Tv på förkolan? Vad tycker ni?
_04 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Feb 2002
    #1

    Tv på förkolan? Vad tycker ni?

    Hej!

    På vår förskola har de skaffa en TV!

    Häromdagen när en förälder och hämtade sina barn
    kom ett gäng ut ur ett av rummen. De hade just fått
    se Pippi.

    Vad tycker ni? Ska Tv finnas på dagis?
    Vad är OK att se? 5 myror?

    Just nu pågår en stor disskusion som delar föräldrarna
    i läger.
    Jag vet bara att jag är totalt negativ för tillfället. Det finns
    inget som stöder att barn lär sig bättre eller mer av att
    se 5 myrorprogrammen.
    De är bara väldigt trevliga. Nästa år börjar de alla i
    nollklass. Den pedagogiska verksamheten känns avlägsen
    med en Tv på avdelningen.

    Mvh binchi
  2. 1
    Tv på förkolan? Vad tycker ni? Hej!

    På vår förskola har de skaffa en TV!

    Häromdagen när en förälder och hämtade sina barn
    kom ett gäng ut ur ett av rummen. De hade just fått
    se Pippi.

    Vad tycker ni? Ska Tv finnas på dagis?
    Vad är OK att se? 5 myror?

    Just nu pågår en stor disskusion som delar föräldrarna
    i läger.
    Jag vet bara att jag är totalt negativ för tillfället. Det finns
    inget som stöder att barn lär sig bättre eller mer av att
    se 5 myrorprogrammen.
    De är bara väldigt trevliga. Nästa år börjar de alla i
    nollklass. Den pedagogiska verksamheten känns avlägsen
    med en Tv på avdelningen.

    Mvh binchi
  3. Medlem sedan
    Jul 2000
    #2

    Varför inte se på film?

    På vår förskola har de alltid haft TV och video. På fredagarna (inte alltid, men ibland) får barnen titta på en film tillsammans på "vilan".
    Det är helt ok för mig, och jag anser inte att allt måste vara så pedagogiskt hela tiden, inte ens på förskolan. Barnen kan få chans att bara slappa ibland också.
    Paulina 001213, Simone 020804, Victor 040802 och Axel 100111
    ~http://angosdagar.blogspot.com/~ Vardagsbloggen
    ~http://matbak.blogspot.com~ Mat- och bakbloggen
    ~http://bokfilm.blogspot.com~ Bok- och filmbloggen
  4. 2
    Varför inte se på film? På vår förskola har de alltid haft TV och video. På fredagarna (inte alltid, men ibland) får barnen titta på en film tillsammans på "vilan".
    Det är helt ok för mig, och jag anser inte att allt måste vara så pedagogiskt hela tiden, inte ens på förskolan. Barnen kan få chans att bara slappa ibland också.
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3
    Okej för min del, så länge det är någon gång ibland och inte används som "barnvakt". Många barn har långa dagar på förskolan och kan nog må bra av den vilan det kan ge att se en film ibland. Dessutom kan man ju faktiskt använda filmer och tv-program i pedagogiskt syfte också, som inspiration inför ett tema t.ex. Prata med pedagogerna om hur de har tänkt använda tv:n! Jag är lärare för äldre barn och använder ofta film och tv-program i min undervisning. Barn tar till sig kunskap på så många olika sätt, vissa genom att se, andra genom att höra, ytterligare andra genom att göra med händerna.
  6. 3
    Okej för min del, så länge det är någon gång ibland och inte används som "barnvakt". Många barn har långa dagar på förskolan och kan nog må bra av den vilan det kan ge att se en film ibland. Dessutom kan man ju faktiskt använda filmer och tv-program i pedagogiskt syfte också, som inspiration inför ett tema t.ex. Prata med pedagogerna om hur de har tänkt använda tv:n! Jag är lärare för äldre barn och använder ofta film och tv-program i min undervisning. Barn tar till sig kunskap på så många olika sätt, vissa genom att se, andra genom att höra, ytterligare andra genom att göra med händerna.
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Onödigt, tycker jag. Det finns så mycket annat roligt att göra!
    Om de ska titta på TV tycker jag att de kan titta på typ Hjärnkontoret eller andra dokumentärer, som en del i något temaarbete. Eller se EN snutt från "Fem myror" om en viss bokstav om de pratar om sådant.

    Hellre då att ha en dator med lämpliga pedagogiska spel som hjälper dem att träna finmotorik och/eller bokstäver, former, färger, prepositioner osv. Och i mycket små doser.
  8. 4
    Onödigt, tycker jag. Det finns så mycket annat roligt att göra!
    Om de ska titta på TV tycker jag att de kan titta på typ Hjärnkontoret eller andra dokumentärer, som en del i något temaarbete. Eller se EN snutt från "Fem myror" om en viss bokstav om de pratar om sådant.

    Hellre då att ha en dator med lämpliga pedagogiska spel som hjälper dem att träna finmotorik och/eller bokstäver, former, färger, prepositioner osv. Och i mycket små doser.
  9. Medlem sedan
    Oct 2004
    #5

    TV känns onödigt

    men att titta på film nån gång i veckan hade känts ok. I alla fall för de barn som är där många timmar i veckan. Mina 15-timmarsbarn tycker jag inte ska titta på film på dagis, utan ha andra aktiviteter eftersom de är där såpass lite.
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  10. 5
    TV känns onödigt men att titta på film nån gång i veckan hade känts ok. I alla fall för de barn som är där många timmar i veckan. Mina 15-timmarsbarn tycker jag inte ska titta på film på dagis, utan ha andra aktiviteter eftersom de är där såpass lite.
  11. Anonymaaaa
    #6
    På vår förskola kör de med fredagfilm VARJE vecka. Barnen ska själva ta med film 1ggr/termin och det är upp till de andra föräldrarna att ta reda på vilken film som ska visas och om man inte gillar den -opponera sig till den familj som "har" filmen den veckan... Helt sjukt enligt min mening.

    Mina barn ser alldeles tillräckligt på TV på fritiden och för de barn som behöver en vila där galna actionfigurer inte hoppar fram coh tllbaka blir fredagen väldigt jobbig.

  12. 6
    På vår förskola kör de med fredagfilm VARJE vecka. Barnen ska själva ta med film 1ggr/termin och det är upp till de andra föräldrarna att ta reda på vilken film som ska visas och om man inte gillar den -opponera sig till den familj som "har" filmen den veckan... Helt sjukt enligt min mening.

    Mina barn ser alldeles tillräckligt på TV på fritiden och för de barn som behöver en vila där galna actionfigurer inte hoppar fram coh tllbaka blir fredagen väldigt jobbig.

Liknande trådar

  1. Tv på förkolan? Vad tycker ni?
    By binchi & alexander in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 02:12
  2. Vad tycker ni om:
    By anonymt namn in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 18:12
  3. Vad tycker ni?
    By föredrar anonymitet in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 13:13
  4. Vad tycker ni om de här
    By Zophia in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 12:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar