Hej hej!! (+ fråga på slutet)
_0811 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2005
    #1

    Hej hej!! (+ fråga på slutet)

    Ett litet inlägg från mig får ni då och då! Vi mår bra! Tiden går ju bara sååå fort! 6 månader sen Ture föddes... (26:e) Nu övar han för fullt på att krypa, men det blir nån annan variant då han trycker ifrån och faller ner på mage igen och ålar bakåt av kraften! Stackarn, han blir lite ilsken och förvirrad när han hamnar längre och längre ifrån sina leksaker!

    Jag har helammat honom. Började med smakportioner när han var 4,5 månad. Och när han var 5 månader bytte vi ut frukostmålet till gröt och kvällsmålet till ersättning (med tanken att han ska få välling inför natten). Och rätt vad det var förra veckan så ville han inte ha bröstet dagtid. Han bara busar och sen biter han mig med sina vassa små tänder! Det var inte kul, så jag tog ganska snabbt beslutet att inte amma på dagtid längre. Så nu ammar han vid 23:00 och om han vaknar på natten vid 3-4 och/eller på morgonkvisten vid 5-6.

    Det jag funderar på nu är hur menyn under dagen bäst kan komponeras! Hur gör ni? Vad ger ni barnen under dagen? Vilka tider? och när sover era barn?

    För tillfället ser Tures mat- och sovdag ut så här (tiderna är ungefärliga):
    6:00-7:00 vaknar för dagen
    8:00 en portion mild havregröt + några matskedar katrinplommonpuré
    Sover en halvtimme nångång mellan 9:00-10:00
    11:00 smakportion mat (halv liten burk i bästa fall), några matskedar fruktpuré och ca 50 ml utpumpad bröstmjölk
    Sover 30-60 minuter nångång mellan 11:30-13:30
    14:00 ca 200 ml ersättning
    Sover 30 min nångång mellan 15:00-16:00
    16:00 Några matskedar katrinplommonpuré som mellanmål
    18:00 ca. 200 ml ersättning
    19:00 sover för natten

    Skulle vara kul att höra vad era 6 månadersbebisar har för rutiner!

    Ha det så bra så länge!! KRAM!
  2. 1
    Hej hej!! (+ fråga på slutet) Ett litet inlägg från mig får ni då och då! Vi mår bra! Tiden går ju bara sååå fort! 6 månader sen Ture föddes... (26:e) Nu övar han för fullt på att krypa, men det blir nån annan variant då han trycker ifrån och faller ner på mage igen och ålar bakåt av kraften! Stackarn, han blir lite ilsken och förvirrad när han hamnar längre och längre ifrån sina leksaker!

    Jag har helammat honom. Började med smakportioner när han var 4,5 månad. Och när han var 5 månader bytte vi ut frukostmålet till gröt och kvällsmålet till ersättning (med tanken att han ska få välling inför natten). Och rätt vad det var förra veckan så ville han inte ha bröstet dagtid. Han bara busar och sen biter han mig med sina vassa små tänder! Det var inte kul, så jag tog ganska snabbt beslutet att inte amma på dagtid längre. Så nu ammar han vid 23:00 och om han vaknar på natten vid 3-4 och/eller på morgonkvisten vid 5-6.

    Det jag funderar på nu är hur menyn under dagen bäst kan komponeras! Hur gör ni? Vad ger ni barnen under dagen? Vilka tider? och när sover era barn?

    För tillfället ser Tures mat- och sovdag ut så här (tiderna är ungefärliga):
    6:00-7:00 vaknar för dagen
    8:00 en portion mild havregröt + några matskedar katrinplommonpuré
    Sover en halvtimme nångång mellan 9:00-10:00
    11:00 smakportion mat (halv liten burk i bästa fall), några matskedar fruktpuré och ca 50 ml utpumpad bröstmjölk
    Sover 30-60 minuter nångång mellan 11:30-13:30
    14:00 ca 200 ml ersättning
    Sover 30 min nångång mellan 15:00-16:00
    16:00 Några matskedar katrinplommonpuré som mellanmål
    18:00 ca. 200 ml ersättning
    19:00 sover för natten

    Skulle vara kul att höra vad era 6 månadersbebisar har för rutiner!

    Ha det så bra så länge!! KRAM!
  3. Medlem sedan
    Nov 2008
    #2
    Hej! Vad kul att höra från er.
    Jag har helammat Oscar fram till nu. Vi provade med smakisar runt 5 månader men han spydde hela tiden så jag har fortsatt att helamma. I helgen provade jag dock igen att ge honom lite gröt igen och döm av min förvåning när han sitter och gapar och vill ha mer. Så han har fått prova både banan, gröt och lite pasta i helgen och det har gått bra.

    Just nu ammar jag Oscar varannan timme på dagarna ( om han inte sover) så det känns så bra att han vill äta annat, så jag kan amma mindre!

    I övrigt ser det väl ut som för er förutom att Oscar sover längre pass, ca 3 timmar på förmiddagen och 3 tim på eftermiddagen. Läggs för natten vid 20 och sover till 06-07 ungefär.
  4. 2
    Hej! Vad kul att höra från er.
    Jag har helammat Oscar fram till nu. Vi provade med smakisar runt 5 månader men han spydde hela tiden så jag har fortsatt att helamma. I helgen provade jag dock igen att ge honom lite gröt igen och döm av min förvåning när han sitter och gapar och vill ha mer. Så han har fått prova både banan, gröt och lite pasta i helgen och det har gått bra.

    Just nu ammar jag Oscar varannan timme på dagarna ( om han inte sover) så det känns så bra att han vill äta annat, så jag kan amma mindre!

    I övrigt ser det väl ut som för er förutom att Oscar sover längre pass, ca 3 timmar på förmiddagen och 3 tim på eftermiddagen. Läggs för natten vid 20 och sover till 06-07 ungefär.
  5. Medlem sedan
    Nov 2005
    #3
    Vad roligt att Oscar ville äta lite annat nu! Pastan, hur gav ni den? I små bitar eller mosad?
    Wow, va långa pass han sover på dagen! Blir lite avundsjuk, för jag tror att Ture skulle behöva sova mer än han gör.... men han vaknar alltid efter sin halvtimma hur vi än gör!
  6. 3
    Vad roligt att Oscar ville äta lite annat nu! Pastan, hur gav ni den? I små bitar eller mosad?
    Wow, va långa pass han sover på dagen! Blir lite avundsjuk, för jag tror att Ture skulle behöva sova mer än han gör.... men han vaknar alltid efter sin halvtimma hur vi än gör!
  7. Medlem sedan
    Nov 2008
    #4
    Oscar åt pastasnäckor som jag hade skurit i små bitar, men jag tror det är lättare om man skulle ge spagetti i små bitar. Det gick ner i alla fall

    Tack för FB- tipset ovan!
  8. 4
    Oscar åt pastasnäckor som jag hade skurit i små bitar, men jag tror det är lättare om man skulle ge spagetti i små bitar. Det gick ner i alla fall

    Tack för FB- tipset ovan!
  9. Medlem sedan
    Apr 2008
    #5
    Här är vi _sämst_ på matrutiner.. eller ja, rutiner över huvudtaget faktiskt. Jag måste börja skriva upp när och hur mkt hon äter för även om jag har slutat amma och hon bara får ersättning och sen havrevälling som sista mål för natten, så har jag noll aning om hur många flaskor det blir för jag bara blandar till en när hon verkar hungrig. Utgår alltid från 165 ml (150 vatten + 5 mått NAN2), ibland äter hon allt, ibland inte, ibland vill hon ha mer och då svänger jag ihop en liten slurk till. Katrinplommonpuré är nog något jag måste föra in här som daglig rutin ett tag, hon är lite hård i magen fortfarande..
  10. 5
    Här är vi _sämst_ på matrutiner.. eller ja, rutiner över huvudtaget faktiskt. Jag måste börja skriva upp när och hur mkt hon äter för även om jag har slutat amma och hon bara får ersättning och sen havrevälling som sista mål för natten, så har jag noll aning om hur många flaskor det blir för jag bara blandar till en när hon verkar hungrig. Utgår alltid från 165 ml (150 vatten + 5 mått NAN2), ibland äter hon allt, ibland inte, ibland vill hon ha mer och då svänger jag ihop en liten slurk till. Katrinplommonpuré är nog något jag måste föra in här som daglig rutin ett tag, hon är lite hård i magen fortfarande..
  11. Medlem sedan
    Nov 2001
    #6
    Hej ! Kul o höra att allt är bra med er.. har kollat lite på din blogg. Gud vad han är framåt eran Ture.
    Så kul o se på honom..

    Julias dagar...

    Vaknar runt 06:30-07:30 Välling 200ml

    Somnar vid runt 10 tiden och sover cirka 1,5 timme

    Lunch 11:30 : 1 burk kalvkött med grönsaker+fruktpuré

    Somnar cirka 13 tiden sova ca 1,5-3 timmar..

    Får gröt vid 15-16 tiden en hel portion+ puré eller välling beror på vart vi är..

    Middag med oss vid ca:18:30

    Sovdag 20:00 välling 200 ml

    Kan variera ibland med tider...

    Ha de bra !
  12. 6
    Hej ! Kul o höra att allt är bra med er.. har kollat lite på din blogg. Gud vad han är framåt eran Ture.
    Så kul o se på honom..

    Julias dagar...

    Vaknar runt 06:30-07:30 Välling 200ml

    Somnar vid runt 10 tiden och sover cirka 1,5 timme

    Lunch 11:30 : 1 burk kalvkött med grönsaker+fruktpuré

    Somnar cirka 13 tiden sova ca 1,5-3 timmar..

    Får gröt vid 15-16 tiden en hel portion+ puré eller välling beror på vart vi är..

    Middag med oss vid ca:18:30

    Sovdag 20:00 välling 200 ml

    Kan variera ibland med tider...

    Ha de bra !

Liknande trådar

  1. Läckbergs senaste - fråga om slutet
    By dell111 in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-25, 09:55
  2. Dop på söndag *babbel* +fråga i slutet
    By Maria med 4 barn in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 21:28
  3. Fråga angående lust på slutet?
    By Jolie in forum _0806 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-06, 12:40
  4. sömnstrategi *fråga i slutet*
    By runa in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 20:10
  5. Slutet
    By catya in forum Sex & erotik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-16, 00:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar