover gärna 2 timmar på dan, men då sover han oroligt på natten. Han är väldigt svårväckt på dan men har bett på dagis att dom inte ska låta honom sova mer än 1 timme och hemma försöker jag väcka honom efter samma tid. Och då somnar han bättre på kvällen och sover längre och bättre. Så gör ett försök att ta bort sömnen eller minska på den. Hoppas det löser sig.
  8. 4
    Adam sover gärna 2 timmar på dan, men då sover han oroligt på natten. Han är väldigt svårväckt på dan men har bett på dagis att dom inte ska låta honom sova mer än 1 timme och hemma försöker jag väcka honom efter samma tid. Och då somnar han bättre på kvällen och sover längre och bättre. Så gör ett försök att ta bort sömnen eller minska på den. Hoppas det löser sig.
  9. Medlem sedan
    Jul 2004
    #5
    Man kan ju exprimentera. De gånger min son missat vilan på dagen vaknar han 30m-1tim tidigare än vanligt morgonen därpå! Som idag. Ugh. Annars lägger vi honom vid 19 och han vaknar runt 7.
  10. 5
    Man kan ju exprimentera. De gånger min son missat vilan på dagen vaknar han 30m-1tim tidigare än vanligt morgonen därpå! Som idag. Ugh. Annars lägger vi honom vid 19 och han vaknar runt 7.
  11. Medlem sedan
    Jul 2004
    #6
    När han sover middag (oftast) så sover han 2 timmar sen väcker jag.
  12. 6
    När han sover middag (oftast) så sover han 2 timmar sen väcker jag.
  13. Medlem sedan
    Feb 2003
    #7
    Vi gör olika beroende på hur dagen ser ut. Hemma blir det ingen middagssömn om han inte är så trött att han går och lägger sig själv eller om han är sjuk men på dagis behöver han den där luren och lika är det om vi är ute på stora äventyr hela dagen.

    Nu har han varit med farmor en vecka och han har fått sova mycket på dagarna eftersom hon tycker det är skönt med en paus och då han han sovit ca 2 timmar mindre på nätterna. Inga problem att lägga honom dock utan han vaknar i ottan istället.
  14. 7
    Vi gör olika beroende på hur dagen ser ut. Hemma blir det ingen middagssömn om han inte är så trött att han går och lägger sig själv eller om han är sjuk men på dagis behöver han den där luren och lika är det om vi är ute på stora äventyr hela dagen.

    Nu har han varit med farmor en vecka och han har fått sova mycket på dagarna eftersom hon tycker det är skönt med en paus och då han han sovit ca 2 timmar mindre på nätterna. Inga problem att lägga honom dock utan han vaknar i ottan istället.

Liknande trådar

  1. Middagssömn...
    By elwira76 in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-22, 19:14
  2. Hur mycket middagssömn för 1½ åring?
    By Iza1 in forum Sömn – barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 05:51
  3. Fotobok o middagssömn
    By alissa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 05:27
  4. Dags att sluta med middagssömn?
    By A m Melvin och Ville in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 08:08
  5. ang middagssömn
    By caleb in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 14:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar