Hur många timmar per vecka
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Sep 2006
    #1

    Hur många timmar per vecka

    Jobbar ni? Vad är egentligen vanligast som kontorstid numera? Jag har fått för mig att de flesta jobbar runt 37.5 tim, men kanske det fortfarande är 40 som gäller? Och att många inte längre har 1 tim lunch..
  2. 1
    Hur många timmar per vecka Jobbar ni? Vad är egentligen vanligast som kontorstid numera? Jag har fått för mig att de flesta jobbar runt 37.5 tim, men kanske det fortfarande är 40 som gäller? Och att många inte längre har 1 tim lunch..
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2
    Vi har 38,5 tror jag det är på årsbasis eller däromkring.

    Men det är 40 timmar från 15 sep till 15 juni och däremellan är det 35 timmar som vi jobbar som standard.

    Vi har 1 timmes lunch
  4. 2
    Vi har 38,5 tror jag det är på årsbasis eller däromkring.

    Men det är 40 timmar från 15 sep till 15 juni och däremellan är det 35 timmar som vi jobbar som standard.

    Vi har 1 timmes lunch
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3
    Jag jobbar 39,5 timmar. Det räknas som att vi tar 45 min lunch men vi behöver inte stämpla ut vid lunchen så vi kan dra över lite utan att det gör något. I gengäld har jag ibland möten på lunchen eller tar väldigt snabb lunch, så det jämnar ut sig.
  6. 3
    Jag jobbar 39,5 timmar. Det räknas som att vi tar 45 min lunch men vi behöver inte stämpla ut vid lunchen så vi kan dra över lite utan att det gör något. I gengäld har jag ibland möten på lunchen eller tar väldigt snabb lunch, så det jämnar ut sig.
  7. Medlem sedan
    Jun 1999
    #4
    Sommar (maj-augusti) 37:30 timmar + 30 min lunchrast
    Viner (september-april) 40:50 timmar + 30 min lunchrast
    Ska man göra saker rätt eller göra rätt saker?
  8. 4
    Sommar (maj-augusti) 37:30 timmar + 30 min lunchrast
    Viner (september-april) 40:50 timmar + 30 min lunchrast
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Jag jobbar 40 timmar/vecka.

    Lunch tar jag så lång eller kort jag vill - den är ju obetald (utanför arbetet) så jag får ju bestämma själv hur länge jag vill jobba på eftermiddagen.
  10. 5
    Jag jobbar 40 timmar/vecka.

    Lunch tar jag så lång eller kort jag vill - den är ju obetald (utanför arbetet) så jag får ju bestämma själv hur länge jag vill jobba på eftermiddagen.
  11. Medlem sedan
    Dec 1998
    #6
    Tror det är 38,5 vi har.
  12. 6
    Tror det är 38,5 vi har.
  13. Medlem sedan
    Feb 1999
    #7
    Vi har 37,5 i genomsnitt, lite mer på vintern och lite mindre på sommaren. Lunchen är 45 minuter.
  14. 7
    Vi har 37,5 i genomsnitt, lite mer på vintern och lite mindre på sommaren. Lunchen är 45 minuter.
  15. Medlem sedan
    May 2002
    #8

    40 tim.

    40 tim i veckan, 1 timme lunch/dag.

    Fast jag jobbar bara 80%.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  16. 8
    40 tim. 40 tim i veckan, 1 timme lunch/dag.

    Fast jag jobbar bara 80%.
  17. Medlem sedan
    Sep 2006
    #9

    Ok, tack för svar

    Jag var mest nyfiken, jag har 40 timmars vecka med en tim lunch och ingen flex, kan tycka att det är svårt att få ihop det när man har barn och behöver "flexa" ibland.
    Dessutom tar jag sällan en hel tim lunch, men på något sätt känns det som man får onda ögat ändå om man går halv 5.. Men man får väl göra som Sprengja och gå ner i arbetstid helt enkelt..
    Följdfråga - man har ju rätt till 75% tills barnen är 8 år, innebär det att man _måste_ gå upp till full tid det året de fyller 8?
  18. 9
    Ok, tack för svar Jag var mest nyfiken, jag har 40 timmars vecka med en tim lunch och ingen flex, kan tycka att det är svårt att få ihop det när man har barn och behöver "flexa" ibland.
    Dessutom tar jag sällan en hel tim lunch, men på något sätt känns det som man får onda ögat ändå om man går halv 5.. Men man får väl göra som Sprengja och gå ner i arbetstid helt enkelt..
    Följdfråga - man har ju rätt till 75% tills barnen är 8 år, innebär det att man _måste_ gå upp till full tid det året de fyller 8?
  19. Medlem sedan
    May 2001
    #10
    Jag jobbar 40h, som konsult. Fast de som är anställda hos kunden, har arbetstidsförkortning och jobbar ca 38,5h. Jag bruka försöka hinna med lunchen på 30 minuter, men 1h är helt ok att ta. Men då kommer man ju hem senare...
  20. 10
    Jag jobbar 40h, som konsult. Fast de som är anställda hos kunden, har arbetstidsförkortning och jobbar ca 38,5h. Jag bruka försöka hinna med lunchen på 30 minuter, men 1h är helt ok att ta. Men då kommer man ju hem senare...
  21. Medlem sedan
    Aug 2000
    #11
    Jag skulle aldrig fixa att jobba 100% om jag inte hade flextid och möjlighet att arbeta hemifrån... detta trots att maken och jag delar broderligt på hämtning och lämning (nu för tiden).

    Om du väljer att jobba 75% och hänvisar till små barn (vilket du har rätt till) så måste du gå upp till 100% när barnen fyller 8 år - om du inte har ett avtal på ditt arbete som ger dig rätt att fortsätta jobba deltid upp tills barnen fyller 12 år (vissa branscher har det).
  22. 11
    Jag skulle aldrig fixa att jobba 100% om jag inte hade flextid och möjlighet att arbeta hemifrån... detta trots att maken och jag delar broderligt på hämtning och lämning (nu för tiden).

    Om du väljer att jobba 75% och hänvisar till små barn (vilket du har rätt till) så måste du gå upp till 100% när barnen fyller 8 år - om du inte har ett avtal på ditt arbete som ger dig rätt att fortsätta jobba deltid upp tills barnen fyller 12 år (vissa branscher har det).
  23. Medlem sedan
    May 2002
    #12
    Samma här. 40-timmarsvecka, ingen flex (funkar inte i mitt yrke) och en timmas lunch. Jag har löst det genom att helt enkelt bara tagit i 80%:s anställning. De ville nog helst ha någon på heltid, men eftersom arbetstiderna är så oflexibla och man ändå drar på sig endel övertid så vill jag bara jobba 4 dagar i veckan. Man har ju ALLTID rätt att arbeta deltid, oavsett hur gamla barnen är, det är ju bara att inte ta en heltidsanställning från början...
  24. 12
    Samma här. 40-timmarsvecka, ingen flex (funkar inte i mitt yrke) och en timmas lunch. Jag har löst det genom att helt enkelt bara tagit i 80%:s anställning. De ville nog helst ha någon på heltid, men eftersom arbetstiderna är så oflexibla och man ändå drar på sig endel övertid så vill jag bara jobba 4 dagar i veckan. Man har ju ALLTID rätt att arbeta deltid, oavsett hur gamla barnen är, det är ju bara att inte ta en heltidsanställning från början...
  25. Medlem sedan
    Dec 2000
    #13
    Om det är okej för arbetsgivaren får du fortsätta jobba deltid även sen yngsta barnet fyllt 8 men det är inget du kan kräva, om ni inte har ett avtal på er arbetsplats som säger någon annat. Jag jobbade 90% tills yngste fyllde 10 och klarade sig själv på lov etc. Den timme om dagen som det gav betydde mycket för minskad stress hemma men påverkade inte vad jag hann på jobbet särskilt mycket.
  26. 13
    Om det är okej för arbetsgivaren får du fortsätta jobba deltid även sen yngsta barnet fyllt 8 men det är inget du kan kräva, om ni inte har ett avtal på er arbetsplats som säger någon annat. Jag jobbade 90% tills yngste fyllde 10 och klarade sig själv på lov etc. Den timme om dagen som det gav betydde mycket för minskad stress hemma men påverkade inte vad jag hann på jobbet särskilt mycket.
  27. Medlem sedan
    Feb 2006
    #14
    Jag jobbar 38,25 h/vecka och har 30 min lunch.
  28. 14
    Jag jobbar 38,25 h/vecka och har 30 min lunch.
  29. Medlem sedan
    Oct 2007
    #15
    Beror på "kontor" för kontor kan ju inte jämföras rakt över. Men allt från 36-40 timmar har jag haft som heltid.
  30. 15
    Beror på "kontor" för kontor kan ju inte jämföras rakt över. Men allt från 36-40 timmar har jag haft som heltid.
  31. Medlem sedan
    Aug 2001
    #16
    Vi har 38,5 timmar i snitt fördelat på 35h arbetsvecka under sommarmånaderna och 40h arbetsvecka resten av året. Det tycker jag är toppen! Just nu är det dock så mycket att göra att vi inte kan gå klockan 16 som vi har rätt till utan istället bygger man snabbt på flex-saldot. Knappast avsikten med detta upplägg men förhoppningsvis kan vi flexa mer när det lugnar ner sig.

    Jag skulle inte heller klara heltid om jag inte hade flextid, det har jag saknat på mina tidigare jobb och jag är så glad att vi har det nu!
  32. 16
    Vi har 38,5 timmar i snitt fördelat på 35h arbetsvecka under sommarmånaderna och 40h arbetsvecka resten av året. Det tycker jag är toppen! Just nu är det dock så mycket att göra att vi inte kan gå klockan 16 som vi har rätt till utan istället bygger man snabbt på flex-saldot. Knappast avsikten med detta upplägg men förhoppningsvis kan vi flexa mer när det lugnar ner sig.

    Jag skulle inte heller klara heltid om jag inte hade flextid, det har jag saknat på mina tidigare jobb och jag är så glad att vi har det nu!
  33. Medlem sedan
    Sep 2006
    #17

    Ja, precis

    En timme om dagen kan verkligen göra skillnad, min minsta har alltid varit "först in sist ut på dagis", min man är egen företagare och kan inte "flexa". Känns dock som de där få procenten har en stor impact på lönen men såklart även i livskvalite..
  34. 17
    Ja, precis En timme om dagen kan verkligen göra skillnad, min minsta har alltid varit "först in sist ut på dagis", min man är egen företagare och kan inte "flexa". Känns dock som de där få procenten har en stor impact på lönen men såklart även i livskvalite..
  35. Medlem sedan
    Sep 2006
    #18

    Ok, tack, då ska jag kolla

    Om vi har ett sånt avtal, men jag betvivlar det! Men han är 6 nu och det är väl nästkommande två år som känns mest viktigt iaf.
  36. 18
    Ok, tack, då ska jag kolla Om vi har ett sånt avtal, men jag betvivlar det! Men han är 6 nu och det är väl nästkommande två år som känns mest viktigt iaf.
  37. Medlem sedan
    May 2005
    #19
    40 timmar
  38. 19
    40 timmar

Liknande trådar

  1. Hur många timmar/vecka?
    By Anonym in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 10:54
  2. Hur många timmar/vecka är 65%
    By 73anette in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 18:08
  3. var på dagis 40 timmar i en vecka
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 13:40
  4. Hur många timmar/vecka?
    By _ibbibi_ in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 19:20
  5. 1 vecka och 3 dagar och ngr timmar
    By Kuben1 in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 16:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar