Stora ventriklar
Hjärnskador
  1. Medlem sedan
    Apr 2009
    #1

    Stora ventriklar

    Vår son är född nio veckor för tidigt och är nu i vecka 38. Efter ett ultraljud på hjärnan har vi fått veta att hans hålrum (ventriklar) i hjärnan är lite större än vanligt längst bak. Läkarna kan inte säga hur och om det kommer att påverka honom. Vi ska göra en magnetröntgenundersökning om två veckor. De har tagit ett kromosomtest på honom och det är normalt. Är det någon som har varit med om samma sak? Vi är väldigt oroliga och ledsna.
  2. 1
    Stora ventriklar Vår son är född nio veckor för tidigt och är nu i vecka 38. Efter ett ultraljud på hjärnan har vi fått veta att hans hålrum (ventriklar) i hjärnan är lite större än vanligt längst bak. Läkarna kan inte säga hur och om det kommer att påverka honom. Vi ska göra en magnetröntgenundersökning om två veckor. De har tagit ett kromosomtest på honom och det är normalt. Är det någon som har varit med om samma sak? Vi är väldigt oroliga och ledsna.
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2
    Vår dotter har också förstorade ventriklar till följd av en blödning på hjärnan som kom strax innan förlossningen. Även hon är född ca 2 mån för tidigt. Det är egentligen helt omöjligt att säga vad en sådan skada kommer att betyda i framtiden. Speciellt på ett prematurbarn. Hjärnan är inte färdigutvecklad på långa vägar och de skadade områdena kan komma att kompenseras av andra delar i hjärnan med tiden. En stor skada (som vår dotter hade) kan betyga lite i slutändan, medan en till synes obetydlig skada kan betyda stora svårigheter i förlängningen. Tyvärr kan man inte göra annat än att se tiden an. Vid ca två års ålder kan man börja se varåt det lutar, men det är inte säkert då heller. Lev på hoppet!
  4. 2
    Vår dotter har också förstorade ventriklar till följd av en blödning på hjärnan som kom strax innan förlossningen. Även hon är född ca 2 mån för tidigt. Det är egentligen helt omöjligt att säga vad en sådan skada kommer att betyda i framtiden. Speciellt på ett prematurbarn. Hjärnan är inte färdigutvecklad på långa vägar och de skadade områdena kan komma att kompenseras av andra delar i hjärnan med tiden. En stor skada (som vår dotter hade) kan betyga lite i slutändan, medan en till synes obetydlig skada kan betyda stora svårigheter i förlängningen. Tyvärr kan man inte göra annat än att se tiden an. Vid ca två års ålder kan man börja se varåt det lutar, men det är inte säkert då heller. Lev på hoppet!
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Min dotter också.
    Men hon är född 3 v över tid.
    Hon är idag 11 år. Det var inte bara ventriklarna utan utsidan på hjärnan hade stannat av i tillväxt.
    Vet att det tar lång tid att utreda just hjärnan. Be om mycket information och sedan är det väldigt mycket vänta på och se vad som händer. Det är så tidigt att säja.
    Hör av dej om du vill.
    //Lena
  6. 3
    Min dotter också.
    Men hon är född 3 v över tid.
    Hon är idag 11 år. Det var inte bara ventriklarna utan utsidan på hjärnan hade stannat av i tillväxt.
    Vet att det tar lång tid att utreda just hjärnan. Be om mycket information och sedan är det väldigt mycket vänta på och se vad som händer. Det är så tidigt att säja.
    Hör av dej om du vill.
    //Lena
  7. Anonym
    #4
    Hej MammaMu86!

    Läste ditt inlägg och blir nyfiken på hur din son mår.?
    Det är nämligen så att vi har en son som kom 8 veckor för tidigt och har vidgade ventriklar bak. Läkarna kan inte säga hur det kommer att påverka honom. Oron är stor som du vet och jag vill ha ett svar på hur det kommer att bli. Så jobbigt att bara vänta. Hoppas du kan hjälpa mig på nåt vis.
  8. 4
    Hej MammaMu86!

    Läste ditt inlägg och blir nyfiken på hur din son mår.?
    Det är nämligen så att vi har en son som kom 8 veckor för tidigt och har vidgade ventriklar bak. Läkarna kan inte säga hur det kommer att påverka honom. Oron är stor som du vet och jag vill ha ett svar på hur det kommer att bli. Så jobbigt att bara vänta. Hoppas du kan hjälpa mig på nåt vis.
  9. Medlem sedan
    Sep 2012
    #5
    Citat Ursprungligen postat av Anonym Visa inlägg
    Hej MammaMu86!

    Läste ditt inlägg och blir nyfiken på hur din son mår.?
    Det är nämligen så att vi har en son som kom 8 veckor för tidigt och har vidgade ventriklar bak. Läkarna kan inte säga hur det kommer att påverka honom. Oron är stor som du vet och jag vill ha ett svar på hur det kommer att bli. Så jobbigt att bara vänta. Hoppas du kan hjälpa mig på nåt vis.
    min blogg för alla som har detta problem, min dotter hade samma
    Med vänlig hälsning, elakela
    hoppas detta kan hjälpa ngn


    http://blogg.alltforforaldrar.se/elakela/
  10. 5
    Citat Ursprungligen postat av Anonym Visa inlägg
    Hej MammaMu86!

    Läste ditt inlägg och blir nyfiken på hur din son mår.?
    Det är nämligen så att vi har en son som kom 8 veckor för tidigt och har vidgade ventriklar bak. Läkarna kan inte säga hur det kommer att påverka honom. Oron är stor som du vet och jag vill ha ett svar på hur det kommer att bli. Så jobbigt att bara vänta. Hoppas du kan hjälpa mig på nåt vis.
    min blogg för alla som har detta problem, min dotter hade samma
    Med vänlig hälsning, elakela
    hoppas detta kan hjälpa ngn


    http://blogg.alltforforaldrar.se/elakela/
  11. Medlem sedan
    Sep 2012
    #6
    http://blogg.alltforforaldrar.se/elakela/

    skriver adressen igen om den skulle ha missats,,
    handlar om min dotter som har en förstorad ventrikel
  12. 6
    http://blogg.alltforforaldrar.se/elakela/

    skriver adressen igen om den skulle ha missats,,
    handlar om min dotter som har en förstorad ventrikel

Liknande trådar

  1. Förstorade ventriklar behöver hopp
    By Anonym in forum Gravidsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-25, 19:47
  2. Stora föräldrar=stora barn?
    By inami in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 21:04
  3. Stora barn stora bekymmer!
    By annelie43 in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 13:22
  4. Stora(inte för stora)
    By skanetjej in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 19:55
  5. forstorade halrum (ventriklar)
    By Katten in forum Gravidsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-26, 09:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar