Gallup
_0603 Marsbarn
  1. Smultron&Jordgubb
    #1

    Gallup

    Hej, tittar in från ett annat snack. Har några frågor som jag skulle bli så glad om ni orkade besvara. Tack ska ni ha!

    Är det "normalt" att man måste sätta undan saker för 3,5- och 5-åringar? Dvs om jag lämnar min handväska i marknivå, så är det genast någon som tagit den och undersöker den och tar ut allt. Vi måste sätta undan allt som vi inte vill att de ska pilla på, eller annars har vi ändlösa "Sätt bort den"-diskussioner.

    Kan en treåring stå i kö i förskolan? Är det något man kan förutsätta av ett barn i den åldern? Ja, och sitta vid matbordet tills alla ätit klart?
  2. 1
    Gallup Hej, tittar in från ett annat snack. Har några frågor som jag skulle bli så glad om ni orkade besvara. Tack ska ni ha!

    Är det "normalt" att man måste sätta undan saker för 3,5- och 5-åringar? Dvs om jag lämnar min handväska i marknivå, så är det genast någon som tagit den och undersöker den och tar ut allt. Vi måste sätta undan allt som vi inte vill att de ska pilla på, eller annars har vi ändlösa "Sätt bort den"-diskussioner.

    Kan en treåring stå i kö i förskolan? Är det något man kan förutsätta av ett barn i den åldern? Ja, och sitta vid matbordet tills alla ätit klart?
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2

    Vad är normalt?

    det är ju så himla olika.Men ja barn är ju nyfikna.Sätt undan den bara.

    Kö till förskolan?Menar du dagis?

    Och ja en 3,5åring ska sitta tills alla är färdiga vid matbordet
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  4. 2
    Vad är normalt? det är ju så himla olika.Men ja barn är ju nyfikna.Sätt undan den bara.

    Kö till förskolan?Menar du dagis?

    Och ja en 3,5åring ska sitta tills alla är färdiga vid matbordet
  5. Medlem sedan
    Feb 2007
    #3
    Liam, nyss fyllda 3 älskar att rota i handväskor, så där åker alla saker snabbt ur om man inte ställer bort väskan. Han är även snabb att ta andra spännande saker, så är man rädd om något gäller det att ställa undan det.
    Att stå i kö på förskolan vet jag inte hur det går för Liam, men jag antar att det för det mesta går bra, har inte hört något annat.
    Hemma behöver han inte sitta kvar vid matbordet tills alla ätit klart, men på dagis gör han det.
  6. 3
    Liam, nyss fyllda 3 älskar att rota i handväskor, så där åker alla saker snabbt ur om man inte ställer bort väskan. Han är även snabb att ta andra spännande saker, så är man rädd om något gäller det att ställa undan det.
    Att stå i kö på förskolan vet jag inte hur det går för Liam, men jag antar att det för det mesta går bra, har inte hört något annat.
    Hemma behöver han inte sitta kvar vid matbordet tills alla ätit klart, men på dagis gör han det.
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4
    Hej
    Vi plockar inte undan saker i förebyggande syfte.
    Elvin måste inte sitta kvar tills alla vid bordet är klara men helst tills storebrorsan är klar. Menar du förskoleklass eller "dagis"? Elvin går på dagis och är automatiskt ställd i förskoleklass till det område han hör till.
    Mvh!
  8. 4
    Hej
    Vi plockar inte undan saker i förebyggande syfte.
    Elvin måste inte sitta kvar tills alla vid bordet är klara men helst tills storebrorsan är klar. Menar du förskoleklass eller "dagis"? Elvin går på dagis och är automatiskt ställd i förskoleklass till det område han hör till.
    Mvh!
  9. Medlem sedan
    Mar 2007
    #5
    Hej!
    Min 3 åring måste undersöka allt. Han har lyckats förstöra skotorken hos dagmamman för att han ville veta hur den fungerar. Hittade en skruvmejsel och skruvar isär tangentbordet. Ja, listan kan göras lång. Så här får vi plocka bort saker vi är rädda om.

    Är det den allmänna förskolan från 4 års ålder så står barnet i den kön redan. Min Svägerska har inte haft sina barn inom barnomsorgen och fått förfrågan om hon vill att de skall gå i 4-5 års verksamheten.
    Om det gäller att stå och vänta på sin tur så tycker jag att man kan ha det kravet.

    Sen vid bordet är det ju så olika. Vi försöker hemma att sitta tills alla är klara. I alla fall barnen. Hos dagmamman får de lov att gå när de är klara för en del av barnen äter så långsamt så det blir ingen matro om alla sitter kvar.
    När jag jobbade på en förskola satt det ca:6 barn vid varje bord. Då väntade vi tills alla var klara om inte någon kom på i sista minut att den ville ha mer. Då fick den sitta kvar själv.
    http://www.youtube.com/watch?v=IoiY-_twSFs&NR=1

    Så sant så.

    Lycklig mamma till R -04, Z-06, I -07, J -10 Och till stora syster i himmelen född -03
  10. 5
    Hej!
    Min 3 åring måste undersöka allt. Han har lyckats förstöra skotorken hos dagmamman för att han ville veta hur den fungerar. Hittade en skruvmejsel och skruvar isär tangentbordet. Ja, listan kan göras lång. Så här får vi plocka bort saker vi är rädda om.

    Är det den allmänna förskolan från 4 års ålder så står barnet i den kön redan. Min Svägerska har inte haft sina barn inom barnomsorgen och fått förfrågan om hon vill att de skall gå i 4-5 års verksamheten.
    Om det gäller att stå och vänta på sin tur så tycker jag att man kan ha det kravet.

    Sen vid bordet är det ju så olika. Vi försöker hemma att sitta tills alla är klara. I alla fall barnen. Hos dagmamman får de lov att gå när de är klara för en del av barnen äter så långsamt så det blir ingen matro om alla sitter kvar.
    När jag jobbade på en förskola satt det ca:6 barn vid varje bord. Då väntade vi tills alla var klara om inte någon kom på i sista minut att den ville ha mer. Då fick den sitta kvar själv.

Liknande trådar

  1. Gallup
    By Smultron&Jordgubb in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 21:55
  2. Gallup
    By Smultron&Jordgubb in forum _0511 Novemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 10:36
  3. Gallup
    By Smultron&Jordgubb in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 17:58
  4. Gallup
    By Smultron&Jordgubb in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-04, 20:44
  5. Gallup!
    By tistel in forum Hem & fritid
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 17:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar