Ta studenten fast IG?
Tonåringar
  1. Medlem sedan
    Dec 2005
    #1

    Ta studenten fast IG?

    Vill höra er uppfattning och erfarenhet om en sak som jag inte är införstådd med. Min snart 18 åriga dotter och jag har olika åsikter om studenten. Hon menar att alla tar studenten och man ska slå på stort med firandet, kläder etc för flera tusen ja, ni vet det kostar ju MEN tillsaken hör att hon kommer säkert få flera IG alltså ej betyg hon går nu 2:an men gör inte värst mycket i skolan. Hennes inställning att det har inget med om man klarat sin linje eller inte det vet ju ingen!!! ÅH jag blir bara så upprörd, jag tänker på ett helt annat gammaldags? sätt.
  2. 1
    Ta studenten fast IG? Vill höra er uppfattning och erfarenhet om en sak som jag inte är införstådd med. Min snart 18 åriga dotter och jag har olika åsikter om studenten. Hon menar att alla tar studenten och man ska slå på stort med firandet, kläder etc för flera tusen ja, ni vet det kostar ju MEN tillsaken hör att hon kommer säkert få flera IG alltså ej betyg hon går nu 2:an men gör inte värst mycket i skolan. Hennes inställning att det har inget med om man klarat sin linje eller inte det vet ju ingen!!! ÅH jag blir bara så upprörd, jag tänker på ett helt annat gammaldags? sätt.
  3. Medlem sedan
    Jun 1998
    #2
    Hm, ja, det var en knivig fråga på sätt och vis - samtidigt som jag så klart inte skulle ha hjärta att neka en student med allt vad det innebär för min egen tonåring hur misslyckade studierna ändå var... Men jag håller med om att det känns jäkligt fel med allt spenderande som kulmen på... vadå? Och ska man som förälder alltså lägga ut tusenlappar på mottagning och presenter - för vad liksom? Nog borde det vara både ett firande av något avklarat och en belöning för väl genomfört arbete... eller hur tänker andra?

    Intressant fråga som jag faktiskt aldrig ställt mig!
  4. 2
    Hm, ja, det var en knivig fråga på sätt och vis - samtidigt som jag så klart inte skulle ha hjärta att neka en student med allt vad det innebär för min egen tonåring hur misslyckade studierna ändå var... Men jag håller med om att det känns jäkligt fel med allt spenderande som kulmen på... vadå? Och ska man som förälder alltså lägga ut tusenlappar på mottagning och presenter - för vad liksom? Nog borde det vara både ett firande av något avklarat och en belöning för väl genomfört arbete... eller hur tänker andra?

    Intressant fråga som jag faktiskt aldrig ställt mig!
  5. Gunvor
    #3
    Jag skulle nog ordnat mottagning ändå, men med en helt annan känsla än jag nu gör det. Min son har så fina betyg att min frustration just nu handlar om att han inte ens sökt in på högskolan. "Ska jobba först" Jaha, men orkar man börja plugga igen sedan då?
    Jobb får han, han har redan jobbat inom särskolan en hel del under året. (plus läst ett extra språk utöver de andra ämnena på natur)
    Jag skulle nog tona ner firandet om han varit annorlunda och fått IG, inte nekat honom.
  6. 3
    Jag skulle nog ordnat mottagning ändå, men med en helt annan känsla än jag nu gör det. Min son har så fina betyg att min frustration just nu handlar om att han inte ens sökt in på högskolan. "Ska jobba först" Jaha, men orkar man börja plugga igen sedan då?
    Jobb får han, han har redan jobbat inom särskolan en hel del under året. (plus läst ett extra språk utöver de andra ämnena på natur)
    Jag skulle nog tona ner firandet om han varit annorlunda och fått IG, inte nekat honom.
  7. Medlem sedan
    Jul 2008
    #4
    Enligt min studentunge så tar man inte studenten med IG i slutbetygen. Du får ju inga slutbetyg om det finns IG. Man får springa ut men tar då inte studenten. Hur man som förälder bör göra med resten ? Ja du jag vet inte.
  8. 4
    Enligt min studentunge så tar man inte studenten med IG i slutbetygen. Du får ju inga slutbetyg om det finns IG. Man får springa ut men tar då inte studenten. Hur man som förälder bör göra med resten ? Ja du jag vet inte.
  9. Medlem sedan
    Oct 2008
    #5
    hmmm... jag skulle nog hålla ner firandet och göra det till en högst privat tillställning. . delar din uppfattning.
  10. 5
    hmmm... jag skulle nog hålla ner firandet och göra det till en högst privat tillställning. . delar din uppfattning.
  11. Medlem sedan
    Dec 2005
    #6
    Ni verkar ragera som mig, det som irriterar mig värst är inställningen att man får "allt" ändå utan ansträngning. Hon säger att så är det för många att man inte gör skillnad på IG eller klarat program. För mig känns det inte bra och jag kommer tona ner det eller redan nu förbereda på att jag visst blir det firande men graden kommer variera efter betyg. Jag vet hon planerar kostsamt, hårfrisör ca 1500 balklänning-köpa, dagkläder köpa, sminkning hos sminkös etc
  12. 6
    Ni verkar ragera som mig, det som irriterar mig värst är inställningen att man får "allt" ändå utan ansträngning. Hon säger att så är det för många att man inte gör skillnad på IG eller klarat program. För mig känns det inte bra och jag kommer tona ner det eller redan nu förbereda på att jag visst blir det firande men graden kommer variera efter betyg. Jag vet hon planerar kostsamt, hårfrisör ca 1500 balklänning-köpa, dagkläder köpa, sminkning hos sminkös etc
  13. Medlem sedan
    Dec 2000
    #7
    Eftersom jag tyckte att den gamla "studenten" där vissa fick smyga ut bakvägen för att de inte blev godkända var hemsk tycker jag visst att man får fira precis lika mycket även med IG. Min bonusdotter gick ut gymnasiet med flera IG, delvid p.g.a. dåliga lärare men mycket naturligtvis p.g.a. hennes egen slöhet. Hon hade inte heller så lätt för sig och skulle behövt kämpa mycket mer än många andra för att få G i alla ämnen.

    Vi tyckte det var värt att fira att hon i alla fall kämpat sig igenom gymnasiet trots en väldig skoltrötthet. Att hon hade flera IG var hennes eget bekymmer, vi berättade inte för släkten att hon inte hade G i alla ämnen och det var ingen som frågade om betygen. Hon har sen läst in behörigheten till sjuksköterskeutbildningen samtidigt med att hon jobbat heltid eller varit föräldraledig. Nu, vid 28 års ålder, får hon VG på de flest tentorna.
  14. 7
    Eftersom jag tyckte att den gamla "studenten" där vissa fick smyga ut bakvägen för att de inte blev godkända var hemsk tycker jag visst att man får fira precis lika mycket även med IG. Min bonusdotter gick ut gymnasiet med flera IG, delvid p.g.a. dåliga lärare men mycket naturligtvis p.g.a. hennes egen slöhet. Hon hade inte heller så lätt för sig och skulle behövt kämpa mycket mer än många andra för att få G i alla ämnen.

    Vi tyckte det var värt att fira att hon i alla fall kämpat sig igenom gymnasiet trots en väldig skoltrötthet. Att hon hade flera IG var hennes eget bekymmer, vi berättade inte för släkten att hon inte hade G i alla ämnen och det var ingen som frågade om betygen. Hon har sen läst in behörigheten till sjuksköterskeutbildningen samtidigt med att hon jobbat heltid eller varit föräldraledig. Nu, vid 28 års ålder, får hon VG på de flest tentorna.
  15. Medlem sedan
    Dec 2000
    #8
    Kan tillägga att vi inte har lust att bidra med en massa pengar till studentfirandet oavsett betyg. Till bonusdotterna betalade vi hyrfordon för hemfärden, en finare klänning (till balen, till själva studentdagen sydde hon själv) och en enklare mottagning för släkten. Tycker studentfirandet numer växt till helt vansinniga proportioner.
  16. 8
    Kan tillägga att vi inte har lust att bidra med en massa pengar till studentfirandet oavsett betyg. Till bonusdotterna betalade vi hyrfordon för hemfärden, en finare klänning (till balen, till själva studentdagen sydde hon själv) och en enklare mottagning för släkten. Tycker studentfirandet numer växt till helt vansinniga proportioner.
  17. Medlem sedan
    Oct 2001
    #9
    Här håller jag med. Vi har köpt kostym (billig! Det slutar ändå på långt över 2000 med skjorta, slips och skor.) mössa, studentskylt och kommer att ha hemlagad buffé i trädgården. (hoppas! Annars trängs vi i vardagsrummet)
    Det tillkommer ju ändå småpengar som festinträden, hyra av lastbil med flak och sånt.
    En annan sak:; Varför har varenda klass sin egen fest??? Sonen är uppe i tvåsiffrigt vad gäller studentfester! Dock ingen bal.
  18. 9
    Här håller jag med. Vi har köpt kostym (billig! Det slutar ändå på långt över 2000 med skjorta, slips och skor.) mössa, studentskylt och kommer att ha hemlagad buffé i trädgården. (hoppas! Annars trängs vi i vardagsrummet)
    Det tillkommer ju ändå småpengar som festinträden, hyra av lastbil med flak och sånt.
    En annan sak:; Varför har varenda klass sin egen fest??? Sonen är uppe i tvåsiffrigt vad gäller studentfester! Dock ingen bal.
  19. Medlem sedan
    Mar 2008
    #10
    jag tycker attdin son gör helt rätt. Jag har "förbjudit" min dotter att gå direkt från gymnasiet till högskolan! Ut i världen, lär dig om människor och dig själv är mitt motto.
  20. 10
    jag tycker attdin son gör helt rätt. Jag har "förbjudit" min dotter att gå direkt från gymnasiet till högskolan! Ut i världen, lär dig om människor och dig själv är mitt motto.
  21. Medlem sedan
    Mar 2008
    #11
    samma här. Jag skulle, om jag var du, inte förnedra henne inför andra, utan hon skulle få delta, men det ekonomiska skulle bli mycket mer begränsat.
    Inte för IG utan för att hon varit lat. Hade hon haft svårt för sig och kämpat så hade jag firat det.
    Belöna insats, inte resultat är min melodi.
  22. 11
    samma här. Jag skulle, om jag var du, inte förnedra henne inför andra, utan hon skulle få delta, men det ekonomiska skulle bli mycket mer begränsat.
    Inte för IG utan för att hon varit lat. Hade hon haft svårt för sig och kämpat så hade jag firat det.
    Belöna insats, inte resultat är min melodi.
  23. Medlem sedan
    Jan 2008
    #12
    Näää...
    Har man IG och inte klarat skolan så skulle jag inte ha en student fest.
    Barnet är inte godkänd alltså inte färdig i skolan.
    Fast om det inte gäller kärnämnen så kanske jag skulle se det på annat sett.
    Som IG i idrott tex.
  24. 12
    Näää...
    Har man IG och inte klarat skolan så skulle jag inte ha en student fest.
    Barnet är inte godkänd alltså inte färdig i skolan.
    Fast om det inte gäller kärnämnen så kanske jag skulle se det på annat sett.
    Som IG i idrott tex.
  25. Medlem sedan
    Aug 2000
    #13

    det verkar som

    att du beskriver vår framtid. jag kan redan nu se att det blir så med sonen som går i ettan. det känns jobbigt att bara ge och ge utan att han behöver lyfta sitt finger. och samtidigt vill man inte sänka ungen. vad är rätt? jag skulle nog ändå ordna festen, men för att få ett större present skulle jag kanske ställa krav på någon typ av prestation som sonen kan genomföra efter studenten och visa att han har en vilja att göra rätt för sig. eller nåt.
  26. 13
    det verkar som att du beskriver vår framtid. jag kan redan nu se att det blir så med sonen som går i ettan. det känns jobbigt att bara ge och ge utan att han behöver lyfta sitt finger. och samtidigt vill man inte sänka ungen. vad är rätt? jag skulle nog ändå ordna festen, men för att få ett större present skulle jag kanske ställa krav på någon typ av prestation som sonen kan genomföra efter studenten och visa att han har en vilja att göra rätt för sig. eller nåt.
  27. Medlem sedan
    Aug 2000
    #14

    håller också med

    dottern tar studenten i år och vi tycker inte heller att det är ett tillfälle då man behöver show off i form av att ösa pengar omkring sig. vi ska också ha hemlagad buffet i trädgården, skylt osv. hon har köpt klänning på nätet med 400kr, för att hon gillade modellen. förresten har studenterna i vår stad (med dottern inblandad) ordnat en stor gemensam fest för alla studenter (oavsett vilken skola det går på) som vill i en stor dansrestaurang, så det blir bara en fest på kvällen! mycket trevligt. gud hjälpe oss att vi om några år kan ordna fest för sonen också!
  28. 14
    håller också med dottern tar studenten i år och vi tycker inte heller att det är ett tillfälle då man behöver show off i form av att ösa pengar omkring sig. vi ska också ha hemlagad buffet i trädgården, skylt osv. hon har köpt klänning på nätet med 400kr, för att hon gillade modellen. förresten har studenterna i vår stad (med dottern inblandad) ordnat en stor gemensam fest för alla studenter (oavsett vilken skola det går på) som vill i en stor dansrestaurang, så det blir bara en fest på kvällen! mycket trevligt. gud hjälpe oss att vi om några år kan ordna fest för sonen också!
  29. Medlem sedan
    Dec 2000
    #15
    Kan också tillägga att jag ser studentfirandet i första hand som ett firande av friheten. Numer är det väldigt svårt att få jobb efter 9:an och man är därför mer eller mindre tvungen att gå gymnasiet. Det finns också inga 2-åriga rent praktiska linjer längre. Och att man äntligen kan välja om man vill jobba eller plugga är väl, inte minst för de skoltrötta, något att fira?
  30. 15
    Kan också tillägga att jag ser studentfirandet i första hand som ett firande av friheten. Numer är det väldigt svårt att få jobb efter 9:an och man är därför mer eller mindre tvungen att gå gymnasiet. Det finns också inga 2-åriga rent praktiska linjer längre. Och att man äntligen kan välja om man vill jobba eller plugga är väl, inte minst för de skoltrötta, något att fira?
  31. Medlem sedan
    Jun 1998
    #16
    Well, det handlar kanske inte ens så mycket om det om man har flera IG i bagaget från gymnasiet? Vilken sorts frihet snackar vi om liksom?

    Nej, det är inget att fira, tyvärr. Därmed inte sagt att man inte FÅR, men det var ju en allmän inställning som efterfrågades här.
  32. 16
    Well, det handlar kanske inte ens så mycket om det om man har flera IG i bagaget från gymnasiet? Vilken sorts frihet snackar vi om liksom?

    Nej, det är inget att fira, tyvärr. Därmed inte sagt att man inte FÅR, men det var ju en allmän inställning som efterfrågades här.
  33. Medlem sedan
    Dec 2000
    #17
    Min bonusdotter hade inga problem med att få jobb efter gymnasiet trots flera IG. Särskilt här i Stockholm är det inga större problem att få jobb så snart man fyllt 18. Att få jobb när man går ut nian är däremot mycket svårt. Men det är klart, det bästa kan ju vara att hoppa av gymnasiet så snart man fyllt 18 om man känner att man inte orkar plugga.
  34. 17
    Min bonusdotter hade inga problem med att få jobb efter gymnasiet trots flera IG. Särskilt här i Stockholm är det inga större problem att få jobb så snart man fyllt 18. Att få jobb när man går ut nian är däremot mycket svårt. Men det är klart, det bästa kan ju vara att hoppa av gymnasiet så snart man fyllt 18 om man känner att man inte orkar plugga.
  35. Medlem sedan
    Dec 2000
    #18
    Vad räknar du som kärnämnen då? Officiellt räknas väl alla ämnen som ingår i samtliga program som kärnämnen, och då ingår även idrott, men däremot inte det programmets karaktärsämnen. Eller tänker du på kärnämnena i högstadiet, d.v.s. matte, svenska, engelska? Eller tycker du att det är beroende på vilket program man gått?
  36. 18
    Vad räknar du som kärnämnen då? Officiellt räknas väl alla ämnen som ingår i samtliga program som kärnämnen, och då ingår även idrott, men däremot inte det programmets karaktärsämnen. Eller tänker du på kärnämnena i högstadiet, d.v.s. matte, svenska, engelska? Eller tycker du att det är beroende på vilket program man gått?
  37. Medlem sedan
    May 2002
    #19
    lite svårt... men gymnaasiet är 3 långa år och inte alla har kraft att göra det bästa (om nu betyg är det bästa...) av det. studenten är mer en början på vuxenlivet och där väntar fler möjligheter. komvux, jobb, studier.... det finns fler chanser.

    kanske kan ni göra det lite blygsammare än den halva hysteri som studenten i dag är. min dotter går ut med mvg rakt igenom (ett undantag) men vi överöser henne inte med kläder och presenter för det. vi firar och berömmer med lite sans.

    kanske kan ni ge er diotter något mer värdefullt då hon får jobb eller genomför komvux?
  38. 19
    lite svårt... men gymnaasiet är 3 långa år och inte alla har kraft att göra det bästa (om nu betyg är det bästa...) av det. studenten är mer en början på vuxenlivet och där väntar fler möjligheter. komvux, jobb, studier.... det finns fler chanser.

    kanske kan ni göra det lite blygsammare än den halva hysteri som studenten i dag är. min dotter går ut med mvg rakt igenom (ett undantag) men vi överöser henne inte med kläder och presenter för det. vi firar och berömmer med lite sans.

    kanske kan ni ge er diotter något mer värdefullt då hon får jobb eller genomför komvux?
  39. Medlem sedan
    Jun 1998
    #20
    Ungdomsarbetslösheten är 30 procent (18-24 år) så det finns nog en del problem - jo.
  40. 20
    Ungdomsarbetslösheten är 30 procent (18-24 år) så det finns nog en del problem - jo.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. det här med studenten då och vad det
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2012-02-29, 22:02
  2. Studenten?
    By ejjvi in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-06-11, 10:09
  3. Studenten?
    By ~Trixie~ in forum Tonåringar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 16:46
  4. Studenten
    By Margareta in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 16:03
  5. Studenten
    By Margareta in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 12:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar