Hur blir man av Sobril?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Hur blir man av Sobril?

    Jag är sjukt flygrädd och har inför vår resa till Turkiet (som jag ändå faktiskt längtar till, särskilt nu efter -Jenna_´s tråd och alla svar!) fått Sobril utrskrivet av min Dr.

    Just nu vet jag inte om jag är mest rädd för pillret eller för flygresan... HUR reagerar man på sobrilen? Är den så ångestdämpande att jag inte kommer bry mig om att jag sitter i ett flygplan? Blir jag trött, väck, kommer jag sitta och dreggla?!

    Jag har ingen ångest alls i mitt vardagliga liv, så jag kan inte riktigt applicera känslan av att vara ångestfri kontra ha ångest (förutom i flygsituationer då, men jag har ju alltid brytit ihop eftersom jag inte medicinerat tidigare...).

    Borde nog testa en tablett på hemmaplan först, för att se hur jag reagerar (men hemma har jag ju ingen ångest, så jag vet inte hur överförbart resultatet är...).

    Fick även Atarax utskrivet, om jag hellre skulle vilja ta det... och jag har ju ingen aning... vill jag det?
    *~* The road to hell is paid with good intentions *~*
  2. 1
    Hur blir man av Sobril? Jag är sjukt flygrädd och har inför vår resa till Turkiet (som jag ändå faktiskt längtar till, särskilt nu efter -Jenna_´s tråd och alla svar!) fått Sobril utrskrivet av min Dr.

    Just nu vet jag inte om jag är mest rädd för pillret eller för flygresan... HUR reagerar man på sobrilen? Är den så ångestdämpande att jag inte kommer bry mig om att jag sitter i ett flygplan? Blir jag trött, väck, kommer jag sitta och dreggla?!

    Jag har ingen ångest alls i mitt vardagliga liv, så jag kan inte riktigt applicera känslan av att vara ångestfri kontra ha ångest (förutom i flygsituationer då, men jag har ju alltid brytit ihop eftersom jag inte medicinerat tidigare...).

    Borde nog testa en tablett på hemmaplan först, för att se hur jag reagerar (men hemma har jag ju ingen ångest, så jag vet inte hur överförbart resultatet är...).

    Fick även Atarax utskrivet, om jag hellre skulle vilja ta det... och jag har ju ingen aning... vill jag det?
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2
    Atarax är eg en allergimedicin, som har som biverkning att man blir lugn och slumrig.
    Väldigt ofarlig.
    Sobril vet jag faktiskt inte om jag skulle våga ta...
  4. 2
    Atarax är eg en allergimedicin, som har som biverkning att man blir lugn och slumrig.
    Väldigt ofarlig.
    Sobril vet jag faktiskt inte om jag skulle våga ta...
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Det är lite olika hur man reagerar, men om effekten blir lyckad så skalar den av toppen av din oro, och resten blir hanterbart.

    Man blir avslappnad, men inte dåsig eller flummig.

    Jag utgår från att dosen du fått är en mild variant, ju mer man tar, desto dåsigare såklart.

    Men i lagom dos kan sobril alltså få dig att kunna fungera normalt trots rädslan.
  6. 3
    Det är lite olika hur man reagerar, men om effekten blir lyckad så skalar den av toppen av din oro, och resten blir hanterbart.

    Man blir avslappnad, men inte dåsig eller flummig.

    Jag utgår från att dosen du fått är en mild variant, ju mer man tar, desto dåsigare såklart.

    Men i lagom dos kan sobril alltså få dig att kunna fungera normalt trots rädslan.
  7. monka
    #4
    Med så stark ångest så skulle jag råda till Sobril. du kommer att bli lite avtrubbad och kasnke kunna slumra av den, men med den ångest du beskriver så kommer du inte bli ett dregglande kolli Atarax är mkt mildare, lätt rogivande och inte ångestdämpande på det viset. Risken är att du även med Atarax flippar ur lite är jag rädd.
  8. 4
    Med så stark ångest så skulle jag råda till Sobril. du kommer att bli lite avtrubbad och kasnke kunna slumra av den, men med den ångest du beskriver så kommer du inte bli ett dregglande kolli Atarax är mkt mildare, lätt rogivande och inte ångestdämpande på det viset. Risken är att du även med Atarax flippar ur lite är jag rädd.
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5

    så tänkte jag med

    att Atarax är för mild och att den inte kommer hjälpa, men har jag då tagit den kan jag ju inte ta Sobril också och alltså är det "kört"... Det lutar åt Sobril, särskilt nu när jag ändå verkar kunna ha vettet i behåll och inte bli en "bärra hem Berra"

    Tack för input!
    *~* The road to hell is paid with good intentions *~*
  10. 5
    så tänkte jag med att Atarax är för mild och att den inte kommer hjälpa, men har jag då tagit den kan jag ju inte ta Sobril också och alltså är det "kört"... Det lutar åt Sobril, särskilt nu när jag ändå verkar kunna ha vettet i behåll och inte bli en "bärra hem Berra"

    Tack för input!
  11. Medlem sedan
    Jan 2001
    #6

    Tack för svar!

    precis vad jag ville höra

    Dvs att Sobrilen tar udden av ångesten och hjälper mig hantera resten... Utan att bli helt väck!
    *~* The road to hell is paid with good intentions *~*
  12. 6
    Tack för svar! precis vad jag ville höra

    Dvs att Sobrilen tar udden av ångesten och hjälper mig hantera resten... Utan att bli helt väck!
  13. Medlem sedan
    Dec 2000
    #7
    jag reagerar inte alls på någon av dem, tyvärr
  14. 7
    jag reagerar inte alls på någon av dem, tyvärr
  15. Medlem sedan
    Jan 2001
    #8

    Problemet med Atarax

    är om den är för svag (jag har blivit ordinerad endast 1 tabl, vid tex allergi tar man upp till 5 tabl.), men har jag väl tagit den och den visar sig inte hjälpa så är det ju lixom "kört" eftersom jag inte får blanda med Sobril....

    Håhåjaja...
    *~* The road to hell is paid with good intentions *~*
  16. 8
    Problemet med Atarax är om den är för svag (jag har blivit ordinerad endast 1 tabl, vid tex allergi tar man upp till 5 tabl.), men har jag väl tagit den och den visar sig inte hjälpa så är det ju lixom "kört" eftersom jag inte får blanda med Sobril....

    Håhåjaja...
  17. Medlem sedan
    Jan 2001
    #9

    Så kan det ju också vara

    men jag vet att min kropp ofta reagerar med dåsighet och avslappning på starka mediciner (tex morfin, Codein-preparat osv. Har haft jobbig migrän så jag har behövt testat mkt sånt tyvärr....). Så jag har ändå god tro till att jag kommer bli rejält dåsig av båda medicinerna, men jag vill inte bli FÖR väck heller... har ju trots allt mina barn med mig!
    *~* The road to hell is paid with good intentions *~*
  18. 9
    Så kan det ju också vara men jag vet att min kropp ofta reagerar med dåsighet och avslappning på starka mediciner (tex morfin, Codein-preparat osv. Har haft jobbig migrän så jag har behövt testat mkt sånt tyvärr....). Så jag har ändå god tro till att jag kommer bli rejält dåsig av båda medicinerna, men jag vill inte bli FÖR väck heller... har ju trots allt mina barn med mig!
  19. Medlem sedan
    Dec 2000
    #10
    tycker absolut att du ska prova innan du åker så att du känner igen känslan och när den kommer. Jag reagerar typ på inget
  20. 10
    tycker absolut att du ska prova innan du åker så att du känner igen känslan och när den kommer. Jag reagerar typ på inget
  21. Medlem sedan
    Jan 2003
    #11
    Min upplevelse av sobrilen är att jag fungerar som vanligt, tänker klart men att fjärilarna i magen försvinner och att jag inte når den nivån då jag får panik, utan kan tänka ganska logiskt.
    Jag upplever inte att jag blir dåsig eller flummig av den.
  22. 11
    Min upplevelse av sobrilen är att jag fungerar som vanligt, tänker klart men att fjärilarna i magen försvinner och att jag inte når den nivån då jag får panik, utan kan tänka ganska logiskt.
    Jag upplever inte att jag blir dåsig eller flummig av den.
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12
    A-ha - lite som lustgas - jag HAR ont, men det skiter jag i *med ett luddigt leende*
  24. 12
    A-ha - lite som lustgas - jag HAR ont, men det skiter jag i *med ett luddigt leende*
  25. Medlem sedan
    Mar 2003
    #13
    Tror inte du behöver oroa dig för extrema reaktioner på någon av dessa preparat då jag gissar att du fått en låg/normal dosering. Jag skulle personligen ta Sobril om jag vore dig och testa någon gång hemma innan. Har inte testat någon av dom själv men har aldrig sett några patienter som blivit helt däckad av dom. På sjukhuset händer det att vi ger så stora mängder som t.ex 50 mg per dos och det gissar jag att du inte fått ordinerat

    Hoppas du får en fin och lugn flygresa!
  26. 13
    Tror inte du behöver oroa dig för extrema reaktioner på någon av dessa preparat då jag gissar att du fått en låg/normal dosering. Jag skulle personligen ta Sobril om jag vore dig och testa någon gång hemma innan. Har inte testat någon av dom själv men har aldrig sett några patienter som blivit helt däckad av dom. På sjukhuset händer det att vi ger så stora mängder som t.ex 50 mg per dos och det gissar jag att du inte fått ordinerat

    Hoppas du får en fin och lugn flygresa!
  27. Medlem sedan
    Jan 2001
    #14

    Haha, nä inte riktigt

    jag är ordinerad 5 mg

    Ska prova hemma nån kväll snart tänkte jag...
    *~* The road to hell is paid with good intentions *~*
  28. 14
    Haha, nä inte riktigt jag är ordinerad 5 mg

    Ska prova hemma nån kväll snart tänkte jag...
  29. Medlem sedan
    Jan 2001
    #15

    Skönt!

    Jag hoppas verkligen det kommer fungera bra på mig, vill INTE bryta ihop när jag flyger med barnen...
    *~* The road to hell is paid with good intentions *~*
  30. 15
    Skönt! Jag hoppas verkligen det kommer fungera bra på mig, vill INTE bryta ihop när jag flyger med barnen...
  31. Medlem sedan
    Dec 2006
    #16
    Som att ta ett par groggar ungefär. Jag hade nog hellre gjort det faktiskt, det är ju ett "rus" man känner igen liksom. Vi ska flyga i morgon och min man är sjukt flygrädd (sovit dåligt hela veckan för att han vet att han ska flyga), han har också sobril men jag tycker nog att grogg är bättre. Och roligare.
  32. 16
    Som att ta ett par groggar ungefär. Jag hade nog hellre gjort det faktiskt, det är ju ett "rus" man känner igen liksom. Vi ska flyga i morgon och min man är sjukt flygrädd (sovit dåligt hela veckan för att han vet att han ska flyga), han har också sobril men jag tycker nog att grogg är bättre. Och roligare.
  33. Medlem sedan
    Jan 2001
    #17

    Sorry, men grogg funkar inte

    Är man så pass upptrissad i sin flygångest att man måste medicinera, så får alkohol ingen eller motsatt effekt.
    För någon som är lite "lagom" flygorolig kan det dock fungera utmärkt!
    *~* The road to hell is paid with good intentions *~*
  34. 17
    Sorry, men grogg funkar inte Är man så pass upptrissad i sin flygångest att man måste medicinera, så får alkohol ingen eller motsatt effekt.
    För någon som är lite "lagom" flygorolig kan det dock fungera utmärkt!

Liknande trådar

  1. Hur blir man av Sobril och Atarax?
    By Linda & Filippa+Måns in forum Kropp & hälsa
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-04-15, 05:13
  2. Sobril?
    By Anonym in forum Kropp & hälsa
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 15:36
  3. sobril
    By anonymt namn in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 18:00
  4. sobril?
    By -jenna- in forum Känsliga snack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-29, 12:46
  5. Sobril
    By Mamzing in forum Känsliga snack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 14:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar