Gallup
_0604 Aprilbarn
  1. Smultron&Jordgubb
    #1

    Gallup

    Hej, tittar in från ett annat snack. Har några frågor som jag skulle bli så glad om ni orkade besvara. Tack ska ni ha!

    Är det "normalt" att man måste sätta undan saker för 3,5- och 5-åringar? Dvs om jag lämnar min handväska i marknivå, så är det genast någon som tagit den och undersöker den och tar ut allt. Vi måste sätta undan allt som vi inte vill att de ska pilla på, eller annars har vi ändlösa "Sätt bort den"-diskussioner.

    Kan en treåring stå i kö i förskolan? Är det något man kan förutsätta av ett barn i den åldern? Ja, och sitta vid matbordet tills alla ätit klart?
  2. 1
    Gallup Hej, tittar in från ett annat snack. Har några frågor som jag skulle bli så glad om ni orkade besvara. Tack ska ni ha!

    Är det "normalt" att man måste sätta undan saker för 3,5- och 5-åringar? Dvs om jag lämnar min handväska i marknivå, så är det genast någon som tagit den och undersöker den och tar ut allt. Vi måste sätta undan allt som vi inte vill att de ska pilla på, eller annars har vi ändlösa "Sätt bort den"-diskussioner.

    Kan en treåring stå i kö i förskolan? Är det något man kan förutsätta av ett barn i den åldern? Ja, och sitta vid matbordet tills alla ätit klart?
  3. Medlem sedan
    Aug 2005
    #2
    Mina barn pillar inte på allt (där är 3 och 5 år, men med tanke på att barnen i denna grupp är födda april 06, så kanske de inte kan svara på det). Men vad som är "normalt" törs jag inte svara på. Mina barn har fått förtroendet att undersöka det mesta i vårt hem (utom farliga saker då). Vi har knappt haft några barnspärrar heller... Och skulle de börja typ kolla i handväskan och jag bad dem sluta, så skulle de sluta förutsätter jag.
    Vi kräver inte av våra barn att de sitter med tills alla ätit klart, men det finns det väl många som gör. Jag förstår inte riktigt vad du menar med "stå i kö" i förskolan? Till typ rutschkanan eller? Så ja, det ska man kräva av dem, och om de inte gör det, så får man visa dem hur de uppför sig.
  4. 2
    Mina barn pillar inte på allt (där är 3 och 5 år, men med tanke på att barnen i denna grupp är födda april 06, så kanske de inte kan svara på det). Men vad som är "normalt" törs jag inte svara på. Mina barn har fått förtroendet att undersöka det mesta i vårt hem (utom farliga saker då). Vi har knappt haft några barnspärrar heller... Och skulle de börja typ kolla i handväskan och jag bad dem sluta, så skulle de sluta förutsätter jag.
    Vi kräver inte av våra barn att de sitter med tills alla ätit klart, men det finns det väl många som gör. Jag förstår inte riktigt vad du menar med "stå i kö" i förskolan? Till typ rutschkanan eller? Så ja, det ska man kräva av dem, och om de inte gör det, så får man visa dem hur de uppför sig.
  5. Smultron&Jordgubb
    #3

    Tack för svar

    Jo, jag undrar för våra barn skall genomgå en undersökning hos psykologen på uppdrag av förskolan. De tycker att vårt yngsta barn inte klarar av att stå i kö för avv tvätta sina händer, sitta på sin plats tillräckligt länge osv. och nu undrar jag bara hur mycket man skall kräva av barn i samma ålder.
    Våra barn år väldigt nyfikna av sig och om vi lämnar något av intresse framme skall det undersökas närmare. Tillsägelser funkar inte. Vi är väldigt konsekventa och målmedvetna här, men nu får vi ju se under utredningens gång hur det ser ut. Om de eventuellt inte klarar av detta fast de gärna skulle vilja.
    Därför ville jag fråga av er med barn i samma ålder.

    Tack ska du ha.
  6. 3
    Tack för svar Jo, jag undrar för våra barn skall genomgå en undersökning hos psykologen på uppdrag av förskolan. De tycker att vårt yngsta barn inte klarar av att stå i kö för avv tvätta sina händer, sitta på sin plats tillräckligt länge osv. och nu undrar jag bara hur mycket man skall kräva av barn i samma ålder.
    Våra barn år väldigt nyfikna av sig och om vi lämnar något av intresse framme skall det undersökas närmare. Tillsägelser funkar inte. Vi är väldigt konsekventa och målmedvetna här, men nu får vi ju se under utredningens gång hur det ser ut. Om de eventuellt inte klarar av detta fast de gärna skulle vilja.
    Därför ville jag fråga av er med barn i samma ålder.

    Tack ska du ha.
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4

    Nog pillas det en del

    Men det är mest om vi lämnat något framme på t ex diskbänken som de inte sett förut. Då blir de nyfikna. Men handväskor och dyligt är inga problem.

    Och ja nog köar de utan problem på dagis båda två. Hemma däremot är det inte helt lätt att vänta på sin tur
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  8. 4
    Nog pillas det en del Men det är mest om vi lämnat något framme på t ex diskbänken som de inte sett förut. Då blir de nyfikna. Men handväskor och dyligt är inga problem.

    Och ja nog köar de utan problem på dagis båda två. Hemma däremot är det inte helt lätt att vänta på sin tur
  9. Medlem sedan
    Apr 2005
    #5
    Nej, jag kan inte påstå att min dotter är överdrivet intresserad av sånt vi lämnar framme... konstigt nog.

    Handväska, datorväska, såna grejer brukar få vara ifred. Har jag lagt ifrån mig några smycken så brukar hon prova dem och sedan komma och lämna dem till mig.

    Om hon köar ordentligt vet jag faktiskt inte men det utgår jag ifrån.

    Hoppas det reder ut sig för er.
  10. 5
    Nej, jag kan inte påstå att min dotter är överdrivet intresserad av sånt vi lämnar framme... konstigt nog.

    Handväska, datorväska, såna grejer brukar få vara ifred. Har jag lagt ifrån mig några smycken så brukar hon prova dem och sedan komma och lämna dem till mig.

    Om hon köar ordentligt vet jag faktiskt inte men det utgår jag ifrån.

    Hoppas det reder ut sig för er.
  11. Medlem sedan
    Jul 2006
    #6
    Vår 3-åring är ganska nyfiken av sig och har rätt fria tyglar hemma hos oss... men säger vi att hon inte får pilla på något så lyder hon oss. Har aldrig känt något behov av att plocka undan saker direkt - mer än 'normal' barnsäkring av hemmet.

    Att kunna stå i kö vet jag faktiskt inte hur hon klarar på dagis, beror väl på hur lång kön är kan jag känna... men sånt måste väl vara väldigt individuellt känns det som. Vet inte om jag hade tyckt att det är något man kan kräva av alla barn i den åldern.

    Att sitta vid matbordet tills alla ätit klart däremot är vi ganska noga med hemma och Cornelia fixar det utan problem (de flesta dagarna får jag kanske tillägga, hon är ju ändå i trotsåldern...). Är det fler vid bordet eller vid kalas och sådana tillfällen får hon gå ifrån innan alla är klara. Taskigt annars tycker jag... de har ju myror i brallorna i den här åldern.
  12. 6
    Vår 3-åring är ganska nyfiken av sig och har rätt fria tyglar hemma hos oss... men säger vi att hon inte får pilla på något så lyder hon oss. Har aldrig känt något behov av att plocka undan saker direkt - mer än 'normal' barnsäkring av hemmet.

    Att kunna stå i kö vet jag faktiskt inte hur hon klarar på dagis, beror väl på hur lång kön är kan jag känna... men sånt måste väl vara väldigt individuellt känns det som. Vet inte om jag hade tyckt att det är något man kan kräva av alla barn i den åldern.

    Att sitta vid matbordet tills alla ätit klart däremot är vi ganska noga med hemma och Cornelia fixar det utan problem (de flesta dagarna får jag kanske tillägga, hon är ju ändå i trotsåldern...). Är det fler vid bordet eller vid kalas och sådana tillfällen får hon gå ifrån innan alla är klara. Taskigt annars tycker jag... de har ju myror i brallorna i den här åldern.

Liknande trådar

  1. Gallup
    By Smultron&Jordgubb in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-20, 07:21
  2. Gallup
    By Smultron&Jordgubb in forum _0511 Novemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 10:36
  3. Gallup
    By Smultron&Jordgubb in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 17:58
  4. Gallup
    By Smultron&Jordgubb in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-04, 20:44
  5. Gallup!
    By tistel in forum Hem & fritid
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 17:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar