Symptom på mask i magen hos hund?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Sep 2006
    #1

    Symptom på mask i magen hos hund?

    Min hane kräks på nätterna, äger gräs, glupsk men tanigast gemfört med de andra två, inte lös i magen, pigg och alert. Ska ringa vet men tänkte kolla här också om någon kan veta?
  2. 1
    Symptom på mask i magen hos hund? Min hane kräks på nätterna, äger gräs, glupsk men tanigast gemfört med de andra två, inte lös i magen, pigg och alert. Ska ringa vet men tänkte kolla här också om någon kan veta?
  3. Medlem sedan
    Mar 2003
    #2
    Mask ser man lättast om man disikerar avföringen noga. Okej, inte den roligaste uppgiften men då ser man de små äckliga typerna, i synnerhet springmask brukar synas och de är trots allt det jag tycker är vanligast. *spontanspyr*

    Men visst går det att se på kräket om de har tillräckligt många maskar..
  4. 2
    Mask ser man lättast om man disikerar avföringen noga. Okej, inte den roligaste uppgiften men då ser man de små äckliga typerna, i synnerhet springmask brukar synas och de är trots allt det jag tycker är vanligast. *spontanspyr*

    Men visst går det att se på kräket om de har tillräckligt många maskar..
  5. Medlem sedan
    May 2009
    #3
    Att äta gräs betyder inte att en hund har mask. Enklast är att du från veterinären köper tabletter mot mask och sedan kollar avföringen, syns det då maskar så hade du rätt i dina misstankar. Och då behöver du säkerligen upprepa medicineringen senare.

    Det är inte alls säkert att du kan finna mask i hundens bajs utan att du gett medicin.

    Det är ingen fara med att ge maskmedicin om inte mask finns hos hunden. Våra hundar är utehundar och de avmaskas var tredje månad, sådan är rutinen här.

    En valp vi fick hade inte små springmaskar precis, när den avmaskades bajsade den ut "spagetti", och har hunden mask blir den mager på sikt.
  6. 3
    Att äta gräs betyder inte att en hund har mask. Enklast är att du från veterinären köper tabletter mot mask och sedan kollar avföringen, syns det då maskar så hade du rätt i dina misstankar. Och då behöver du säkerligen upprepa medicineringen senare.

    Det är inte alls säkert att du kan finna mask i hundens bajs utan att du gett medicin.

    Det är ingen fara med att ge maskmedicin om inte mask finns hos hunden. Våra hundar är utehundar och de avmaskas var tredje månad, sådan är rutinen här.

    En valp vi fick hade inte små springmaskar precis, när den avmaskades bajsade den ut "spagetti", och har hunden mask blir den mager på sikt.
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4
    Som rekomendationerna ser ut nu är att inte rutinavmaska hundar om man inte VET att de har mask - även maskarna håller på att bli resistenta mot medicineringen och det vore synd..

    Mina hundar som hanterar vilt till stor del avmaskas när höstsäsongen är över om de visar tecken på mask, annars slipper de undan - dock om en enda visar att den har mask åker alla på avmaskning.
  8. 4
    Som rekomendationerna ser ut nu är att inte rutinavmaska hundar om man inte VET att de har mask - även maskarna håller på att bli resistenta mot medicineringen och det vore synd..

    Mina hundar som hanterar vilt till stor del avmaskas när höstsäsongen är över om de visar tecken på mask, annars slipper de undan - dock om en enda visar att den har mask åker alla på avmaskning.
  9. Medlem sedan
    Apr 2005
    #5
    Det rekommenderas absolut inte att avmaska på rutin, snacka om onödigt och till slut kan det bli så att maskarna blir resistenta mot medlet.
    Man avmaskar endast vid behov.
  10. 5
    Det rekommenderas absolut inte att avmaska på rutin, snacka om onödigt och till slut kan det bli så att maskarna blir resistenta mot medlet.
    Man avmaskar endast vid behov.
  11. Medlem sedan
    May 2009
    #6
    Till er båda, jag vet att ni har andra regler om avmaskning i Sverige, det var dock inte poängen med mitt inlägg.

    Och jag tänker ändå göra som man gör här vad gäller avmaskningen eftersom det behövs här. Jag vill inte att mina hundar ska gå omkring med mask. Ni får förstå att det är inte likadant här för hundar som lever ute och era som bor inomhus och sover i era sängar.
  12. 6
    Till er båda, jag vet att ni har andra regler om avmaskning i Sverige, det var dock inte poängen med mitt inlägg.

    Och jag tänker ändå göra som man gör här vad gäller avmaskningen eftersom det behövs här. Jag vill inte att mina hundar ska gå omkring med mask. Ni får förstå att det är inte likadant här för hundar som lever ute och era som bor inomhus och sover i era sängar.
  13. Medlem sedan
    Apr 2005
    #7
    Jag köper ditt argument rakt av och där du bor följer ni era rekommendationer. I den här tråden rådde du däremot någon som jag antar bör gå under rekommendationer som råder här därav min reaktion.
  14. 7
    Jag köper ditt argument rakt av och där du bor följer ni era rekommendationer. I den här tråden rådde du däremot någon som jag antar bör gå under rekommendationer som råder här därav min reaktion.
  15. Medlem sedan
    May 2002
    #8
    Mask är OVANLIGT som orsak till sjukdomssymptom hos hund. mask är ovanligt öht hos hund i Sverige, om vi inte talar hundar i hård kennelmiljö.

    Är hunden tunn och kräks ska du absolut gå till veterinären med den.
  16. 8
    Mask är OVANLIGT som orsak till sjukdomssymptom hos hund. mask är ovanligt öht hos hund i Sverige, om vi inte talar hundar i hård kennelmiljö.

    Är hunden tunn och kräks ska du absolut gå till veterinären med den.
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9

    Inte på ESS...

    Både Franklin och Malte var/är riktiga maskbon. Men det kanske är ett rasdrag...
    Man vet aldrig med dem
  18. 9
    Inte på ESS... Både Franklin och Malte var/är riktiga maskbon. Men det kanske är ett rasdrag...
    Man vet aldrig med dem
  19. Medlem sedan
    Sep 2006
    #10

    Attans, så det räcker inte

    men att man tittar vääldigt noga när de bajsar *illamående*
  20. 10
    Attans, så det räcker inte men att man tittar vääldigt noga när de bajsar *illamående*
  21. Medlem sedan
    Sep 2006
    #11

    Ok, nu är ju inte mina hundar

    Svenska, det är ju jag med spanjorerna Så lite därav min oro, dock vet jag att han avmaskats som sig bör när han kom till Sverige (de får första dosen i spanien och nästa när de kommit hit av de nya ägarna). Men är det så ovanligt så skall jag definitivt ringa veterinären för en kontroll!
    Men en följdfråga, om det skulle visa sig vara mask så är risken ganska stor att de andra två har det med?
  22. 11
    Ok, nu är ju inte mina hundar Svenska, det är ju jag med spanjorerna Så lite därav min oro, dock vet jag att han avmaskats som sig bör när han kom till Sverige (de får första dosen i spanien och nästa när de kommit hit av de nya ägarna). Men är det så ovanligt så skall jag definitivt ringa veterinären för en kontroll!
    Men en följdfråga, om det skulle visa sig vara mask så är risken ganska stor att de andra två har det med?
  23. Medlem sedan
    Sep 2006
    #12

    *lol*

  24. 12
    *lol*
  25. Medlem sedan
    Apr 2004
    #13

    Urk för mask

    Hjärtmaskpillren våra hundar får en gång i månaden tar förutom hjärtmask även hookworms, whip worm och round worms. Men tape worm/bandmask tar det INTE och det dyker upp hos oss lite nu och då, oftast när hundarna har snaskat i sig någon mus/mullvad vars loppor agerar inkubator till masken.
    Hitills har maskarna synts väldigt väl utan att jag petat runt i hundbajset, man slänger ett getöga när hunden gör ivrån sig och hajjar till när man ser att något rör sig i bajset. Segmenten ser ut som små platta spaghetti bitar av vilka vissa då rört sig.
    Ick ick ick vad fruktansvärt äckligt det är!
    From there to here, and here to there, funny things are everywhere ~ Dr. Seuss

    "Art thou a witch, viva Éspaña?"

    The Spanish Inquisition - Tadfield version
    Terry Pratchett & Neil Gaiman, Good Omens
  26. 13
    Urk för mask Hjärtmaskpillren våra hundar får en gång i månaden tar förutom hjärtmask även hookworms, whip worm och round worms. Men tape worm/bandmask tar det INTE och det dyker upp hos oss lite nu och då, oftast när hundarna har snaskat i sig någon mus/mullvad vars loppor agerar inkubator till masken.
    Hitills har maskarna synts väldigt väl utan att jag petat runt i hundbajset, man slänger ett getöga när hunden gör ivrån sig och hajjar till när man ser att något rör sig i bajset. Segmenten ser ut som små platta spaghetti bitar av vilka vissa då rört sig.
    Ick ick ick vad fruktansvärt äckligt det är!
  27. Medlem sedan
    Sep 2006
    #14

    Det kanske är en skröna

    Att hundar med magproblem äter gräs, har även hört att det skulle tyda på någon sorts vitaminbrist, man jag vet inte. Tycker bara att gräsätande inte tillhör det normala iaf..
    Avmaska ifall att vill jag inte göra, det kan ju vara andra orsaker också, och det skall jag självklart kolla upp! Men du "spagetti" *hulkvarning*
  28. 14
    Det kanske är en skröna Att hundar med magproblem äter gräs, har även hört att det skulle tyda på någon sorts vitaminbrist, man jag vet inte. Tycker bara att gräsätande inte tillhör det normala iaf..
    Avmaska ifall att vill jag inte göra, det kan ju vara andra orsaker också, och det skall jag självklart kolla upp! Men du "spagetti" *hulkvarning*
  29. Medlem sedan
    May 2009
    #15
    Och vad anser du? Att veterinären ska ta ett bajsprov? Jag tycker att man vid misstanke ger medicin.
  30. 15
    Och vad anser du? Att veterinären ska ta ett bajsprov? Jag tycker att man vid misstanke ger medicin.
  31. Medlem sedan
    May 2009
    #16
    Det är väldigt vanligt att hundar äter gräs. Jag tror att de gillar att det är fibrigt. Men jag har aldrig märkt att de äter det för att magen inte är i ordning. Hundar äter också pinnar och plankor och stenar

    Fast de förstås, inte kanske just era hundar som lever som människor.
  32. 16
    Det är väldigt vanligt att hundar äter gräs. Jag tror att de gillar att det är fibrigt. Men jag har aldrig märkt att de äter det för att magen inte är i ordning. Hundar äter också pinnar och plankor och stenar

    Fast de förstås, inte kanske just era hundar som lever som människor.
  33. Medlem sedan
    May 2009
    #17
    Tillägg, det är inte min mening att vara snorkig mot dig för ditt inlägg var trevligt. Tonen var mer till de övriga som inte hajjar läget liksom.
  34. 17
    Tillägg, det är inte min mening att vara snorkig mot dig för ditt inlägg var trevligt. Tonen var mer till de övriga som inte hajjar läget liksom.
  35. Medlem sedan
    May 2009
    #18
    Skulle tro det för hundars hygien är minst sagt lite äcklig med allt slickande här och där
  36. 18
    Skulle tro det för hundars hygien är minst sagt lite äcklig med allt slickande här och där
  37. Medlem sedan
    May 2009
    #19
    Här får hundarna mask i sig från sand och jord. Och är de ute i naturen smakar de på vad skit som helst och rullar sig i detsamma. Nu är mina hundar bara i trädgården men sand och jord har vi och fästingar och myggor trots det.

    Bonden har en stor skithög där allt från hans djur hamnar, gissa hur härligt det är att rulla sig där? Sen kommer hunden hem med en arom som räcker sju byar och ett antal stim med flugor skockade på sig
  38. 19
    Här får hundarna mask i sig från sand och jord. Och är de ute i naturen smakar de på vad skit som helst och rullar sig i detsamma. Nu är mina hundar bara i trädgården men sand och jord har vi och fästingar och myggor trots det.

    Bonden har en stor skithög där allt från hans djur hamnar, gissa hur härligt det är att rulla sig där? Sen kommer hunden hem med en arom som räcker sju byar och ett antal stim med flugor skockade på sig
  39. Medlem sedan
    Apr 2005
    #20
    Nej, jag anser att man inte skall avmaska på rutin som du skrev att ni gjorde.
    Man avmaskar vid misstanke, inte per automatik för att det gått en viss tid.
  40. 20
    Nej, jag anser att man inte skall avmaska på rutin som du skrev att ni gjorde.
    Man avmaskar vid misstanke, inte per automatik för att det gått en viss tid.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Mask i magen
    By Anonym just nu in forum Barnsjukdomar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-01, 18:36
  2. Får man mask i magen
    By -Nike- in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 17:39
  3. mask i magen
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 16:28
  4. Mask i magen?
    By Silla in forum Barnsjukdomar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 08:36
  5. Mask i magen!!!
    By Skrållan med Elsa in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 08:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar