Ekonomisk mognad?
_01 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    May 2001
    #1

    Ekonomisk mognad?

    Robbie åkte buss med sin morbror till Tom Tit i somras (jaja, det spelar ju egentligen ingen roll vart de åkte...) och glömde då sin ryggsäck som han haft som skolväska hela tiden någonstans, och vi verkar inte få tillbaka den. Sedan dess har han lånat mormors gamla ryggsäck som man har snett över ena axeln.

    Jag föreslog att vi skulle gå och köpa en riktig skolväska till honom idag, men då sa han att han gillar den han har nu. Och sen la han till att: - Och då tycker jag att vi kan spara de pengarna till något som vi verkligen behöver!!!

    Kan han vara mogen nog för att få veckopeng igen?
    Robbie nov -01 och Alice nov -09

    @->->- To walk on water you must leave the boat
  2. 1
    Ekonomisk mognad? Robbie åkte buss med sin morbror till Tom Tit i somras (jaja, det spelar ju egentligen ingen roll vart de åkte...) och glömde då sin ryggsäck som han haft som skolväska hela tiden någonstans, och vi verkar inte få tillbaka den. Sedan dess har han lånat mormors gamla ryggsäck som man har snett över ena axeln.

    Jag föreslog att vi skulle gå och köpa en riktig skolväska till honom idag, men då sa han att han gillar den han har nu. Och sen la han till att: - Och då tycker jag att vi kan spara de pengarna till något som vi verkligen behöver!!!

    Kan han vara mogen nog för att få veckopeng igen?
  3. Medlem sedan
    May 2001
    #2

    Igen?

    Har han haft det förrut? Jag tycker att det är bra med veckopeng, fast funkar inte på alla. Min äldste är hemsk med pengar, fortfarande, fast han börjar äändå fatta lite böttre nu (snart 14). Pontus får 20 kronor i veckan och det har varit lyckat. Han väljer att spara en del istället för att köpa godis och så köper han lego. Det är ju typ så jag vill att det ska funka, så att de lär sig något.
  4. 2
    Igen? Har han haft det förrut? Jag tycker att det är bra med veckopeng, fast funkar inte på alla. Min äldste är hemsk med pengar, fortfarande, fast han börjar äändå fatta lite böttre nu (snart 14). Pontus får 20 kronor i veckan och det har varit lyckat. Han väljer att spara en del istället för att köpa godis och så köper han lego. Det är ju typ så jag vill att det ska funka, så att de lär sig något.
  5. Medlem sedan
    May 2001
    #3
    Ja, när han gick i förskoleklassen fick han veckopeng - tror att det var 35 kronor varannan vecka när han var hos mig. Det funkade bra, han sparade pengar i två veckor för att kunna köpa Gormitis (de kostade 35 kr) då, eller om han ville ha något annat.

    Sen hände det en grej i slutet på vårterminen och det blev stort rabalder. Några killar i femman lurade Robbie och andra småkillar att göra affärer med Pokemonkort. Det visade sig att han hade tagit med 120 kr och fått en bunt kort tillbaka, efter lång tid. Vet inte hur många, det var nog en bra affär egentligen men grejen var ju att han inte alls var intresserad av dem, och han ska förstås inte göra affärer utan att vi vet om det och absolut inte i skolan. Det visste han ju egentligen och han var jätteolycklig.

    "Affären" gick tillbaka efter mycket om och men från den stora killen, och vi drog in veckopengen tills vidare och satte upp en kassabok för att han skulle lära sig handskas med pengarna. Sen har vi bara inte kommit igång med veckopeng igen. Han har fått lite då och då: vagnspengen när vi varit och handlat, låspengen i badhuset osv och han har fått skriva in noga vad han fått och sedan vad han gjort av med också, så jag tror det skulle kunna funka bättre nu och att han har bättre koll på pengars värde.
  6. 3
    Ja, när han gick i förskoleklassen fick han veckopeng - tror att det var 35 kronor varannan vecka när han var hos mig. Det funkade bra, han sparade pengar i två veckor för att kunna köpa Gormitis (de kostade 35 kr) då, eller om han ville ha något annat.

    Sen hände det en grej i slutet på vårterminen och det blev stort rabalder. Några killar i femman lurade Robbie och andra småkillar att göra affärer med Pokemonkort. Det visade sig att han hade tagit med 120 kr och fått en bunt kort tillbaka, efter lång tid. Vet inte hur många, det var nog en bra affär egentligen men grejen var ju att han inte alls var intresserad av dem, och han ska förstås inte göra affärer utan att vi vet om det och absolut inte i skolan. Det visste han ju egentligen och han var jätteolycklig.

    "Affären" gick tillbaka efter mycket om och men från den stora killen, och vi drog in veckopengen tills vidare och satte upp en kassabok för att han skulle lära sig handskas med pengarna. Sen har vi bara inte kommit igång med veckopeng igen. Han har fått lite då och då: vagnspengen när vi varit och handlat, låspengen i badhuset osv och han har fått skriva in noga vad han fått och sedan vad han gjort av med också, så jag tror det skulle kunna funka bättre nu och att han har bättre koll på pengars värde.

Liknande trådar

  1. Barnets ålder och mognad....
    By Norrlys in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 10:30
  2. Mognad...
    By Eliza62 in forum Kärlek & relationer
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 07:46
  3. har storlek med mognad att
    By pola in forum Ordet är fritt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 17:22
  4. Fråga kring mognad
    By snuttfia in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 09:05
  5. Sexuell mognad?
    By luddtussen in forum Sex & erotik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-05, 10:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar