Hinnsvepning - funkar det?
  1. Medlem sedan
    Nov 2008
    #1

    Hinnsvepning - funkar det?

    Någon som har erfarenheter av hinnsvepning? Jag ska till min bm imorgon och har bett henne att göra det, då det ska vara ett naturligt sätt att ev få igång förlossningen. Har iof bara gått 4 dagar över tiden då, men eftersom att vi ska flytta i slutet på nästa vecka och dessutom till ny stad så vill jag verkligen få föda här som planerat.
    Jag hoppas att det ska funka men har hört att det både kan göra ont och inte leda någonvart, men ett försök kan aldrig skada. Är det någon som varit med om detta eller som hört några "resultat" ? Vore intressant att få veta!
    Stolt mamma till Dexter - född 21:a maj 2009.
  2. 1
    Hinnsvepning - funkar det? Någon som har erfarenheter av hinnsvepning? Jag ska till min bm imorgon och har bett henne att göra det, då det ska vara ett naturligt sätt att ev få igång förlossningen. Har iof bara gått 4 dagar över tiden då, men eftersom att vi ska flytta i slutet på nästa vecka och dessutom till ny stad så vill jag verkligen få föda här som planerat.
    Jag hoppas att det ska funka men har hört att det både kan göra ont och inte leda någonvart, men ett försök kan aldrig skada. Är det någon som varit med om detta eller som hört några "resultat" ? Vore intressant att få veta!
  3. Medlem sedan
    Jul 2008
    #2
    Ha ha vi verkar verkligen ha samma "schema" Samma bf, har oxå tid hos bm i morrn och ska be om en hinnsvepning... Har hört att det brukar ge resultat inom 36 h,vill bara att hon gör nått för all städning och alla promenader osv verkar inte hjälpa det minsta.
  4. 2
    Ha ha vi verkar verkligen ha samma "schema" Samma bf, har oxå tid hos bm i morrn och ska be om en hinnsvepning... Har hört att det brukar ge resultat inom 36 h,vill bara att hon gör nått för all städning och alla promenader osv verkar inte hjälpa det minsta.
  5. Medlem sedan
    Aug 2004
    #3
    "Man gör en inre undersökning och ”sveper” samtidigt med fingret runt livmoderhalsen (cervix). Syftet är att lossa hinnsäcken barnet ligger i från livmoderhalsen. Detta stimulerar frisättningen av prostaglandiner, ett slags hormoner som sätter igång förlossningen.

    Genom att svepa hinnor ökar sannolikheten för att förlossningen startar inom 48 timmar. Chansen att det ska fungera ökar om livmoderhalsen redan börjat mjukna och förbereda sig för förlossningen. Det ökar inte risken för infektion vare sig för dig eller för ditt barn.

    Det kan dock kännas lite obehagligt eftersom livmoderhalsen ofta är svår att nå innan förlossningen startat, och du kan få lite småblödningar och oregelbundna värkar direkt efteråt"

    Vad jag hört så har det fungerat i lika många fall som det inte har fungerat, det är nog 50/50 men ett bra sätt att försöka sätta igång förlossningen på

    Lycka till!!

    (Besök från juligruppen)
  6. 3
    "Man gör en inre undersökning och ”sveper” samtidigt med fingret runt livmoderhalsen (cervix). Syftet är att lossa hinnsäcken barnet ligger i från livmoderhalsen. Detta stimulerar frisättningen av prostaglandiner, ett slags hormoner som sätter igång förlossningen.

    Genom att svepa hinnor ökar sannolikheten för att förlossningen startar inom 48 timmar. Chansen att det ska fungera ökar om livmoderhalsen redan börjat mjukna och förbereda sig för förlossningen. Det ökar inte risken för infektion vare sig för dig eller för ditt barn.

    Det kan dock kännas lite obehagligt eftersom livmoderhalsen ofta är svår att nå innan förlossningen startat, och du kan få lite småblödningar och oregelbundna värkar direkt efteråt"

    Vad jag hört så har det fungerat i lika många fall som det inte har fungerat, det är nog 50/50 men ett bra sätt att försöka sätta igång förlossningen på

    Lycka till!!

    (Besök från juligruppen)
  7. Medlem sedan
    Aug 2004
    #4
    Haha fy vilket trist inlägg jag gjorde, dessutom frågade du inte vad hinnsvepning var utan helt enkelt OM det funkade, sorry

    Men jag hade lite rätt i mitt svar längst ner haha *S*
  8. 4
    Haha fy vilket trist inlägg jag gjorde, dessutom frågade du inte vad hinnsvepning var utan helt enkelt OM det funkade, sorry

    Men jag hade lite rätt i mitt svar längst ner haha *S*
  9. Medlem sedan
    Nov 2008
    #5
    ja, verkligen lustigt, men det känns bra! Då har man någon att bolla med och så hoppas vi på att två viljor är starkare än en, så att vi båda får resultat av svepningen imorgon!!! Nu är det vår tur
  10. 5
    ja, verkligen lustigt, men det känns bra! Då har man någon att bolla med och så hoppas vi på att två viljor är starkare än en, så att vi båda får resultat av svepningen imorgon!!! Nu är det vår tur
  11. Medlem sedan
    Nov 2008
    #6
    Känn inte så! Det är toppen när någon svarar på ens inlägg tycker jag. Jag tackar o bockar för svar och önskar dig med lycka till när det är dax!
  12. 6
    Känn inte så! Det är toppen när någon svarar på ens inlägg tycker jag. Jag tackar o bockar för svar och önskar dig med lycka till när det är dax!
  13. Medlem sedan
    Sep 1999
    #7

    de försökte

    göra det på mig igår men jag är för bakåtlutad så det blev mest "slit och dra i tappen"
    Jag andades lugnt och höll hårt i sängen, kan inte äsga att det gjorde ont men obehagligt såklart.
    Än har inget hänt i alla fall....
  14. 7
    de försökte göra det på mig igår men jag är för bakåtlutad så det blev mest "slit och dra i tappen"
    Jag andades lugnt och höll hårt i sängen, kan inte äsga att det gjorde ont men obehagligt såklart.
    Än har inget hänt i alla fall....
  15. Medlem sedan
    Aug 2004
    #8
    *ler* Tack så mkt
  16. 8
    *ler* Tack så mkt
  17. Medlem sedan
    Nov 2008
    #9
    Just ja, du hade också bf den 16e va? Vad spännande att höra, fast så klart trist att det inte verkar hända något då. Fast det kan ju ta ändå upp till 48 timmar innan det sätter fart om jag förstått det rätt, så vi håller tummarna!
    Men vad menar du med "för bakåtlutad"?
  18. 9
    Just ja, du hade också bf den 16e va? Vad spännande att höra, fast så klart trist att det inte verkar hända något då. Fast det kan ju ta ändå upp till 48 timmar innan det sätter fart om jag förstått det rätt, så vi håller tummarna!
    Men vad menar du med "för bakåtlutad"?
  19. Medlem sedan
    Sep 1999
    #10

    nej

    jag har bara inte lyckats ändra i BF listan, har lagt in inlägg flera gånger men det lyckas alltid glömmas bort

    hade 16 efter sista mens men 27 efter UL...
  20. 10
    nej jag har bara inte lyckats ändra i BF listan, har lagt in inlägg flera gånger men det lyckas alltid glömmas bort

    hade 16 efter sista mens men 27 efter UL...
  21. Medlem sedan
    Jul 2002
    #11
    Har blivit svept idag och det drar lite extra i korsryggen nu ..
    Bi med Em nov02 & Na mars04 & Mi maj09
    Och lilla 4:an i magen bf slutet av april-12

    Bloggar om Fjärde resan på http://lindal.blogg.se/denfjarderesan/
  22. 11
    Har blivit svept idag och det drar lite extra i korsryggen nu ..
  23. Medlem sedan
    Jul 2005
    #12
    Samma här, men än så länge har inget hänt - är t.o.m. lugnare än innan (blev nog svept runt kl 12). Vi verkar gå igenom ungefär samma saker nu - jag ska också på kontroll på fredag. Tänk om vi kunde få föda innan den kontrollen?
  24. 12
    Samma här, men än så länge har inget hänt - är t.o.m. lugnare än innan (blev nog svept runt kl 12). Vi verkar gå igenom ungefär samma saker nu - jag ska också på kontroll på fredag. Tänk om vi kunde få föda innan den kontrollen?
  25. Medlem sedan
    Jul 2002
    #13
    Jag föder gärna i morgon kväll!
    Bi med Em nov02 & Na mars04 & Mi maj09
    Och lilla 4:an i magen bf slutet av april-12

    Bloggar om Fjärde resan på http://lindal.blogg.se/denfjarderesan/
  26. 13
    Jag föder gärna i morgon kväll!
  27. Medlem sedan
    Sep 2008
    #14
    Hej jag har ingen erfarenhet av det men däremot blir jag väldigt intresserad av att prova det nu när jag har läst alla inlägg. Jag hade BF igår och jag är helt hundra på att min barnmorska kommer säga nej om jag ber henne om det. Vad kan man komma med för shyssta argument för att få det utfört? För det verkar som om det är ngn slags tabu att vilja föda sitt barn så fort som möjligt. Jag vill helst inte bli igångsatt om två veckor och i v 33 blev jag sjukskriven och beordrad att inte alls röra på mig så jag är ganska trött på att sitta och vänta nu. Finns det ett naturligt sätt att få igång förl är det ju toppen, måste bara öpvertyga barnmorran om det... oj vad långt det blev :-/ /Fifi
  28. 14
    Hej jag har ingen erfarenhet av det men däremot blir jag väldigt intresserad av att prova det nu när jag har läst alla inlägg. Jag hade BF igår och jag är helt hundra på att min barnmorska kommer säga nej om jag ber henne om det. Vad kan man komma med för shyssta argument för att få det utfört? För det verkar som om det är ngn slags tabu att vilja föda sitt barn så fort som möjligt. Jag vill helst inte bli igångsatt om två veckor och i v 33 blev jag sjukskriven och beordrad att inte alls röra på mig så jag är ganska trött på att sitta och vänta nu. Finns det ett naturligt sätt att få igång förl är det ju toppen, måste bara öpvertyga barnmorran om det... oj vad långt det blev :-/ /Fifi
  29. Medlem sedan
    Nov 2008
    #15
    Min bm var väldigt positivt inställd och var i princip något hon rekommenderar. Jag tycker att det är argument nog att det faktiskt är ett naturligt sätt (inget medicinskt) och är man någorlunda mogen så kan det vara saken som sätter fart på det hela. Annars händer det ju ändå inget, och ingen skada är skedd. Jag tycker att du ska stå på dig om du vill testa! Lycka till.
  30. 15
    Min bm var väldigt positivt inställd och var i princip något hon rekommenderar. Jag tycker att det är argument nog att det faktiskt är ett naturligt sätt (inget medicinskt) och är man någorlunda mogen så kan det vara saken som sätter fart på det hela. Annars händer det ju ändå inget, och ingen skada är skedd. Jag tycker att du ska stå på dig om du vill testa! Lycka till.
  31. Medlem sedan
    Jul 2006
    #16
    På besök från jan gruppen!

    Min bm gjorde 2 hinnsvepningar på mig inom en vecka vilket enligt henne skulle vara "tricket". Efter gång nummer 2 hade jag en bebis i famnen exakt 12 timmar senare så visst fungerar det

    Stort lycka till!

    Susanne
  32. 16
    På besök från jan gruppen!

    Min bm gjorde 2 hinnsvepningar på mig inom en vecka vilket enligt henne skulle vara "tricket". Efter gång nummer 2 hade jag en bebis i famnen exakt 12 timmar senare så visst fungerar det

    Stort lycka till!

    Susanne
  33. Medlem sedan
    Sep 2008
    #17
    Tack! Jag är öppen ca 1,5 cm och har varit det sedan v 36. Så då borde det inte vara problem. Om hon inte vill göra det så går jag till vårdcentralens mvc och frågar där ist. Varför får jag aldrig bestämma ngt själv?
  34. 17
    Tack! Jag är öppen ca 1,5 cm och har varit det sedan v 36. Så då borde det inte vara problem. Om hon inte vill göra det så går jag till vårdcentralens mvc och frågar där ist. Varför får jag aldrig bestämma ngt själv?

Liknande trådar

  1. Hinnsvepning...
    By FamiljenBus in forum _1101 Januaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-10, 10:53
  2. Hinnsvepning?
    By om jag kunde trolla in forum _1104 Aprilbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 23:11
  3. BLOCKET Funkar/funkar inte?
    By Havsbris in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 11:10
  4. Hinnsvepning..
    By s_carlsson in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 20:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar