Jag blir så ledsen..
Utvecklingshämning
  1. Medlem sedan
    Oct 2000
    #1

    Jag blir så ledsen..

    Hörde idag i skolan att en av pojkarna ska ha kalas. -Vilka ska du bjuda, frågar en kille. - Alla killarna i klassen, svarade killen som ska ha kalas. - T.o.m. xxxxxx, frågade samme kille. - Ja, alla, sa "kalaspojken". Jag är då mamma till xxxxxx och blir så ledsen när man får höra något sådant. Lejonmamman i mig ville bara säga till den frågande pojken om varför xxxxxx kan vara på ett visst sett. Men gjorde det inte, för jag tror inte han kommer att förstå. Barnen är 6 år och går i förskoleklass.
  2. 1
    Jag blir så ledsen.. Hörde idag i skolan att en av pojkarna ska ha kalas. -Vilka ska du bjuda, frågar en kille. - Alla killarna i klassen, svarade killen som ska ha kalas. - T.o.m. xxxxxx, frågade samme kille. - Ja, alla, sa "kalaspojken". Jag är då mamma till xxxxxx och blir så ledsen när man får höra något sådant. Lejonmamman i mig ville bara säga till den frågande pojken om varför xxxxxx kan vara på ett visst sett. Men gjorde det inte, för jag tror inte han kommer att förstå. Barnen är 6 år och går i förskoleklass.
  3. Medlem sedan
    Feb 2003
    #2
    Förstår att du blir ledsen, det känns ända in i märgen! Känner så väl igen det med min pojke. Nu är han 12 år och vi håller på med utredning ang utvecklingshämning/asperger......min pojke är väldigt inåtvänd och har inga direkta kompisar i klassen, han går i vanlig skola men vi ska ev byta till särskola. Han blir inte ofta bjuden på kalas heller.....det känns tungt men jag hoppas han kommer mer till sin rätt när vi byter skola.

    Hoppas det ordnar sig för er......Kram
  4. 2
    Förstår att du blir ledsen, det känns ända in i märgen! Känner så väl igen det med min pojke. Nu är han 12 år och vi håller på med utredning ang utvecklingshämning/asperger......min pojke är väldigt inåtvänd och har inga direkta kompisar i klassen, han går i vanlig skola men vi ska ev byta till särskola. Han blir inte ofta bjuden på kalas heller.....det känns tungt men jag hoppas han kommer mer till sin rätt när vi byter skola.

    Hoppas det ordnar sig för er......Kram
  5. Medlem sedan
    Feb 2005
    #3

    Förstår dig så väl....

    Jag har tvillingar, den ena med flera funktionsnedsättningar. Båda gick på samma förskola. Det var många, många gånger jag satt med tårarna i ögonen när jag hittade ett inbjudningskort, dvs den ena var bjuden, inte den andra! Till och med av personal som jobbar på hab och som varit med på "ronder på hab". Vi fick lösa det så att den ena fick gå iväg själv. Min åsikt om det här är att vuxna dvs föräldrar visar barnen att man kan "välja" bort någon... För oss var det absolut inget problem att följa med ena dottern som resurs och en stor eloge till de barn/föräldrar som bjöd båda barnen!
  6. 3
    Förstår dig så väl.... Jag har tvillingar, den ena med flera funktionsnedsättningar. Båda gick på samma förskola. Det var många, många gånger jag satt med tårarna i ögonen när jag hittade ett inbjudningskort, dvs den ena var bjuden, inte den andra! Till och med av personal som jobbar på hab och som varit med på "ronder på hab". Vi fick lösa det så att den ena fick gå iväg själv. Min åsikt om det här är att vuxna dvs föräldrar visar barnen att man kan "välja" bort någon... För oss var det absolut inget problem att följa med ena dottern som resurs och en stor eloge till de barn/föräldrar som bjöd båda barnen!
  7. Medlem sedan
    Oct 2000
    #4
    Så ruttet gjort. Hur kan man bara bjuda den ena utan den andra? Har det blivit bättre nu? Hur gamla är dina flickor?
  8. 4
    Så ruttet gjort. Hur kan man bara bjuda den ena utan den andra? Har det blivit bättre nu? Hur gamla är dina flickor?
  9. Medlem sedan
    Oct 2000
    #5
    Hur går det för er? Hur långt har ni kommit i utredningen? En tröst för mig/oss är att sonen inte verkar ta någon "skada", än så länge.... Men vad händer när han blir mer medveten???
  10. 5
    Hur går det för er? Hur långt har ni kommit i utredningen? En tröst för mig/oss är att sonen inte verkar ta någon "skada", än så länge.... Men vad händer när han blir mer medveten???
  11. Medlem sedan
    Feb 2003
    #6
    Hej! Tack för du undrar.....det har inte hänt något ännu, bup håller väl på att sätta en diagnos men det kan ju dröja. Pratade med sonens personliga assistent häromdagen och det är så att han delar assistenten med en annan kille som har adhd och han tar så mycket plats att assistenen inte har mycket tid över för min son, känns väldigt sorgligt. Min son kräver ju inte mycket, han är inåtvänd och går mycket för sig själv.....men han behöver ju någon som bryr sig och är med honom!!
  12. 6
    Hej! Tack för du undrar.....det har inte hänt något ännu, bup håller väl på att sätta en diagnos men det kan ju dröja. Pratade med sonens personliga assistent häromdagen och det är så att han delar assistenten med en annan kille som har adhd och han tar så mycket plats att assistenen inte har mycket tid över för min son, känns väldigt sorgligt. Min son kräver ju inte mycket, han är inåtvänd och går mycket för sig själv.....men han behöver ju någon som bryr sig och är med honom!!
  13. Medlem sedan
    Oct 2000
    #7
    Tråkigt att höra, ang assistensten och din son. Av den lilla erfarenhet jag har så får de livliga barnen mer uppmärksamhet än de tysta. Jag är tacksam att vi har kommit så här pass långt så här tidigt, att vi kan informera sonens "problem" till pedagogerna. Hade vi inte gjort det hade sonen säkert varit ett "tyst" barn och därmed inte varit till besvär. De hade säkert missat honom. Är det inte den personliga assistentens avsvar att även din son får den uppmärksamheten han behöver? Är det inte något ni kan kräva?
  14. 7
    Tråkigt att höra, ang assistensten och din son. Av den lilla erfarenhet jag har så får de livliga barnen mer uppmärksamhet än de tysta. Jag är tacksam att vi har kommit så här pass långt så här tidigt, att vi kan informera sonens "problem" till pedagogerna. Hade vi inte gjort det hade sonen säkert varit ett "tyst" barn och därmed inte varit till besvär. De hade säkert missat honom. Är det inte den personliga assistentens avsvar att även din son får den uppmärksamheten han behöver? Är det inte något ni kan kräva?
  15. Medlem sedan
    Feb 2005
    #8

    Nu går de på olika skolor

    Flickorna går på olika skolor nu och har olika klasskompisar så numera så har vi olika kalas.Men det är klart bjuder den ena på kalas så skiver vi med den andras namn och den får oxå present annars skulle det bli konstigt. Så nuförtiden så fungerar det ganska bra.
  16. 8
    Nu går de på olika skolor Flickorna går på olika skolor nu och har olika klasskompisar så numera så har vi olika kalas.Men det är klart bjuder den ena på kalas så skiver vi med den andras namn och den får oxå present annars skulle det bli konstigt. Så nuförtiden så fungerar det ganska bra.
  17. Medlem sedan
    Nov 2009
    #9
    Det är helt otroligt att barn som är 6 år redan har bildat sig en uppfattning om vem som ska få vara med eller inte. Jag tror att mycket av det där kommer ifrån föräldrarna till barnen. Min åsikt är att barn som är så små helt enkelt inte ska få välja ut ett fåtal ur gruppen utan att alla ska vara med vid kalas. Tids nog så blir det urval ändå när barnen blir större men på dagis och lågstadiet så måste föräldrarna gå in och stötta. Barnet som bjöd alla hade ju uppenbarligen vettiga föräldrar i alla fall.
    Jag förstår att du blir ledsen, det hade jag också blivit.
  18. 9
    Det är helt otroligt att barn som är 6 år redan har bildat sig en uppfattning om vem som ska få vara med eller inte. Jag tror att mycket av det där kommer ifrån föräldrarna till barnen. Min åsikt är att barn som är så små helt enkelt inte ska få välja ut ett fåtal ur gruppen utan att alla ska vara med vid kalas. Tids nog så blir det urval ändå när barnen blir större men på dagis och lågstadiet så måste föräldrarna gå in och stötta. Barnet som bjöd alla hade ju uppenbarligen vettiga föräldrar i alla fall.
    Jag förstår att du blir ledsen, det hade jag också blivit.
  19. Medlem sedan
    Nov 2009
    #10
    Ibland tror man faktiskt att vissa andra föräldrar är helt dumma i huvudet faktiskt. Man bjuder väl inte ena systern heller. Speciellt inte om ena har flera funktionsnedsättningar. Och redan när de gick på förskola, det är ju inte klokt.
  20. 10
    Ibland tror man faktiskt att vissa andra föräldrar är helt dumma i huvudet faktiskt. Man bjuder väl inte ena systern heller. Speciellt inte om ena har flera funktionsnedsättningar. Och redan när de gick på förskola, det är ju inte klokt.

Liknande trådar

  1. Blir så ledsen.....
    By mickakela in forum Komplikationer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 19:52
  2. jag blir så ledsen
    By pernillaf in forum Ordet är fritt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-03-10, 19:32
  3. blir så ledsen
    By millis bf31/10 in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 08:43
  4. Jag blir ledsen och arg
    By H in forum _02 Höstbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 19:42
  5. Vad arg och ledsen man blir....
    By Blomman* in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 13:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar