Lamictal, erfarenheter?
Känsliga snack
  1. Medlem sedan
    Dec 2001
    #1

    Lamictal, erfarenheter?

    Var på återbesök hos min läkare i måndags. Vi diskuterade insättningen av litium eller lamictal. Vi kom väl båda fram till att Lamictal var det vi skulle prova i första hand. Litium går man bl.a lätt upp i vikt av och jag har redan extrakilon så det räcker. Fick en broschyr om Lamictal och skulle läsa den och fundera tills nästa gång vi ses om en dryg månad. Om jag börjar med Lamictal skulle jag börja på låg dos och sen trappa upp i rätt lugnt takt. Jag skulle även ha kvar mina nuvarande mediciner: sertralin och edronax men halvera dosen på den d.v.s jag skulle äta 50 mg sertralin och 2 mg edronax.

    Har nån erfarenhet av Lamictal så vore jag tacksam om ni delar med er.

    Har sökt lite på den på nätet och på vissa ställen står det att Lamictal fördubblar risken för självmordstankar och självmordsförsök. Hittar dock inget om detta i fass.
  2. 1
    Lamictal, erfarenheter? Var på återbesök hos min läkare i måndags. Vi diskuterade insättningen av litium eller lamictal. Vi kom väl båda fram till att Lamictal var det vi skulle prova i första hand. Litium går man bl.a lätt upp i vikt av och jag har redan extrakilon så det räcker. Fick en broschyr om Lamictal och skulle läsa den och fundera tills nästa gång vi ses om en dryg månad. Om jag börjar med Lamictal skulle jag börja på låg dos och sen trappa upp i rätt lugnt takt. Jag skulle även ha kvar mina nuvarande mediciner: sertralin och edronax men halvera dosen på den d.v.s jag skulle äta 50 mg sertralin och 2 mg edronax.

    Har nån erfarenhet av Lamictal så vore jag tacksam om ni delar med er.

    Har sökt lite på den på nätet och på vissa ställen står det att Lamictal fördubblar risken för självmordstankar och självmordsförsök. Hittar dock inget om detta i fass.
  3. Medlem sedan
    Jun 2009
    #2
    Vet inget om Lamictal eller litium så jag kan inte ge di9g några råd men vill ändå skicka dig en kram och hopppas att allt blir bättre nu.

    KRAM
  4. 2
    Vet inget om Lamictal eller litium så jag kan inte ge di9g några råd men vill ändå skicka dig en kram och hopppas att allt blir bättre nu.

    KRAM
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3
    Jag har provat Lamictal under en period, och tyvärr hade den ingen som helst effekt på mig... Synd, för den tog lång tid att fasa in - med tanke på ev biverkningar ska man ta det väldigt försiktigt.

    Den ska ju vara ett alternativ vid ev bipolär, då den är stämningsstabiliserande. Precis som litium. Jag har inte provat litium då Lamictal inte hade nån effekt, men snart är litium det enda jag inte provat... så jag kanske blir tvungen ändå!

    Det där med att risken för självmordstankar etc ökar, finns med som biverkning på varje psykofarmaka... så jag tror inte att just det är ngt att oroa sig så mkt för.

    Hur mår du av Edronaxen? Har du några biverkningar av den!?

    Hoppas Lamictalen funkar för dig!
  6. 3
    Jag har provat Lamictal under en period, och tyvärr hade den ingen som helst effekt på mig... Synd, för den tog lång tid att fasa in - med tanke på ev biverkningar ska man ta det väldigt försiktigt.

    Den ska ju vara ett alternativ vid ev bipolär, då den är stämningsstabiliserande. Precis som litium. Jag har inte provat litium då Lamictal inte hade nån effekt, men snart är litium det enda jag inte provat... så jag kanske blir tvungen ändå!

    Det där med att risken för självmordstankar etc ökar, finns med som biverkning på varje psykofarmaka... så jag tror inte att just det är ngt att oroa sig så mkt för.

    Hur mår du av Edronaxen? Har du några biverkningar av den!?

    Hoppas Lamictalen funkar för dig!
  7. E på egna ben
    #4
    Hej,
    Jag äter Lamictal, 100mg/dag och för mig funkar det utmärkt. Äter också Abilify och Fluoxetin. Har ätit i ett par år nu, men kunnat minska dosen till dagens datum.

    Har inte så mycket mer att säga, mer än att jag "trivs" med Lamictal och har tvärtom inga självmordstankar nu. Men som sagt har jag ätit den ett tag.
    Lycka till!
    Kram
  8. 4
    Hej,
    Jag äter Lamictal, 100mg/dag och för mig funkar det utmärkt. Äter också Abilify och Fluoxetin. Har ätit i ett par år nu, men kunnat minska dosen till dagens datum.

    Har inte så mycket mer att säga, mer än att jag "trivs" med Lamictal och har tvärtom inga självmordstankar nu. Men som sagt har jag ätit den ett tag.
    Lycka till!
    Kram
  9. Medlem sedan
    Dec 2001
    #5
    Tack för ditt svar! Synd att lamictal inte hade nån effekt för dig. Kommer du ihåg hur lång tid den tog att fasa in, hur länge du åt den? Hade du några biverkningar av den?

    Jag har inga direkta biverkningar av edronaxen. Jag brukar inte få så mycket biverkningar, och får jag de brukar de gå över eftet ett tags användande.
    Tack och kram!
  10. 5
    Tack för ditt svar! Synd att lamictal inte hade nån effekt för dig. Kommer du ihåg hur lång tid den tog att fasa in, hur länge du åt den? Hade du några biverkningar av den?

    Jag har inga direkta biverkningar av edronaxen. Jag brukar inte få så mycket biverkningar, och får jag de brukar de gå över eftet ett tags användande.
    Tack och kram!
  11. Medlem sedan
    Dec 2001
    #6
    Tack det värmer!
    Kram tillbaka
  12. 6
    Tack det värmer!
    Kram tillbaka
  13. Medlem sedan
    Dec 2001
    #7
    Åt du nån medicin i kombination med lamictal?
  14. 7
    Åt du nån medicin i kombination med lamictal?
  15. Medlem sedan
    Dec 2001
    #8
    Åh, det låter ju jättebra! Skönt att höra att den funkar för dig och att du mår bra av den!

    Har du mycket skiftningar i ditt mående trots medicinen? Hade du både maniska och depressiva perioder innan? Jag har depressiva och normala perioder.
    Tack för ditt svar, det gav mig hopp!
    Kram
  16. 8
    Åh, det låter ju jättebra! Skönt att höra att den funkar för dig och att du mår bra av den!

    Har du mycket skiftningar i ditt mående trots medicinen? Hade du både maniska och depressiva perioder innan? Jag har depressiva och normala perioder.
    Tack för ditt svar, det gav mig hopp!
    Kram
  17. E på egna ben
    #9
    Jag hade både maniska och depressiva perioder. Med rätt medicin har jag planat ut nu och nu kan jag känna både glädje och sorg, även om jag alltid blir lite rädd när sorg och ledsamthets känslorna kommer. Är ju fortfarande rädd att dippa.
    Men det tog ett tag innan jag kunde känna de känslorna igen så bli inte orolig om du känner dig på ett och samma plan hela tiden i början.
    Jag hoppas att du får rätt medicininställning och kan få må bra igen!
    Kram
  18. 9
    Jag hade både maniska och depressiva perioder. Med rätt medicin har jag planat ut nu och nu kan jag känna både glädje och sorg, även om jag alltid blir lite rädd när sorg och ledsamthets känslorna kommer. Är ju fortfarande rädd att dippa.
    Men det tog ett tag innan jag kunde känna de känslorna igen så bli inte orolig om du känner dig på ett och samma plan hela tiden i början.
    Jag hoppas att du får rätt medicininställning och kan få må bra igen!
    Kram
  19. bipomillan
    #10
    det är en djungel med alla mediciner som finns och det är så himla individuellt vad som passar . Jag har provat massor av olika under denna 10 års perioden men aldrig lamictal faktiskt . Upplever att man går upp i vikt av de flesta utom den kombo jag ska börja med igen efter 2 års medicinuppehåll abilify,topimax och zoloft . En riktig medicincoktail men det funkar för mej . Kanske kan du testa typ två månader för att se om lamictal passar dej annars rekomenderar jag topimax somm an faktiskt går ner i vikt av
  20. 10
    det är en djungel med alla mediciner som finns och det är så himla individuellt vad som passar . Jag har provat massor av olika under denna 10 års perioden men aldrig lamictal faktiskt . Upplever att man går upp i vikt av de flesta utom den kombo jag ska börja med igen efter 2 års medicinuppehåll abilify,topimax och zoloft . En riktig medicincoktail men det funkar för mej . Kanske kan du testa typ två månader för att se om lamictal passar dej annars rekomenderar jag topimax somm an faktiskt går ner i vikt av
  21. Medlem sedan
    Mar 2004
    #11
    Nej. Bara Lamictal. Och jag fasade in den under 1-2 månader - om jag minns rätt. Åt den sen i kanske 4-5 månader, men slutade för att den inte gjorde nån effekt.

    Hade inga direkta biverkningar heller, vad jag minns.

    Vad skönt att du inte får så mkt biverkningar! Jag får alltid massor, vilket har gjort det nästan omöjligt att hitta nån medicin. Antingen får jag massor av bivekrningar, eller så har den ingen effekt alls...
  22. 11
    Nej. Bara Lamictal. Och jag fasade in den under 1-2 månader - om jag minns rätt. Åt den sen i kanske 4-5 månader, men slutade för att den inte gjorde nån effekt.

    Hade inga direkta biverkningar heller, vad jag minns.

    Vad skönt att du inte får så mkt biverkningar! Jag får alltid massor, vilket har gjort det nästan omöjligt att hitta nån medicin. Antingen får jag massor av bivekrningar, eller så har den ingen effekt alls...
  23. Medlem sedan
    Dec 2001
    #12
    Tack för ditt svar. Bra att veta vad man kan förvänta sig.
    Kram
  24. 12
    Tack för ditt svar. Bra att veta vad man kan förvänta sig.
    Kram
  25. Medlem sedan
    Dec 2001
    #13
    Ja, vissdt är det en djungel med alla mediciner. Jag tycker inte direkt att jabg gått upp av mina mediciner förut, snarare av äta för mycket godis och tycka synd om sig själv, men det kanske är en sorts medicinering det med .
    Kram
  26. 13
    Ja, vissdt är det en djungel med alla mediciner. Jag tycker inte direkt att jabg gått upp av mina mediciner förut, snarare av äta för mycket godis och tycka synd om sig själv, men det kanske är en sorts medicinering det med .
    Kram

Liknande trådar

  1. Lamictal
    By Gadd in forum Känsliga snack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-28, 18:54
  2. Lamictal?
    By ankil in forum Epilepsi
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 19:03
  3. Lamictal?
    By - Veronica - in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 07:37
  4. Lamictal!?
    By trassel in forum Känsliga snack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 17:12
  5. Lamictal ?
    By AnnaMaria K, på väg ner ? in forum Känsliga snack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 15:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar