Maginfluensa?
Mage & tarm
  1. Medlem sedan
    May 2009
    #1

    Maginfluensa?

    Är det någon som har några bra tips hur man skyddar sig mot maginfluensa? Vi har tre barn på dagis, och de har i olika omgångar haft maginfluensa vid 8 tillfällen i år, och har smittat ner mig nu för fjärde gången. Det är så jobbigt, dels för att barnen inte mår bra, dels för att jag själv kommer efter på jobbet och sen får sitta kvällar och nätter för att komma ikapp...

    Vi försöker hålla så rent det går här hemma med tre små killar som ränner omkring, tvättar händerna ofta och använder handsprit osv. Att ungarna blir smittade på dagis är inte så jättemycket jag kan göra åt, men hur kan jag själv undvika att bli smittad? Hur man än vrider och vänder på det så står man ju med näsa och mun över spyor, rinnande bajs och annat och då drar man ju i sig bakterierna när man andas. Jag har sett att en del förespråkar vitpepparkorn, Proviva och annat. Funkar det? Tacksam för all hjälp jag kan få.
  2. 1
    Maginfluensa? Är det någon som har några bra tips hur man skyddar sig mot maginfluensa? Vi har tre barn på dagis, och de har i olika omgångar haft maginfluensa vid 8 tillfällen i år, och har smittat ner mig nu för fjärde gången. Det är så jobbigt, dels för att barnen inte mår bra, dels för att jag själv kommer efter på jobbet och sen får sitta kvällar och nätter för att komma ikapp...

    Vi försöker hålla så rent det går här hemma med tre små killar som ränner omkring, tvättar händerna ofta och använder handsprit osv. Att ungarna blir smittade på dagis är inte så jättemycket jag kan göra åt, men hur kan jag själv undvika att bli smittad? Hur man än vrider och vänder på det så står man ju med näsa och mun över spyor, rinnande bajs och annat och då drar man ju i sig bakterierna när man andas. Jag har sett att en del förespråkar vitpepparkorn, Proviva och annat. Funkar det? Tacksam för all hjälp jag kan få.
  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2
    Vi har varit skonade från maginfluensor i flera år nu, men för två veckor sedan blev min man magsjuk på en resa, jag trodde att han blivit matförgiftad så jag tog det inte så allvarligt, men två dagar sedan blev jag också magsjuk. Då hävde familjen i sig en näve vitpeppar var och ingen mer fick det.
    Vi har dock aldrig använt handsprit, jag tycker på ngt sätt att det är att skydda sig för mycket. Man tar bort all naturlig bakterieflora man har, och jag inbillar mig att man blir ännu mer mottaglig då. Jag är nog lite tvärtom, är inte så jättenoga med att allt ska vara jätterent, tror att lite gör en starkare... .
    Men när man sitter där med spyorna, så vill man nog pröva allt som går för att slippa det en gång till. Mina barn är dessutom stora nu, vi är inte alls lika drabbade längre.
  4. 2
    Vi har varit skonade från maginfluensor i flera år nu, men för två veckor sedan blev min man magsjuk på en resa, jag trodde att han blivit matförgiftad så jag tog det inte så allvarligt, men två dagar sedan blev jag också magsjuk. Då hävde familjen i sig en näve vitpeppar var och ingen mer fick det.
    Vi har dock aldrig använt handsprit, jag tycker på ngt sätt att det är att skydda sig för mycket. Man tar bort all naturlig bakterieflora man har, och jag inbillar mig att man blir ännu mer mottaglig då. Jag är nog lite tvärtom, är inte så jättenoga med att allt ska vara jätterent, tror att lite gör en starkare... .
    Men när man sitter där med spyorna, så vill man nog pröva allt som går för att slippa det en gång till. Mina barn är dessutom stora nu, vi är inte alls lika drabbade längre.

Liknande trådar

  1. Maginfluensa....
    By Ronja31 in forum 1201 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-30, 14:25
  2. maginfluensa
    By Lollo_77 in forum _0905 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 01:27
  3. Maginfluensa
    By Sofia m Ludvig in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 23:47
  4. maginfluensa
    By _emme_ in forum _0707 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 15:43
  5. maginfluensa
    By anonymt namn in forum Mammasnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 20:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar