Knyta skorna själv?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2003
    #1

    Knyta skorna själv?

    Min mellankille, åtta i slutet av november, är en smart kille men lite åt det fumliga hållet. Han kan inte riktigt knyta sina skor än själv, vi hårdtränar nu och knyter halvrosetter (jag tänkte att det var lättast i början..) varje kväll. Han vill gärna ha lite coola kläder och skor och det inbegriper icke kardborrband. Dessutom är det bra att kunna knyta skorna själv på skolgympan och så.

    Hur gamla har era varit när de klarat knytningen helt själv?
    Har ni några bra tips på hur man kan öva och motivera?
    Jag funderar på att ta till den gamla hederliga mutan/belöningen "När du kan knyta själv sticker vi och köper en ny yu-gi-oh-lek!". Tror ni det funkar?

    Tacksam, som alltid, för input

    Jenny
  2. 1
    Knyta skorna själv? Min mellankille, åtta i slutet av november, är en smart kille men lite åt det fumliga hållet. Han kan inte riktigt knyta sina skor än själv, vi hårdtränar nu och knyter halvrosetter (jag tänkte att det var lättast i början..) varje kväll. Han vill gärna ha lite coola kläder och skor och det inbegriper icke kardborrband. Dessutom är det bra att kunna knyta skorna själv på skolgympan och så.

    Hur gamla har era varit när de klarat knytningen helt själv?
    Har ni några bra tips på hur man kan öva och motivera?
    Jag funderar på att ta till den gamla hederliga mutan/belöningen "När du kan knyta själv sticker vi och köper en ny yu-gi-oh-lek!". Tror ni det funkar?

    Tacksam, som alltid, för input

    Jenny
  3. Medlem sedan
    Apr 2007
    #2
    jadu, min äldsta kunde knyta själv då hon var 6, tvåan då hon var 8 ungefär, sonen är 10 nu och kan fortfarande inte knyta en rosett.
    Minstingen på 8 lärde sig då hon var en 5-6....

    Det där är olika och tar olika lång tid, men övning ger färdighet och skam den som ger sig.
  4. 2
    jadu, min äldsta kunde knyta själv då hon var 6, tvåan då hon var 8 ungefär, sonen är 10 nu och kan fortfarande inte knyta en rosett.
    Minstingen på 8 lärde sig då hon var en 5-6....

    Det där är olika och tar olika lång tid, men övning ger färdighet och skam den som ger sig.
  5. Medlem sedan
    Dec 1999
    #3

    Dottern 5,5år

    Lärde sig på bara några försök för ett par veckor sedan. Motiverad var hon att komma snabbt ut på dagisgården.
    Sonen var väl lite äldre men då var det ingen som stressade på honom.

    Uppmuntra med nya skor om han lär sig knyta själv först! Det går ju att träna¨på någon annans
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  6. 3
    Dottern 5,5år Lärde sig på bara några försök för ett par veckor sedan. Motiverad var hon att komma snabbt ut på dagisgården.
    Sonen var väl lite äldre men då var det ingen som stressade på honom.

    Uppmuntra med nya skor om han lär sig knyta själv först! Det går ju att träna¨på någon annans
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4
    Min annars rätt fiffige son, 6 år i morgon, kan inte knyta skorna själv. Han snickrar rätt mycket och pysslar men just skoknytningen har inte funkat än. Sen blir det väl inte bättre av att han har skor med kardborreknäppning så han MÅSTE ju inte.
  8. 4
    Min annars rätt fiffige son, 6 år i morgon, kan inte knyta skorna själv. Han snickrar rätt mycket och pysslar men just skoknytningen har inte funkat än. Sen blir det väl inte bättre av att han har skor med kardborreknäppning så han MÅSTE ju inte.
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5
    Mina har varit rätt sena, men de lärde sig när de var riktigt motiverade. Minsta är nu 9 och lärde sig för att få ett par efterlängtade snörskor :-)
  10. 5
    Mina har varit rätt sena, men de lärde sig när de var riktigt motiverade. Minsta är nu 9 och lärde sig för att få ett par efterlängtade snörskor :-)
  11. Medlem sedan
    Oct 2006
    #6
    Det där är SÅ olika, jag var fyra år (tålmodig dagmamma och kardborrmodeller fanns nog inte), dottern 6 år, mellansonen 7 år kan inte än men har snygga med slejf i stl 35 så visst finns det (samma modell finns för vuxna) och lillkillen har kunnat knyta några gånger men oftast inte, fyller 6 år i veckan.

    Det är träna träna träna som gäller, lär du ut den enkla metoden med två öglor?
    Den andra kan inte ens en del vuxna (du vet, en ögla och en utan man slår runt och trär igenom).
  12. 6
    Det där är SÅ olika, jag var fyra år (tålmodig dagmamma och kardborrmodeller fanns nog inte), dottern 6 år, mellansonen 7 år kan inte än men har snygga med slejf i stl 35 så visst finns det (samma modell finns för vuxna) och lillkillen har kunnat knyta några gånger men oftast inte, fyller 6 år i veckan.

    Det är träna träna träna som gäller, lär du ut den enkla metoden med två öglor?
    Den andra kan inte ens en del vuxna (du vet, en ögla och en utan man slår runt och trär igenom).
  13. Medlem sedan
    Nov 2003
    #7
    ?? Den enkla modellen?? (Jag undrar om jag ens kan knyta skorna själv egentligen). Vi har kört ögla-omslag-änden igenom-dra i ögla och ände. Ett av problemen för honom är att man måste byta grepp när man skall dra igenom änden för han gör (första) öglan med höger hand och den behöver han sedan för att peta ut änden under omslaget (Hur rörigt blev inte det där?)
    Finns det en enklare modell? Isf är jag evigt tacksam för den!!

    jenny
  14. 7
    ?? Den enkla modellen?? (Jag undrar om jag ens kan knyta skorna själv egentligen). Vi har kört ögla-omslag-änden igenom-dra i ögla och ände. Ett av problemen för honom är att man måste byta grepp när man skall dra igenom änden för han gör (första) öglan med höger hand och den behöver han sedan för att peta ut änden under omslaget (Hur rörigt blev inte det där?)
    Finns det en enklare modell? Isf är jag evigt tacksam för den!!

    jenny
  15. Medlem sedan
    Oct 2006
    #8
    Ja, OM jag fattar rätt gör du vuxenrosett? Den enkla (som är lättare att göra om man är liten) är att göra två öglor och sen knyta de två öglorna som man knuter en knut!
    Herregud, hur förklarar man det, jag vill gestikulera *S*

    Prova själv först, två öglor och sen bara slå den ena öglan om den andra och dra den igenom och knyta. Så lärde dagmamman mig!
  16. 8
    Ja, OM jag fattar rätt gör du vuxenrosett? Den enkla (som är lättare att göra om man är liten) är att göra två öglor och sen knyta de två öglorna som man knuter en knut!
    Herregud, hur förklarar man det, jag vill gestikulera *S*

    Prova själv först, två öglor och sen bara slå den ena öglan om den andra och dra den igenom och knyta. Så lärde dagmamman mig!
  17. Medlem sedan
    Nov 2003
    #9
    Ahaaa!! Det var smart, det skall jag prova. Jag får väl öva lite själv först (viftar med tungan i mungipan). Det kanske finns hopp då, för kardborreskor i storlek 35 ser helt enkelt.lite muppiga ut.

    Tack!!

    jenny
  18. 9
    Ahaaa!! Det var smart, det skall jag prova. Jag får väl öva lite själv först (viftar med tungan i mungipan). Det kanske finns hopp då, för kardborreskor i storlek 35 ser helt enkelt.lite muppiga ut.

    Tack!!

    jenny
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10
    Brorsan lärde sig dubbla öglor av "Kung Kalle" på tv en gång på tidigt 80-tal
  20. 10
    Brorsan lärde sig dubbla öglor av "Kung Kalle" på tv en gång på tidigt 80-tal
  21. Medlem sedan
    Oct 2006
    #11
    Av vad? Inser att jag är gammal *S*
    Jag trodde alla gjorde så? Först alltså.
    Min rosettlärare hette Sonja, 1974.
  22. 11
    Av vad? Inser att jag är gammal *S*
    Jag trodde alla gjorde så? Först alltså.
    Min rosettlärare hette Sonja, 1974.
  23. Medlem sedan
    Feb 2004
    #12
    Har en 14 åring som inte kan knyta,han kan i nte knyta knut ens.har övat massor men han har problem med finmotoriken.Sonen på 9 år kan om han vill men är slö och vill ha skor med karborre.Fast vi har hittat rätt snygga skor med karborr band
  24. 12
    Har en 14 åring som inte kan knyta,han kan i nte knyta knut ens.har övat massor men han har problem med finmotoriken.Sonen på 9 år kan om han vill men är slö och vill ha skor med karborre.Fast vi har hittat rätt snygga skor med karborr band

Liknande trådar

  1. Knyta skorna!
    By lisalina in forum Skolbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-22, 07:16
  2. Kan era sjuåringar knyta skorna?
    By Hanna panna in forum _01 Vårbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 10:46
  3. Knyta an?
    By -Maria N- in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 18:18
  4. nej nu ska jag ta och knyta mig
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 22:05
  5. Nu ska jag knyta mig
    By daisy in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 22:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar