Avslag
Ryggmärgsbråck
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    Avslag

    det var beskedet på överklagan på platsansökan till RH-gymnasiet. vad händer nu då?Kommer hon ändå att kunna komma in på det hon sökt?En specialklass en bit härifrån?Hur kommer hon dit?Hem?Om inte var fanken ska hon då gå?Vanlig klass var då?Helt utan kompisar?
    jösses ska eländet aldrig ta slut?Överklaga kunde man tydligen inte heller.Dax att kontakta pressen bara för systemet är så superdåligt?
    Rikedom är att kunna ge utan att vänta något åter.
  2. 1
    Avslag det var beskedet på överklagan på platsansökan till RH-gymnasiet. vad händer nu då?Kommer hon ändå att kunna komma in på det hon sökt?En specialklass en bit härifrån?Hur kommer hon dit?Hem?Om inte var fanken ska hon då gå?Vanlig klass var då?Helt utan kompisar?
    jösses ska eländet aldrig ta slut?Överklaga kunde man tydligen inte heller.Dax att kontakta pressen bara för systemet är så superdåligt?
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    Oj, vad tråkigt!

    ni vill men får inte och vi (dottern) vill inte men i Skärholmen var de angelägna få henne dit (och alla andra inom skola, hab). Det verkar ju vara ett riktigt krux med att bestämma var man själv vill komma. Har hört om långa transporter flyg, taxi för att kunna pendla mellan hem och skola. Kan det vara så illa att ni får avslag för att hon inte ska bo på skolan? Jag menar det blir mindre pengaklirr i kassan då! För mig är det ju givet att de som redan använder sig av RH-skolan ska få fortsätta där. Skolan är en stor och motig bit för dom med rmb
  4. 2
    Oj, vad tråkigt! ni vill men får inte och vi (dottern) vill inte men i Skärholmen var de angelägna få henne dit (och alla andra inom skola, hab). Det verkar ju vara ett riktigt krux med att bestämma var man själv vill komma. Har hört om långa transporter flyg, taxi för att kunna pendla mellan hem och skola. Kan det vara så illa att ni får avslag för att hon inte ska bo på skolan? Jag menar det blir mindre pengaklirr i kassan då! För mig är det ju givet att de som redan använder sig av RH-skolan ska få fortsätta där. Skolan är en stor och motig bit för dom med rmb
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3
    Instämmer. om jag tittar på vad du/ni skriver har skolan för barn med RMB inte blivit bättre snarare sämre och var finns valfrihet och rätten till attt vara delaktig som det pratas så fint om. Jag tror på dina beskrivningar av din dotter att min son och din dotters konsekvenser av sitt RMB är ganska lika (men jag vet ju inte) och när han skulle börja gymnasiet fick han plats på RH. gymnasiet men valde i slutändan ett annat alternativ. Fick du någon motivering till beslutet?
  6. 3
    Instämmer. om jag tittar på vad du/ni skriver har skolan för barn med RMB inte blivit bättre snarare sämre och var finns valfrihet och rätten till attt vara delaktig som det pratas så fint om. Jag tror på dina beskrivningar av din dotter att min son och din dotters konsekvenser av sitt RMB är ganska lika (men jag vet ju inte) och när han skulle börja gymnasiet fick han plats på RH. gymnasiet men valde i slutändan ett annat alternativ. Fick du någon motivering till beslutet?
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4
    Skolan har blivit mycket sämre bara de senaste åren. Det märks direkt när det ska sparas och de som behöver assistenter och extra pedagogisk hjälp får inte den för det ses alltid till någon slags normalbegåvning då....Det heter ju så fint att man inte ska ta för någon annan och det spelas på att vi föräldrar ska få dåligt samvete och känna oss krävande.

    Jag tror du riktar dig till BM när du skriver att era barn är lika? Hursom så har min dotter alltid gått vanlig skola eftersom det enda alternativet var särskola. Typiska svårigheter som hör till handikappet, minnet, matematiken och koncentrationen som hon inte orkar hålla uppe, men det blir hela tiden bättre. Nu ett extra år inom gymnasiet bland elever som inte kunnat få godkänt i grundämnena så har hon fortfarande långt kvar i grundskolans matte men fick VG i svenska och ett annat nytt G inom samhällsk./historia.

    nu eftersom hon väljer att absolut inte flytta långt hemifrån till RH-gymnasium så anpassa en vanlig linje...bantas ner och ett fjärde år läggs på i slutet. Visserligen blir det knasigt med kompisar och student men det är det ju alltid ett utanförskap i ändå...
  8. 4
    Skolan har blivit mycket sämre bara de senaste åren. Det märks direkt när det ska sparas och de som behöver assistenter och extra pedagogisk hjälp får inte den för det ses alltid till någon slags normalbegåvning då....Det heter ju så fint att man inte ska ta för någon annan och det spelas på att vi föräldrar ska få dåligt samvete och känna oss krävande.

    Jag tror du riktar dig till BM när du skriver att era barn är lika? Hursom så har min dotter alltid gått vanlig skola eftersom det enda alternativet var särskola. Typiska svårigheter som hör till handikappet, minnet, matematiken och koncentrationen som hon inte orkar hålla uppe, men det blir hela tiden bättre. Nu ett extra år inom gymnasiet bland elever som inte kunnat få godkänt i grundämnena så har hon fortfarande långt kvar i grundskolans matte men fick VG i svenska och ett annat nytt G inom samhällsk./historia.

    nu eftersom hon väljer att absolut inte flytta långt hemifrån till RH-gymnasium så anpassa en vanlig linje...bantas ner och ett fjärde år läggs på i slutet. Visserligen blir det knasigt med kompisar och student men det är det ju alltid ett utanförskap i ändå...
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5
    Jo det var rätt det var till B-M jag syftade på. Också här drabbar besparingarna de som behöver mest i skolan. Nyligen togs ett beslut att bara de som har fysiska funktionsnedsättningar får assistent, när det är behoven som enligt skollagen ska avgöra. Det är ju inte diagnosen som är det enda viktiga utan vad barnen behöver för att kompensera sitt handikapp vad än de handipappande konsekvensrena består i. Inlärningssvårigheter, beteendestörningar, social kompetens har ingen betydelsa då det gälller bifall till elevassistent. Okey barn med fysiska funktionsnedsättningar behöver det ofta men inte alltid, ibland kan det stjälpa mer än att hjälpa. Vad det gäller många av våra barn kan de behöva specialpedagogiskt stöd trots att de når målen. de behöver hjälp med lärstrategier, komma igång, kankse strukturera upp sina uppgifter och förtydliga dem m.m. då dessa svårigheter beror på funktionsnedsättningen, kankse kan de med hjälp få ett VG istället för ett knappt G i betyg då.
  10. 5
    Jo det var rätt det var till B-M jag syftade på. Också här drabbar besparingarna de som behöver mest i skolan. Nyligen togs ett beslut att bara de som har fysiska funktionsnedsättningar får assistent, när det är behoven som enligt skollagen ska avgöra. Det är ju inte diagnosen som är det enda viktiga utan vad barnen behöver för att kompensera sitt handikapp vad än de handipappande konsekvensrena består i. Inlärningssvårigheter, beteendestörningar, social kompetens har ingen betydelsa då det gälller bifall till elevassistent. Okey barn med fysiska funktionsnedsättningar behöver det ofta men inte alltid, ibland kan det stjälpa mer än att hjälpa. Vad det gäller många av våra barn kan de behöva specialpedagogiskt stöd trots att de når målen. de behöver hjälp med lärstrategier, komma igång, kankse strukturera upp sina uppgifter och förtydliga dem m.m. då dessa svårigheter beror på funktionsnedsättningen, kankse kan de med hjälp få ett VG istället för ett knappt G i betyg då.
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6

    Föll på habiliteringen

    Jösses säger jag.Här söker jag en skolplats med utbildadpersonal för just dotterns behov.Att det finns en möjlighet till habilitering är bra,men absolut inte det viktigaste.Det är främst en utbildning dotter söker!!!!!!
    för mig blir det ytterligare ett bevis på att RH-skolor lever kvar i något förlegat.det handlar mycket om tidsfördriv,förvaring och avsaknad av uppsatta mål.Att vara "duktig" och handikappad är ingen bra kombination tydligen.
    Det går inte att bunta ihop våra barn,grundtanken med dessa skolor var att varje elev skulle få en individuell lösning.Vad hände med det????
    Rikedom är att kunna ge utan att vänta något åter.
  12. 6
    Föll på habiliteringen Jösses säger jag.Här söker jag en skolplats med utbildadpersonal för just dotterns behov.Att det finns en möjlighet till habilitering är bra,men absolut inte det viktigaste.Det är främst en utbildning dotter söker!!!!!!
    för mig blir det ytterligare ett bevis på att RH-skolor lever kvar i något förlegat.det handlar mycket om tidsfördriv,förvaring och avsaknad av uppsatta mål.Att vara "duktig" och handikappad är ingen bra kombination tydligen.
    Det går inte att bunta ihop våra barn,grundtanken med dessa skolor var att varje elev skulle få en individuell lösning.Vad hände med det????
  13. Medlem sedan
    Jul 2002
    #7
    Kan bara hålla med i det du skriver
  14. 7
    Kan bara hålla med i det du skriver

Liknande trådar

  1. Avslag..
    By Virriga Vimsa in forum Förlossning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 20:35
  2. Avslag
    By ::Birne:: in forum _0901 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 21:17
  3. Avslag
    By Naturell in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 00:42
  4. Avslag
    By Lisa_82 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 12:18
  5. Avslag
    By milu in forum Förlossning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-06, 15:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar