Pratar alla barn??
_0704 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2001
    #1

    Pratar alla barn??

    Ja, pratar alla aprilbarn nu? Är det bara vår trollunge som inte riktigt har fått grepp om att knäcka talkoden ännu? Han babblar och babblar och babblar... men det är inte mycket vi förstår och det vi förstår är inte riktiga uttal direkt... t.ex "mölk" (mjölk) "icka" (dricka), "lala" (carolina), "bobo" (Storebror... Simon säger han inte ens), "gass" (glass), "smussig" (smutsig" etc. etc.
    Många gånger visar han också vad han menar istället för att prata, som när han vill påpeka att vi ska borsta tänderna nu, så gapar han, pekar i munnen och säger "aaaaahhh" och visar att man ska borsta...

    På BVC sist så sa de att vi behöver inte fundera på detta förrän han blir 3, men det känns som att alla andra jämnåriga pratar mycket mycket mer än vad vår 2-åring gör! Jag rycker på axlarna ännu och hoppas det löser sig, men det finns ju andra som ifrågasätter varför han inte kan prata bättre... Vilket kan bli lite jobbigt ibland. Någon som känner igen sig, eller är jag ensamast i världen med ett barn som inte snackar sjumilslånga meningar (han syster pratade ju flerordsmeningar i samma ålder utan problem... och ja, jag vet att man inte ska jämföra, men det är väl därför folk i omgivningen undrar....)

    Hoppas alla andra underbara gosungar mår bra (och mammor och pappor med då!)

    Kram!
    Cesse ~stolt mamma till Simon -01, Carolina -04, Daniel -07 och Victoria -10~

    http://gallery.ccps.se (Vårt galleri/fotoalbum på webben där man kan beskåda våra underbara trollungar)
  2. 1
    Pratar alla barn?? Ja, pratar alla aprilbarn nu? Är det bara vår trollunge som inte riktigt har fått grepp om att knäcka talkoden ännu? Han babblar och babblar och babblar... men det är inte mycket vi förstår och det vi förstår är inte riktiga uttal direkt... t.ex "mölk" (mjölk) "icka" (dricka), "lala" (carolina), "bobo" (Storebror... Simon säger han inte ens), "gass" (glass), "smussig" (smutsig" etc. etc.
    Många gånger visar han också vad han menar istället för att prata, som när han vill påpeka att vi ska borsta tänderna nu, så gapar han, pekar i munnen och säger "aaaaahhh" och visar att man ska borsta...

    På BVC sist så sa de att vi behöver inte fundera på detta förrän han blir 3, men det känns som att alla andra jämnåriga pratar mycket mycket mer än vad vår 2-åring gör! Jag rycker på axlarna ännu och hoppas det löser sig, men det finns ju andra som ifrågasätter varför han inte kan prata bättre... Vilket kan bli lite jobbigt ibland. Någon som känner igen sig, eller är jag ensamast i världen med ett barn som inte snackar sjumilslånga meningar (han syster pratade ju flerordsmeningar i samma ålder utan problem... och ja, jag vet att man inte ska jämföra, men det är väl därför folk i omgivningen undrar....)

    Hoppas alla andra underbara gosungar mår bra (och mammor och pappor med då!)

    Kram!
  3. Malla
    #2
    Ja här pratas det för fullt och även en del längre meningar. Alla ljud är inte på plats men talet är begripligt. Gå på din magkänsla. Om du känner oro be om remiss till logoped. Om du inte är orolig så avvakta. Ett av mina barn har en grav språkstörning och flera har varit sena med språkljuden.
    Du kan läsa om språkutveckling med mera på den här sidan: http://www.blom.just.nu/
  4. 2
    Ja här pratas det för fullt och även en del längre meningar. Alla ljud är inte på plats men talet är begripligt. Gå på din magkänsla. Om du känner oro be om remiss till logoped. Om du inte är orolig så avvakta. Ett av mina barn har en grav språkstörning och flera har varit sena med språkljuden.
    Du kan läsa om språkutveckling med mera på den här sidan: http://www.blom.just.nu/
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Markus pratar faktiskt jättebra, bättre än genomsnitt tror jag.
    Dessutom tänker han efter innan han säger något, speciellt när han ska berätta något som hänt. Kul när man ser hur han väljer sina ord.

    Om det är så att du är orolig för att något ska vara fel, främst med hörseln tycker jag att du ska stå på dig för en ordentlig kontroll. Inget man ska vänta med. Ju tidigare man får ett negativt svar, ju bättre är det.
    Det är kanske inte troligt att det är något fel, men det är skönt att ha uteslutit det om du är orolig.

    Barn pratar otroligt olika och det kommer säkert sätta fart på honom också så småningom.
    Det går ju i perioder, eller det har gjort det här hemma i alla fall.

    Lycka till och uppdatera gärna.
  6. 3
    Markus pratar faktiskt jättebra, bättre än genomsnitt tror jag.
    Dessutom tänker han efter innan han säger något, speciellt när han ska berätta något som hänt. Kul när man ser hur han väljer sina ord.

    Om det är så att du är orolig för att något ska vara fel, främst med hörseln tycker jag att du ska stå på dig för en ordentlig kontroll. Inget man ska vänta med. Ju tidigare man får ett negativt svar, ju bättre är det.
    Det är kanske inte troligt att det är något fel, men det är skönt att ha uteslutit det om du är orolig.

    Barn pratar otroligt olika och det kommer säkert sätta fart på honom också så småningom.
    Det går ju i perioder, eller det har gjort det här hemma i alla fall.

    Lycka till och uppdatera gärna.
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4
    Ja Lille J pratar hur mycket och bra som helst. Jag är förvånad för storasystster sa inte mycket begripligt förrän efter 2 år och minst 3 månader...
    Men han är grym på att hoppa och klättra med och det hänger tydligen ihop...
    Jag tror inte du behöver bekymra dig än alla barn är olika. De fokuserar på olika saker. Pojkar brukar väl dessutom kunna vara senare än tjejer. Vi har det tvärtemot då syrran var sen och det är nog "enklare" att hantera. Hoppas det släpper snart!
    Försök träna grovmotorik och läsa om ni har tid! Det brukar ju hjälpa/vara bra

    Kram och lycka till
  8. 4
    Ja Lille J pratar hur mycket och bra som helst. Jag är förvånad för storasystster sa inte mycket begripligt förrän efter 2 år och minst 3 månader...
    Men han är grym på att hoppa och klättra med och det hänger tydligen ihop...
    Jag tror inte du behöver bekymra dig än alla barn är olika. De fokuserar på olika saker. Pojkar brukar väl dessutom kunna vara senare än tjejer. Vi har det tvärtemot då syrran var sen och det är nog "enklare" att hantera. Hoppas det släpper snart!
    Försök träna grovmotorik och läsa om ni har tid! Det brukar ju hjälpa/vara bra

    Kram och lycka till
  9. Medlem sedan
    Oct 2009
    #5
    Näää inte här heller pratas de särskilt bra jämfört m andra i samma ålder, men hoppas oxå att han börjar mer o mer. när jag frågar han om han kan säga nå ord, håller han för öron oftast, o vill inte svara,
    säger (svåra ord) kan man tycka som : dusch, hjälm soppa bland annat men inte jätte många ord.
    Han gör oftast sig förstådd m o visa o tecken...
    men märker lite mer o mer , han är bråkig på andra barn, drar i kläder o knuffas att det verkar vara hans sätt o få kontakt m andra barn,, men JÄTTE JOBBIGT för mig när vi är iväg o leker för jag är på hel vakt hela tiden, har lillebror på 8 månader med så än så länge är han lugn o snäll, men snart kryper han omkring,,,

    nä som du säger omöjligt o jämföra andra barn, alla är bra på olika saker, men ibland gör man ju det ändå..
  10. 5
    Näää inte här heller pratas de särskilt bra jämfört m andra i samma ålder, men hoppas oxå att han börjar mer o mer. när jag frågar han om han kan säga nå ord, håller han för öron oftast, o vill inte svara,
    säger (svåra ord) kan man tycka som : dusch, hjälm soppa bland annat men inte jätte många ord.
    Han gör oftast sig förstådd m o visa o tecken...
    men märker lite mer o mer , han är bråkig på andra barn, drar i kläder o knuffas att det verkar vara hans sätt o få kontakt m andra barn,, men JÄTTE JOBBIGT för mig när vi är iväg o leker för jag är på hel vakt hela tiden, har lillebror på 8 månader med så än så länge är han lugn o snäll, men snart kryper han omkring,,,

    nä som du säger omöjligt o jämföra andra barn, alla är bra på olika saker, men ibland gör man ju det ändå..
  11. Medlem sedan
    Apr 2009
    #6
    Ja, jag måste säga att det har kommit igång väldigt mycket och det var som om det kom igång på riktigt nu efter sommaren. Jag tycker inte att man ska jämföra barn, vilket du iofs inte gör.

    Allt kommer olika till barnen och så är det väl genom hela livet...kanske man kan säga.
  12. 6
    Ja, jag måste säga att det har kommit igång väldigt mycket och det var som om det kom igång på riktigt nu efter sommaren. Jag tycker inte att man ska jämföra barn, vilket du iofs inte gör.

    Allt kommer olika till barnen och så är det väl genom hela livet...kanske man kan säga.

Liknande trådar

  1. pratar era barn?
    By Possan in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 16:06
  2. pratar alla barn bra/mycket?
    By ~Marie~ in forum _0605 Majbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 14:16
  3. pratar alla era barn??
    By anonymt namn in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 22:16
  4. Pratar ni med era barn
    By Bian in forum _96 Alla barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-01, 22:31
  5. pratar era barn?
    By Millan med 4 in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 22:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar