Hur gör ni med två bilar?
Småbarn
  1. Vicki Vick
    #1

    Hur gör ni med två bilar?

    Det måste väl finnas fler än vi som har två bilar? Snart kommer vår 1,5-åring börja på dagis och vi jobbar så att den som lämnar _inte_ kan hämta. Det är heller inte promenadavstånd till dagis, men cykelavstånd vid lämpligt väder (kanske inte tidigt på morgonen).

    Bilbarnsstol i båda bilarna är ju ett måste (inte orkar vi lyfta ur och montera in stolen varje dag!? Och inte vill dagis förvara den under dagen heller antar jag).

    Vi har en Akta Graco Cosmic Comfort nu som vi är nöjda med, men tänkte att det skulle vara roligt att prova en annan sort i extrabilen

    Har funderat på Brio Zento eller Britax Two way.

    Så, mina frågor är:
    * Ni med två bilar - hur har ni löst transportproblemet?

    * Åsikter om ovan nämnda bilbarnsstolar tas tacksamt emot.

    * Funderar lite på framtiden också - måste vi köpa två nya stolar när han ska åka framåtvänd sen, har ju läst att man inte ska vända bakåtvända stolar fast att tillverkarna säger det... men det vore ju kanon om man kunde fortsätta använda stolen, iaf i extrabilen och slippa köpa två nya... Era tankar?

    STORT TACK till de som kan hjälpa mig
  2. 1
    Hur gör ni med två bilar? Det måste väl finnas fler än vi som har två bilar? Snart kommer vår 1,5-åring börja på dagis och vi jobbar så att den som lämnar _inte_ kan hämta. Det är heller inte promenadavstånd till dagis, men cykelavstånd vid lämpligt väder (kanske inte tidigt på morgonen).

    Bilbarnsstol i båda bilarna är ju ett måste (inte orkar vi lyfta ur och montera in stolen varje dag!? Och inte vill dagis förvara den under dagen heller antar jag).

    Vi har en Akta Graco Cosmic Comfort nu som vi är nöjda med, men tänkte att det skulle vara roligt att prova en annan sort i extrabilen

    Har funderat på Brio Zento eller Britax Two way.

    Så, mina frågor är:
    * Ni med två bilar - hur har ni löst transportproblemet?

    * Åsikter om ovan nämnda bilbarnsstolar tas tacksamt emot.

    * Funderar lite på framtiden också - måste vi köpa två nya stolar när han ska åka framåtvänd sen, har ju läst att man inte ska vända bakåtvända stolar fast att tillverkarna säger det... men det vore ju kanon om man kunde fortsätta använda stolen, iaf i extrabilen och slippa köpa två nya... Era tankar?

    STORT TACK till de som kan hjälpa mig
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2
    Vi har varit jättenöjda med brio zento.
    Britax two way är bra för den kan de sitta bakåtvända i länge men den är rätt hård.
    Cosmicen är väldigt kort i ryggen så den växer de ur fort.

    Vi har bara en bil så jag har inga svar på dina frågor omdet.
    Däremot när han vänds framåt (jag antar att det är för att han vuxit ur stolen då och då är det ju ingen mening tat vända den framåt, stolen är ju liksom urvuxen...) I allafall så hade jag i extrabilen bara haft en kudde, finns på ica maxi för runt hundralappen. Inte världens bekvämaste men funkar som extra. Ska man åka långt är det ju skönare med riktig stol.
  4. 2
    Vi har varit jättenöjda med brio zento.
    Britax two way är bra för den kan de sitta bakåtvända i länge men den är rätt hård.
    Cosmicen är väldigt kort i ryggen så den växer de ur fort.

    Vi har bara en bil så jag har inga svar på dina frågor omdet.
    Däremot när han vänds framåt (jag antar att det är för att han vuxit ur stolen då och då är det ju ingen mening tat vända den framåt, stolen är ju liksom urvuxen...) I allafall så hade jag i extrabilen bara haft en kudde, finns på ica maxi för runt hundralappen. Inte världens bekvämaste men funkar som extra. Ska man åka långt är det ju skönare med riktig stol.
  5. Medlem sedan
    Sep 2003
    #3
    Vi hade en stol i varje bil. Den ena köpte vi begagnad. Rekommendationen är att sitta bakåtvänt så länge som möjligt. Vi vände honom när han vid fem års ålder växt ut stolarna.
    har inte haft någon av stolarna du ville ha åsikter om.
  6. 3
    Vi hade en stol i varje bil. Den ena köpte vi begagnad. Rekommendationen är att sitta bakåtvänt så länge som möjligt. Vi vände honom när han vid fem års ålder växt ut stolarna.
    har inte haft någon av stolarna du ville ha åsikter om.
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    Dubbla uppsättningar

    Vi har haft dubbla uppsättningar av samma stolar i båda bilarna. Likadana för att undvika gnäll om att de hellre åker i andra bilen
    Bakåtvänd stol var Cosmic, den gillade vi! Den har minstingen nu, en i var bil. De stora har nu framåtvända bältesstolar i en bil, och bara kudde i den andra eftersom de inte inte åker lika mycket i den. Men om barnen fått välja hade vi haft likadana bältesstolar i andra bilen också
    Det är BeSafe vi har som framåtvända, och bälteskuddarna är från Brio.
  8. 4
    Dubbla uppsättningar Vi har haft dubbla uppsättningar av samma stolar i båda bilarna. Likadana för att undvika gnäll om att de hellre åker i andra bilen
    Bakåtvänd stol var Cosmic, den gillade vi! Den har minstingen nu, en i var bil. De stora har nu framåtvända bältesstolar i en bil, och bara kudde i den andra eftersom de inte inte åker lika mycket i den. Men om barnen fått välja hade vi haft likadana bältesstolar i andra bilen också
    Det är BeSafe vi har som framåtvända, och bälteskuddarna är från Brio.
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5
    Vi har haft två olika stolar i våra bilar.Eftersom vi har tre barn så behövde vi bara köpa en ny stol.Nu när yngste sonen är ganska stor så har vi gått över till bältesstol till honom.Efter vad jag fått lära mig är de ju säkrare än en framåtvänd bilbarnstol.Bältesstolen är ju väldogt lätt och smidig att flytta emellan men å andra sidan är de ju inte lika dyra heller.
  10. 5
    Vi har haft två olika stolar i våra bilar.Eftersom vi har tre barn så behövde vi bara köpa en ny stol.Nu när yngste sonen är ganska stor så har vi gått över till bältesstol till honom.Efter vad jag fått lära mig är de ju säkrare än en framåtvänd bilbarnstol.Bältesstolen är ju väldogt lätt och smidig att flytta emellan men å andra sidan är de ju inte lika dyra heller.
  11. Medlem sedan
    Mar 2004
    #6
    Bebyskyddet lyfter vi mellan bilarna, men sen när bebisen är för stor för den så blir det en i varje bil.

    Våran stora som är fem år har en sittkudde, en i båda bilarna, en med ryggstöd och en utan.

    Jag har aldrig varit så mycket för att fundera mellan olika modeller, utan mer första bästa, bara den uppfyller säkerhetskraven, vilket jag tycker alla någonlunda nya stolar gör, så är det inte mer med den saken.
  12. 6
    Bebyskyddet lyfter vi mellan bilarna, men sen när bebisen är för stor för den så blir det en i varje bil.

    Våran stora som är fem år har en sittkudde, en i båda bilarna, en med ryggstöd och en utan.

    Jag har aldrig varit så mycket för att fundera mellan olika modeller, utan mer första bästa, bara den uppfyller säkerhetskraven, vilket jag tycker alla någonlunda nya stolar gör, så är det inte mer med den saken.
  13. Medlem sedan
    Mar 2003
    #7
    vi köpte nån billig på blocket och satte io den bilen vi åker minst med. Vi har två bilbarnstolsbarn, så att köpa nytt var inget alternativ för oss.
    Men pappas bil åker vi typ nästan bara med fram å tillbax till dagis och min bil är den vi tar på helger typ. Däri har vi dom 'dyra bekväma' stolarna
    Tycker det funkar bra.
  14. 7
    vi köpte nån billig på blocket och satte io den bilen vi åker minst med. Vi har två bilbarnstolsbarn, så att köpa nytt var inget alternativ för oss.
    Men pappas bil åker vi typ nästan bara med fram å tillbax till dagis och min bil är den vi tar på helger typ. Däri har vi dom 'dyra bekväma' stolarna
    Tycker det funkar bra.

Liknande trådar

  1. På tal om Bilar...!!!
    By 76:an in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 19:58
  2. Ni som har två bilar
    By Ehlie in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 20:43
  3. BILAR!!!!!!!!!!!!!!!!
    By Anki33 in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 20:25
  4. BILAR!
    By housewife in forum _0711 Novemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 18:46
  5. Tyg med bilar på?
    By freja_74 in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 10:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar