Kiss i sängen
_0403 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    Kiss i sängen

    Lilla G 5,5 år kissar ofta i sängen om nätterna, jag undrar om det finns något man kan göra. Hon var ju torr i en lång period i 2-3-årsåldern, sedan började sängvätningen igen och alltid när vi tror det försvunnit efter en torr period på någon vecka eller två så kommer det tillbaks. Nu i sommar står tvättmaskinen på med lakan och täcken minst tre fyra gånger i veckan och det är inte så kul för någon. Vi har haft blöja fram till sommaren men hon tycker det är tråkigt och pinsamt och vill vara stor nu. Även om vi tar upp G för nattkiss så kan det hända att hon kissar på sig senare om natten. Hon får bara dricka minimalt efter middagen på kvällen och vi brukar se till att hon kissar minst två gånger under kvällen. Ibland har vi fått reklam från något företag som säger att hjälp finns att få, undrar vad det är? Talade med husläkaren men hon verkade helt inkompetent på området. G har inte urinvägsinfektion och jag skulle inte tro att hon har diabetes men ingen har kollat.
  2. 1
    Kiss i sängen Lilla G 5,5 år kissar ofta i sängen om nätterna, jag undrar om det finns något man kan göra. Hon var ju torr i en lång period i 2-3-årsåldern, sedan började sängvätningen igen och alltid när vi tror det försvunnit efter en torr period på någon vecka eller två så kommer det tillbaks. Nu i sommar står tvättmaskinen på med lakan och täcken minst tre fyra gånger i veckan och det är inte så kul för någon. Vi har haft blöja fram till sommaren men hon tycker det är tråkigt och pinsamt och vill vara stor nu. Även om vi tar upp G för nattkiss så kan det hända att hon kissar på sig senare om natten. Hon får bara dricka minimalt efter middagen på kvällen och vi brukar se till att hon kissar minst två gånger under kvällen. Ibland har vi fått reklam från något företag som säger att hjälp finns att få, undrar vad det är? Talade med husläkaren men hon verkade helt inkompetent på området. G har inte urinvägsinfektion och jag skulle inte tro att hon har diabetes men ingen har kollat.
  3. Medlem sedan
    Apr 2007
    #2
    För vårt barn handlade det om tre saker: kroppslig mognad, dvs att urinen blir mer koncentrerat på natten, och att lära sig gå upp av sig själv när man behöver, samt viljan.

    Ett trick kan faktiskt vara att ge som vanligt att dricka på kvällen, och inte påminna att kissa just före läggdags. Förhoppningen är ju då att barnet ska känna själv att det är kissnödigt och gå upp. Det kan vara svårare att känna och orka om man blir kissnödig klockan fyra på natten, jämfört med om det händer strax efter man lagt sig.

    Att ta upp barnet på natten för att låta det kissa är kontraproduktivt, för det som barnet behöver lära sig är att känna själv att det är kissnödigt, och vakna av det, och gå upp själv för att kissa. Plastad frotte är bättre, gärna med bara tunnt lakan ovanpå, så att barnet känner kisset på en gång det kommer, och vaknar. Steg ett är ju att vakna av att det blir blött, steg två att vakna just innan, steg tre att hinna ända till toan...

    Det finns en matta som piper när den blir blöt. Man lånar den på BVC och bäddar med den i sängen. Men barnet ska helst vara 6 år fyllda, för att det ska vara en skonsam metod med bra effekt. Vi klarade oss utan, för Skruttan blev torr just innan. Vi talade om att låna en sådan där matta, och konstaterade att med den skulle det säkert gå, men Skruttan bestämde sig för att hon ville klara det ändå, och då klarade hon det. Men jag tror att det kändes tryggt för henne att hon visste att det fanns en plan B, som hon var övertygad om skulle lyckas.
  4. 2
    För vårt barn handlade det om tre saker: kroppslig mognad, dvs att urinen blir mer koncentrerat på natten, och att lära sig gå upp av sig själv när man behöver, samt viljan.

    Ett trick kan faktiskt vara att ge som vanligt att dricka på kvällen, och inte påminna att kissa just före läggdags. Förhoppningen är ju då att barnet ska känna själv att det är kissnödigt och gå upp. Det kan vara svårare att känna och orka om man blir kissnödig klockan fyra på natten, jämfört med om det händer strax efter man lagt sig.

    Att ta upp barnet på natten för att låta det kissa är kontraproduktivt, för det som barnet behöver lära sig är att känna själv att det är kissnödigt, och vakna av det, och gå upp själv för att kissa. Plastad frotte är bättre, gärna med bara tunnt lakan ovanpå, så att barnet känner kisset på en gång det kommer, och vaknar. Steg ett är ju att vakna av att det blir blött, steg två att vakna just innan, steg tre att hinna ända till toan...

    Det finns en matta som piper när den blir blöt. Man lånar den på BVC och bäddar med den i sängen. Men barnet ska helst vara 6 år fyllda, för att det ska vara en skonsam metod med bra effekt. Vi klarade oss utan, för Skruttan blev torr just innan. Vi talade om att låna en sådan där matta, och konstaterade att med den skulle det säkert gå, men Skruttan bestämde sig för att hon ville klara det ändå, och då klarade hon det. Men jag tror att det kändes tryggt för henne att hon visste att det fanns en plan B, som hon var övertygad om skulle lyckas.
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3
    Albin är inte natt-torr, men det har han aldrig varit. I den kommunen jag bor ser man helst att barnen är torra innan skolstarten, för sedan anser man att det blir ett socialt handikapp.

    Vid 4-års kontrollen på BVC fick vi fylla i en enkät om blöjanvändning. De som inte var torra när den enkäten fylldes i fick en ny enkät i samband med barnets 5-års dag.

    Så där är vi nu, vi väntar på att barn-medicin ska höra av sig så får vi se vad de säger och hur vi ska gå vidare.

    Han har blöja på natten och vi har plastad frotté i sängen med ett lakan över. Själv har han inte reagerat på att han har blöja på natten och att det skulle vara konstigt på något sätt. Min fasa är att lillebror skulle bli natt-torr först, för då skulle nog Albin börja fundera....

    Det verkar i alla fall gå åt rätt håll, för vi har haft upp till 4 läckage per vecka under våren, men nu är det inte ens ett byte av sängkläder per vecka. Så förhoppningsvis håller hans system på att rätta till sig (mogna).

    Jag har även börjat läsa lite på forumet Sängvätning och inkontinens som ligger under Barn - Funktionshind. (barn). Där finns massor av erfarenhet i ämnet.
  6. 3
    Albin är inte natt-torr, men det har han aldrig varit. I den kommunen jag bor ser man helst att barnen är torra innan skolstarten, för sedan anser man att det blir ett socialt handikapp.

    Vid 4-års kontrollen på BVC fick vi fylla i en enkät om blöjanvändning. De som inte var torra när den enkäten fylldes i fick en ny enkät i samband med barnets 5-års dag.

    Så där är vi nu, vi väntar på att barn-medicin ska höra av sig så får vi se vad de säger och hur vi ska gå vidare.

    Han har blöja på natten och vi har plastad frotté i sängen med ett lakan över. Själv har han inte reagerat på att han har blöja på natten och att det skulle vara konstigt på något sätt. Min fasa är att lillebror skulle bli natt-torr först, för då skulle nog Albin börja fundera....

    Det verkar i alla fall gå åt rätt håll, för vi har haft upp till 4 läckage per vecka under våren, men nu är det inte ens ett byte av sängkläder per vecka. Så förhoppningsvis håller hans system på att rätta till sig (mogna).

    Jag har även börjat läsa lite på forumet Sängvätning och inkontinens som ligger under Barn - Funktionshind. (barn). Där finns massor av erfarenhet i ämnet.
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4
    Jennie har en kompis som är ett halvår äldre (alltså höstbarn -03) hon har nyligen börjat sova utan blöja på natten och hon har inte en chans att hålla sig hela natten men nu har hon lärt sig att vakna och stiga upp. Men hon kan få gå upp och kissa 3 ggr på en natt och då väcker ju föräldrarna henne och kissar henne innan de går isäng men resten vaknar hon själv.

    Hennes lillebror är 2.5 och han är är helt torr. Han klämmer 200 ml välling på kvällen och sover sen som en gris hela natten för att sen fylla pottan till bristningsgränsen på morgonen.

    Det är onekligen olika hur för olika barn.
  8. 4
    Jennie har en kompis som är ett halvår äldre (alltså höstbarn -03) hon har nyligen börjat sova utan blöja på natten och hon har inte en chans att hålla sig hela natten men nu har hon lärt sig att vakna och stiga upp. Men hon kan få gå upp och kissa 3 ggr på en natt och då väcker ju föräldrarna henne och kissar henne innan de går isäng men resten vaknar hon själv.

    Hennes lillebror är 2.5 och han är är helt torr. Han klämmer 200 ml välling på kvällen och sover sen som en gris hela natten för att sen fylla pottan till bristningsgränsen på morgonen.

    Det är onekligen olika hur för olika barn.
  9. Medlem sedan
    Nov 2001
    #5
    Tack för era svar. Det är väl inte så mycket man kan göra, bara härda ut antar jag. Dricka, inte dricka, ta upp och kissa henne, eller inte, blöja eller inte, ingenting verkar påverka. För mig är blöja ok, men inte för henne, hon är ledsen över att vara så stor och behöva blöja, och orolig att bli retad för det. Hon tjatar på att hon vill gå till en doktor och få hjälp.
  10. 5
    Tack för era svar. Det är väl inte så mycket man kan göra, bara härda ut antar jag. Dricka, inte dricka, ta upp och kissa henne, eller inte, blöja eller inte, ingenting verkar påverka. För mig är blöja ok, men inte för henne, hon är ledsen över att vara så stor och behöva blöja, och orolig att bli retad för det. Hon tjatar på att hon vill gå till en doktor och få hjälp.
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6
    Hej Gittan! En bekant till oss har en son som nu är 7 år och är sängvätare. De har testat allt tror jag. Han får minimalt att dricka på kvällen och de tar upp honom innan de själva går och lägger sig. Nu har han fått tabletter utskrivna som han tar varje kväll. Jag har för mig att de sa att läkaren sagt att de som är sängvätare ofta saknar ett ämne och det är det han får nu. De har bara provat det sen i slutet av våren, men det verkar som om det har gjort det lite lättare. Tror säkert att det finns hjälp att få om man träffar rätt läkare!
  12. 6
    Hej Gittan! En bekant till oss har en son som nu är 7 år och är sängvätare. De har testat allt tror jag. Han får minimalt att dricka på kvällen och de tar upp honom innan de själva går och lägger sig. Nu har han fått tabletter utskrivna som han tar varje kväll. Jag har för mig att de sa att läkaren sagt att de som är sängvätare ofta saknar ett ämne och det är det han får nu. De har bara provat det sen i slutet av våren, men det verkar som om det har gjort det lite lättare. Tror säkert att det finns hjälp att få om man träffar rätt läkare!
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7
    Tack! Jag undrar vid vilken ålder man kan få hjälp och vilken instans man vänder sig till bäst: BVC, vårdcentral, barnläkare eller uroterapeut?
  14. 7
    Tack! Jag undrar vid vilken ålder man kan få hjälp och vilken instans man vänder sig till bäst: BVC, vårdcentral, barnläkare eller uroterapeut?
  15. Medlem sedan
    Nov 2001
    #8

    Inte en torr rumpa i sikte ännu

    och nu frågar G varje dag om vi inte kan söka hjälp av en doktor för hon vill verkligen inte kissa på sig om nätterna längre. Så nu har jag fixat en tid och fick då ett långt bra samtal med en sköterska som ska skriva ut och skicka hem engångsunderlägg till sängen som hon menar man ska träna med. Efter första läkarbesöket kommer hon troligen att få ett troslarm som ska väcka henne när kisset kommer för att träna upp uppvakningsreflexen. Tydligen är det barn som sover mycket djupt som oftast får detta problem och dit hör ju lilla G. Hon är som en medvetslös om natten, man kan göra vad som helst utan att hon vaknar och även när hon är utsövd är hon svårväckt, tar minst en halvtimme att komma igång. Så i början ska en vuxen sova med henne och hjälpa henne att vakna när larmet går, för det är vanligt att de inte vaknar av det heller..... kan precis tänka mig hur det kommer att bli, förmodligen inte så lätt heller men att ta upp och kissa brukar iofs gå bra. Det känns jättebra att äntligen få hjälp eftersom hon själv vill det så mycket, och inget av alla goda råd vi fått och följt hittills har haft den minsta lilla effekt...
  16. 8
    Inte en torr rumpa i sikte ännu och nu frågar G varje dag om vi inte kan söka hjälp av en doktor för hon vill verkligen inte kissa på sig om nätterna längre. Så nu har jag fixat en tid och fick då ett långt bra samtal med en sköterska som ska skriva ut och skicka hem engångsunderlägg till sängen som hon menar man ska träna med. Efter första läkarbesöket kommer hon troligen att få ett troslarm som ska väcka henne när kisset kommer för att träna upp uppvakningsreflexen. Tydligen är det barn som sover mycket djupt som oftast får detta problem och dit hör ju lilla G. Hon är som en medvetslös om natten, man kan göra vad som helst utan att hon vaknar och även när hon är utsövd är hon svårväckt, tar minst en halvtimme att komma igång. Så i början ska en vuxen sova med henne och hjälpa henne att vakna när larmet går, för det är vanligt att de inte vaknar av det heller..... kan precis tänka mig hur det kommer att bli, förmodligen inte så lätt heller men att ta upp och kissa brukar iofs gå bra. Det känns jättebra att äntligen få hjälp eftersom hon själv vill det så mycket, och inget av alla goda råd vi fått och följt hittills har haft den minsta lilla effekt...

Liknande trådar

  1. Kiss i sängen 5,5 år
    By Gitski in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 19:11
  2. Kiss i sängen
    By V med 2 in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 22:01
  3. Kiss i sängen!!!
    By bettsy in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 19:41
  4. Kiss i sängen
    By Issi in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 16:43
  5. Kiss i sängen...
    By Mina75, mamma till 3 in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 23:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar