Vårdbidrag till två barn med autism
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Sep 2009
    #1

    Vårdbidrag till två barn med autism

    Hej alla här på forumet!
    Jag har två söner med autism, 6 och 5 år gamla. Att få helt vårdbidrag för första killen var inga problem. Andra killen är precis lika krävande så jag trodde jag skulle få dubbla bidrag. (varför inte?? Två diagnoser, två barn=dubbelt jävla jobbigt! Ursäkta språket, men ni fattar nog vad jag pratar om!)
    Trots att jag beskrev hur otroligt svårt det är med dessa barn, att alltid hålla dem isär så de inte ryker ihop, så fick vi bara ett och ett halvt bidrag. Motiveringen; extraarbetet överstiger inte 7 timmar/vecka. Jag överklagade o bifogade en lista där jag noga beräknat allt extraarbete till närmare 80 timmar per vecka! PER BARN!
    Det avslogs, med motivering att barnen bör kunna passas tillsammans i hemmet. SUCK, det var ju det som INTE går! Tingsrätten valde att följa försäkringskassans linje.

    Är detta en regel; att barn nr två bara får ett halvt bidrag?
    Jag överklagade inte för pengarna, bara för principen. Två barn med lika diagnos bör betinga samma vårdbidrag/barn! Barnen utreds ju en och en och övriga familjen ska då på inget sätt spela in.

    Råkar dessutom veta att en familj i Stockholm fått dubbelt vårdbidrag för sina två autistiska söner.
    Jag är tacksam om ni vill berätta om era erfarenheter av vårdbidrag!
    Mvh/Linis, ny på forumet
  2. 1
    Vårdbidrag till två barn med autism Hej alla här på forumet!
    Jag har två söner med autism, 6 och 5 år gamla. Att få helt vårdbidrag för första killen var inga problem. Andra killen är precis lika krävande så jag trodde jag skulle få dubbla bidrag. (varför inte?? Två diagnoser, två barn=dubbelt jävla jobbigt! Ursäkta språket, men ni fattar nog vad jag pratar om!)
    Trots att jag beskrev hur otroligt svårt det är med dessa barn, att alltid hålla dem isär så de inte ryker ihop, så fick vi bara ett och ett halvt bidrag. Motiveringen; extraarbetet överstiger inte 7 timmar/vecka. Jag överklagade o bifogade en lista där jag noga beräknat allt extraarbete till närmare 80 timmar per vecka! PER BARN!
    Det avslogs, med motivering att barnen bör kunna passas tillsammans i hemmet. SUCK, det var ju det som INTE går! Tingsrätten valde att följa försäkringskassans linje.

    Är detta en regel; att barn nr två bara får ett halvt bidrag?
    Jag överklagade inte för pengarna, bara för principen. Två barn med lika diagnos bör betinga samma vårdbidrag/barn! Barnen utreds ju en och en och övriga familjen ska då på inget sätt spela in.

    Råkar dessutom veta att en familj i Stockholm fått dubbelt vårdbidrag för sina två autistiska söner.
    Jag är tacksam om ni vill berätta om era erfarenheter av vårdbidrag!
    Mvh/Linis, ny på forumet
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    Ja jag har 2

    barn med diagnoser. Alexander, snart 10 år, med atypisk autism, sotos syndrom och astma. Oliver, 7 år snart, med högfungerande autism, amblyopi och tvångssyndrom. Det är dessa diagnoser som står i vb:et. Alicia har selektiv mutism, nydiagnosticerad) och henne har vi inget för. Pojkarna fick sina diagnoser tätt så vi sökte för båda samtidigt så jag vet inte hur mycket jag har för varje barn. Men vi har också 1 1/2 VB OCH DET ÄR OVANLIGT SA MIN HANDLÄGGARE. jAG SKA NOG VARA GLAD FÖR DET. Oj kom åt caps lock och orkar inte sudda.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  4. 2
    Ja jag har 2 barn med diagnoser. Alexander, snart 10 år, med atypisk autism, sotos syndrom och astma. Oliver, 7 år snart, med högfungerande autism, amblyopi och tvångssyndrom. Det är dessa diagnoser som står i vb:et. Alicia har selektiv mutism, nydiagnosticerad) och henne har vi inget för. Pojkarna fick sina diagnoser tätt så vi sökte för båda samtidigt så jag vet inte hur mycket jag har för varje barn. Men vi har också 1 1/2 VB OCH DET ÄR OVANLIGT SA MIN HANDLÄGGARE. jAG SKA NOG VARA GLAD FÖR DET. Oj kom åt caps lock och orkar inte sudda.
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Vi har också 1,5 men då har Nora autismliknande tillstånd och nej hon är inte lika krävande som Saga men vi kommer söka snart igen (vi måste söka vartannat år) och eftersom Saga börjat slå sina systrar och det blivit mer jobb med Nora iom skolan så får vi väl se vad som händer...
  6. 3
    Vi har också 1,5 men då har Nora autismliknande tillstånd och nej hon är inte lika krävande som Saga men vi kommer söka snart igen (vi måste söka vartannat år) och eftersom Saga börjat slå sina systrar och det blivit mer jobb med Nora iom skolan så får vi väl se vad som händer...
  7. Medlem sedan
    Mar 2000
    #4
    Du ska nog vara VÄLDIGT glad för det beslutet. Vi har två barn med asperger syndrom, det ena har även typ1-diabetes som är väldigt krävande. Vi kämpar hela tiden med att hålla dessa två isär. Från början hade vi 3/4 vb för äldsta barnet. När sedan andra barnet diagnosticerades så sökte vi om, men fick ingen höjning alls. Fortfarande 3/4.
  8. 4
    Du ska nog vara VÄLDIGT glad för det beslutet. Vi har två barn med asperger syndrom, det ena har även typ1-diabetes som är väldigt krävande. Vi kämpar hela tiden med att hålla dessa två isär. Från början hade vi 3/4 vb för äldsta barnet. När sedan andra barnet diagnosticerades så sökte vi om, men fick ingen höjning alls. Fortfarande 3/4.
  9. Medlem sedan
    Nov 2001
    #5
    jag har 1/4. Överklagat, men inte ens fått svar på det.
  10. 5
    jag har 1/4. Överklagat, men inte ens fått svar på det.
  11. Medlem sedan
    Nov 2006
    #6
    Om jag inte skickat det till er så skickar jag gärna rättspraxis m.m. Det står på 3 ställen att praxis för barn med autism är ett helt vårdbidrag.
    /Anna
    [email protected]
  12. 6
    Om jag inte skickat det till er så skickar jag gärna rättspraxis m.m. Det står på 3 ställen att praxis för barn med autism är ett helt vårdbidrag.
    /Anna
    [email protected]
  13. Medlem sedan
    Mar 2000
    #7
    Om jag inte skickat det till er så skickar jag gärna rättspraxis m.m. Det står på 3 ställen att praxis för barn med autism är ett helt vårdbidrag.
    /Anna
    [email protected]
    Är det infantil autism man syftar på då? Jag mailar dig oxå så du kan skicka det till mig!
  14. 7
    Om jag inte skickat det till er så skickar jag gärna rättspraxis m.m. Det står på 3 ställen att praxis för barn med autism är ett helt vårdbidrag.
    /Anna
    [email protected]
    Är det infantil autism man syftar på då? Jag mailar dig oxå så du kan skicka det till mig!

Liknande trådar

  1. Vårdbidrag för autism?
    By ulricac in forum Autismspektrum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-09-21, 05:18
  2. Vårdbidrag autism..
    By pcalma in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 16:22
  3. vårdbidrag för autism
    By doriz in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 06:59
  4. vårdbidrag och autism
    By doriz in forum Autismspektrum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 17:38
  5. 1/4 vårdbidrag - autism
    By Liah79 in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 17:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar