testade att räkna ut en F-skatt
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    testade att räkna ut en F-skatt

    hjälpte en tjej med budget inför ett bankmöte, ska starta nytt företag.
    i budgeten ska prel F-skatt anges - det har jag med AB alltid låtit min bokföringsfirma göra, men här sökte vi lite och försökte hitta hur

    ... till slut verkade det som om ungefär 65% går bort i skatt av vinsten - men det kan väl för 17 inte stämma, eller bor vi i ett sådant land?!

    Det var bara en budget så det är osäkert om det blir någon F-skatt alls första åren, men tja ... vad räknar man schablonmässigt på?
    Motto: Vill man så kan man!
  2. 1
    testade att räkna ut en F-skatt hjälpte en tjej med budget inför ett bankmöte, ska starta nytt företag.
    i budgeten ska prel F-skatt anges - det har jag med AB alltid låtit min bokföringsfirma göra, men här sökte vi lite och försökte hitta hur

    ... till slut verkade det som om ungefär 65% går bort i skatt av vinsten - men det kan väl för 17 inte stämma, eller bor vi i ett sådant land?!

    Det var bara en budget så det är osäkert om det blir någon F-skatt alls första åren, men tja ... vad räknar man schablonmässigt på?
  3. Medlem sedan
    Jul 2009
    #2
    Det beror lite på vilken kommunalskatt som hon ska betala och vilka andra inkomster hon har.
    Med hjälp av Skatteverkets skatteuträkningstjänst blir resultatet såhär om kommunalskatten är 31%, överskottet före egenavgifter är 1 mkr och det inte finns andra inkomster:
    Överskott 1 mkr
    Egenavgifter 229 000
    Skatt 306 000
    Kvar netto 465 000. 53,5% går bort i skatter och avgifter.
    Med ett överskott på 500 tkr går 200 tkr bort i skatt och avgift dvs 40%.
  4. 2
    Det beror lite på vilken kommunalskatt som hon ska betala och vilka andra inkomster hon har.
    Med hjälp av Skatteverkets skatteuträkningstjänst blir resultatet såhär om kommunalskatten är 31%, överskottet före egenavgifter är 1 mkr och det inte finns andra inkomster:
    Överskott 1 mkr
    Egenavgifter 229 000
    Skatt 306 000
    Kvar netto 465 000. 53,5% går bort i skatter och avgifter.
    Med ett överskott på 500 tkr går 200 tkr bort i skatt och avgift dvs 40%.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Men då är det ju bra mycket bättre att ha AB .. eller tänker jag fel?

    Vår kommun har skattesats 34.
  6. 3
    Men då är det ju bra mycket bättre att ha AB .. eller tänker jag fel?

    Vår kommun har skattesats 34.
  7. Medlem sedan
    Jul 2009
    #4
    Nja, det är i stort sett ingen skillnad om man tar ut hela vinsten i AB:t som lön. Arbetsgivaravgiften och egenavgiften är ungefär lika höga.
    Däremot kan man ta ut utdelning istället för lön från AB och då slippa socialavgifter, så där kan det finnas en poäng med AB. AB kostar dock en del i administration och utdelningsreglerna inte de lättaste att sätta sig in i.
    Det bästa för din väninnna är nog att sätta sig ner med en duktig rådgivare för en genomgång av just hennes förutsättningar och behov.
  8. 4
    Nja, det är i stort sett ingen skillnad om man tar ut hela vinsten i AB:t som lön. Arbetsgivaravgiften och egenavgiften är ungefär lika höga.
    Däremot kan man ta ut utdelning istället för lön från AB och då slippa socialavgifter, så där kan det finnas en poäng med AB. AB kostar dock en del i administration och utdelningsreglerna inte de lättaste att sätta sig in i.
    Det bästa för din väninnna är nog att sätta sig ner med en duktig rådgivare för en genomgång av just hennes förutsättningar och behov.
  9. Anonym
    #5
    När det gäller F-skatt så brukar jag räkna med att 45% försvinner. Lite pengar får man ju tjäna utan att behöva betala skatt och så, sen beror det så klart på vart man bor, precis som nämnt innan. Man skulle ju faktiskt kunna tycka att det skulle vara lika för andra. Jag brukar i alla fall direkt sätta av 50% av allt jag får in i min enskilda firma, kan jag vara ganska säker på att jag är på grön kvist vid årets slut.
    Ett annat tips är att direkt sätta över momsen som du får in när kunder handlar av dig eftersom du senare ska betala tillbaka den till staten.
  10. 5
    När det gäller F-skatt så brukar jag räkna med att 45% försvinner. Lite pengar får man ju tjäna utan att behöva betala skatt och så, sen beror det så klart på vart man bor, precis som nämnt innan. Man skulle ju faktiskt kunna tycka att det skulle vara lika för andra. Jag brukar i alla fall direkt sätta av 50% av allt jag får in i min enskilda firma, kan jag vara ganska säker på att jag är på grön kvist vid årets slut.
    Ett annat tips är att direkt sätta över momsen som du får in när kunder handlar av dig eftersom du senare ska betala tillbaka den till staten.

Liknande trådar

  1. räkna ut din skatt - ganska intressant
    By vad ska man säga? in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-09-07, 22:37
  2. Räkna ut min skatt nu hörrni!
    By KAJO! in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-03-03, 19:56
  3. räkna ut skatt??
    By -mea- in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-11, 17:15
  4. Skatt + statlig skatt = kvar?
    By sprengja in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 08:50
  5. Skillnad på F-skatt och FA-skatt?
    By thelsa in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-16, 19:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar