Strata- shunt
Ryggmärgsbråck
  1. Medlem sedan
    Apr 2008
    #1

    Strata- shunt

    Hej!
    Jag är en tjej född -87 som fick en shunt inopererad direkt efter födseln. (har inget ryggmärgsbråck)

    Det visade sig för någon månad sen att det var stopp i den jag hade och fick göra en shuntrevision, och därmed byta ut den gamla modellen mot en ny. (Den förra jag hade, har suttit sen 22 år tillbaka.)

    Har nu en Strata-shunt och har försökt hitta lite info om den, och vill veta om det är de vanliga symptomen som Huvudvärk,kräkningar m.fl. som uppstår om ngt är fel med shunten.

    Är det någon som vet?

    Jag har fått höra att jag numera har ett undertryck, vad menas med det?

    //Cecilia
  2. 1
    Strata- shunt Hej!
    Jag är en tjej född -87 som fick en shunt inopererad direkt efter födseln. (har inget ryggmärgsbråck)

    Det visade sig för någon månad sen att det var stopp i den jag hade och fick göra en shuntrevision, och därmed byta ut den gamla modellen mot en ny. (Den förra jag hade, har suttit sen 22 år tillbaka.)

    Har nu en Strata-shunt och har försökt hitta lite info om den, och vill veta om det är de vanliga symptomen som Huvudvärk,kräkningar m.fl. som uppstår om ngt är fel med shunten.

    Är det någon som vet?

    Jag har fått höra att jag numera har ett undertryck, vad menas med det?

    //Cecilia
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2

    Inte strat-shunt

    Dottern har inte en sån och är född med RMB.Vi har precis bytt den igen,gjorde det i mars 2009 senast.Då var det undertryck,shunten fungerade för bra.Den enda skillnaden jag kan komma på mellan undertryck och övertryck (som senast) är att hon blev sämre snabbare med övertryck.
    Den här gången bytte de även slangen,sista biten av slangen hade gått av.Hon hade en marginellt liten infektion i kroppen som kan ha med slangen i buken att göra.Hon hade ont i magen,eller mest på sidorna vid ljumskarna.Som en båge från hö till vä.Huvudvärken var väldigt jobbig,hon mådde illa men kräktes inte.Kräktes av morfinet.Var väldigt trött dagarna innan vi åkte in.Fick problem med balansen,yr.Speciellt när hon reste sig upp snabbt.
    Fråga gärna om du vill,svara om jag kan.
    Rikedom är att kunna ge utan att vänta något åter.
  4. 2
    Inte strat-shunt Dottern har inte en sån och är född med RMB.Vi har precis bytt den igen,gjorde det i mars 2009 senast.Då var det undertryck,shunten fungerade för bra.Den enda skillnaden jag kan komma på mellan undertryck och övertryck (som senast) är att hon blev sämre snabbare med övertryck.
    Den här gången bytte de även slangen,sista biten av slangen hade gått av.Hon hade en marginellt liten infektion i kroppen som kan ha med slangen i buken att göra.Hon hade ont i magen,eller mest på sidorna vid ljumskarna.Som en båge från hö till vä.Huvudvärken var väldigt jobbig,hon mådde illa men kräktes inte.Kräktes av morfinet.Var väldigt trött dagarna innan vi åkte in.Fick problem med balansen,yr.Speciellt när hon reste sig upp snabbt.
    Fråga gärna om du vill,svara om jag kan.
  5. Medlem sedan
    Apr 2008
    #3
    Jag kom och tänka på en händelse som jag var med om 28 februari 2009. Jag hade precis ätit frukost och tagit mina värktabletter mot huvudvärken. Jag gick och lade mig på höger sida som jag brukar, men tittade mig omkring och märkte att jag var aningen yr. Gick därför ner till mina föräldrars sovrum och lade mig där, för att hållas under uppsikt. Yrsen blev allt kraftigare, vilket slutade i att jag inte kunde stå eller gå själv mellan badrummet och sovrummet. (det är 6-7 meter från sängen till toaletten.) Åkte in med ambulans till sjukhuset. Läkarn visste inte vad yrseln berodde på och kunde därför inte ge mig ngt riktigt svar. Börjar fundera på och har gjort ett par gånger förut... på om yrseln hade med shuntstrulet att göra?! Är det någon som känner igen det?
  6. 3
    Jag kom och tänka på en händelse som jag var med om 28 februari 2009. Jag hade precis ätit frukost och tagit mina värktabletter mot huvudvärken. Jag gick och lade mig på höger sida som jag brukar, men tittade mig omkring och märkte att jag var aningen yr. Gick därför ner till mina föräldrars sovrum och lade mig där, för att hållas under uppsikt. Yrsen blev allt kraftigare, vilket slutade i att jag inte kunde stå eller gå själv mellan badrummet och sovrummet. (det är 6-7 meter från sängen till toaletten.) Åkte in med ambulans till sjukhuset. Läkarn visste inte vad yrseln berodde på och kunde därför inte ge mig ngt riktigt svar. Börjar fundera på och har gjort ett par gånger förut... på om yrseln hade med shuntstrulet att göra?! Är det någon som känner igen det?
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4

    Nja inte direkt

    Så svår yrsel har vi inte upplevt.Men hur mådde du för övrigt?Illamående?Trötthet?
    Kollade de dina vetriklar och shunt+slang då?för det var en neurolog som tittade på dig då?Någon annan läkareskulle jag inte lite på.
    Hoppas det löser sig för dig.
    Rikedom är att kunna ge utan att vänta något åter.
  8. 4
    Nja inte direkt Så svår yrsel har vi inte upplevt.Men hur mådde du för övrigt?Illamående?Trötthet?
    Kollade de dina vetriklar och shunt+slang då?för det var en neurolog som tittade på dig då?Någon annan läkareskulle jag inte lite på.
    Hoppas det löser sig för dig.
  9. Medlem sedan
    Apr 2008
    #5
    Ok, Jag mådde bra utöver huvudvärk och yrseln. kände mig ibland illamående men kräktes aldrig.
    Jag var väldigt trött och värken ökade vid ansträngning...

    Vid den röntgen undersökningen dom gjorde på sahlgrenska när det kom fram att det var shunt stopp, som läkarna sett men inte berättat för mig, så satte dom en kanyl i shuntventilen för att kolla flödet, vilket rann jättelångsamt. Efter det sprutade dom in radioaktiv vätska för att se hur det rann under tiden som det togs bilder. Läkarna kunde inte komma åt ventriklarna med vätskan. Fick iofs träffa en neurolog vid ett senare tillfälle som berättade för mig först vid det besöket att det var ett shuntstopp, som hade hittats under undersökningen. Óperation är utförd den 12 maj-09 på neurokliniken på sahlgrenska. Håller på att återhämta mig nu. Jag vart bara så frustrerad när jag tog en massa prover, som man hoppats på skulle visa mig orsaken till att jag mådde så dåligt, men som var normala varje gång... Tyckte att jag kunde bli skickad direkt till GBG, men mitt hemsjukhus måste remittera mig till Sahlgrenska. Tack för din omtanke! Det värmer jättemycket!


    Tycker det är synd att man inte kan se sånt på vanlig röntgen. Hur mår din son nu? Kram
  10. 5
    Ok, Jag mådde bra utöver huvudvärk och yrseln. kände mig ibland illamående men kräktes aldrig.
    Jag var väldigt trött och värken ökade vid ansträngning...

    Vid den röntgen undersökningen dom gjorde på sahlgrenska när det kom fram att det var shunt stopp, som läkarna sett men inte berättat för mig, så satte dom en kanyl i shuntventilen för att kolla flödet, vilket rann jättelångsamt. Efter det sprutade dom in radioaktiv vätska för att se hur det rann under tiden som det togs bilder. Läkarna kunde inte komma åt ventriklarna med vätskan. Fick iofs träffa en neurolog vid ett senare tillfälle som berättade för mig först vid det besöket att det var ett shuntstopp, som hade hittats under undersökningen. Óperation är utförd den 12 maj-09 på neurokliniken på sahlgrenska. Håller på att återhämta mig nu. Jag vart bara så frustrerad när jag tog en massa prover, som man hoppats på skulle visa mig orsaken till att jag mådde så dåligt, men som var normala varje gång... Tyckte att jag kunde bli skickad direkt till GBG, men mitt hemsjukhus måste remittera mig till Sahlgrenska. Tack för din omtanke! Det värmer jättemycket!


    Tycker det är synd att man inte kan se sånt på vanlig röntgen. Hur mår din son nu? Kram
  11. Medlem sedan
    Apr 2008
    #6
    menade din dotter givetvis... ber om ursäkt för det.
  12. 6
    menade din dotter givetvis... ber om ursäkt för det.
  13. Medlem sedan
    Oct 2001
    #7

    Fast det kan dom

    De använde sig inte av radioaktiv vätska för att se flödet. De gjorde både magnetröntgen och skiktröntgen.Förra op eller kanske även denna såg jag plåtar på hennes ventriklar.Konstigt att det är så olika.Min dotter var i skolan första dagen efter op i förrförr veckan.Inte så kul med nästan halva skallen rakad.Tyvärr har hon fortfarande ont i nederdelen av magen och ut mot sidorna.Ska kontakta mottagningen igen.Hoppas du krya på dig snart och slipper mer problem.
    Rikedom är att kunna ge utan att vänta något åter.
  14. 7
    Fast det kan dom De använde sig inte av radioaktiv vätska för att se flödet. De gjorde både magnetröntgen och skiktröntgen.Förra op eller kanske även denna såg jag plåtar på hennes ventriklar.Konstigt att det är så olika.Min dotter var i skolan första dagen efter op i förrförr veckan.Inte så kul med nästan halva skallen rakad.Tyvärr har hon fortfarande ont i nederdelen av magen och ut mot sidorna.Ska kontakta mottagningen igen.Hoppas du krya på dig snart och slipper mer problem.
  15. Medlem sedan
    Apr 2008
    #8
    jag har aldrig gjort en magnet röntgen. Den förra modellen jag hade var 22 år gammal och finns inte idag.

    Ömheten försvinner allt eftersom dagarna går, men det kommer ta tid för mig att återfå styrkan, både psykiskt och fysiskt. Det är jobbigt att det ska ta sån tid att återhämta sig.

    Jag har en viss oro inom mig, som jag har svårt att släppa. Skulle det hända ngt med shunten igen som man inte kan se på röntgen så vet jag inte om jag orkar låta det gå hur lång tid som helst - Inte 6 månader iaf. Orkar inte strida med läkare för att få hjälp. Hoppas att jag drabbas av ngt mer än huvudvärk så som kräkningar nästa gång. (även om det är obehagligt)

    Har fått känslan av att man måste vara döende innan man får hjälp.

    problem kommer säkert uppstå men vet inte när och hur.

    Har hon så stort smärtområde så är det bäst att ringa mottagningen.

    Hon ska inte behöva ha ont så länge.
  16. 8
    jag har aldrig gjort en magnet röntgen. Den förra modellen jag hade var 22 år gammal och finns inte idag.

    Ömheten försvinner allt eftersom dagarna går, men det kommer ta tid för mig att återfå styrkan, både psykiskt och fysiskt. Det är jobbigt att det ska ta sån tid att återhämta sig.

    Jag har en viss oro inom mig, som jag har svårt att släppa. Skulle det hända ngt med shunten igen som man inte kan se på röntgen så vet jag inte om jag orkar låta det gå hur lång tid som helst - Inte 6 månader iaf. Orkar inte strida med läkare för att få hjälp. Hoppas att jag drabbas av ngt mer än huvudvärk så som kräkningar nästa gång. (även om det är obehagligt)

    Har fått känslan av att man måste vara döende innan man får hjälp.

    problem kommer säkert uppstå men vet inte när och hur.

    Har hon så stort smärtområde så är det bäst att ringa mottagningen.

    Hon ska inte behöva ha ont så länge.

Liknande trådar

  1. Son med shunt
    By pernilla7411 in forum Shuntar och hydrocefalus
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 09:06
  2. Det blir shunt
    By fem troll in forum Shuntar och hydrocefalus
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-27, 22:10
  3. ca 1 år har gått sen shunt op.
    By Hydrocefalus87 in forum Shuntar och hydrocefalus
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-16, 22:39
  4. Strata-shunt!
    By Hydrocefalus87 in forum Shuntar och hydrocefalus
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 13:50
  5. Shunt
    By mangsa in forum Shuntar och hydrocefalus
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 15:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar