Vi har ett lite märkligt problem
_0402 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    May 2004
    #1

    Vi har ett lite märkligt problem

    just nu. Lillebror brukar ju för det mesta sova gott och själv i sin säng och det är ju bra. Men nu har han haft en period då han då och då drömt mardrömmar han har då svårt att somna om är ledsen när han vaknar. Vi tycker då att han kan komma över till våran säng i sådana här lägen och det är det han vill men problemet är att han inte vågar springa över till vår säng mitt i natten, han tycker att det är för mörkt. Han ropar men väldigt lågt och inte tillräckligt för att vi ska vakna. I natt vaknade jag av andra skäl och hörde då svagt från sonens rum hur han låg där och snyftade, när jag gick det så verkade han ha legat ganska så länge och varit ledsen och rädd. Väl i vår säng så somnade han snabbt. Känns ju jättehemskt att han ligger där och är så ledsen.....
    Vi har försökt med alla möjliga trix, att ha en lampa tänd på vägen hjälper inte, han vill helst ha det helt upplyst och vi kan inte gärna ha tänt överallt på nätterna, speciellt som Lillebror är ljuskänslig och helst vill ha det helt släckt när han väl sover. Jag har föreslagit att han kan ha en ficklampa bredvid sängen men han tycker inte att det är tillräckligt. Han vågar inte heller ropa högre på oss (av någon underlig anledning).

    Kom nu med några goda tips. Hur i hela friden ska vi få honom att våga gå över till oss???
  2. 1
    Vi har ett lite märkligt problem just nu. Lillebror brukar ju för det mesta sova gott och själv i sin säng och det är ju bra. Men nu har han haft en period då han då och då drömt mardrömmar han har då svårt att somna om är ledsen när han vaknar. Vi tycker då att han kan komma över till våran säng i sådana här lägen och det är det han vill men problemet är att han inte vågar springa över till vår säng mitt i natten, han tycker att det är för mörkt. Han ropar men väldigt lågt och inte tillräckligt för att vi ska vakna. I natt vaknade jag av andra skäl och hörde då svagt från sonens rum hur han låg där och snyftade, när jag gick det så verkade han ha legat ganska så länge och varit ledsen och rädd. Väl i vår säng så somnade han snabbt. Känns ju jättehemskt att han ligger där och är så ledsen.....
    Vi har försökt med alla möjliga trix, att ha en lampa tänd på vägen hjälper inte, han vill helst ha det helt upplyst och vi kan inte gärna ha tänt överallt på nätterna, speciellt som Lillebror är ljuskänslig och helst vill ha det helt släckt när han väl sover. Jag har föreslagit att han kan ha en ficklampa bredvid sängen men han tycker inte att det är tillräckligt. Han vågar inte heller ropa högre på oss (av någon underlig anledning).

    Kom nu med några goda tips. Hur i hela friden ska vi få honom att våga gå över till oss???
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Skaffa ringklocka? Vi har vår äldste son nere i källaren, där han är döv för världen. För att slippa springa ner för att säga att maten är klar t.ex. köpte vi en billig, trådlös dörringklocka på Claes Ohlson. Vi trycker på knappen i köket, det plingar i hans rum. Kanske lillebror kunde ha knappen bredvid sängen och plinga på er om han behöver tröst? Ni vaknar garanterat.

    Förstår verkligen att det är hemskt att han ligger där så rädd. Samtidigt vill ni ju inte ränna uppe eller vakna mer än nödvändigt... Vär äldste var rädd och kom alltid springande och kastade sig i vår säng. Tvåan liksom bara smög in, och honom upptäckte man inte förrän på morgonen när man vaknade. Majken kommer så gott som aldrig till oss, om hon inte är sjuk, men jag gissar att det kommer en sån period också.

    Hoppas att det löser sig för Lillebror! INgen ska ju behöva vara ensam och rädd, även om det tycks vara en oundviklig del av barndomen...
  4. 2
    Skaffa ringklocka? Vi har vår äldste son nere i källaren, där han är döv för världen. För att slippa springa ner för att säga att maten är klar t.ex. köpte vi en billig, trådlös dörringklocka på Claes Ohlson. Vi trycker på knappen i köket, det plingar i hans rum. Kanske lillebror kunde ha knappen bredvid sängen och plinga på er om han behöver tröst? Ni vaknar garanterat.

    Förstår verkligen att det är hemskt att han ligger där så rädd. Samtidigt vill ni ju inte ränna uppe eller vakna mer än nödvändigt... Vär äldste var rädd och kom alltid springande och kastade sig i vår säng. Tvåan liksom bara smög in, och honom upptäckte man inte förrän på morgonen när man vaknade. Majken kommer så gott som aldrig till oss, om hon inte är sjuk, men jag gissar att det kommer en sån period också.

    Hoppas att det löser sig för Lillebror! INgen ska ju behöva vara ensam och rädd, även om det tycks vara en oundviklig del av barndomen...
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3
    Stackars liten. Jag har grubblat hela dagen men inte kommit på något. Hanna är också jättemörkrädd o sover hos oss varenda natt, pust. Men Villemoas idé var väl bra? Eller om ni nu ändå ska ha baby, en babyvakt kanske så han kan ropa på er? O du kan lyssna tilll hans sovande andetag om du vaknar upp o undrar.

    Hur går det med magen annars?

    Kram!
  6. 3
    Stackars liten. Jag har grubblat hela dagen men inte kommit på något. Hanna är också jättemörkrädd o sover hos oss varenda natt, pust. Men Villemoas idé var väl bra? Eller om ni nu ändå ska ha baby, en babyvakt kanske så han kan ropa på er? O du kan lyssna tilll hans sovande andetag om du vaknar upp o undrar.

    Hur går det med magen annars?

    Kram!
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Kom på! hanan började med sin rädsla då jag var gravid med Elin, hon kände på sig att saker o ting skulle hända och blev orolig... Kan det vara en reaktion på syskonet?
  8. 4
    Kom på! hanan började med sin rädsla då jag var gravid med Elin, hon kände på sig att saker o ting skulle hända och blev orolig... Kan det vara en reaktion på syskonet?
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Ååhh, HANNA skulle det va såklart. Så dumt.
  10. 5
    Ååhh, HANNA skulle det va såklart. Så dumt.
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6
    Strålande idé! Undras om det går att få sådana som inte låter FÖR mycket, man vill ju inte gärna flyga en halvmeter mitt i natten . Sen så får vi hoppas att mardrömmeriet gått över lagom tills bebin kommit. Vi har nog tänkt att fortsätta gå efter principen "väck-aldrig-den-bebi-som-sover". Men jag surfade lite på sidan och där fanns väldigt billiga trådlösa ringklockor så det är absolut värt ett försök.

    Nej, man vill ju verkligen inte att någon ska behöva ligga där ensam och rädd, dessutom finns vi ju precis i närheten...
  12. 6
    Strålande idé! Undras om det går att få sådana som inte låter FÖR mycket, man vill ju inte gärna flyga en halvmeter mitt i natten . Sen så får vi hoppas att mardrömmeriet gått över lagom tills bebin kommit. Vi har nog tänkt att fortsätta gå efter principen "väck-aldrig-den-bebi-som-sover". Men jag surfade lite på sidan och där fanns väldigt billiga trådlösa ringklockor så det är absolut värt ett försök.

    Nej, man vill ju verkligen inte att någon ska behöva ligga där ensam och rädd, dessutom finns vi ju precis i närheten...
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7
    Vår baby-watch funkar det inte med, den sprakar i oändlighet så ingen kan sova med den igång..... Men annars borde ju det funka.

    Jag tror inte att Lillebrors mardrömmerier är någon reaktion på det kommande syskonet, hitills verkar både Storasyster och Lillebror bara längta. Jag har försökt förbereda på att det kanske blir lite jobbigt också, men det vill dom inte vet av. Dom ska gossa med bebisen och Lillebror är genuint bebistokig, hela han blir alldeles mjuk så fort han får syn på bebis IRL eller på bild. Idag kom han på att eftersom han är ledig två dagar från dagis när Storasyster måste gå i skolan så kommer han få kramas mycket mer med bebisen än henne....

    Mina barn kanske får sig en rejäl kallsup när väl liten tittar ut....
  14. 7
    Vår baby-watch funkar det inte med, den sprakar i oändlighet så ingen kan sova med den igång..... Men annars borde ju det funka.

    Jag tror inte att Lillebrors mardrömmerier är någon reaktion på det kommande syskonet, hitills verkar både Storasyster och Lillebror bara längta. Jag har försökt förbereda på att det kanske blir lite jobbigt också, men det vill dom inte vet av. Dom ska gossa med bebisen och Lillebror är genuint bebistokig, hela han blir alldeles mjuk så fort han får syn på bebis IRL eller på bild. Idag kom han på att eftersom han är ledig två dagar från dagis när Storasyster måste gå i skolan så kommer han få kramas mycket mer med bebisen än henne....

    Mina barn kanske får sig en rejäl kallsup när väl liten tittar ut....
  15. Medlem sedan
    Jul 2003
    #8
    Hur går det??
  16. 8
    Hur går det??

Liknande trådar

  1. Lite märkligt (FK)
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-01, 07:10
  2. Lite märkligt
    By lena m 3 barn in forum Melodifestivalen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 07:22
  3. Lite märkligt
    By cyklamen in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-21, 08:16
  4. Lite märkligt
    By Mamma1979 in forum _0901 Januaribarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 07:46
  5. Lite märkligt är det ju..
    By Maria-Noka dag 9 in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 09:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar