Tips mot hård mage?
_0811 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2008
    #1

    Tips mot hård mage?

    Någon som har något dundertips mot en liten stackares hårda mage? Katrinplommonpuré har jag försökt trycka i henne, men det är ju det vanliga när det gäller fast mat, ett par skedar sen är det Big NO NO. Rapsolja hörde jag att man kunde blanda i några droppar i maten. Andra tips?
  2. 1
    Tips mot hård mage? Någon som har något dundertips mot en liten stackares hårda mage? Katrinplommonpuré har jag försökt trycka i henne, men det är ju det vanliga när det gäller fast mat, ett par skedar sen är det Big NO NO. Rapsolja hörde jag att man kunde blanda i några droppar i maten. Andra tips?
  3. Medlem sedan
    Feb 2008
    #2
    Mesmör i vällingen om hon äter sån är ett tips jag fått från bvc. Till min lilla kille köpte jag gröt för tröga magar, med katrinplommon i, som jag hittade på en affär, det gick kanon, men den luktade och smakade lite skumt, så din tjej kanske inte gillar den(min tungviktare äter ALLT, med lika god aptit).
    Hoppas det löser sig, är inte alls kul när magarna inte fungerar.
  4. 2
    Mesmör i vällingen om hon äter sån är ett tips jag fått från bvc. Till min lilla kille köpte jag gröt för tröga magar, med katrinplommon i, som jag hittade på en affär, det gick kanon, men den luktade och smakade lite skumt, så din tjej kanske inte gillar den(min tungviktare äter ALLT, med lika god aptit).
    Hoppas det löser sig, är inte alls kul när magarna inte fungerar.
  5. Medlem sedan
    Apr 2008
    #3
    Jag fick tips från bvc idag att köpa Semper Bifidus och byta ut ett mål om dagen i 2-3 dagar. Sitter och matar henne med det nu, hoppas det hjälper. Fick hjälpa henne med bajseriet innan, trycka lite runt kring anus när hon själv tryckte på, och dra ut ett par stora kluttar. Hon bara skrek hela tiden, inte kul alls , men vi fick ut en del iaf så det var ju bra.
  6. 3
    Jag fick tips från bvc idag att köpa Semper Bifidus och byta ut ett mål om dagen i 2-3 dagar. Sitter och matar henne med det nu, hoppas det hjälper. Fick hjälpa henne med bajseriet innan, trycka lite runt kring anus när hon själv tryckte på, och dra ut ett par stora kluttar. Hon bara skrek hela tiden, inte kul alls , men vi fick ut en del iaf så det var ju bra.
  7. Lincoln
    #4
    Vi fick tips att lägga ca 2 tsk rapsolja eller solrosolja i hennes ersättning.
    Det gick kanonbra!!!
    Vet inte om du ger välling eller ersättning..men om du gör det så prova med olja..
  8. 4
    Vi fick tips att lägga ca 2 tsk rapsolja eller solrosolja i hennes ersättning.
    Det gick kanonbra!!!
    Vet inte om du ger välling eller ersättning..men om du gör det så prova med olja..
  9. Lincoln
    #5
    Usch ja, det e hemskt!! För att hjälpa dom är det bäst att ta benen och massera magen med dom..med hennes knä om du förstår vad jag menar.
    Då brukar de automatiskt krysta och bajset kommer ut lättare.

    Bifidus hjälpte inte Fryeja alls..men jag hoppas det hjälper din lilla =)
  10. 5
    Usch ja, det e hemskt!! För att hjälpa dom är det bäst att ta benen och massera magen med dom..med hennes knä om du förstår vad jag menar.
    Då brukar de automatiskt krysta och bajset kommer ut lättare.

    Bifidus hjälpte inte Fryeja alls..men jag hoppas det hjälper din lilla =)
  11. Medlem sedan
    Nov 2005
    #6
    Det är så sund om dem när de får strul med magen. Min Ture har visst väldigt känslig mage med tanke på hans magknip (kolik) de första 4,5 månader och sen när det gick över så kom förstoppning i samband med smakportionerna.
    Det råd jag fick från BVC var att avstå från mat innehållande majs och morot eftersom det ofta är förstoppande för de små magarna. Och BVC-sköterskan föreslog att jag skulle köpa Lactulos (från apoteket) och ge 4 ml per dag (har dock inte köpt det för jag vill helst inte behöva ge läkemedel). Sen har jag sett att Ture inte klarar banan då han blev jättehård efter att jag mosat banan till honom.
    Det jag gör nu är alltså avstår från majs, morot, banan samt har i en klick messmör i morgongröten samt i ersätttningen och så får han massor med katrinplommonpuré. Funkar hyfsat. Nu sista två dagarna testade jag att ge majspuré igen med resultat hård avföring... så det går bort igen!
    Hoppas du får bukt med lillans mage!
  12. 6
    Det är så sund om dem när de får strul med magen. Min Ture har visst väldigt känslig mage med tanke på hans magknip (kolik) de första 4,5 månader och sen när det gick över så kom förstoppning i samband med smakportionerna.
    Det råd jag fick från BVC var att avstå från mat innehållande majs och morot eftersom det ofta är förstoppande för de små magarna. Och BVC-sköterskan föreslog att jag skulle köpa Lactulos (från apoteket) och ge 4 ml per dag (har dock inte köpt det för jag vill helst inte behöva ge läkemedel). Sen har jag sett att Ture inte klarar banan då han blev jättehård efter att jag mosat banan till honom.
    Det jag gör nu är alltså avstår från majs, morot, banan samt har i en klick messmör i morgongröten samt i ersätttningen och så får han massor med katrinplommonpuré. Funkar hyfsat. Nu sista två dagarna testade jag att ge majspuré igen med resultat hård avföring... så det går bort igen!
    Hoppas du får bukt med lillans mage!
  13. Medlem sedan
    Nov 2005
    #7
    Sund (första meningen).... menade synd!
  14. 7
    Sund (första meningen).... menade synd!
  15. Medlem sedan
    Nov 2001
    #8

    Rapsolja funkade inte här

    utan majsolja (tyvärr onyttigare fett...) Det är säkert individuellt...
  16. 8
    Rapsolja funkade inte här utan majsolja (tyvärr onyttigare fett...) Det är säkert individuellt...
  17. Medlem sedan
    Nov 2001
    #9

    Det enda som hjälpt här

    är att Alfred äter fullkornsvälling från 8 månader, i kombination med majsolja i ersättning + en burk katrinplommonpure´ per dag. Då blir han ej hård i magen. Det ENDA som funkat här. Annars är han extremt hård i magen.
  18. 9
    Det enda som hjälpt här är att Alfred äter fullkornsvälling från 8 månader, i kombination med majsolja i ersättning + en burk katrinplommonpure´ per dag. Då blir han ej hård i magen. Det ENDA som funkat här. Annars är han extremt hård i magen.
  19. Medlem sedan
    Nov 2001
    #10

    Oj, nu såg jag att du skrivit

    att hon inte är så villig att äta efter ett par skedar. Alfred äter nämligen lätt en burk som tur är.

    Glömde skriva att han dricker fullkornsvälling 2 ggr/dag (morgon & kväll). 6- månadersvällingen gick inte alls. Han kunde knappt bajsa, så synd om honom. Jag har märkt att han blivit mycket nöjdare nu när han dricker fullkornsvälling. Han somnar lättare av sig själv och sover lite längre pass på natten nu när han bajsar varje dag. Förut bajsade han kanske var tredje dag och mycket mer orolig på natten...

    Fast han tyckte inte om välling först men jag hällde lite socker i, det tyckte han var jättegott :-) Sedan minskade jag sockret, och nu äter han vällingen helt utan socker. Men det tog nog två veckor innan han åt den utan socker.

    Jag är erfaren när det gäller hårda magar. Jag har fått TRE bebisar med tröga magar och provat majsolja (håller i ersättningen varje gång), rapsolja (fungerade ej) , katrinplommonpure´, päronpure´. Provat päronpure´? Det kanske hon tycker om?

    Jag har faktiskt "hjälpt" Alfred att bajsa, böjt benen uppåt, tagit en tvättlapp och "öppnat" lite och då har det kommit.
  20. 10
    Oj, nu såg jag att du skrivit att hon inte är så villig att äta efter ett par skedar. Alfred äter nämligen lätt en burk som tur är.

    Glömde skriva att han dricker fullkornsvälling 2 ggr/dag (morgon & kväll). 6- månadersvällingen gick inte alls. Han kunde knappt bajsa, så synd om honom. Jag har märkt att han blivit mycket nöjdare nu när han dricker fullkornsvälling. Han somnar lättare av sig själv och sover lite längre pass på natten nu när han bajsar varje dag. Förut bajsade han kanske var tredje dag och mycket mer orolig på natten...

    Fast han tyckte inte om välling först men jag hällde lite socker i, det tyckte han var jättegott :-) Sedan minskade jag sockret, och nu äter han vällingen helt utan socker. Men det tog nog två veckor innan han åt den utan socker.

    Jag är erfaren när det gäller hårda magar. Jag har fått TRE bebisar med tröga magar och provat majsolja (håller i ersättningen varje gång), rapsolja (fungerade ej) , katrinplommonpure´, päronpure´. Provat päronpure´? Det kanske hon tycker om?

    Jag har faktiskt "hjälpt" Alfred att bajsa, böjt benen uppåt, tagit en tvättlapp och "öppnat" lite och då har det kommit.

Liknande trådar

  1. Tips mot hård mage?
    By Emma med twins in forum _0707 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 16:12
  2. Tips mot hård mage pga Niferex
    By Anna längtar e 3an in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 09:57
  3. tips vid hård mage
    By pia5 in forum Bebissnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 09:29
  4. Tips mot hård mage?
    By sussetuss in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 11:34
  5. Tips mot hård mage?
    By Helena_2E in forum _0307 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 15:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar