snart 16 och ingen mens...
Tonåringar
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    snart 16 och ingen mens...

    Min dotter fyller 16 år till hösten och har fortfarande inte fått mens, ska man ringa vårdcentralen om detta? Jag har hela tiden tänkt att den kommer när den kommer och tyckt att det är skönt för henne att slippa. Nu börjar jag däremot bli orolig...

    Jag kommer inte riktigt ihåg når jag fick själv men det var inte jättetidigt och inte jättesent. Har någon erfarenhet el tankar?
  2. 1
    snart 16 och ingen mens... Min dotter fyller 16 år till hösten och har fortfarande inte fått mens, ska man ringa vårdcentralen om detta? Jag har hela tiden tänkt att den kommer när den kommer och tyckt att det är skönt för henne att slippa. Nu börjar jag däremot bli orolig...

    Jag kommer inte riktigt ihåg når jag fick själv men det var inte jättetidigt och inte jättesent. Har någon erfarenhet el tankar?
  3. anonymt namn
    #2

    Senast vid 17

    När jag var tonåring så var det så att man rekommenderades att kolla upp det om man inte fått mens när man fyllt 17. Jag fick mens när jag fyllde 15.
    Hur lång är din dotter och vad väger hon? Tränar hon hårt? Har hon fått bröst och behåring?
  4. 2
    Senast vid 17 När jag var tonåring så var det så att man rekommenderades att kolla upp det om man inte fått mens när man fyllt 17. Jag fick mens när jag fyllde 15.
    Hur lång är din dotter och vad väger hon? Tränar hon hårt? Har hon fått bröst och behåring?
  5. Medlem sedan
    Jan 1998
    #3
    Man brukar göra en utredning på barnklinik om man är äldre än 14 år. Dock inte om även föräldrarna var sen-puberterare. Sedan beror det på hur ungdomen är i övrigt, tillväxt, magerlagd, behåring - ibland väntar man längre. En utredning är ju aldrig fel. Det brukar inte bero på något farligt så ta det lugnt och var inte orolig.
  6. 3
    Man brukar göra en utredning på barnklinik om man är äldre än 14 år. Dock inte om även föräldrarna var sen-puberterare. Sedan beror det på hur ungdomen är i övrigt, tillväxt, magerlagd, behåring - ibland väntar man längre. En utredning är ju aldrig fel. Det brukar inte bero på något farligt så ta det lugnt och var inte orolig.
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4
    På umo.se står: Har man inte fått sin första mens när man är 16-17 år ska man gå till en läkare.
  8. 4
    På umo.se står: Har man inte fått sin första mens när man är 16-17 år ska man gå till en läkare.
  9. anonymt namn
    #5

    Var har du hört det`?

    Det har jag väldigt svårt att tro. Såå ovanligt är det inte att få sin mens efter 14 års ålder att jag tror att man infört att man blir kallad till barnkliniken. Det är ju verkligen att stressa folk i så fall. Nä du måste ha skrivit fel ålder väl?
  10. 5
    Var har du hört det`? Det har jag väldigt svårt att tro. Såå ovanligt är det inte att få sin mens efter 14 års ålder att jag tror att man infört att man blir kallad till barnkliniken. Det är ju verkligen att stressa folk i så fall. Nä du måste ha skrivit fel ålder väl?
  11. Medlem sedan
    Jan 1998
    #6
    Man blir inte "kallad" vad fick du det ifrån? Du får tro precis vad du vill Utan ärftliget, pubertetstecken eller anorexi är 15 år (= äldre än 14 år alltså) sent...
    Jag brukar inte svara på medicinska frågeställningar på aff och kommer inte att göra det i fortsättningen heller - fick bara ett infall - var säkert dumt gjort. Det finns alltid en risk att någon läser slarvigt eller väljer att missförstå vad som står.
  12. 6
    Man blir inte "kallad" vad fick du det ifrån? Du får tro precis vad du vill Utan ärftliget, pubertetstecken eller anorexi är 15 år (= äldre än 14 år alltså) sent...
    Jag brukar inte svara på medicinska frågeställningar på aff och kommer inte att göra det i fortsättningen heller - fick bara ett infall - var säkert dumt gjort. Det finns alltid en risk att någon läser slarvigt eller väljer att missförstå vad som står.
  13. Medlem sedan
    Jan 2001
    #7

    Hon är...

    Ca 165cm och jag vet inte vad hon väger men hon är helt normalviktig, har utveclat bröst och tränar inte hårt men regelbundet
  14. 7
    Hon är... Ca 165cm och jag vet inte vad hon väger men hon är helt normalviktig, har utveclat bröst och tränar inte hårt men regelbundet
  15. Medlem sedan
    Aug 2005
    #8

    Då är det

    ju bara att förklara, precis som du gjorde
    Folk kan missförstå allt och det kan gälla äggkokning och andra enkla saker och det kan gälla mens. Sådant händer och det är bara att svara på.
    Varför skulle det vara dumt av dig att svara?
  16. 8
    Då är det ju bara att förklara, precis som du gjorde
    Folk kan missförstå allt och det kan gälla äggkokning och andra enkla saker och det kan gälla mens. Sådant händer och det är bara att svara på.
    Varför skulle det vara dumt av dig att svara?
  17. anonymt namn
    #9

    Jag läste inte fel

    Men har då aldrig hört att man gör en utredning på barnklinik om man är över 14 år och inte fått mens. Däremot om man fortfarande inte fått mens vid 16-17 års ålder men inte 14 år. Visst, jag har inte rätt i allt men just i denna saken är jag ganska påläst och kan till 95% säkerhet säga att någon utredning inte påbörjas bara för att man inte fått mens när man är tex 14½ eller 15 år.
  18. 9
    Jag läste inte fel Men har då aldrig hört att man gör en utredning på barnklinik om man är över 14 år och inte fått mens. Däremot om man fortfarande inte fått mens vid 16-17 års ålder men inte 14 år. Visst, jag har inte rätt i allt men just i denna saken är jag ganska påläst och kan till 95% säkerhet säga att någon utredning inte påbörjas bara för att man inte fått mens när man är tex 14½ eller 15 år.
  19. Medlem sedan
    Jan 1998
    #10
    Ok - jag skrev att det inte var "bara" utan berodde på flera faktorer. Ber om ursäkt om jag inte var tillräckligt tydlig.
    Vi gör definitivt utredningar när ålder och andra faktorer uppfylls - ex kortvuxenhet. Du kanske bor i ett annat land där man gör annorlunda?
  20. 10
    Ok - jag skrev att det inte var "bara" utan berodde på flera faktorer. Ber om ursäkt om jag inte var tillräckligt tydlig.
    Vi gör definitivt utredningar när ålder och andra faktorer uppfylls - ex kortvuxenhet. Du kanske bor i ett annat land där man gör annorlunda?
  21. anonymt namn
    #11

    Precis!

    Det är det jag menar och det är det som funnits att läsa överallt sedan jag var tonåring och tror inte att det har ändrats.
  22. 11
    Precis! Det är det jag menar och det är det som funnits att läsa överallt sedan jag var tonåring och tror inte att det har ändrats.
  23. anonymt namn
    #12
    Min dotter har precis fått hon är 16,5 år hon var tidigt utvecklad på alla andra plan men just mensen dröjde väldigt länge.
  24. 12
    Min dotter har precis fått hon är 16,5 år hon var tidigt utvecklad på alla andra plan men just mensen dröjde väldigt länge.
  25. Medlem sedan
    Oct 2007
    #13
    Svårt att svara på, men det är inte onormalt i alla fall.
  26. 13
    Svårt att svara på, men det är inte onormalt i alla fall.

Liknande trådar

  1. Ingen mens ingen bebis??
    By Anonym in forum Försöker bli med barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-22, 14:35
  2. Snart 15 och ingen mens
    By AnonymX in forum Tonåringar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-02, 23:28
  3. dag 33 snart över o ingen mens däremot..
    By villhabarn. in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-27, 17:41
  4. Ingen mens - ingen ny ankomstgrupp
    By Västeråstjej in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 12:34
  5. ingen mens än
    By MYZOXE! in forum Försöker bli med barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 14:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar