Nya diskussioner med Fk
Ryggmärgsbråck
  1. Medlem sedan
    Jun 2001
    #1

    Nya diskussioner med Fk

    Idag har jag haft nya diskussioner med Försäkringskassan och den handläggare som jobbar med min ansökan om bilstöd. Man accepterar mitt 16 år gamla läkarintyg och fattar alltså att mitt rmb inte blir bättre och att jag inte kommer att resa mig ur rullstolen och börjar gå *s*

    Men i reglerna kring bilstöd så tillhör man olika grupper. När jag arbetade tillhörde jag grupp 1 och då var det inget snack om saken, jag var berättigad till bilstöd. Nu tillhör jag grupp 2 eftersom jag inte har något arbete.

    Och nu kommer det som jag blir irriterad på, enligt handläggaren så har jag som arbetslös inte rätt till bilstöd men om jag hade fått sjukersättning sedan förra gången bilstöd utbetalades hade jag fått stöd även den här gången. Men när jag är arbetslös faller jag mellan stolarna och tillhör ingen grupp. Det innebär alltså att om jag har sjukpension (sjukbidrag) på heltid får jag stöd men inte som arbetslös.

    Och hade jag varit yngre än 50 år hade jag fått bilstöd oavsett om jag arbetar eller inte. Jag bad handläggaren att komma med ett skriftligt beslut om avslag på min ansökan för att kunna överklaga. Jag ska verkligen försöka ta mig i kragen och få ork och lust att göra en överklagan om det blir ett avslag.

    Tilläggas kan också att handläggaren verkade själv tycka att det här är galet och hon skulle kontakta någon nämnd som finns inom Fk för att de ska få tycka till innan hon kommer med sitt beslut.
  2. 1
    Nya diskussioner med Fk Idag har jag haft nya diskussioner med Försäkringskassan och den handläggare som jobbar med min ansökan om bilstöd. Man accepterar mitt 16 år gamla läkarintyg och fattar alltså att mitt rmb inte blir bättre och att jag inte kommer att resa mig ur rullstolen och börjar gå *s*

    Men i reglerna kring bilstöd så tillhör man olika grupper. När jag arbetade tillhörde jag grupp 1 och då var det inget snack om saken, jag var berättigad till bilstöd. Nu tillhör jag grupp 2 eftersom jag inte har något arbete.

    Och nu kommer det som jag blir irriterad på, enligt handläggaren så har jag som arbetslös inte rätt till bilstöd men om jag hade fått sjukersättning sedan förra gången bilstöd utbetalades hade jag fått stöd även den här gången. Men när jag är arbetslös faller jag mellan stolarna och tillhör ingen grupp. Det innebär alltså att om jag har sjukpension (sjukbidrag) på heltid får jag stöd men inte som arbetslös.

    Och hade jag varit yngre än 50 år hade jag fått bilstöd oavsett om jag arbetar eller inte. Jag bad handläggaren att komma med ett skriftligt beslut om avslag på min ansökan för att kunna överklaga. Jag ska verkligen försöka ta mig i kragen och få ork och lust att göra en överklagan om det blir ett avslag.

    Tilläggas kan också att handläggaren verkade själv tycka att det här är galet och hon skulle kontakta någon nämnd som finns inom Fk för att de ska få tycka till innan hon kommer med sitt beslut.
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2
    Det verkar ju helt sjukt, du får inte bil för att du är arbetslös men har du ingen bil blir det så gott som omöjligt att sköta ett arbete då färdtjänst fungerar så dåligt (årminstone här), vem vill anställa någon som inte kommer i tid (och dessutom har en funktionsneddsättning) Överklaga det måste du göra ta hjälp av din handledare hon verkar ju okey och kan inte rå för det regelverk som finns, be också att få se var dessa regler finns skrivna.
  4. 2
    Det verkar ju helt sjukt, du får inte bil för att du är arbetslös men har du ingen bil blir det så gott som omöjligt att sköta ett arbete då färdtjänst fungerar så dåligt (årminstone här), vem vill anställa någon som inte kommer i tid (och dessutom har en funktionsneddsättning) Överklaga det måste du göra ta hjälp av din handledare hon verkar ju okey och kan inte rå för det regelverk som finns, be också att få se var dessa regler finns skrivna.
  5. Medlem sedan
    Jun 2001
    #3

    Mellan två stolar

    Min handläggare verkar vettig om än något byråkratisk och hon uttryckte saken som att jag har hamnat mellan två stolar och tycker att jag ska överklaga om det blir ett avslag på min ansökan.
  6. 3
    Mellan två stolar Min handläggare verkar vettig om än något byråkratisk och hon uttryckte saken som att jag har hamnat mellan två stolar och tycker att jag ska överklaga om det blir ett avslag på min ansökan.

Liknande trådar

  1. Kvällens diskussioner
    By Elinen in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-26, 22:47
  2. IRL-diskussioner..
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-24, 14:49
  3. WT-diskussioner
    By caffellatte in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 22:41
  4. Viktiga diskussioner då..
    By Mamsen_67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 15:48
  5. I diskussioner som..
    By Trojka in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 23:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar