God mat till champagne?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    God mat till champagne?

    Svärföräldrarna var på vinresa i Franskrike för snart två år sedan och när de kom hem fick vi en flaska fin champagne av dem. Denna flaska har nu legat i vårt kylskåp sedan dess och väntat på det rätta tillfället.

    I helgen har är vi barnfria och ska fira vår bröllopsdag försenat (den var i november så då tänkte jag att det skulle vara ett lämpligt tillfälle att avnjuta flaskan.

    Jag är dock inte så överdrivet förtjust i att dricka champagne bara rakt upp och ner utan skulle vilja ha förslag på mat som passar bra att äta till så att vi kan avnjuta champagnen som måltidryck.

    Vad är godast att äta till champagne? (Inte tilltugg nu utan mat!)
    Annika m. Emil & Erik
  2. 1
    God mat till champagne? Svärföräldrarna var på vinresa i Franskrike för snart två år sedan och när de kom hem fick vi en flaska fin champagne av dem. Denna flaska har nu legat i vårt kylskåp sedan dess och väntat på det rätta tillfället.

    I helgen har är vi barnfria och ska fira vår bröllopsdag försenat (den var i november så då tänkte jag att det skulle vara ett lämpligt tillfälle att avnjuta flaskan.

    Jag är dock inte så överdrivet förtjust i att dricka champagne bara rakt upp och ner utan skulle vilja ha förslag på mat som passar bra att äta till så att vi kan avnjuta champagnen som måltidryck.

    Vad är godast att äta till champagne? (Inte tilltugg nu utan mat!)
  3. mandelblomma
    #2
    alla mat passar till champagne tycker jag
    Men gratinerad hummer är ju en höjdare, eller ett skadjursfat med lite blandade godsaker .
  4. 2
    alla mat passar till champagne tycker jag
    Men gratinerad hummer är ju en höjdare, eller ett skadjursfat med lite blandade godsaker .
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3
    Vad är det för champagne? Vet du om det är en fylligare eller lättare sort, om den är mogen eller inte? Lättare och omogna champagner med mycket syra funkar bäst till skaldjur som inte är av den söta (umamirikaste) sorten (undvik svenska räkor och pilgrimsmusslor). Gärna med citron i tillbehören, och helst med viss sälta i maten.
    Mogna, brödigare champagner med något mindre syra passar utmärkt till de flesta fiskrätter, gärna stekt fisk. Stekt marulk eller gös med hummersås är en höjdare till exempel Ljust kött som kalv går också bra om det är en riktigt mogen champagne.
  6. 3
    Vad är det för champagne? Vet du om det är en fylligare eller lättare sort, om den är mogen eller inte? Lättare och omogna champagner med mycket syra funkar bäst till skaldjur som inte är av den söta (umamirikaste) sorten (undvik svenska räkor och pilgrimsmusslor). Gärna med citron i tillbehören, och helst med viss sälta i maten.
    Mogna, brödigare champagner med något mindre syra passar utmärkt till de flesta fiskrätter, gärna stekt fisk. Stekt marulk eller gös med hummersås är en höjdare till exempel Ljust kött som kalv går också bra om det är en riktigt mogen champagne.
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4

    Bernard Pertois Brut

    står det på den och dessutom står det Grand Cru blanc de blancs.

    Tyvärr säger det inte mig så mycket men du som kan mer om vin kanske får ut något av det?

    Allt det du föreslår låter annars gott så det gäller ju bara att välja rätt för att få den bästa smakkombinationen med vin och mat.
    Annika m. Emil & Erik
  8. 4
    Bernard Pertois Brut står det på den och dessutom står det Grand Cru blanc de blancs.

    Tyvärr säger det inte mig så mycket men du som kan mer om vin kanske får ut något av det?

    Allt det du föreslår låter annars gott så det gäller ju bara att välja rätt för att få den bästa smakkombinationen med vin och mat.
  9. Medlem sedan
    Jan 2002
    #5

    Gratinerad hummer låter gott

    men jag har aldrig vågat mig på att göra det.

    Några tips till en nybörjare?
    Annika m. Emil & Erik
  10. 5
    Gratinerad hummer låter gott men jag har aldrig vågat mig på att göra det.

    Några tips till en nybörjare?
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    Blanc de blancs betyder att den är gjord på enbart chardonnay-druvor (champagne är oftast blandningar), och Grand Cru betyder att druvorna kommer enbart från de bästa odlingarna (från Grand Cru-certifierade byar i Champagne).

    Jag känner inte till producenten dock, så jag vet inte riktigt vad det är för kvalitet på vinet men det bör vara bra om det är grand cru. Vad är det för årgång? Kan spana lite i en bok maken har
  12. 6
    Blanc de blancs betyder att den är gjord på enbart chardonnay-druvor (champagne är oftast blandningar), och Grand Cru betyder att druvorna kommer enbart från de bästa odlingarna (från Grand Cru-certifierade byar i Champagne).

    Jag känner inte till producenten dock, så jag vet inte riktigt vad det är för kvalitet på vinet men det bör vara bra om det är grand cru. Vad är det för årgång? Kan spana lite i en bok maken har
  13. Medlem sedan
    Jan 2002
    #7

    Tyvärr ingen årgång

    inte som jag lyckas utläsa av flaskan i alla fall.

    Får väl servera skaldjur som förrätt och fisk som huvudrätt så att jag märker vilket den blir godast av
    Annika m. Emil & Erik
  14. 7
    Tyvärr ingen årgång inte som jag lyckas utläsa av flaskan i alla fall.

    Får väl servera skaldjur som förrätt och fisk som huvudrätt så att jag märker vilket den blir godast av

Liknande trådar

  1. Tilltugg till Champagne?
    By Pugini in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-29, 13:34
  2. Enkelt tilltugg till champagne?
    By cat m Vilgot o Molly in forum Mat & dryck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-14, 11:26
  3. Mat till champagne?
    By CarolinaK in forum Mat & dryck
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 08:31
  4. Vad äta till champagne?
    By Elis73 in forum Mat & dryck
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 17:06
  5. Mat/tilltugg till champagne?
    By AP75 in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 10:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar