Hur mycket pratar ni med era barn?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Hur mycket pratar ni med era barn?

    Angående hur samhället fungerar och inte fungerar, hur det ser ut i övriga världen, om privatekonomi, om sex, om lagar och regler, om varför skolan är viktig, om historia, om psykologi och livskunskap?
    ~Vi ser inte saker som de är, vi ser saker som vi är.~

    ~Man får starkare ben i uppförsbacke~

    ~Det är aldrig för sent att få minnen för livet~

    ~Smärta är oundvikligt, lidande är valfritt~
  2. 1
    Hur mycket pratar ni med era barn? Angående hur samhället fungerar och inte fungerar, hur det ser ut i övriga världen, om privatekonomi, om sex, om lagar och regler, om varför skolan är viktig, om historia, om psykologi och livskunskap?
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #2
    Alldeles för lite. Men det är så svårt att fånga dem mellan skola, kompisar och aktiviteter.
  4. 2
    Alldeles för lite. Men det är så svårt att fånga dem mellan skola, kompisar och aktiviteter.
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3
    Vi pratar om allt det de frågar om och när det kommer upp naturligt. Tex om varför man inte får slå någon, vad hände rom man häller ut målarfärg i avloppet, mm.
  6. 3
    Vi pratar om allt det de frågar om och när det kommer upp naturligt. Tex om varför man inte får slå någon, vad hände rom man häller ut målarfärg i avloppet, mm.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Äter ni inte middag ihop? Åker bil?
  8. 4
    Äter ni inte middag ihop? Åker bil?
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Tar du inte upp sådana frågor på eget bevåg?
  10. 5
    Tar du inte upp sådana frågor på eget bevåg?
  11. Medlem sedan
    Nov 2003
    #6

    nu nästan inget...

    ..då hon så sällan finns tillhands att tala med - men annars så är vi storpratare om allt och allihop i familjen... jag är nog störst...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  12. 6
    nu nästan inget... ..då hon så sällan finns tillhands att tala med - men annars så är vi storpratare om allt och allihop i familjen... jag är nog störst...
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7
    Varje dag! Jag tycker det är viktigt och jag jag kommer själv ihåg sånt från när jag var liten...kanse därav att jag gör det. Det leder ofta till frågor och intressanta diskussioner.
  14. 7
    Varje dag! Jag tycker det är viktigt och jag jag kommer själv ihåg sånt från när jag var liten...kanse därav att jag gör det. Det leder ofta till frågor och intressanta diskussioner.
  15. Medlem sedan
    Mar 2008
    #8
    så mycket som hon står ut med....... ;-)
  16. 8
    så mycket som hon står ut med....... ;-)
  17. Medlem sedan
    Aug 2003
    #9
    de äldsta är bara 6 år men väldigt intresserade av mycket. Vi pratar en hel del om saker, fast på deras nivå.
  18. 9
    de äldsta är bara 6 år men väldigt intresserade av mycket. Vi pratar en hel del om saker, fast på deras nivå.
  19. MaryT
    #10
    Varannan vecka är barnen här, då skjutsar jag dem till skolan på morgonen (det är nästan fyra mil). Då lyssnar vi på morgonradio och pratar mycket.
    På eftermiddan kommer de hem igen, och då umgås vi mycket bara vi tre. De har inte direkt några kompisar här och saknar det inte heller (de har många hos sin pappa däremot). Här gillar de att bara vara och ta det lugnt, så det blir mycket tid ihop. Då pratar vi mycket.
    Varannan vecka pratar vi mest om "Godmorgon, vad ska du göra idag?" och "Godnatt, hur har dan varit?" i telefon. För då hörs vi morgon och kväll när de är hos pappa (någon gång på dan också, ofta).
  20. 10
    Varannan vecka är barnen här, då skjutsar jag dem till skolan på morgonen (det är nästan fyra mil). Då lyssnar vi på morgonradio och pratar mycket.
    På eftermiddan kommer de hem igen, och då umgås vi mycket bara vi tre. De har inte direkt några kompisar här och saknar det inte heller (de har många hos sin pappa däremot). Här gillar de att bara vara och ta det lugnt, så det blir mycket tid ihop. Då pratar vi mycket.
    Varannan vecka pratar vi mest om "Godmorgon, vad ska du göra idag?" och "Godnatt, hur har dan varit?" i telefon. För då hörs vi morgon och kväll när de är hos pappa (någon gång på dan också, ofta).
  21. Medlem sedan
    Feb 2000
    #11

    Nu är de ganska små...

    men jag pratar nog med dem ganska mycket. De kan sin sexualkunskap, vet att ett nej alltid är ett nej, får hjälpa till att planera mat och handla osv.
    Jag skyddar dem fortfarande en del från vad som händer i världen. De vet att det finns barn som har det svårt, utan föräldrar och mat osv. men de behöver inte frossa i den typen av reportage på nyheterna direkt...
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  22. 11
    Nu är de ganska små... men jag pratar nog med dem ganska mycket. De kan sin sexualkunskap, vet att ett nej alltid är ett nej, får hjälpa till att planera mat och handla osv.
    Jag skyddar dem fortfarande en del från vad som händer i världen. De vet att det finns barn som har det svårt, utan föräldrar och mat osv. men de behöver inte frossa i den typen av reportage på nyheterna direkt...
  23. Medlem sedan
    Apr 2008
    #12
    Jo, men DÅ pratar man ju. Men hur mycket hinner man avhandla då?
  24. 12
    Jo, men DÅ pratar man ju. Men hur mycket hinner man avhandla då?
  25. Medlem sedan
    Jan 2004
    #13
    Pladdermajor?
  26. 13
    Pladdermajor?
  27. Medlem sedan
    Nov 2001
    #14

    det går i perioder

    just nu är det mycket skolprat och framtidsprat men i sverige var dom mer med vad som hände i världen då vi såg mer på nyheterna och lyssnade på radion och då kom en hel del frågor och funderingar om det, nu är det mindre nyhetsprat men väldigt mycket prat om andra länders kulturer och seder och de är också en spännande diskution en annan sak vi pratar just nu är fördomar och då fördomar mot just andras kulturer, blir väll så då man går i en mångkulturel skola

    sonen är grymt historieintresserad så vi har haft spännande diskutioner om världskrigen och då han är så insatt så lär jag mig hela tiden nya saker.
  28. 14
    det går i perioder just nu är det mycket skolprat och framtidsprat men i sverige var dom mer med vad som hände i världen då vi såg mer på nyheterna och lyssnade på radion och då kom en hel del frågor och funderingar om det, nu är det mindre nyhetsprat men väldigt mycket prat om andra länders kulturer och seder och de är också en spännande diskution en annan sak vi pratar just nu är fördomar och då fördomar mot just andras kulturer, blir väll så då man går i en mångkulturel skola

    sonen är grymt historieintresserad så vi har haft spännande diskutioner om världskrigen och då han är så insatt så lär jag mig hela tiden nya saker.
  29. Salander
    #15
    Vi pratar mycket men ändå för lite. Frågorna kommer när det är lite lugnare, och det är det inte så ofta till vardags. Just nu är miljö och vad som är miljövänligt det stora samtalsämnet.
    Lagar, inte så mycket. Mer om moral, alltså, man slåss inte osv.
    Kärlek pratas mycket. Sex när det efterfrågas plus att vi läst llite böcker om hur barn blir till.
  30. 15
    Vi pratar mycket men ändå för lite. Frågorna kommer när det är lite lugnare, och det är det inte så ofta till vardags. Just nu är miljö och vad som är miljövänligt det stora samtalsämnet.
    Lagar, inte så mycket. Mer om moral, alltså, man slåss inte osv.
    Kärlek pratas mycket. Sex när det efterfrågas plus att vi läst llite böcker om hur barn blir till.
  31. Medlem sedan
    Jul 2002
    #16
    Nej,d et har aldrig behövts. De har frågat när de varit intresserade innan jag känt att jag har behövt ta upp det. Eller så har det kommit upp naturligt av olika skäl.
  32. 16
    Nej,d et har aldrig behövts. De har frågat när de varit intresserade innan jag känt att jag har behövt ta upp det. Eller så har det kommit upp naturligt av olika skäl.
  33. Medlem sedan
    Aug 2006
    #17
    med dottern massor, hon slukar information nu. med sonen knappt alls, han har fortfarande tillräckligt upp med att lära sig sitta på en stol utan att falla av den.
  34. 17
    med dottern massor, hon slukar information nu. med sonen knappt alls, han har fortfarande tillräckligt upp med att lära sig sitta på en stol utan att falla av den.
  35. Medlem sedan
    Jan 2000
    #18
    Typ jämt, han fråga om ALLT.
  36. 18
    Typ jämt, han fråga om ALLT.
  37. Medlem sedan
    Oct 2007
    #19
    Ganska mycket faktiskt, ända sedan de var små.

    En mamma jag kände då förbjöd mig att prata med sin son när de var i dagisåldern, för jag pratade så komplicerat och bara gjorde honom förvirrad. Den är rätt bra. Behöver jag säga att hon jobbar på fritids?
  38. 19
    Ganska mycket faktiskt, ända sedan de var små.

    En mamma jag kände då förbjöd mig att prata med sin son när de var i dagisåldern, för jag pratade så komplicerat och bara gjorde honom förvirrad. Den är rätt bra. Behöver jag säga att hon jobbar på fritids?

Liknande trådar

  1. hur mycket pratar era barn nu?
    By Mama Chaka in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-06, 11:59
  2. Pratar era barn mycket?
    By Gabricia in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-02, 09:05
  3. hur mycket pratar era barn??
    By zandra85 in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 20:56
  4. Hur mycket pratar era feb. barn?
    By singoalla in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 16:34
  5. Hur mycket pratar era barn?
    By evaOregon in forum _0405 Majbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 14:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar