Följdfråga till enkäten nedan
_0207 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2002
    #1

    Följdfråga till enkäten nedan

    Är det så att era barn haft "skolundervisning" i sitt föreskoleklass-år?
    Hos oss är det som dagis fast med lite mer avancerat temaarbete (eftersom man inte behöver ta hänsyn till mindre barn längre). Lite skol-lika uppgifter har de fått har jag i och för sig sett (om stavelser och långa och korta ord och liknande), och de har pratat om ord och sånt. Men inte riktig "lära sig läsa och skriva-undervisning" som jag förstått det. Mycket fri lek och utevistelser och utflykter och allt möjligt skojigt.
    Nu börjar däremot skolan på riktigt. Skola först och fritids sedan. Hittills har det varit allt i ett.
  2. 1
    Följdfråga till enkäten nedan Är det så att era barn haft "skolundervisning" i sitt föreskoleklass-år?
    Hos oss är det som dagis fast med lite mer avancerat temaarbete (eftersom man inte behöver ta hänsyn till mindre barn längre). Lite skol-lika uppgifter har de fått har jag i och för sig sett (om stavelser och långa och korta ord och liknande), och de har pratat om ord och sånt. Men inte riktig "lära sig läsa och skriva-undervisning" som jag förstått det. Mycket fri lek och utevistelser och utflykter och allt möjligt skojigt.
    Nu börjar däremot skolan på riktigt. Skola först och fritids sedan. Hittills har det varit allt i ett.
  3. Medlem sedan
    Jul 2000
    #2

    Hos oss har de haft

    ganska mycket "skoluppgifter". De har haft "veckans bokstav" och gått igenom hela alfabetet, de har lärt sig mycket matte. Igår märkte jag att jag inte riktigt haft koll på vad de lärt sig, när Simone plötsligt sa (när vi spelade Yatzy) att henne 4 treor blev 12 (hon räknade: 3, 6, 9, 12 på tärningarna). Jag blev jättefascinerad och hon fortsatte snabbt och enkelt upp till 30 på samma sätt. Jag frågade vem som lärt henne det, och hon suckade, himlade med ögonen och sa att hon hade lärt sig det i skolan. Det roliga är att storasyster som ska börja 3:an har lärt sig det under året (alltså i 2:an). Lite skillnad på vad man lär sig och när med andra ord. Jag kunde i alla fall konstatera att Simone haft en hel del "skoluppgifter" i skolan under året.
    De har givetvis varit ute väldigt mycket (de har jobbat med praktisk matte och svenska t ex) och det har varit en hel del fri lek också såklart.
    Nu ser hon fram emot 1:an och att få lite läxor också .
    Paulina 001213, Simone 020804, Victor 040802 och Axel 100111
    ~http://angosdagar.blogspot.com/~ Vardagsbloggen
    ~http://matbak.blogspot.com~ Mat- och bakbloggen
    ~http://bokfilm.blogspot.com~ Bok- och filmbloggen
  4. 2
    Hos oss har de haft ganska mycket "skoluppgifter". De har haft "veckans bokstav" och gått igenom hela alfabetet, de har lärt sig mycket matte. Igår märkte jag att jag inte riktigt haft koll på vad de lärt sig, när Simone plötsligt sa (när vi spelade Yatzy) att henne 4 treor blev 12 (hon räknade: 3, 6, 9, 12 på tärningarna). Jag blev jättefascinerad och hon fortsatte snabbt och enkelt upp till 30 på samma sätt. Jag frågade vem som lärt henne det, och hon suckade, himlade med ögonen och sa att hon hade lärt sig det i skolan. Det roliga är att storasyster som ska börja 3:an har lärt sig det under året (alltså i 2:an). Lite skillnad på vad man lär sig och när med andra ord. Jag kunde i alla fall konstatera att Simone haft en hel del "skoluppgifter" i skolan under året.
    De har givetvis varit ute väldigt mycket (de har jobbat med praktisk matte och svenska t ex) och det har varit en hel del fri lek också såklart.
    Nu ser hon fram emot 1:an och att få lite läxor också .
  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3
    Vår förskoleklass har haft 3 timmar om dagen med "skolundervisning" blandat med fri lek. En gång i veckan var det läxa till veckan efter. Läxorna var ganska avancerade, tyckte jag. Tex kunde de få ett papper med bilder enligt modellen: en bild på en solros, då skulle barnet rita en sol i en ruta och en ros i den andra.
    Vår föskolefröken tycker att det finns för lite matematiker i världen har hon sagt vid flera tillfällen. Matten har tex varit att varje barn rullar en tärning och ska säga tiokamraten till det som kommer upp. Tex tiokamraten till 4 är 6. Eller att alla får varsin ärtpåse med en siffra på och så ska de sätta sig i grupper så summan blir 10. Fröken har en kapsylsamling som de räknar då och då. De lägger tio kapsyler i varje plastmugg och ställer muggarna tio och tio. Det finns över 800 kapsyler i den samlingen (och den växer) så det tar en stund.
    Vi har ett barn som är lagt år det intellektuella hållet men jag kan tänka mig att detta kan bli för mycket för en del barn med mer spring i benen. Tilde har trivts jättebra med den här förskoleklassen.
  6. 3
    Vår förskoleklass har haft 3 timmar om dagen med "skolundervisning" blandat med fri lek. En gång i veckan var det läxa till veckan efter. Läxorna var ganska avancerade, tyckte jag. Tex kunde de få ett papper med bilder enligt modellen: en bild på en solros, då skulle barnet rita en sol i en ruta och en ros i den andra.
    Vår föskolefröken tycker att det finns för lite matematiker i världen har hon sagt vid flera tillfällen. Matten har tex varit att varje barn rullar en tärning och ska säga tiokamraten till det som kommer upp. Tex tiokamraten till 4 är 6. Eller att alla får varsin ärtpåse med en siffra på och så ska de sätta sig i grupper så summan blir 10. Fröken har en kapsylsamling som de räknar då och då. De lägger tio kapsyler i varje plastmugg och ställer muggarna tio och tio. Det finns över 800 kapsyler i den samlingen (och den växer) så det tar en stund.
    Vi har ett barn som är lagt år det intellektuella hållet men jag kan tänka mig att detta kan bli för mycket för en del barn med mer spring i benen. Tilde har trivts jättebra med den här förskoleklassen.

Liknande trådar

  1. Liten följdfråga till enkäten
    By marilin in forum _1101 Januaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 13:13
  2. Följdfråga till paketen nedan.
    By Jost med Busfröna in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-12-21, 23:17
  3. Följdfråga till nedan: Blommor
    By Ann onym in forum Skolbarn
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 23:42
  4. Följdfråga till enkäten
    By Achelois in forum Ordet är fritt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 19:55
  5. Följdfråga till dagis enkäten
    By mallemus in forum _03 Vårbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 20:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar