Gallup
_0602 Februaribarn
  1. Smultron&Jordgubb
    #1

    Gallup

    Hej, tittar in från ett annat snack. Har några frågor som jag skulle bli så glad om ni orkade besvara. Tack ska ni ha!

    Är det "normalt" att man måste sätta undan saker för 3,5- och 5-åringar? Dvs om jag lämnar min handväska i marknivå, så är det genast någon som tagit den och undersöker den och tar ut allt. Vi måste sätta undan allt som vi inte vill att de ska pilla på, eller annars har vi ändlösa "Sätt bort den"-diskussioner.

    Kan en treåring stå i kö i förskolan? Är det något man kan förutsätta av ett barn i den åldern? Ja, och sitta vid matbordet tills alla ätit klart?
  2. 1
    Gallup Hej, tittar in från ett annat snack. Har några frågor som jag skulle bli så glad om ni orkade besvara. Tack ska ni ha!

    Är det "normalt" att man måste sätta undan saker för 3,5- och 5-åringar? Dvs om jag lämnar min handväska i marknivå, så är det genast någon som tagit den och undersöker den och tar ut allt. Vi måste sätta undan allt som vi inte vill att de ska pilla på, eller annars har vi ändlösa "Sätt bort den"-diskussioner.

    Kan en treåring stå i kö i förskolan? Är det något man kan förutsätta av ett barn i den åldern? Ja, och sitta vid matbordet tills alla ätit klart?
  3. Medlem sedan
    Sep 2001
    #2
    Tjaa.. det är nog väldigt olika.
    Men nej, sätta undan saker behöver vi inte göra längre. Blommorna får stå ifred på sin låga fönsterbräda. Väskorna på golvet i hallen har aldrig varit intressanta. Har de hittat nåt spännande/gott i väskan nån gång?
    Ett tag var det väldigt poppis att häva ut alla leksaker i alla backar på golvet samtidigt... det var inte så skoj. Men det har avtagit nu.
    Ändlösa diskussioner? Hur då?
    Min väska är min o de får inte titta i den, skulle de ta den ändå och inte sätter tillbaka den på tillsägning så tar jag den helt sonika o placerar lämpligare (o grälar förmodligen på barnet... )
    Sätt punkt för diskussionen (det är ju inget att diskutera, väskan är off limits).

    Köbeteendet övar de i förskolan. Han vet hur man gör o gör det oftast men ibland/ofta trängs de såklart. Verkar dock ta tillsägning bra om det. Man kan nog inte förutsätta att de gör som man ska... det är det ju många vuxna som inte heller gör.

    Sitta kvar tills alla ätit klart är inget vi kör med än. Barnen får gå när de är klara. Möjligen att 5 åringen får vänta på 3 åringen, men ingen väntar på oss.
    Man får välja sina strider, o hade det varit ett problem att de lämnar bordet dvs att de stör eller så så kanske vi gjort annorlunda.

    Vad är problemet? Varför undrar du?
  4. 2
    Tjaa.. det är nog väldigt olika.
    Men nej, sätta undan saker behöver vi inte göra längre. Blommorna får stå ifred på sin låga fönsterbräda. Väskorna på golvet i hallen har aldrig varit intressanta. Har de hittat nåt spännande/gott i väskan nån gång?
    Ett tag var det väldigt poppis att häva ut alla leksaker i alla backar på golvet samtidigt... det var inte så skoj. Men det har avtagit nu.
    Ändlösa diskussioner? Hur då?
    Min väska är min o de får inte titta i den, skulle de ta den ändå och inte sätter tillbaka den på tillsägning så tar jag den helt sonika o placerar lämpligare (o grälar förmodligen på barnet... )
    Sätt punkt för diskussionen (det är ju inget att diskutera, väskan är off limits).

    Köbeteendet övar de i förskolan. Han vet hur man gör o gör det oftast men ibland/ofta trängs de såklart. Verkar dock ta tillsägning bra om det. Man kan nog inte förutsätta att de gör som man ska... det är det ju många vuxna som inte heller gör.

    Sitta kvar tills alla ätit klart är inget vi kör med än. Barnen får gå när de är klara. Möjligen att 5 åringen får vänta på 3 åringen, men ingen väntar på oss.
    Man får välja sina strider, o hade det varit ett problem att de lämnar bordet dvs att de stör eller så så kanske vi gjort annorlunda.

    Vad är problemet? Varför undrar du?
  5. Smultron&Jordgubb
    #3

    Tack för svar

    Jo, jag undrar för våra barn skall genomgå en undersökning hos psykologen på uppdrag av förskolan. De tycker att vårt yngsta barn inte klarar av att stå i kö, sitta på sin plats tillräckligt länge osv. och nu undrar jag bara hur mycket man skall kräva av barn i samma ålder.
    Våra barn år väldigt nyfikna av sig och om vi lämnar något av intresse framme skall det undersökas närmare. Tillsägelser funkar inte. Vi är väldigt konsekventa och målmedvetna här, men nu får vi ju se under utredningens gång hur det ser ut. Om de eventuellt inte klarar av detta fast de gärna skulle vilja.
    Därför ville jag fråga av er med barn i samma ålder.

    Tack ska du ha.
  6. 3
    Tack för svar Jo, jag undrar för våra barn skall genomgå en undersökning hos psykologen på uppdrag av förskolan. De tycker att vårt yngsta barn inte klarar av att stå i kö, sitta på sin plats tillräckligt länge osv. och nu undrar jag bara hur mycket man skall kräva av barn i samma ålder.
    Våra barn år väldigt nyfikna av sig och om vi lämnar något av intresse framme skall det undersökas närmare. Tillsägelser funkar inte. Vi är väldigt konsekventa och målmedvetna här, men nu får vi ju se under utredningens gång hur det ser ut. Om de eventuellt inte klarar av detta fast de gärna skulle vilja.
    Därför ville jag fråga av er med barn i samma ålder.

    Tack ska du ha.

Liknande trådar

  1. Gallup
    By Smultron&Jordgubb in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-20, 07:21
  2. Gallup
    By Smultron&Jordgubb in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 21:55
  3. Gallup
    By Smultron&Jordgubb in forum _0511 Novemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 10:36
  4. Gallup
    By Smultron&Jordgubb in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 17:58
  5. Gallup!
    By tistel in forum Hem & fritid
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 17:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar