Föräldrarpenning och lön
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Jun 2009
    #1

    Föräldrarpenning och lön

    Hur räknas det med lön och föräldrarpenning.? Har varit timanställd fram tom mitten av juni och ska nu ansöka om föräldrarpenning. dvs jag föräldraledig from nu.
    Om jag ansöker nu så får jag föräldrarpenning i slutet av Juli men även lönen för det som jag tjänade i juni.
    Går det att göra så här el får jag vänta med föräldrarledigheten tills jag fått min sista lön?
  2. 1
    Föräldrarpenning och lön Hur räknas det med lön och föräldrarpenning.? Har varit timanställd fram tom mitten av juni och ska nu ansöka om föräldrarpenning. dvs jag föräldraledig from nu.
    Om jag ansöker nu så får jag föräldrarpenning i slutet av Juli men även lönen för det som jag tjänade i juni.
    Går det att göra så här el får jag vänta med föräldrarledigheten tills jag fått min sista lön?
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Inga problem. Du anmäler dig föräldraledig de dagar du ÄR föräldraledig. FK har brytdatum den 21:a varje månad, så det du får i slutet på månaden är det som du tagit ut i FP före den 21:a samma månad.
    Du kommer alltså att få dubbel inkomst första månaden (lön+fp), men å andra sidan så när du sedan börjar jobba igen så blir det ju en månad UTAN inkomst om du fortsätter vara timanställd. Så lägg undan nu så att du klarar dig då du börjar jobba!
  4. 2
    Inga problem. Du anmäler dig föräldraledig de dagar du ÄR föräldraledig. FK har brytdatum den 21:a varje månad, så det du får i slutet på månaden är det som du tagit ut i FP före den 21:a samma månad.
    Du kommer alltså att få dubbel inkomst första månaden (lön+fp), men å andra sidan så när du sedan börjar jobba igen så blir det ju en månad UTAN inkomst om du fortsätter vara timanställd. Så lägg undan nu så att du klarar dig då du börjar jobba!

Liknande trådar

  1. Föräldrarpenning
    By Skuttie in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 14:39
  2. föräldrarpenning
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 08:23
  3. Föräldrarpenning
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 20:07
  4. Föräldrarpenning
    By Mette med ToJ in forum _0707 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 13:06
  5. Ang föräldrarpenning...
    By K-line in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 09:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar