Diagnos: Lindrig utvecklings störning
Utvecklingshämning
  1. Medlem sedan
    Oct 2000
    #1

    Diagnos: Lindrig utvecklings störning

    Hej!
    En kort sammanfattning; Min son har efter flera utredningar fått diagnosen lindrig utvecklings störning, med en viss tvekan. De kan inte sätta den till 100% då det psykologiska testet var så ojämt. Han ligger under medel i det mesta men i vissa "ämne" över det normala. Han är ett barn som har hamnat i gråsonen. Det var svårt att ställa en diagnos på honom, men för att bli inskriven på barn- och ungdomshabiliteringen fick han diagnosen - lindrig utveckling störning.

    Nu till lite praktiska funderingar som vi har. I o m resultatet fick vi även reda på att vi har rätt till ersättning från försäkringskassa. Ett kvarts basbelopp. Men ska man verkligen söka ersättning? Kommer sonen bli "stämplad" för all framtid i fk´s register? Kommer det att "skada" honom längre fram i livet? Hur har ni gjort?

    Kramar
  2. 1
    Diagnos: Lindrig utvecklings störning Hej!
    En kort sammanfattning; Min son har efter flera utredningar fått diagnosen lindrig utvecklings störning, med en viss tvekan. De kan inte sätta den till 100% då det psykologiska testet var så ojämt. Han ligger under medel i det mesta men i vissa "ämne" över det normala. Han är ett barn som har hamnat i gråsonen. Det var svårt att ställa en diagnos på honom, men för att bli inskriven på barn- och ungdomshabiliteringen fick han diagnosen - lindrig utveckling störning.

    Nu till lite praktiska funderingar som vi har. I o m resultatet fick vi även reda på att vi har rätt till ersättning från försäkringskassa. Ett kvarts basbelopp. Men ska man verkligen söka ersättning? Kommer sonen bli "stämplad" för all framtid i fk´s register? Kommer det att "skada" honom längre fram i livet? Hur har ni gjort?

    Kramar
  3. Medlem sedan
    Nov 2009
    #2
    Försäkringskassans uppgifter är det sekretess på och vad jag vet så får de inte samköra sina register på något sätt. Du kan nog lugnt söka vårdbidrag för honom. Jag har vårdbidrag för min son. En del av vårdbidraget är pensionsgrundande och det känns extra viktigt då jag har svårt att få ihop till 100% heltid.
  4. 2
    Försäkringskassans uppgifter är det sekretess på och vad jag vet så får de inte samköra sina register på något sätt. Du kan nog lugnt söka vårdbidrag för honom. Jag har vårdbidrag för min son. En del av vårdbidraget är pensionsgrundande och det känns extra viktigt då jag har svårt att få ihop till 100% heltid.
  5. Anonym
    #3

    ang vårdbidrag

    Jag funderar också på att söka vårdbidrag, men orkar inte

    med läkarbesök och så nu... vet att grabben skulle bli arg o inte

    följa med heller...

    Undrar nu, MÅSTE grabben gå till läkare när man ansöker

    om detta eller räcker det med att han faktiskt går i särkolan?
  6. 3
    ang vårdbidrag Jag funderar också på att söka vårdbidrag, men orkar inte

    med läkarbesök och så nu... vet att grabben skulle bli arg o inte

    följa med heller...

    Undrar nu, MÅSTE grabben gå till läkare när man ansöker

    om detta eller räcker det med att han faktiskt går i särkolan?

Liknande trådar

  1. utvecklings faserna
    By Sissi82 in forum _0805 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 23:39
  2. Utvecklings-samtal
    By Samtal in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-19, 16:45
  3. Vb för lindrig utv.störning?
    By aaaa in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 22:22
  4. Aspergers/lindrig ut.störning
    By syrena52 in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 13:19
  5. Aspergers/lindrig ut.störning
    By syrena52 in forum Autismspektrum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 10:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar