Ingå avtal under betänketid
Separation
  1. Medlem sedan
    May 2009
    #1

    Ingå avtal under betänketid

    Min man håller på att köpa en brf och jag undrar om jag på något sätt riskerar att bli betalningsansvarig för hans lån om han inte skulle kunna betala så länge som vi formellt är gifta? Eller är det så att avtal som ingås under betänketiden är att betrakta som att de är ingångna helt separat från den andra parten?

    Jag vet t.ex. att jag inte behöver oroa mig för testamente etc för mannen kan inte ärva mig om jag skulle trilla av pinn eftersom vår ansökan om äktenskapsskillnad är registrerad hos tingsrätten, men är det på motsv sätt vid lån, köp, etc?
  2. 1
    Ingå avtal under betänketid Min man håller på att köpa en brf och jag undrar om jag på något sätt riskerar att bli betalningsansvarig för hans lån om han inte skulle kunna betala så länge som vi formellt är gifta? Eller är det så att avtal som ingås under betänketiden är att betrakta som att de är ingångna helt separat från den andra parten?

    Jag vet t.ex. att jag inte behöver oroa mig för testamente etc för mannen kan inte ärva mig om jag skulle trilla av pinn eftersom vår ansökan om äktenskapsskillnad är registrerad hos tingsrätten, men är det på motsv sätt vid lån, köp, etc?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Jag tror att det är så här (men observera att jag inte är jurist): Eftersom man är försörjningskyldig för varandra så länge man är gifta (även under betänketiden) så kommer det att bli du som får betala om inte han kan en månad. Men efter de 6 månaderna är det helt o hållet hans ansvar eftersom lånet står enbart på honom (förutsätter jag).
  4. 2
    Jag tror att det är så här (men observera att jag inte är jurist): Eftersom man är försörjningskyldig för varandra så länge man är gifta (även under betänketiden) så kommer det att bli du som får betala om inte han kan en månad. Men efter de 6 månaderna är det helt o hållet hans ansvar eftersom lånet står enbart på honom (förutsätter jag).
  5. Medlem sedan
    Sep 2006
    #3
    Är man försörjningsskyldig en partner också.. trodde det bara gällde barn upp till 18 eller 20 år?
    Men om han står som 100% låntagare?
  6. 3
    Är man försörjningsskyldig en partner också.. trodde det bara gällde barn upp till 18 eller 20 år?
    Men om han står som 100% låntagare?
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Ekonomiska samband upphör efter brytdatum, det vill säga det datum då man fått ansökan om äktenskapsskillnad registrerad har jag för mig. Däremot är man fortfarande betalningsansvarig för gemensamma skulder.
  8. 4
    Ekonomiska samband upphör efter brytdatum, det vill säga det datum då man fått ansökan om äktenskapsskillnad registrerad har jag för mig. Däremot är man fortfarande betalningsansvarig för gemensamma skulder.
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5
    Nej. Ekonomiska samband upphör inte förrän skilsmässan är genomförd! Det vet jag helt säkert. Man har försörjningsskyldighet för varandra, så länge betänketiden varar, det är den trygghet man har i ett äktenskap.
  10. 5
    Nej. Ekonomiska samband upphör inte förrän skilsmässan är genomförd! Det vet jag helt säkert. Man har försörjningsskyldighet för varandra, så länge betänketiden varar, det är den trygghet man har i ett äktenskap.

Liknande trådar

  1. En veckas betänketid...
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 20:04
  2. Boende under betänketid?
    By anonym in forum Separation
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 16:26
  3. Betänketid???
    By Billybutt in forum Kärlek & relationer
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 09:27
  4. Betänketid?
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 22:24
  5. Betänketid
    By Akka in forum Separation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-10, 20:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar