Milersättning för konsult?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Milersättning för konsult?

    Ni som konsultar, vad tar ni i milersättning när ni kör egen bil? Tar ni restidsersättning utöver det? Var ligger ni i konsulttaxan, jämfört med andra i branschen (över, under, mitten)?
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  2. 1
    Milersättning för konsult? Ni som konsultar, vad tar ni i milersättning när ni kör egen bil? Tar ni restidsersättning utöver det? Var ligger ni i konsulttaxan, jämfört med andra i branschen (över, under, mitten)?
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2

    Nja det ....

    varierar, men så mycket som det går att ta ut är regeln jag tillämpar. Allt för låga priser har visat sig skrämma mina kunder, och det finns faktiskt de som anser att det är bra att veta att jag tar betalt, de känner sig tryggare då.

    Milersättning i de fall jag kör, 30 SEK per mil plus en lämplig slant på tiden, 500 kronor. Tåg så tar jag helt sonika och lägger på 25 procent på reskostnaderna. Den kund jag har som jag besöker med tåg vägrar emellertid betala för restiden, och jag förstår denne, särskilt som Kustpilen ALLTID strular, senaste gången uppgick restiden till 17 timmar tur och retur. Då var undertecknad ganska mör.

    Ofta arbetar jag emellertid på projektbas, dvs en fast summa för hela uppdraget plus kostnader. Har numera också ett par uppdrag där jag fakturerar en fast summa varje månad, 8,000 kronor och då är det beräknat att jag finns tillgänglig en till två dagar per månad. Ja det blir en lägre taxa men i gengäld så kommer dessa pengar varje månad vilket är skönt, slipper införsäljningen för ett enskilt uppdrag.

    Annars ligger jag på 700 kronor per timme, upp till 1200 för panikknäck, det dubbla om de görs på en helg eller om det dyker upp på mail efter 20,00 med instruktioner om att pressmeddelandet skall vara klart till 08,00 då börsen öppnar. En till två timmarsuppdrag hamnar alltid på 1,200 kronor per timme.

    Mina brittiska kunder betalar 1,200 kronor per timme - oavsett. De är mindre priskänsliga, och de anser dessutom att jag är billig med den taxan (Londonfirmorna är duktiga på att ta betalt). Dessa anlitar mig löpande, men med ett par timmar här och där.

    Just nu sitter jag med ett annat case, beräknad tid, 20 timmar, men det kan göras hemma, och med en del kostnader. Tog det enbart för att det var gott om ledig tid, och för att den killen som förmedlade detta är en bra kontakt som ofta ger mig uppdrag. Kommer ned på en timtaxa om 450 kronor, och ja det är allt för lågt egentligen men under juli månad är det OK.
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  4. 2
    Nja det .... varierar, men så mycket som det går att ta ut är regeln jag tillämpar. Allt för låga priser har visat sig skrämma mina kunder, och det finns faktiskt de som anser att det är bra att veta att jag tar betalt, de känner sig tryggare då.

    Milersättning i de fall jag kör, 30 SEK per mil plus en lämplig slant på tiden, 500 kronor. Tåg så tar jag helt sonika och lägger på 25 procent på reskostnaderna. Den kund jag har som jag besöker med tåg vägrar emellertid betala för restiden, och jag förstår denne, särskilt som Kustpilen ALLTID strular, senaste gången uppgick restiden till 17 timmar tur och retur. Då var undertecknad ganska mör.

    Ofta arbetar jag emellertid på projektbas, dvs en fast summa för hela uppdraget plus kostnader. Har numera också ett par uppdrag där jag fakturerar en fast summa varje månad, 8,000 kronor och då är det beräknat att jag finns tillgänglig en till två dagar per månad. Ja det blir en lägre taxa men i gengäld så kommer dessa pengar varje månad vilket är skönt, slipper införsäljningen för ett enskilt uppdrag.

    Annars ligger jag på 700 kronor per timme, upp till 1200 för panikknäck, det dubbla om de görs på en helg eller om det dyker upp på mail efter 20,00 med instruktioner om att pressmeddelandet skall vara klart till 08,00 då börsen öppnar. En till två timmarsuppdrag hamnar alltid på 1,200 kronor per timme.

    Mina brittiska kunder betalar 1,200 kronor per timme - oavsett. De är mindre priskänsliga, och de anser dessutom att jag är billig med den taxan (Londonfirmorna är duktiga på att ta betalt). Dessa anlitar mig löpande, men med ett par timmar här och där.

    Just nu sitter jag med ett annat case, beräknad tid, 20 timmar, men det kan göras hemma, och med en del kostnader. Tog det enbart för att det var gott om ledig tid, och för att den killen som förmedlade detta är en bra kontakt som ofta ger mig uppdrag. Kommer ned på en timtaxa om 450 kronor, och ja det är allt för lågt egentligen men under juli månad är det OK.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    *nickar* Den offertförfrågan som helt oväntat damp in idag, skulle vara på ett totalpris, men jag vill ju inte höfta till med nåt i luften utan veta hur jag tänkte när jag räknade. Nån form av linje att hålla sig i liksom, och jag har insett att jag tog lite skruttigt betalt för åkandet. Hur det än är, så är det ju en del av min affärsidé, att de betalar mig för att jag minskar tiden _de_ lägger ner.
  6. 3
    *nickar* Den offertförfrågan som helt oväntat damp in idag, skulle vara på ett totalpris, men jag vill ju inte höfta till med nåt i luften utan veta hur jag tänkte när jag räknade. Nån form av linje att hålla sig i liksom, och jag har insett att jag tog lite skruttigt betalt för åkandet. Hur det än är, så är det ju en del av min affärsidé, att de betalar mig för att jag minskar tiden _de_ lägger ner.
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4

    Jag föreslår att Du....

    gör en sammanställning över allt, det ger Dig en bra bild av det hela för egen del. Beroende på vad som skall göras så kan Du sedan specificera i offerten vad som skall göras, och sedan angiva ett totalt pris, alternativt i offerten specificera de olika delmomenten och sedan summera detta.

    Men menar de verkligen för allt? Vad händer då det under resans gång dyker upp "övriga kostnader" det gör det alltid. Får Du inte vidarefakturera dem för detta då?
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  8. 4
    Jag föreslår att Du.... gör en sammanställning över allt, det ger Dig en bra bild av det hela för egen del. Beroende på vad som skall göras så kan Du sedan specificera i offerten vad som skall göras, och sedan angiva ett totalt pris, alternativt i offerten specificera de olika delmomenten och sedan summera detta.

    Men menar de verkligen för allt? Vad händer då det under resans gång dyker upp "övriga kostnader" det gör det alltid. Får Du inte vidarefakturera dem för detta då?
  9. Medlem sedan
    Mar 1998
    #5
    Vi tar (tydligen... ) 35 kr milen
    När sambon data-konsultade tog han 350 kr i restidsersättning (den ersättningen ska man anpassa till att ersätta en personal, säger han).
    350 kr i timmen är också vad vi tar nu när han konsultar. Både inom egenkontroll och data.
    Har ingen aning om var vi ligger jämfört med andra, men räknar med att sambon vet.
    Han och vi och tydligen... Jag gör mest slut på pengarna jag.
  10. 5
    Vi tar (tydligen... ) 35 kr milen
    När sambon data-konsultade tog han 350 kr i restidsersättning (den ersättningen ska man anpassa till att ersätta en personal, säger han).
    350 kr i timmen är också vad vi tar nu när han konsultar. Både inom egenkontroll och data.
    Har ingen aning om var vi ligger jämfört med andra, men räknar med att sambon vet.
    Han och vi och tydligen... Jag gör mest slut på pengarna jag.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Nej, det gör liksom inte det hos mig. Inte i den delen av verksamheten i alla fall. Väldigt lätt att hålla koll på.
  12. 6
    Nej, det gör liksom inte det hos mig. Inte i den delen av verksamheten i alla fall. Väldigt lätt att hålla koll på.
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7
    Visst var det du som hade så kul åt det där med Handelsbanken och Sparbanken? *blänger lite surt*

    Jag tror inte på restidsersättning, jag föredrar att kunna ha en fast kostnad. Det minskar diskussionerna och ger både mig och dem säkerhet.
  14. 7
    Visst var det du som hade så kul åt det där med Handelsbanken och Sparbanken? *blänger lite surt*

    Jag tror inte på restidsersättning, jag föredrar att kunna ha en fast kostnad. Det minskar diskussionerna och ger både mig och dem säkerhet.
  15. Medlem sedan
    Nov 2004
    #8

    Det skall ALLTID....

    finnas utrymme för detta. Vad händer då kunden ändrar på specifikationerna?
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  16. 8
    Det skall ALLTID.... finnas utrymme för detta. Vad händer då kunden ändrar på specifikationerna?
  17. Medlem sedan
    Mar 1998
    #9
    Nu vet jag inte alls vad du pratar om... Handelsbanken och Sparbanken...? Nä, det ringer inga klockor mer än att vi har Handelsbanken och avskyr Sparbanken.

    Mer info tack
  18. 9
    Nu vet jag inte alls vad du pratar om... Handelsbanken och Sparbanken...? Nä, det ringer inga klockor mer än att vi har Handelsbanken och avskyr Sparbanken.

    Mer info tack
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10
    Det gör de inte i det här fallet. Har du inte begripit vad jag sysslar med? Jag ger lektioner och jag tar betalt per timme. Ergo: beställ en timme till och du betalar en timme till. Det tillkommer inget jox; planering ingår i timpriset.
  20. 10
    Det gör de inte i det här fallet. Har du inte begripit vad jag sysslar med? Jag ger lektioner och jag tar betalt per timme. Ergo: beställ en timme till och du betalar en timme till. Det tillkommer inget jox; planering ingår i timpriset.
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11
    Jag lade in det här på oäf häromdan:

    Rart. *s* Mina troll är till salu efter sitt senaste konstaterande; att pappa har Sparbanken och jag Handelsbanken är HELT naturligt i deras ögon. För pappa sparar och jag handlar. *muttra*
  22. 11
    Jag lade in det här på oäf häromdan:

    Rart. *s* Mina troll är till salu efter sitt senaste konstaterande; att pappa har Sparbanken och jag Handelsbanken är HELT naturligt i deras ögon. För pappa sparar och jag handlar. *muttra*
  23. Medlem sedan
    Mar 1998
    #12
    *asg* Nä, den hade jag faktiskt inte sett.
    Alltså, vilken himla förvrängd bild de får... Man kanske skulle sluta göra slut på alla pengar då *muttrar* så fick de se vad som händer... För ett välfyllt kylskåp gillar de va.
    Man kan gissa att många även har bilden att det är pappa som handlar om det köps en ny TV t.ex... :/
  24. 12
    *asg* Nä, den hade jag faktiskt inte sett.
    Alltså, vilken himla förvrängd bild de får... Man kanske skulle sluta göra slut på alla pengar då *muttrar* så fick de se vad som händer... För ett välfyllt kylskåp gillar de va.
    Man kan gissa att många även har bilden att det är pappa som handlar om det köps en ny TV t.ex... :/
  25. Medlem sedan
    Aug 2006
    #13
    *asg* - den var kul! Vi har sparbanken privat - funkar, men handelsbanken för företaget - utmärkt men sparbanken för företaget - ALDRIG!

    ... jaja, men jag tror vi hamnade vid sidan av ämnet nu ...
  26. 13
    *asg* - den var kul! Vi har sparbanken privat - funkar, men handelsbanken för företaget - utmärkt men sparbanken för företaget - ALDRIG!

    ... jaja, men jag tror vi hamnade vid sidan av ämnet nu ...

Liknande trådar

  1. Milersättning??
    By amia in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 19:21
  2. Konsult till konsult?
    By lena m 3 barn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 12:18
  3. Milersättning
    By Jessica N in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 18:27
  4. Milersättning?
    By Hosanna in forum Utsatta barn & familjehem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 19:43
  5. Milersättning??
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 12:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar