Vaccinera eller ej?
_0510 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2002
    #1

    Vaccinera eller ej?

    Har stora funderingar på influensavaccinet.
    Ska man vaccinera sina barn eller ej?
    Hur ska ni göra?
    Kram Maria.
    Fånga dagen!
  2. 1
    Vaccinera eller ej? Har stora funderingar på influensavaccinet.
    Ska man vaccinera sina barn eller ej?
    Hur ska ni göra?
    Kram Maria.
  3. Medlem sedan
    Oct 2008
    #2
    Jag måste bestämma mig senast på fredag. Då ska lappen tillbaka till skolan för stora dottern. Jag vill verkligen inte!!! Men men men. Jag pendlar. Vad händer om en 4 åring blir sjuk, finns det fungerande mediciner då eller????
  4. 2
    Jag måste bestämma mig senast på fredag. Då ska lappen tillbaka till skolan för stora dottern. Jag vill verkligen inte!!! Men men men. Jag pendlar. Vad händer om en 4 åring blir sjuk, finns det fungerande mediciner då eller????
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3
    Menar du nu vanliga influensavaccinet eller vaccinet mot svininfluensan?
    Vaccin mot svininfluensan tänker jag inte ta åt mina barn. Själv kommer jag inte heller att ta det trots att jag har till riskgrupp ett p.g.a. mitt yrke. Varför? För det första tror jag inte boomen blir så allvarlig och stor som man har trott och för det andra har jag hört många läkare som inte rekommenderar det för barn.

    Vanliga influensavaccinet har dock Alva fått 2 år i rad men nu när hon är större kommer hon inte att få det mera (är man under 3 år får man det gratis här). Om det beror på vaccinet eller inte låter jag vara osagt men hon har haft EN vab-dag på 2 år i dagis.

    I morgon skall jag börja vaccinera på jobbet
  6. 3
    Menar du nu vanliga influensavaccinet eller vaccinet mot svininfluensan?
    Vaccin mot svininfluensan tänker jag inte ta åt mina barn. Själv kommer jag inte heller att ta det trots att jag har till riskgrupp ett p.g.a. mitt yrke. Varför? För det första tror jag inte boomen blir så allvarlig och stor som man har trott och för det andra har jag hört många läkare som inte rekommenderar det för barn.

    Vanliga influensavaccinet har dock Alva fått 2 år i rad men nu när hon är större kommer hon inte att få det mera (är man under 3 år får man det gratis här). Om det beror på vaccinet eller inte låter jag vara osagt men hon har haft EN vab-dag på 2 år i dagis.

    I morgon skall jag börja vaccinera på jobbet
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4
    Svaret var åt TS
  8. 4
    Svaret var åt TS
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5
    Ja det var svininfluensan jag menade.
    Vi har bestämmt att inte vaccinera barnen och jag kommer inte heller att vaccinera mig.
    Peter vet fortfarande inte men tror inte heller att han ska göra det.
  10. 5
    Ja det var svininfluensan jag menade.
    Vi har bestämmt att inte vaccinera barnen och jag kommer inte heller att vaccinera mig.
    Peter vet fortfarande inte men tror inte heller att han ska göra det.
  11. Medlem sedan
    Jul 2005
    #6
    Vi kommer nog att vaccinera, trots att jag egentligen är tveksam till den här massvaccinering. Min man saknar mjälte, vilket gör att han har nedsatt immunförsvar. Då måste vi vaccinera Jesper o jag mig. Däremot så är Jacob för liten, men ev är han i riskgrupp pga förkylningsastma, men det har inte gått att få riktigt svar på ännu. Vi får se.
  12. 6
    Vi kommer nog att vaccinera, trots att jag egentligen är tveksam till den här massvaccinering. Min man saknar mjälte, vilket gör att han har nedsatt immunförsvar. Då måste vi vaccinera Jesper o jag mig. Däremot så är Jacob för liten, men ev är han i riskgrupp pga förkylningsastma, men det har inte gått att få riktigt svar på ännu. Vi får se.
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7
    Jag kommer absolut att vaccinera - om inte för min egen del så för andra som kan vara i riskzonen. Jag hoppas att alla barnen får vaccineras men jag vet inte hur det blir med lilltjejen som är 15 månader. Tror dock hon kommer få vaccin hon med om jag tjatar lite iom att hon troligtvis har en form av astma, och då hamnar i riskzonen .. jag måste nog vaccinera mig eftersom jag är vårdpersonal.

    Jag personligen tycker det är egoistiskt att inte vaccinera sig just för alla som är extra känsliga - dem är det ju grymt synd om om de blir smittade bara för att dem som kanske inte vaccinerat sig smittar ...
  14. 7
    Jag kommer absolut att vaccinera - om inte för min egen del så för andra som kan vara i riskzonen. Jag hoppas att alla barnen får vaccineras men jag vet inte hur det blir med lilltjejen som är 15 månader. Tror dock hon kommer få vaccin hon med om jag tjatar lite iom att hon troligtvis har en form av astma, och då hamnar i riskzonen .. jag måste nog vaccinera mig eftersom jag är vårdpersonal.

    Jag personligen tycker det är egoistiskt att inte vaccinera sig just för alla som är extra känsliga - dem är det ju grymt synd om om de blir smittade bara för att dem som kanske inte vaccinerat sig smittar ...
  15. Medlem sedan
    Jul 2002
    #8
    Själv så tror jag att hela det här är överdrivet.
    Tror inte det blir en stor epedemi av det hela.
  16. 8
    Själv så tror jag att hela det här är överdrivet.
    Tror inte det blir en stor epedemi av det hela.
  17. Medlem sedan
    May 2001
    #9

    Jag undrar

    Varför det är för deras skull man vaccinerar sig? De som är svagare alltså. Blir inte de vaccinerade och det inte borde spela någon roll om jag gör det? Jag frågar för att jag hört det argumentet förr, men inte har förstått.
    Det enda argumentet som jag lyckats förstå är att man är rädd att så många skulle bli sjuka samtidigt, att samhället inte skulle fungera ordentligt och att det skulle bli dyrt att så många var borta OCH att sjukdomen är farlig för de svagare sklart, men varför det skulle betyda att JAG är oansvarig om jag inte vaccinerar mig, det förstår jag faktiskt inte, men om det finns en bra logisk förklaring, så är jag beredd att köpa den. Men då borde ju alla å andra sidan vaccinera sig mot vanliga influensan med Just nu känns det ju som att det inte blev någon stor epidemi, men allt verkar å andra sidan bero på om medierna rapporterar, eller inte.
  18. 9
    Jag undrar Varför det är för deras skull man vaccinerar sig? De som är svagare alltså. Blir inte de vaccinerade och det inte borde spela någon roll om jag gör det? Jag frågar för att jag hört det argumentet förr, men inte har förstått.
    Det enda argumentet som jag lyckats förstå är att man är rädd att så många skulle bli sjuka samtidigt, att samhället inte skulle fungera ordentligt och att det skulle bli dyrt att så många var borta OCH att sjukdomen är farlig för de svagare sklart, men varför det skulle betyda att JAG är oansvarig om jag inte vaccinerar mig, det förstår jag faktiskt inte, men om det finns en bra logisk förklaring, så är jag beredd att köpa den. Men då borde ju alla å andra sidan vaccinera sig mot vanliga influensan med Just nu känns det ju som att det inte blev någon stor epidemi, men allt verkar å andra sidan bero på om medierna rapporterar, eller inte.
  19. Medlem sedan
    Aug 2003
    #10
    Nu förstår jag inte...Varför skulle jag som ovaccinerad riskera att smitta ner nån som är extra känslig? Dom som är extra känsliga (med nedsatt immunförsvar) kan ju själva välja att ta vaccinet. Alla har haft valmöjligheten. Eftersom jag är sjuksköterska hör jag till dom som skulle få vaccinet först, men som sagt...jag tänker tacka nej just p.g.a. av att det har gjorts alltför lite forskningar på det nya vaccinet. Dessutom tror jag inte på nån pandemi, det är bara medierna som har gjort en höna av en fjäder.
  20. 10
    Nu förstår jag inte...Varför skulle jag som ovaccinerad riskera att smitta ner nån som är extra känslig? Dom som är extra känsliga (med nedsatt immunförsvar) kan ju själva välja att ta vaccinet. Alla har haft valmöjligheten. Eftersom jag är sjuksköterska hör jag till dom som skulle få vaccinet först, men som sagt...jag tänker tacka nej just p.g.a. av att det har gjorts alltför lite forskningar på det nya vaccinet. Dessutom tror jag inte på nån pandemi, det är bara medierna som har gjort en höna av en fjäder.
  21. Medlem sedan
    Aug 2003
    #11
    skulle vara svar till sase...
  22. 11
    skulle vara svar till sase...
  23. Medlem sedan
    Feb 2003
    #12
    Det finns det som pga sin sjukdom inte får ta vaccinet (det skulle vara för farligt) så det är nog för dem man ska vaccinera sig om man vill vara solidarisk.. För att minska risken att de blir smittade helt enkelt.. Min far hör till den kategorin tex...
  24. 12
    Det finns det som pga sin sjukdom inte får ta vaccinet (det skulle vara för farligt) så det är nog för dem man ska vaccinera sig om man vill vara solidarisk.. För att minska risken att de blir smittade helt enkelt.. Min far hör till den kategorin tex...
  25. Medlem sedan
    Nov 2002
    #13
    Dem som inte vaccinerar sig kan ju smitta dem som har nedsatt immunförsvar, och precis som Chessan skriver finns det dem som inte får vaccinera sig. Jag skrev min personliga åsikt och den står jag för, och sen om andra inte håller med eller tycker jag är helt fläng som tycker så ger jag inget för - min personliga åsikt är nåt bara jag själv kan stå för och det är inget jag ens tänker försöka försvara .. ni bestämmer ju själva om ni tänker vaccinera eller inte, precis som alla.
  26. 13
    Dem som inte vaccinerar sig kan ju smitta dem som har nedsatt immunförsvar, och precis som Chessan skriver finns det dem som inte får vaccinera sig. Jag skrev min personliga åsikt och den står jag för, och sen om andra inte håller med eller tycker jag är helt fläng som tycker så ger jag inget för - min personliga åsikt är nåt bara jag själv kan stå för och det är inget jag ens tänker försöka försvara .. ni bestämmer ju själva om ni tänker vaccinera eller inte, precis som alla.
  27. Medlem sedan
    Jan 2003
    #14
    Ni som inte tänker vaccinera er vilka är era argument till detta??
  28. 14
    Ni som inte tänker vaccinera er vilka är era argument till detta??
  29. Medlem sedan
    Aug 2003
    #15

    Därför att...

    1. Det har gjorts ALLTFÖR lite forskningar om vaccinet eftersom man rätt hastigt har varit tvungen att framställa det. På barn har det inte alls gjorts några forskningar så man vet inte hur barnen påverkas av vaccinet.

    2. Personligen tror jag inte att det blir sån epidemi som medierna blåser upp. I somras sades det att när hösten kommer och skolorna börjar, då skall var o varannan få svininfluensan....men så blev det ju inte alls. De insjuknade är mycket färre än vad man trodde från början.

    3. För friska människor är inte svininfluensan farligare än vilken annan influensa som helst.
    ASA (med Alva 051030) - trebarnsmamma från Finland.
    Bloggar på moomis.blogspot.com
  30. 15
    Därför att... 1. Det har gjorts ALLTFÖR lite forskningar om vaccinet eftersom man rätt hastigt har varit tvungen att framställa det. På barn har det inte alls gjorts några forskningar så man vet inte hur barnen påverkas av vaccinet.

    2. Personligen tror jag inte att det blir sån epidemi som medierna blåser upp. I somras sades det att när hösten kommer och skolorna börjar, då skall var o varannan få svininfluensan....men så blev det ju inte alls. De insjuknade är mycket färre än vad man trodde från början.

    3. För friska människor är inte svininfluensan farligare än vilken annan influensa som helst.
  31. Medlem sedan
    Aug 2003
    #16
    Såklart alla får ha sin åsikt. Jag har min och du har din Längre ner skrev jag varför JAG är emot vaccinet. Sen gör ju alla som dom vill.
  32. 16
    Såklart alla får ha sin åsikt. Jag har min och du har din Längre ner skrev jag varför JAG är emot vaccinet. Sen gör ju alla som dom vill.
  33. Medlem sedan
    May 2001
    #17

    Inte är du fläng.

    Jag frågade ovan, eftersom jag verkligen undrat, men nu fick jag ju svar i alla fall. Vet inte om jag tror på att det är rätt lösning på det hela i alla fall, då borde vi utplåna varenda sjukdom och alla borde vara tvungna att vaccinera sig även mot vanlig influensa, men jag vill gärna höra alla åsikter, så det är intressant när det blir lite diskussion.

    Har i alla fall skrivit på papprena som mina skolbarn fått hem, så får vi se hur vi gör med oss andra. Det har ju inte ens kommit än, det där vaccinet, så lite betänketid till har jag.
  34. 17
    Inte är du fläng. Jag frågade ovan, eftersom jag verkligen undrat, men nu fick jag ju svar i alla fall. Vet inte om jag tror på att det är rätt lösning på det hela i alla fall, då borde vi utplåna varenda sjukdom och alla borde vara tvungna att vaccinera sig även mot vanlig influensa, men jag vill gärna höra alla åsikter, så det är intressant när det blir lite diskussion.

    Har i alla fall skrivit på papprena som mina skolbarn fått hem, så får vi se hur vi gör med oss andra. Det har ju inte ens kommit än, det där vaccinet, så lite betänketid till har jag.
  35. Medlem sedan
    Jul 2002
    #18
    Håller med ASA!
  36. 18
    Håller med ASA!
  37. Medlem sedan
    Nov 1999
    #19
    Här kommer jag sent omsider med ett litet inlägg

    Men är det inte så att det faktiskt är många fler i åldern 20-40 år som drabbas och att vissa som är fullt friska ändå drabbas av svåra komplikationer? Det ger i alla fall en bra anledning till att vaccinera sig. Sen hur stor epidemi det blir vet man ju inte. Den kanske inte alls blir stor.

    Det bästa man kan göra är att läsa på så mycket man kan och bilda sig en uppfattning utifrån det. Användbara länkar:

    www.smi.se
    http://www.krisinformation.se/web/St...____31105.aspx
    http://ecdc.europa.eu/en/healthtopic..._Outbreak.aspx
    http://www.who.int/csr/disease/swineflu/en/index.html
  38. 19
    Här kommer jag sent omsider med ett litet inlägg

    Men är det inte så att det faktiskt är många fler i åldern 20-40 år som drabbas och att vissa som är fullt friska ändå drabbas av svåra komplikationer? Det ger i alla fall en bra anledning till att vaccinera sig. Sen hur stor epidemi det blir vet man ju inte. Den kanske inte alls blir stor.

    Det bästa man kan göra är att läsa på så mycket man kan och bilda sig en uppfattning utifrån det. Användbara länkar:

    www.smi.se
    http://www.krisinformation.se/web/St...____31105.aspx
    http://ecdc.europa.eu/en/healthtopic..._Outbreak.aspx
    http://www.who.int/csr/disease/swineflu/en/index.html
  39. S-mamman
    #20
    Ja, det stämmer. Vanligtvis brukar ju äldre drabbas värst men just vad gäller svininfluensan så tror man att äldre har ett bättre immunförsvar mot den eftersom viruset liknar sådana virus som florerade för flera decennier sedan, tror det var "asiaten" eller nåt liknande. Yngre personer har sämre skydd, eller i själva verket inget skydd alls.

    Vi kommer att låta vaccinera oss allihop, ja förutom minstingen då som inte får vaccinet för att han är för liten. Better safe than sorry!
  40. 20
    Ja, det stämmer. Vanligtvis brukar ju äldre drabbas värst men just vad gäller svininfluensan så tror man att äldre har ett bättre immunförsvar mot den eftersom viruset liknar sådana virus som florerade för flera decennier sedan, tror det var "asiaten" eller nåt liknande. Yngre personer har sämre skydd, eller i själva verket inget skydd alls.

    Vi kommer att låta vaccinera oss allihop, ja förutom minstingen då som inte får vaccinet för att han är för liten. Better safe than sorry!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. vaccinera eller ej?
    By NellySnoos in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-26, 21:15
  2. Vaccinera mot TBE, ja eller nej?
    By Piilla in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 22:58
  3. Vaccinera eller ej?
    By Maria med Ida & Moa in forum _05 Höstbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-15, 09:48
  4. Att vaccinera eller inte?
    By housewife in forum Ordet är fritt
    Svar: 86
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 13:21
  5. Vaccinera eller inte
    By GittanA in forum Resesnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-16, 12:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar