Min son är stressad
_98 Alla barn
  1. Anonym
    #1

    Min son är stressad

    Jag har ett problem som jag undrar hur man kan lösa. Min son tränar många olika sporter och umgås bara med kompisar som alla tränar. Det har blivit en stress om att vara "bäst" och få spela med de bästa. Alla hans kompisar tillhör de "bästa". Han kan inte avstå från någon sport och hittills funkar det med tiderna men det blir träning varje dag i veckan och match på helgerna, detta kommer att glesas ut lite längre fram i vinter så det blir någon vilodag men vissa dagar är det träning två gånger.

    Nu har fröken hört av sig och har problem med att han är för "intensiv" i skolan och inte avslutar uppgifter ordentligt, hafsar igenom dem osv. Vi har varit noga med att han måste göra sina läxor och han är otroligt duktig så där uppstår inga problem utan mer att jag tror att stressen att leva upp till att jämt försöka hålla sig bland de bästa är jobbigt för honom. Att alltid kolla om han blivit uttagen till en match - besvikelsen när kompisarna blivit det och inte han osv.

    Han försöker leva upp till en bild som är tuff att hålla.

    Jag tror att han är pressad men att säga att han inte får träna skulle vara en bestraffning för honom som lever för detta med att träna. Vad kan man göra någon som har tips och/eller erfarenhet och kan ge mig bra råd?
  2. 1
    Min son är stressad Jag har ett problem som jag undrar hur man kan lösa. Min son tränar många olika sporter och umgås bara med kompisar som alla tränar. Det har blivit en stress om att vara "bäst" och få spela med de bästa. Alla hans kompisar tillhör de "bästa". Han kan inte avstå från någon sport och hittills funkar det med tiderna men det blir träning varje dag i veckan och match på helgerna, detta kommer att glesas ut lite längre fram i vinter så det blir någon vilodag men vissa dagar är det träning två gånger.

    Nu har fröken hört av sig och har problem med att han är för "intensiv" i skolan och inte avslutar uppgifter ordentligt, hafsar igenom dem osv. Vi har varit noga med att han måste göra sina läxor och han är otroligt duktig så där uppstår inga problem utan mer att jag tror att stressen att leva upp till att jämt försöka hålla sig bland de bästa är jobbigt för honom. Att alltid kolla om han blivit uttagen till en match - besvikelsen när kompisarna blivit det och inte han osv.

    Han försöker leva upp till en bild som är tuff att hålla.

    Jag tror att han är pressad men att säga att han inte får träna skulle vara en bestraffning för honom som lever för detta med att träna. Vad kan man göra någon som har tips och/eller erfarenhet och kan ge mig bra råd?
  3. Medlem sedan
    Dec 2000
    #2
    fast tror du inte om ni satte er ner och pratade om alltihop med träningen, och förklarade hur ni ser på det, att han skulle förstå. Man kan inte träna allt, man måste någongång välja och det är kanske dags för det nu. Min dotter tränar ju alla vardagar utom tisdag, men det är ju samma sport, vilket gör det hela lite enklare vid tävlingar. Hon tränade friidrott med förrut, men fick välja bort den för simningen. Man måste ha ett "normalt" liv med och det behöver inte vara sämre med färre sporter. Tror han kommer att känna det själv.
  4. 2
    fast tror du inte om ni satte er ner och pratade om alltihop med träningen, och förklarade hur ni ser på det, att han skulle förstå. Man kan inte träna allt, man måste någongång välja och det är kanske dags för det nu. Min dotter tränar ju alla vardagar utom tisdag, men det är ju samma sport, vilket gör det hela lite enklare vid tävlingar. Hon tränade friidrott med förrut, men fick välja bort den för simningen. Man måste ha ett "normalt" liv med och det behöver inte vara sämre med färre sporter. Tror han kommer att känna det själv.

Liknande trådar

  1. OT Så stressad
    By "Es mamma" in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 20:25
  2. stressad
    By anonymt namn in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-02, 07:28
  3. Stressad
    By Carro m 4 in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 09:55
  4. Stressad
    By -LillaMy- in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 21:46
  5. Stressad!
    By Anso in forum Hälsa & välbefinnande
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 22:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar