Är det inte konstigt ? (mamma)
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2008
    #1

    Är det inte konstigt ? (mamma)

    Min mamma ramlade ju i trädgården i onsdags. Jag ska beskriva så gott jag kan och vet.

    Vi (jag, mamma, syrran) har räknat ut att hon ramlade vid 14-tiden. Hon snubblade på en rot och tog emot sig med händerna/armarna men dom bar inte riktigt så hon slog i ansiktet/munnen. Hon visste inte om hon hade vart avsvimmad, det vet vi nu eftersom hon hade torkat blod på läppen när hon "vaknade" och gick in och ringde syrran vid 15-15.30). Alltså KAN hon ha legat där i en timme !
    Syrran kom dit och uppfattade mamma som förvirrad och aggressiv "hon skulle jävlar inte åka nån ambulans". Syrran ringde 112 som skickade en ambulans. Jag ringde vid 16 och då väntade dom på ambulansen.
    På sjukhuset röntgade dom och tog en CT-skalle men hittade ingenting konstigt.
    Mama hade och har fortfarande sjukt on i armar och händer, höger handen är värst, den är i princip obrukbar. Stickningar, svulnad och extremt känslig för ytlig beröring.
    Vad kan det vara ?
    Och är det inte lite märkligt att skicka hem en 65-årig kvinna mitt i natten, ensam i taxi till ett tomt hus, efter ett sådant fall ? Hon fick inte ens smärtstillande och då tar hon SÄLLAN värktabletter, kanske 1 gång/år.
    Jag har pratat med mamma idag, hon är pigg och inte virrig eller så men händerna som sagt...
    Jag är orolig för nervskador eller liknande. Hon har en gammal whiplash (15 år sen kanske) sedan tidigare.

    Ideér ?
    "I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." — Marilyn Monroe


    Bloggen är uppdaterad 16/9-13
  2. 1
    Är det inte konstigt ? (mamma) Min mamma ramlade ju i trädgården i onsdags. Jag ska beskriva så gott jag kan och vet.

    Vi (jag, mamma, syrran) har räknat ut att hon ramlade vid 14-tiden. Hon snubblade på en rot och tog emot sig med händerna/armarna men dom bar inte riktigt så hon slog i ansiktet/munnen. Hon visste inte om hon hade vart avsvimmad, det vet vi nu eftersom hon hade torkat blod på läppen när hon "vaknade" och gick in och ringde syrran vid 15-15.30). Alltså KAN hon ha legat där i en timme !
    Syrran kom dit och uppfattade mamma som förvirrad och aggressiv "hon skulle jävlar inte åka nån ambulans". Syrran ringde 112 som skickade en ambulans. Jag ringde vid 16 och då väntade dom på ambulansen.
    På sjukhuset röntgade dom och tog en CT-skalle men hittade ingenting konstigt.
    Mama hade och har fortfarande sjukt on i armar och händer, höger handen är värst, den är i princip obrukbar. Stickningar, svulnad och extremt känslig för ytlig beröring.
    Vad kan det vara ?
    Och är det inte lite märkligt att skicka hem en 65-årig kvinna mitt i natten, ensam i taxi till ett tomt hus, efter ett sådant fall ? Hon fick inte ens smärtstillande och då tar hon SÄLLAN värktabletter, kanske 1 gång/år.
    Jag har pratat med mamma idag, hon är pigg och inte virrig eller så men händerna som sagt...
    Jag är orolig för nervskador eller liknande. Hon har en gammal whiplash (15 år sen kanske) sedan tidigare.

    Ideér ?
  3. Medlem sedan
    Dec 2007
    #2
    Det verkar helmysko. Och j*vligt dumt att bara låta henne åka hem. Jag har tyvärr inga idéer, men nerv i kläm låter ju som att det _skulle kunna_ vara.
  4. 2
    Det verkar helmysko. Och j*vligt dumt att bara låta henne åka hem. Jag har tyvärr inga idéer, men nerv i kläm låter ju som att det _skulle kunna_ vara.
  5. Medlem sedan
    Nov 2008
    #3

    Precis, jävligt dumt !

    Hon är ju liksom pigg för sin ålder, jobbar heltid fortfarande och så...men ändå, hon är ju ingen ungdom.
    Jag ska skicka henne till hennes läkare på måndag !
    "I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." — Marilyn Monroe


    Bloggen är uppdaterad 16/9-13
  6. 3
    Precis, jävligt dumt ! Hon är ju liksom pigg för sin ålder, jobbar heltid fortfarande och så...men ändå, hon är ju ingen ungdom.
    Jag ska skicka henne till hennes läkare på måndag !
  7. Medlem sedan
    Nov 2006
    #4
    Det låter skumt tycker jag. Kan hon ha haft en stroke? Infarkter syns inte om man gör CT tidigt.
  8. 4
    Det låter skumt tycker jag. Kan hon ha haft en stroke? Infarkter syns inte om man gör CT tidigt.
  9. Medlem sedan
    Dec 2007
    #5
    Skitkonstigt, men inget som förvånar mig med vården alltså. Har mååånga historier.....

    Jag tror på nerverna, allt har fått sig en smäll all over again...
  10. 5
    Skitkonstigt, men inget som förvånar mig med vården alltså. Har mååånga historier.....

    Jag tror på nerverna, allt har fått sig en smäll all over again...
  11. Medlem sedan
    Nov 2008
    #6

    Ja, jag vet inte alls.

    Det är något som inte stämmer, så är det bara.
    Mamma är orolig och arg på sjukvården. Hon kommer in akut, med ambulans och får vänta i timmar och blir sen hemskickad utan att eg. fått hjälp. Samtidit som väntrummet kryllar av barn med stickor i fingret, magsjuka, öroninflammation o.s.v
    Jag är också orolig !
    "I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." — Marilyn Monroe


    Bloggen är uppdaterad 16/9-13
  12. 6
    Ja, jag vet inte alls. Det är något som inte stämmer, så är det bara.
    Mamma är orolig och arg på sjukvården. Hon kommer in akut, med ambulans och får vänta i timmar och blir sen hemskickad utan att eg. fått hjälp. Samtidit som väntrummet kryllar av barn med stickor i fingret, magsjuka, öroninflammation o.s.v
    Jag är också orolig !
  13. Medlem sedan
    Dec 2007
    #7
    Spelar ju ingen roll här hur gammal man är eller inte. Sånt där kan man inte bara vifta bort!
    Jag håller mina tummar för mamsen!
  14. 7
    Spelar ju ingen roll här hur gammal man är eller inte. Sånt där kan man inte bara vifta bort!
    Jag håller mina tummar för mamsen!
  15. Medlem sedan
    Nov 2008
    #8

    Ja, jag är också...

    inne på att det är nerverna.
    Särskilt akutvården tycker jag är skrämmande. Hon får gå till sin husläkare på måndag, han är skitbra !
    "I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." — Marilyn Monroe


    Bloggen är uppdaterad 16/9-13
  16. 8
    Ja, jag är också... inne på att det är nerverna.
    Särskilt akutvården tycker jag är skrämmande. Hon får gå till sin husläkare på måndag, han är skitbra !
  17. Medlem sedan
    Nov 2006
    #9
    Mmm. Knepigt är det - och samtidigt inget, skulle jag tro, som hade kunnat fixas till så att det blev bra, där och då, på akuten. Gå med henne till vårdcentralen, tycker jag.
  18. 9
    Mmm. Knepigt är det - och samtidigt inget, skulle jag tro, som hade kunnat fixas till så att det blev bra, där och då, på akuten. Gå med henne till vårdcentralen, tycker jag.
  19. Medlem sedan
    Nov 2008
    #10

    Nä, du har rätt !

    Åldern ska inte spela någon roll.
    "I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." — Marilyn Monroe


    Bloggen är uppdaterad 16/9-13
  20. 10
    Nä, du har rätt ! Åldern ska inte spela någon roll.
  21. Medlem sedan
    Nov 2008
    #11

    Tack för era...

    ideér !
    Syrran får följa med henne till husläkaren på måndag, han är skitbra och känner mamma utan och innan sen många år tillbaka.

    Jag ska hålla er uppdaterade !
    "I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." — Marilyn Monroe


    Bloggen är uppdaterad 16/9-13
  22. 11
    Tack för era... ideér !
    Syrran får följa med henne till husläkaren på måndag, han är skitbra och känner mamma utan och innan sen många år tillbaka.

    Jag ska hålla er uppdaterade !
  23. Medlem sedan
    Feb 2002
    #12
    Känslighet för beröring i armarna brukar komma ifran musklerna och kotorna mellan skulderbladen. Tog hon emot sig med armarna kan det ju stämma att hon fatt nagon sträckning där. Jag skulle rekommendera att hon ser en kiropraktor som kan kolla att alla muskler och kotor är i balans.
  24. 12
    Känslighet för beröring i armarna brukar komma ifran musklerna och kotorna mellan skulderbladen. Tog hon emot sig med armarna kan det ju stämma att hon fatt nagon sträckning där. Jag skulle rekommendera att hon ser en kiropraktor som kan kolla att alla muskler och kotor är i balans.
  25. Medlem sedan
    Jul 2002
    #13
    Verkar jättekonstigt att skicka hem nån mitt i natten efter ett sånt fall. Om de vet att hon har en timme som hon inte kan redogöra för så ska man läggas in ett dygn. Fast å andra sidan gjorde de en ct-skalle och såg att det inte fanns några skallskador.

    Dock skumt att skicka hem nån mitt i natten till ett tomt hus.

    Hoppas hon mår bra snart.
  26. 13
    Verkar jättekonstigt att skicka hem nån mitt i natten efter ett sånt fall. Om de vet att hon har en timme som hon inte kan redogöra för så ska man läggas in ett dygn. Fast å andra sidan gjorde de en ct-skalle och såg att det inte fanns några skallskador.

    Dock skumt att skicka hem nån mitt i natten till ett tomt hus.

    Hoppas hon mår bra snart.

Liknande trådar

  1. E det konstigt med en mamma...
    By huskors in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-07-12, 17:09
  2. Konstigt vad man blir glad för som mamma
    By Marka_83 in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 12:15
  3. Är det inte konstigt?
    By InteMamma in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 09:32
  4. Inte konstigt!
    By Gileae in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 14:31
  5. Är det inte konstigt?
    By HannaOSalma in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 18:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar